הדרך של גוגל

כותרות מדורי הטכנולוגיה מפארות את הרכבים שנוהגים בעצמם שחשפה גוגל. למה לא מדובר בחידוש עולמי ומהי השאלה שכן עולה בעקבות פרסום עניין הפיתוח

"אדוני השוטר, לא אני נהגתי זה האוטו לבד!" (מקור: http://www.geeksugar.com/Google-Street-View-Car-Pulled-Over-Fuzz-176526)

אתמול פרסמה גוגל פוסט בבלוג החברה, המסביר את הטכנולוגיה עליה כתב גם הניו-יורק טיימס – מכוניות שנוהגות בעצמן. חשוב לציין שלא מדובר בחידוש עולמי. אמנם, המכוניות של גוגל הצליחו לצבור קילומטראז’ מרשים ביותר אבל תתפלאו לשמוע שכבר היום אתם עשויים לראות בכביש רכבים המצויידים ביכולת נהיגה עצמית באמצעות בחיישני מרחק, מצלמה ו-GPS.

הרעיון של רכב שאינו זקוק לנהג מזמן כבר עבר מעולם המדע הבדיוני לרחובות הערים בעולם. אמנם, הטכנולוגיה נמצאת בחיתוליה ותחום הרכב, שנראה שהשתנה מעט מאוד מאז שיווקם של הרכבים הפרטיים הראשונים, נמצא בעיצומן של מספר מהפכות. לצד יעול תצרוכת האנרגיה של הרכבים והשפעתם על הסביבה, החלו רבים לחשוב גם על בטיחות הנהג והנוסעים ברכב, במיוחד בהתחשב במספר הרב של תאונות דרכים במדינות מתועשות וישראל בפרט.

בין הארגונים המפתחים פתרונות כלי רכב בעלי נהג אוטומטי, אפשר היה למצוא עד כה יצרניות כמו פורד וטויוטה, לצד אוניברסיטאות מובילות וזרוע המחקר והפיתוח הטכנולוגי של הפנתגון, DARPA. נראה שכעת, גם גוגל קופצת על הרכב הדוהר על פי נתוני דרך מעובדים באופן דיגיטלי.

לא מן הנמנע שכבר בעשור הקרוב יהפוך רישיון הנהיגה ללא יותר מתעודה מזהה עם תמונה ביומטרית בארנק שלכם, כי את עיקר העבודה שבניווט והתנועה בדרך, יעשה מחשב מתוחכם מתחת למכסה המנוע של הרכב שלכם. לא צריך לחלום רחוק: כבר כיום מציעות חלק מיצרניות הרכב תוסף שמאפשר לרכב לחנות לבד ואף להתנייד (אמנם במהירות נמוכה) בכבישים, תוך הימנעות ממכשולים וחישוב המסלול על פי נתוני GPS.

מרשים, אבל לא פורץ דרך

ברמה הטכנית, מדובר ברכב המשתמש כאמור בשלל חיישנים כמו ראדר, מצלמות ולייזרים לצד מערך המחשוב העצום שעומד לרשות גוגל לצרכי עיבוד המידע ובגוגל דאגו לציין שמאחר ובטיחות היא חשיבות עליונה עבורם, במכונית תמיד היה נוכח נהג בשר ודם, למקרה הצורך. על פי הדיווחים, התאונה היחידה שהתרחשה עם רכב אוטומטי של גוגל על פני 140,000 הקילומטרים שעברו הרכבים ברחבי ארצות הברית, היתה אשמתו של נהג אנושי ברכב אחר.

קשה לחשוב על מודל עסקי עבור מערכות נהיגה אוטומטית שיתברג בהיצע השרותים של גוגל על אף שמדובר בפיתוח שיכול לעזור לבעלי מוגבלויות להתנייד ובעתיד אף לשנות את עולם התחבורה כליל. עם זאת, מתקבלת תחושה שגוגל כחברה יורה לכל הכיוונים. אם בפרוייקט אספקת חשמל בארצות הברית, שרות Google Voice המתחרה בספקיות הטלפוניה וכעת פרוייקט המשלב בו תחום של תחבורה, נראה שענקית החיפוש מנסה את כוחה במגוון רחב מאוד, ויש שיאמרו רחב מדי של תחומים ותעשיות.

אז נשאלת השאלה, מה יש לגוגל לחפש בפיתוח בתחום כל-כך רחוק מתחומה העיקרי (כזכור, מנוע חיפוש באינטרנט) בהתחשב בעובדה שחברות לא מעטות כבר עובדות על מוצרים דומים? את התשובה תוכלו לענות בעצמכם אם רק תתנו מבט אחד בדוחות הכספיים של גוגל מהרבעון האחרון, או ציפיות האנליסטים להמשך צמיחתה הערה. אם תסלחו לי על הבוטות, אז ניתן לומר שהסיבה שגוגל פיתחה מערכת נהיגה אוטומטית ברכב זהה לסיבה שכלבים מלקקים את אשכיהם: פשוט בגלל שהם יכולים.

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

3 תגובות על "הדרך של גוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עמית
Guest

כשגוגל נוהג, אתה פנוי לגלוש ולראות עוד פרסומות.
התשובה #1 לשאלה “למה גוגל עושים משהו”, היא “זה בשביל שתראה עוד פרסומות”. ועכשיו שהם יודעים איפה אתה, אז הנה ממש מסעדה משמאל, רוצה לאכול? הנה קופון 10%… זכדאי! (?)

mor
Guest

אכן מרשים אבל אני לא רוצה לחשוב מה יקרה שהחיישנים יתקלקלו והנהג יחלום

miko
Guest

ועכשיו ברצינות, כמובן שכוונותיה של גוגל כבר ברורות והם מזמן לא תמימים.
צריך להוציא פרסום ממוקד בעולם האמיתי מחוץ לחוק לפני שזה יהיה מאוחר מדי ויהפך למגפה שקשה להתחמק ממנה… יש גבול כמה מותר לחברות פרסום לדעת עלינו, בכללי, יש גבול כמה מותר לגוף מסחרי לדעת על אנשים פרטיים. מדרון חלקלק בהחלט.

באינטרנט זה עוד נסבל, חוץ מזה שבאינטרנט אדם אינטיליגנט יכול להתקין תוספים כמו ADBLOCK ולחיות בראש שקט מבלי לראות פרסומות בכלל. מה במציאות?!
גוגל תחזרו למה שאתם טובים בו באמת – מנוע חיפוש!

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל