הגביע הקדוש של היזם (MVP) ואיך להגיע אליו

על החשיבות הגדולה של MVP ומספר טיפים חשובים שיעזרו לכם לנהל אותו נכון

קרדיט צלם\תמונה: Whit Preston, Getty Images Israel

מאת קרן צמיר בראון

יזמים הם האבירים של העידן הדיגיטלי. הם יוצאים לדרך ארוכה ומסוכנת, ואחרים אף יאמרו להם שהיא חסרת סיכוי, הם עומדים בפני החלטות משמעותיות, ויש להם חזון להגיע לאוצר גדול: הוא יכול להיות כסף, או שהוא יכול להיות שיפור איכות החיים של אנשים (או עלמות חן במצוקה). לא משנה איזה חזון בחרת לעצמך, ארזנו לך קצת כלים וצידה שישמרו עליך בדרך מהניסיון שלנו בליווי אבירים-יזמים:

אל תתפתו לחלומות באספמיה – הציבו מטרה קרובה

דון קישוט מחליט בוקר אחד לאלתר לעצמו קסדה, לקחת את סוסתו המורעבת, ולצאת לחפש אחר ההרפתקאות באשר הן. לקורא זה נראה כמרדף שווא אחרי חלום. כדי שהמסע שלך לא יהפוך למרדף אחרי תחנות רוח, אתה צריך להציב יעד נגיש ומדיד, שישמש כמצפן שלך במסע. את היעד הזה אנו מגדירים כ-MVP.

ה-MVP – Minimum Viable Product הוא הגביע הקדוש הצנוע הזה. הוא האח הבוגר יותר של ה- POC, והוא מוגדר כמוצר הראשוני שבאמת יכול לפעול בשטח ולהשיג מטרות עסקיות ראשוניות – והכל במאמץ (וזמן) הכי קצר שאפשר. בעוד ה-POC הוא הוכחה להיתכנות טכנולוגית, ה-MVP הוא הוכחה להיתכנות עסקית.

הגביע הקדוש – צנוע אבל אפקטיבי

לצופים בסרט “אינדיאנה ג’ונס ומסע הצלב”, הבחירה של אינדיאנה ג’ונס בגביע הפשוט יותר, כגביע שמעניק חיי נצח, נראית ברורה מאליה. לאינדיאנה ג’ונס, וליזמים ש”חיים את הסרט”, קשה יותר לעשות בחירה שכזו. ורבים נמצאים במרדף ליצור ב”מכה הראשונה” את המוצר הכי מקיף ונוצץ שהם יכולים, כזה שיסחוף את המשתמשים ויעניק לו ולהם חיי נצח (או לפחות אקזיט).

אבל במציאות, דווקא המיקוד ב-MVP הוא זה שיוביל אותם להצלחה. זה דורש להסתכל על הדברים מבחוץ ולקבל החלטות קשות לגבי המוצר שדמיינת, אבל זה קיצוץ לטובת צמיחה.

המינימום האפשרי

בדרך כלל יזמים יוצאים לדרך מאוד מגובשים על המוצר והרעיון שלהם. אבל מהר מאוד הדרך הישרה אל המטרה מתחילה לסטות מעט לכאן ומעט לשם: בהתאם למה ששומעים ממשקיעים, כאשר לומדים שהטכנולוגיה מאפשרת, משותפים ועוד. הגדרה נכונה של MVP תשמור אותך בדרך הישרה והקצרה ביותר.

להגדרת תכולת ה-MVP יש חשיבות גם ברמה הפיננסית. לאף סטארטאפ, גם לאלה עם כיסים עמוקים יחסית, אין סכומי כסף אינסופיים. חשוב מאוד לא להוציא כספים על תכונות במוצר שאינן הכרחיות בתכלית. הדברים נכונים גם מכיוון שעדיין לא מכירים את המשתמשים היטב, וגם מכיוון שבפני כל מוצר ראשוני עומדים הרבה התאמות ועדכונים. במילים אחרות, ליזם צפויים עוד ניסויים וניסיונות, וחשוב לשמור עבור זה כסף זמין – אף אחד לא פוגע בירייה הראשונה (אלא אם קוראים לו צוקרברג).

שאלה של טקטיקה

מבלי להיות דרמטיים יתר על המידה, להלן השיקולים והשאלות שנשאל ולפיהן נגדיר את ה-MVP:
מוצר ה-MVP לא צריך להיות שלם ולא מעוצב (אפשר להסתפק בעיצוב מוכן). מה שכן חשוב ב-MVP הוא שנתייחס אליו כמו אל ניסוי, שבו יש לנו השערה שעלינו לבחון ולהגדיר מהם המדדים של הצלחה וכישלון של ההשערה. להלן מספר שאלות מנחות:

  1. מה מטרת ה-MVP? מה אנחנו מנסים ללמוד? האם הפתרון עונה על צורך הליבה שהגדרנו אצל משתמשי הקצה?
  2. מתוך שאלה זו נגזרת גם השאלה מי משקיע ביעד? חשוב ליזמים להתחיל מסע להכרת המשקיע הפוטנציאלי, אפילו עוד לפני שהמוצר עומד על ארבע רגליים, או לפחות שתי רגליים. האם אנו מכוונים את ה-MVP להשקעה ראשונית מ-FFF? מאנג’לים? מקרנות/מחממות/מימון המונים ועד. לכל אחד מהמשקיעים אלה יש ציפיות משלו.
  3. איזה מידע אנחנו רוצים לאסוף על ה-MVP שלנו? על המשתמשים בו? על ההתנהגות שלהם באפליקציה? על תגובות של אנשים שראו את ה-MVP שלנו?
  4. וכמובן, מהם המדדים להצלחה? איך נדע אם שווה לנו להמשיך או כדאי לשנות משהו? או לשנות יותר? האם מה ששמנו במרכז צריך להישאר שם או שזה מפריע להבנת הרעיון? מדדים יאפשרו לנו לבדוק את עצמנו וגם הצעות והזדמנויות שעולות לאורך הדרך ממשקיעים ושותפים.

תכל’ס, מה צריך?

איך נדע מה המינימום האפשרי לפיתוח שלנו? איך מאפיינים את המינימום הזה?

להלן 4 שאלות שצריך לשאול:

1. האם יש צורך בפיתוח צד שרת? לפעמים ניתן לעקוף את הצורך בצד שרת בשלב הראשון באמצעות שמירת נתונים במכשיר המשתמש. או שימוש בצד שרת מוכן כמו FireBase.

2. סטטיסטיקות: גוגל אנליטיקס בפני עצמו לא תמיד מספיק כדי להבין מה באמת קורה באפליקציה. אך עם הידע הנכון אפשר לסחוט ממנו די הרבה, וייתכן מאוד שזה מספיק לשלב ה-MVP.

3. גרפיקה: באיזו רמה אנו זקוקים לגרפיקה בשלב ה-MVP? חשוב שהמסכים הפעילים היו לפחות ברמה סבירה. לא צריך להתבייש להשאיר דפים עם כיתוב “מגיע בקרוב”.

4. פיתוח דינאמי או סטאטי? האם לפתח בגישת “כאן ועכשיו” או לפתח כבר מהתחלה פיתוח חכם, צופה פני עתיד,שהוא יקר ואיטי יותר.

5. היברידי או נייטיב: שאלה שמתמודדים איתה יזמים לעיתים קרובות כחלק מהסעיף הקודם.
היום כבר יותר נוטים לכיוון – Cross Platform (למעט במקרים מאוד ספציפיים שנייטיב הכרחי כמו זיהוי פנים או שימוש ברכיבים של הטלפון עצמו). המשתמש מחזיק במספר מכשירים ומצפה לקבל בהם את אותה חוויה. אפליקציה היברידית (באמצעות PhoneGap או פתרון מקביל) יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף. אפשר לקחת דוגמה מכמה אפליקציות מוכרות, כגון: ג’ימייל, טוויטר, אמזון, אובר ולינקדין שבחרו בפיתוח היברידי.

6. בחירת דמו: בקרב אחד הלקוחות שליווינו, יצרנו MVP עבור תעשייה מסוימת, אבל הלקוח הפוטנציאלי הגדול הראשון שלהם דווקא היה מתעשייה אחרת, ולא כל המאפיינים והתצוגה התאימו לצרכים שלהם. לעיתים כדאי להמתין עם בניית התוכן לאחר שאתם יודעים מהם תחומי הפעילות עם הפוטנציאל הגבוה ביותר עבורכם.

רק אחרי שענינו על מירב השאלות נתפנה לחזור להנחת העבודה הראשונה: יש להימנע מפיתוח ומעלויות מיותרים, להתרכז בפתרון ולא בפיצ’רים, ותמיד לשאול – האם יועיל להוכחת הפתרון? והאם הכרחי עכשיו?
נקודת האיזון לא תמיד ברורה, ולבחור אותה היא לא פעם אמנות.

ההמלצה שלי תהיה: במקום שיש אתגר טכנולוגי – לעשות POC וללכת למשקיעים. ובמקום שאין אתגר טכנולוגי, לפתח MVP ראשוני, לבדוק על משקיעים, ולהתקדם ל-MVP.

הכותבת הינה מנכ”ל בית התוכנה OneCode

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 Comments on "הגביע הקדוש של היזם (MVP) ואיך להגיע אליו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
תחנה בחוץ
Guest

*טחנות רוח

המלומד בתלאות
Guest
המלומד בתלאות

מאמר מצויין, פרט לנקודה אחת. ללא נתוני משתמשים – אין השקעת סיד, כך שאין מה להציג לפני משקיעים.

MVP שאינו מייצר נתוני משתמשים תקפים (לא תגובות, **נתונים**) כמעט נטול ערך וחבל להשקיע בו. יקר? ברור. עולה הרבה כסף להקים עסק. כל עסק. גם סטרטאפ.

לא חושב
Guest

האפליקציה של אמזון היברדית ? אתם בטוחים?. אני דיי בספק …

אבי
Guest

אמאזון היברידית מרגישים זאת די ברור בחוויית משתמש
בקשר לגימייל לחלוטין לא היברידי! לא יודע מאיפה הכתב מעתיק את השטות הזאת

מגיב
Guest

כאן יש רשימה של אפליקציות היברידיות כולל Gmail ו אמזון
http://blog.venturepact.com/8-high-performance-apps-you-never-knew-were-hybrid/

yaniv
Guest

מאמר מצויין ובעיקר בסגנון הברור לאדם הפשוט שכיום רבים מהם יזמים, אבל יותר מכך מדהים והחשיבה והאיכפתיות מלדאוג ללקוח שהוא היזם ולא לסחוט אותו תרתי משמע, גילוי נאות הדברים נאמרים מניסיון שהוא חוויה עם קרן וחברת onecode , מקצוענית חכמה ושרות אימהי .

wpDiscuz

תגיות לכתבה: