העתיד כבר כאן: מישלן השיקה צמיג שאינו מתפנצ׳ר לעולם [מדע פופולארי]

זה לקח יותר מידי זמן והיישום עדיין חלקי, אבל זה לגמרי כאן – צמיג שאינו יכול להתפנצ׳ר ועמיד פי 3 מצמיג רגיל

tweel

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין Popular Science ישראל בגיליון 250 שראה אור בפברואר 2015 ונכתבה במקור על ידי אליסה זהו.

לפני 15 שנים מישלן שמה לעצמה מטרה לבנות צמיג שלעולם לא יתפנצ’ר. בעוד אבות-הטיפוס זכו לתשומת לב עולמית, וצבא ארצות הברית משתמש בטכנולוגיה מאז 2013, צרכנים ועסקים נשארו בחוץ.
לא עוד. בנובמבר, התחילה מישלן לייצר את השילוב הגלגל והצמיג ללא אוויר לו ציפו זמן רב, המכונה ה-X Tweel, הזמין לשימוש על מבחר כלי רכב מסחריים. בשונה מצמיגים פנאומטיים, אשר מרככים את הנסיעה על ידי שימוש בכרית אוויר דחוס, ה-X Tweel משתמש בשילוב של צלעות פוליאוריתן מתעוותים, חישוק חיצוני מפלדה וגומי, ומרכז קשיח ממתכת. החישוק החיצוני – הנקרא shear beam – נושא את רוב העומס. המרכז והצלעות מחלקים את העומס על פני חלקים שונים של החישוק כשהצמיג מתגלגל על פני חפצים.

עמיד פי 3 מצמיג רגיל

John Deere היא אחת החברות הראשונות שאימצה את ה-X Tweel וכבר משתמשת בהם על סדרת מכסחות דשא ZTrak. “ה-Tweel מחזיק מעמד פי שניים עד שלושה יותר זמן מהצמיגים הקודמים או העכשווים”, אומר צ’ייס טיו, מנהל המחלקה המסחרית של John Deere.

בשלב זה, ה-X Tweel ישרת רק כלי רכב הנעים באיטיות. המפעל, אשר התחיל את הייצור בנובמבר, מייצר צמיגים למכונות כמו הבובקאט או מכסחות דשא (במהירויות גבוהות, צמיגים ללא-אוויר נוטים לרטוט ועושים הרבה רעש). אבל מישלן הייתה רוצה להרחיב את קו המוצר בעתיד. ראלף דימנה, סגן נשיא Michelin Tweel Technologies, אומר שהוא יכול לראות כלי רכב שירות קטנים כמו עגלות גולף משתמשות בצמיגים ללא אוויר בשנים הקרובות. בסופו של דבר, הוא מקווה לראות גם מכוניות מצטרפות למהפכה – למרות שלעת עתה, כדאי שתשמרו את הגלגל הרזרבי בתא המטען שלכם.


אוהבים מדע ולא מקבלים מספיק ממנו בגיקטיים? Popular Science ישראל וגיקטיים יוצאים בשיתוף פעולה במיוחד במסגרתו יוכלו 100 הגולשים הראשונים להנות מגיליון חינם של Popular Science מתנה, ללא כל התחייבות.  לפרטים נוספים

Avatar

מדע פופולארי

הגב

5 תגובות על "העתיד כבר כאן: מישלן השיקה צמיג שאינו מתפנצ׳ר לעולם [מדע פופולארי]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלמה
Guest

הסיבה העיקרית להחלפת צמיגים היא בלאי בגומי ושחיקה של האחיזה. לא פנצ’רים. אם הצמיג הזה יעלה פי כמה מצמיג רגיל – זה לא שווה את הכסף.

שי
Guest

חייב לאופניים שלי

פלג
Guest

הצמיג הזה קיים משנת 2005. רלוונטי יותר לכלים שמועדים לפורענות ועובדים בשטח מאשר רכבים. בכל מקרה אני מסכים עם שי לגבי האופניים.

Don Jwan
Guest

ראיתי כתבה וסרטון ווידאו לגבי צמיג זה לפני 5-6 שנים. זה ממש לא חדש.

נראה לי שטרם סיימו לפתח אותו, כי אין שום סיכוי שצמיג פתוח עם תאי אחסון שכאלה יאושר לנסיעה, מכיון שכל אבן או ענף עלולים להיכנס לחריצים אלה ולעוף מכוח הסיבוב ולפגוע במישהו או במשהו.

בנוסף, חייבים כיסוי הצדדים בכדי למנוע פגיעה בצלעות החיזוק האלה מאותם אבנים, ענפים, חפצים וכו’ אשר לא גורמים לשום נזק בצמיג סגור ואילו פה הם עלולים לקרוע את הצמיג במהלך סיבובו.

רן
Guest

לנו העוסקים בענף התחבורה ידוע על הגלגל הגמיש עם הסוליה כבר לפחות 15 שנה.
לא ישים ,סתם גימיק בעיקר להראות שאפשר ולי יש גדול יותר.
עיקר הנזק והבלאי לצמיגים הם לא בתקרים אלה בבעיות הקשורות בכיוון המתלים ,צמיג זה לא יפתור קמבר וקסטר.על הכביש עלול להיות מסוכן בגלל שהוא פתוח וגם ירעיש מאוד בזמן נסיעה.
הוא יתאים לעניות דעתי רק לכלים חקלאיים ותעשייתים ,אז גם המחיר פחות חשוב ויהיה תחת פיקוח הדוק.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: