הגלגל שעודנו סובב

כמעט בכל מעשינו אנו משתמשים בכלים שפשטו ולבשו צורה, באמצעים שלא ניתן היה להעלות על הדעת בעבר ובכוחות שנתגלו זה מקרוב. רק בתחום התחבורה האישית, כמעט שלא נשתנה דבר. כלי הרכב שבו הגעת הבוקר לעבודה אינו שונה בהרבה מזה שבו סייר פרעה ברחבי הדלתא לפני יותר משלושת אלפים שנה.

הגלגל כמיזם (מקור: http://www.innovation.gov.au)

העולם הטכנולוגי מתקדם בקצב מסחרר. הציגו בפני יוליוס קיסר תנור חשמלי, והוא יעמוד מולו אובד עיצות. תנו לפיתגורס סלולרי, לא משנה מאיזה דור, וכל החישובים לא יסייעו לו להבין מה עושים עם זה. התקינו נורת פלואורסצנט בתקרות ארמונו של שלמה המלך, והוא ייוותר חסר אונים. מזגן. טלוויזיה. מצנם. מצלמה, אפילו עם פילם. טלסקופ. מחשבון. עט כדורי. שום רמז לא יהיה לדמויות המדוברות לגבי טיבם של המוצרים הללו. בכל זאת, חלפו כמה שנים מאז שאישים אלו השאירו את חותמם על ספרי ההסטוריה.

עכשיו הראו להם מכונית. לא משנה אם זו סובארו DL סטיישן, אאודי TT או האמר H1. כמעט ודאי שהם יזהו ארבעה גלגלים ויניחו שזוהי מרכבה מסוג כלשהו, גם אם יופתעו להיווכח שהיא אינה זקוקה לסוסים. העולם מתקדם סביבנו בקצב שקשה לתאר כבר חמש מאות שנה. כמעט בכל מעשינו אנו משתמשים בכלים שפשטו ולבשו צורה, באמצעים שלא ניתן היה להעלות על הדעת בעבר ובכוחות שנתגלו זה מקרוב. רק בתחום התחבורה האישית, כמעט שלא נשתנה דבר. כלי הרכב שבו הגעת הבוקר לעבודה אינו שונה בהרבה מזה שבו סייר פרעה ברחבי הדלתא לפני יותר משלושת אלפים שנה.

נכון, הסוסים הוחלפו בקיטור, וזה הוחלף בבנזין ובסולר, ובקרוב תתופעל כל המערכת באנרגיה חשמלית. ועדיין, מדובר בסוג של מיכל מתכת הרוכב על כמה גלגלים. המבנה הבסיסי הזה הוא התשתית שסביבה מתפתחת התעשייה. לא במקרה, מרבית ספרי וסרטי המדע הבדיוני מתמקדים בשירותי תחבורה אחרים – האופנועים המעופפים של הרברט, המסילות הנעות של אסימוב, משגרים בסגנון מסע בין כוכבים ועוד. קשה לנו לתפוס עד כמה מנגנון הגלגל משמעותי ויציב בדברי ימי האנושות. לא במקרה נבחר הגלגל לייצג את ההמצאה האולטימטיבית, החדשנית והאלמותית.

העתיד הנראה לעין אינו צופן בחובו הפתעות. ישנם כמובן כלי טיס, אך הם אינם עומדים להחליף את המכוניות בקרוב. כמותם גם אמצעים נטולי-גלגלים אחרים, כמו הרחפות המגנטיות היפניות. בשנים האחרונות הוצגו מודלים של כלים פרוקי-רגליים, המציעים אופציה מעניינת. למעשה, זוהי חזרה אל הפתרון האבולוציוני, כפי שהמטוס פתר את בעיית הצפלין בכך שאימץ את כוח העילוי שהאבולוציה כבר שכחה מתי פגשה בו לראשונה. ועדיין, פתרונות אלו מוצעים כקונספט למעבר בשטחים קשים ובעיקר למטרות צבאיות; לא מדובר ב”חמור אלקטרוני לכל פועל”.

האם בעוד עשור או שניים נעמוד לפתע בפני מהפכה טכנולוגית אשר תהפוך את הגלגל לפריט אספנות, או שגם בשנת 2525 ימשיכו כלי רכב עתידניים להסתמך על המכניקה של הציר המסתובב? אינני יודע. עד אז, תנו לי להמשיך לחלום על זה.

מייק לינדנר

מתעסק בקידוד עוד מהימים שבקומודור היה חור. מתמחה בתחומי ארכיטקטורה ודיזיין של תוכנה ובקשר בין מערכות טכנולוגיות למשמעות העסקית, ומאמין גדול בשיתוף ידע. חובב קישון, ג'וזף הלר והפייתונס, ובין לבין, מתופף, כותב ומטייל.

הגב

1 תגובה על "הגלגל שעודנו סובב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוני
Guest

תנור חשמלי בזמנו היה פיתוח טכנולוגי משמעותי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: