עשרת הצעדים הראשונים בהקמת סטארטאפ חדש

רעיון טוב הוא אחד מהמרכיבים הראשוניים לסטארטאפ מוצלח. על תשעת המרכיבים הנוספים, בפוסט הבא.

flicker, by-cc Leo Reynolds

פוסט זה נכתב על ידי אייל בנימין, יזם סדרתי העוסק כבר מעל לעשור בנושאי יזמות וחדשנות אסטרטגי, בתחומי התוכנה, האינטרנט, תעשיית הרכב ועוד. אייל נמנה עם סגל החטיבה ליזמות במכללה האקדמית תל-אביב יפו, ומכהן כראש המתחם ליזמות במכללה. לאייל תואר ראשון בהנדסה מאוניברסיטת ת”א, תואר שני ביזמות וחדשנות עסקית מאוניברסיטת סווינבורן אוסטרליה ודוקטורט בהתמחות באסטרטגיה של מייזמים חדשים.

נהוג לחשוב שהשלב הראשון בהקמת חברת סטארטאפ הוא רעיון מוצלח אבל האמת היא שרק מעטים הם העסקים המצליחים שנבנו מרעיונות. מרבית העסקים המוצלחים התחילו דווקא מהבנה עמוקה לבעיה אמיתית ואז מציאת רעיון מצויין כפתרון מקצועי ומוצלח לבעיה.

אבל הרעיון הוא לא הכל: היו הרבה מיזמים עם רעיון מוצלח שכשלו, ויש גם כאלה שהתחילו עם רעיון גרוע והצליחו (כמובן לאחר ששיפרו את הרעיון). אז הנה הצעדים הראשונים להתנעה של מיזם מוצלח:

עשרת הצעדים הראשונים

1. רעיון טוב: דרך אחת להגיע לרעיון מוצלח היא בישיבה מסביב לשולחן ומחשבה מה יהיה רעיון טוב. שיטה זו הנקראת ‘סיעור מוחות’ זכתה לאהדה רבה אצל מובילי דעה רבים. אולם לאחרונה הראו מחקרים כי ישנם כללים אחרים להפקת רעיונות טובים. למשל, במאמר מקיף שפורסם בניו-יורקר (ראו כאן בתרגום לעברית) ציינו גם חשיבה ביקורתית, ובעיקר שהייה בסביבה מגוונת ואינטרקציה עם אנשים רבים כגורמים ליצירת רעיונות טובים.

2. גודל השוק: חשבו על מס’ האנשים שישתמשו בשירות, מכיוון שהקמת סטארטאפ מלווה בעבודה קשה כדאי להתייחס בתחילת התהליך לפוטנציאל הגדילה מבחינת גודל השוק. שוק קטן מידי לא יוכל להצדיק את כמות העבודה הרבה שתידרשו להשקיע.

3. כאב או בעיה: למדו היטב את השוק ומצאו את הבעיה/ הכאב על ידי שיחה עם מומחים, לקוחות, וקריאת ספרים בנושא. מרבית הרעיונות המוצלחים הגיעו מאנשים שעבדו שנים רבות בתחום. אם לא צמחתם בתחום כדאי לשקול לבצע עבודה בתחום הרעיון כדי להכיר אותו טוב יותר, כך תהנו גם מנקודת המבט של ‘אורח לרגע’ המזהה בעיות שאחרים לא ראו.

4. חפשו פתרון: הפתרון הראשון שתמצאו יהיה ככל הנראה שגוי. אבל מבדיקת השוק וחיפוש אחר הפתרון תדעו יותר מה עובד ומה לא. שימו לב שפתרונות רבים באים דווקא משילוב אדם המכיר את התחום יחד עם מומחה לתחום משלים למשל איש תוכנה ורופא היכולים לפתח תיק רפואי דיגיטלי.

5. מודל עיסקי: זהו הבסיס להמשך העבודה. המודל העיסקי אמור לענות על שלוש שאלות: מי הלקוח שלי? מה הערך המוסף שייקבל ממני? ומה ההגיון הכלכלי של המיזם? מיזם חדש ללא מודל עיסקי לא יוכל להמשיך לגיוס השקעה פיננסית ועשוי להיות לו קושי אמיתי באפיון והבאת המוצר לשוק.

6. תחרות: מהו הביקוש למוצר? האם ישנו מוצר דומה בשוק? במה המוצר שלך שונה מהמתחרים? באופן מפתיע, המצב המסוכן ביותר  לסטארטאפ הוא שאין לו תחרות. כשאין תחרות אז כנראה שיש סיבה לכך שהיא איננה, במקרים רבים הסיבה היא פשוט שאין כדאיות כלכלית בתחום. כמובן שכאשר יש מתחרים סימן שיש מישהו שמוכן לשלם על המוצר, וזה כבר סימן מעודד.

7. אסטרטגיה: כעת עלינו לתכנן כיצד ניישם את המודל העסקי שתיארנו בחלק הראשון מבלי שהתחרות שתיארנו בחלק השני תפגע לנו בהצלחה – זהו התכנון האסטרטגי. התכנון האסטרטגי לוקח בחשבון את המודל העסקי והמתחרים (שני הגורמים הקודמים) ומשלב אותם יחדיו. האסטרטגיה שלכם צריכה לענות על השאלה: איך אני ממש את המודל העיסקי בסביבה העיסקית והתחרותית בה אני הולך לפעול.

8. טכנולוגיה: איזו טכנולוגיה קיימת בחוץ, כיצד ניתן לשפר או לשדרג את הטכנולוגיה הקיימת, האם יש צורך בטכנולוגיה חדשה, מה אנשי המקצוע והמומחים חושבים? וגם, האם הרעיון ישים? הנושא החשוב ביותר הוא כמובן עד כמה הטכנולגיה שבחרתם מתאימה לאסטרטגיה שבניתם בשלב הקודם.

9. גיוס כספים: כעת, רגע לפני היציאה אל הדרך, יש לבדוק היטב האם התחום בו עוסק הרעיון של הסטארטאפ הינו תחום בו תהיה אפשרות לגיוס כספים, האם תוכל לממן מכיסך את המיזם, האם כדאי לך להיעזר בחממה טכנולוגית, ומה רמת הניסיון שלך בפרויקט? בעת גיוס הכספים ישנה חשיבות מכרעת לידע שלך ולרמת ההתקדמות במיזם: אם את/ה לא ממש ‘שוחים בחומר’ וקצב ההתקדמות אינו משביע רצון, אזי שווה להכניס קודם שותף מייסד (Co Founder) להשבחת המיזם.

10. תכנית עיסקית: כעת יש להעלות את כל התיכנון על הכתב (תוכנית עיסקית). שימו לב, לכל סטארטאפ יש כללים שונים בניסוח תוכנית העבודה והמצגות שלו. מבנה התוכנית העיסקית, ההיקף והתכולה משתנים מיזם למיזם ואין מבנה אחד שמתאים לכולם (למרות שתמצאו כאלה באינטרנט).

רק החזקים שורדים

דרכו של יזם מתחיל לגיבוש הרעיון והחדרתו לשוק רצופה מכשולים נפשיים, אתגרים אינטלקטואליים והתמודדות עם מצבים לא פשוטים ולכן כדי להגיע ליעד עליו להיות בעל אמונה, להיטות ותעוזה. יזם שלא מאמין במוצר אותו הוא בונה לא יצליח לבנות אותו. בסופו של דבר יצליחו אלו שישכילו לשלב למידה, כישרון והתמדה. ולזה קוראים: יזמות מקצועית.


פוסט זה בחסות המתחם ליזמות מקצועית להקמת סטארטאפים


המתחם ליזמות הינו סביבה מקצועית להקמת סטארט-אפים. יזמים המתקבלים למתחם מקבלים מנטור הצמוד למיזם, סדרת הרצאות מומחים וסביבת עבודה  הכוללת משרדים, מאגרי מידע ועוד. המתחם ליזמות פועל במכללה האקדמית ת”א יפו. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.


כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "עשרת הצעדים הראשונים בהקמת סטארטאפ חדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Galit Zamler
Guest

צריך רק לציין שהתוכנית העסקית של אותו מיזם עצמו גם היא ניתנת לשינויים ולהתאמות למציאות…

Udi Raiter
Guest

ואני מוסיף שהכי חשוב זה האדם שמאוחרי הסטאראפ הרבה יותר חשוב מהמוצר שהוא מייצד תשאלו את http://www.pampim.co.il באיפון איפה הוא היה ואן הוא מגיע בגלל היזם שלו .

סטאראפ זה כמו ילד והייזם הוא כמו ההורה שלו המלווה שלו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: