לשלם כדי לנצח: כיצד חברות המשחקים מנסות לשדל שחקנים לשלם יותר

מה שהתחיל כתופעה מעיקה, מאיים להרוס את האיזון במשחקי מולטי-פלייר ולתת יתרון לשחקנים שמשלמים יותר

תמונה: Blizzard

מכירים את תחושת הכשלון שמרגישים כאשר נכשלים שוב ושוב במשחק מולטיפלייר? כשאתם מבינים שילדים בני 13 מהקצה השני של העולם מצליחים לחסל אתכם במשחק לפני שהצלחתם להבין איפה אתם בכלל? מה אם הייתי מציע לכם שיטה לנצח אותם בקלות, אבל עבור כך תצטרכו לשלם תוספת של כמה דולרים? אם התשובה שלכם היא “קח את הכסף שלי”, אז אתם מוזמנים ללוות את עצמכם החוצה מהכתבה. כי אתם חלק מהבעיה הגדולה שמאיימת על עולם הגיימינג: מיקרו-רכישות (Microtransactions).

התחיל ממשחקים חינמים, עכשיו מגיע למשחקים במחיר מלא

המיקרו-רכישות החלו להופיע בעולם משחקי המובייל בתור מטבע פנימי במשחק (בדרך כלל בצורת מטבע זהב, יהלומים וכדומה) שמאפשר לכם להתקדם במהירות במשחק במקום להמתין לסיום פעולה או רכישת שדרוגים. עד כמה שהאפשרות הזו מפתה ומעצבנת, היא הייתה זמינה בעיקר במשחקים חינמיים. כלומר, לא שילמתם על המוצר, אבל תשלמו סכומים קטנים בשביל לשחק בו בקלות או בכדי להעשיר את החוויה החינמית הראשונית שלכם. יש בכך היגיון בסיסי מעצבן, אבל הוגן יחסית.

תמונה: צילום מסך

כעת, המגמה הזו שהתחילה במשחקים חינמיים מתחילה לחלחל אט אט לעולם המשחקים האמיתי בו אתם משלמים מחיר מלא על משחקים של חברות פיתוח ענקיות, ואז ממשיכים לשלם. תמורת סכומים נמוכים יחסית, תזכו לרכוש Loot box: תיבת הפתעה וירטואלית שאין לכם מושג מה יש בתוכה. לרוב יש הבטחה לרמת ה”נדירות” של החפץ (כלומר, עד כמה החפץ יוקרתי, נדיר או חזק ביחס לחפצים אחרים במשחק) ואולי לכמות החפצים שתקבלו, אך באופן כללי אתם לא יכולים לדעת מה אתם קונים. אתם עשויים לקבל בדיוק את החרב שרציתם, או שאתם עשויים לקבל אוואטר מיותר לפרופיל שלכם שכבר קיבלתם בעבר. כלומר אתם יכולים להשיג חפץ מצוין שיקדם אתכם במשחק, או לקבל פריט חסר ערך. אתם מכירים מוצר מקביל בעולם האמיתי (מלבד Loot Crates אמיתיים, שגם הם מוצר תמוה והזוי)? למען האמת, יש מוצר מקביל לכך, והוא נקרא הימורים.

עצומה שהוגשה דרך אתר האינטרנט של הפרלמנט האנגלי והגיעה ל-10,000 חתימות מכריחה את המחוקקים להתייחס לנושא ה-Loot Boxes. בעצומה נטען כי התיבות לרוב נרכשות במטבע פנימי של המשחק (שתמורתו צריך לשלם בכסף אמיתי כמובן), והחפצים שנמצאים בתיבה לעיתים שווים יותר או פחות ממחיר התיבה, מה שהופך אותן למקבילות להימורים. בכך, משחקים “תמימים” למראה חושפים מבוגרים וילדים לסכנת התמכרות להימורים. בינתיים חבר פרלמנט ממפלגת השמרנים הגיב לשאילתא בנושא ואמר כי וועדת ההימורים פותחת בבדיקה בנושא ותתחיל לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום.

המשחקים כבר מתוכננים להיות לא שלמים

תמונה: 9GAG

הכל התחיל עם מגיפת ה-DLC: תוכן שמשוחרר להורדה לאחר יציאת המשחק לשוק. התוכן הזה הוא בדרך כלל הרחבות קלות ביותר (נשקים, קמפיין קצרצר, סקינים חדשים, דמויות חדשות וכדומה), כאילו ש”עדכונים” הם דבר שלא קיים בעולם. לרוב, עבור התוכן הדי דל הזה, חברות המשחקים דורשות עוד כמה דולרים, ומשחררות אותו לאט לאט בחבילות קטנות כדי שתרצו לרכוש את כולו, ואפילו “מטיבות” עמכם ונותנות לכם את הזכות לרכוש Season Pass בעלות של כמעט חצי משחק שתאפשר לכם גישה כמעט לכל ה-DLC שישוחרר בהמשך. מילא אם החברות היו מחליטות להוציא בהפתעה תוכן נוסף ומבקשות עליו כסף, אך לרוב ההודעות על ה-Season Pass ועל ה-DLC הראשוני מגיעות עוד לפני שהמשחק הושק, מה שמוכיח שהחברות כמובן מתכננות את התוכן הנוסף בתשלום עוד לפני שהן מסיימות את העבודה על המשחק המלא. במשחקי WWE2k שמשוחררים כל שנה לשוק למשל, החברה מעדיפה שלא לכלול מתאבקים חדשים יחסית במשחק, ולשמור את חלק מהשמות הגדולים לחבילות שניתן לרכוש בתשלום נוסף.

אם בעבר היינו משלמים מחיר מלא עבור משחקים, ומקבלים משחקים מלאים, היום אנחנו משלמים מחיר מלא, ומקבלים משחקים שתוכננו להיות לא שלמים לחלוטין. רוצים את החוויה המלאה לחלוטין כי אתם אוהבים מאוד את המותג או המשחק? תשלמו מעבר למחיר המלא. דמיינו שהייתם משלמים מחיר מלא על כרטיס לסרט, וחודש לאחר מכן הייתם מגלים ששוחררו עוד עשרים דקות ממנו תוכלו לצפות בהן תמורת 20 שקלים.

הגיימר עם הכסף ינצח

אך כעת אנחנו מתקרבים אל תקדימים מסוכנים שמכונים Pay To Win. במשחקי מולטי-פלייר בולטים כמו Star Wars: Battlefront 2, או דסטיני 2, הימים הראשונים למשחק הם קריטיים: כל רוכשי המשחק מתחילים בדיוק באותה נקודה, ללא שדרוגים וללא שיפורים או חפצים מיוחדים, ואט אט צוברים אותם במערכת ההישגים של המשחק. כעת, המשחקים הללו מציגים את הפורמט של Loot Boxes שמעניקים לשחקנים שיפורים שנותנים לרוכשיהם יתרון חד משמעי על אלו שלא קונים את התיבות. כן, ניתן לרכוש תיבות שמעניקות פרסים קצת פחות איכותיים בעזרת כסף שמקבלים על בסיס הישגים במשחק, אך היתרון המשמעותי שמקבלים השחקנים ה”משלמים” עוזר להם לרכוש גם את אותן תיבות פחות איכותיות. כלומר, מי שמוכן לשלם יותר, יכול לנצח בקלות יתרה. נשמע הוגן?

תמונה: צילום מסך

מעבר לכך, שיטת ה-Pay To Win גורמת לאלו שמוכנים לשלם עוד קצת בשביל לקצר את דרכם לחפצים השווים ביותר במשחק, לשלם עוד. נוצרת תחרות פנימית של רכישת עוד ועוד חפצים, ויצירת שחקנים חזקים מתמיד שמתחרים אחד בשני בשיפור הדמות שלהם, רק מכיוון שהם הבינו את העיקרון של רכישת חפצים שנותנת יתרון משמעותי במשחק. זה כדור שלג שאם לא ייעצר בקרוב, הוא עלול לצאת משליטה.

דווקא בעידן בו תחום ה-ESports צומח ועולם הגיימינג מתחיל לתפוס מקום של כבוד בכל העולם כספורט חדש, התחרותיות בו נפגעת. איך משחק תחרותי כמו Call Of Duty יכול להמשיך להלקח ברצינות על ידי הקהילה כששחקן חדש יכול לרכוש במאות שקלים קופסאות שדרוגים ולהביס גם שחקנים וותיקים יותר ואף מוצלחים יותר ממנו? זה כמעט כמו שלמכבי תל אביב בכדורסל יש יותר סיכוי לנצח קבוצה מוכשרת ממנה רק מכיוון שיש לה יותר כסף. אז אולי בעצם זה מקרב את ה-Esports למעמד של ספורט רגיל.

הפתרון, כמעט כמו בכל עוולה צרכנית שהיא, היא פשוט להחרים. כן, יש גם Loot Boxes שהן כוללות רק שיפורים קוסמטיים לדמויות שלנו (ראה ערך Overwatch), אך יותר ויותר משחקים מתקרבים לתקדים המסוכן של Pay To Win. מפתחי המשחקים חייבים להבין שיש השלכות לרמיסה של התחרותיות וערך המשחקים. במידה ואתם עדיין רוצים לשחק במשחקים מובילים כמו Battlefront 2, פשוט נסו לעמוד בפיתוי ואל תרכשו את ה-Loot Box שלהם. עד שמפתחי המשחקים יבינו שהמצב העתידי שהן בונות עליו הוא בלתי נסבל, הגיימרים הוותיקים שלא מוכנים לשלם עוד עבור משחק שרכשו במחיר מלא יצטרכו לספוג נזק למדד הניצחונות/הפסדים שלהם. אין לנו הרבה ברירות, חוץ מלהוציא עוד 10 שקלים על חפצים רנדומליים, מה אכפת לכם?

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

7 תגובות על "לשלם כדי לנצח: כיצד חברות המשחקים מנסות לשדל שחקנים לשלם יותר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יניב
Guest

צודק., זה מתחיל כבר לעצבן.. ככה זה במשחקי אפליקציות באנדרואיד שתמורת קניותכל מיני חפצים משדרגים אותך, אבל למי שיש כסף ישר קופץ לשדרוג מבלי להרוויח אותו

צ\'ט
Guest

כתבה ממש בולשיט

צ\'ט
Guest

בדסטיני, אוברווטצ’, קונטר סטרייק ועוד ועוד זה קוסמטי (מלבד דסטיני שזה בעיקר קוסמטי ומגיע גם בלי לשלם, בכל פעם שאתה עולה רמה). זה פשוט, לחברות שיתמכו בpay2win לא יהיה קהל אמיתי שישחק בהן או שהן יהיו מוכרות ברבים כחברות גרועות ועלובות. הזכרת את באטלפרונט? אם קנית משחק של EA וציפית למשהו אחר זו אשמתך :)

אופיר
Guest

הכתבה לא בולשיט, אולי חלק מהדברים לא הכי מדיוקים אבל המטרה מאוד ברורה: אל תפלו למערכת המטומטמת הזו.
הבעיה האמיתית היא שילדים היום עם הכרטיס אשראי של אבא לא מבינים מה המשמעות של תמיכה במערכת הזו.

צ\'ט
Guest

ברור שלא אפול אבל אי אפשר לצפות שילדים טמבלים לא יקנו לוטבוקסים באוברווטצ’ או משהו ואי אפשר לצפות גם שבליזארד לצורך העניין יפסיקו לעשות משהו שמאוד רווחי להם, בסופו של דבר זו חברה מסחרית. EA זה השטן אבל ממה שקורה עכשיו ועד להציג את זה כ”תקנה דברים תנצח במשחקים” זה פשוט שקרי. רוצים לדבר על משהו באמת חשוב ומזעזע בתעשיית הגיימינג? הימורי קונטר סטרייק, לא לוטבוקסים קוסמטיים.

אופיר
Guest
חשוב מאוד לציין (ואני ממליץ אפילו שתוסיפו את זה לכתבה) שActivision עכשיו קיבלה פטנט על שיטת מקירו-רכישות ספציפית. בשיטה הזו, כאשר שחקן מחפש מתמודדים מולו (matchmaking), במידה והוא לא עושה מיקרו-רכישה בעבר, המערכת תעמיד מולו שחקן שכן עשה. המטרה היא לעודד את השחקן שלא רכש לראות את הנשקציוד של המתמודד ולרכוש אותו גם כן שיוכל להביס. לאחר שעשה רכישה על מוצר ספציפי, המערכת תעמיד אותו מול שחקןסביבה בה הציוד מקבל ייתרון משמעותי (לדוגמא להעמיד שחקן שרכש מוצר ‘מספריים’ מול שחק שיש לו נייר), וזאת על מנת שלא יחווה חרטת צרכן (buyers remorse). כמובן שהמערכת הזו מורכבת ומרושעת הרבה יותר ממה… Read more »
צ\'ט
Guest

שמעתי על זה, מגוחך ועלוב לדעתי. מקווה שלא יהיה לזה שימוש באף משחק (ובמידה וכן יהיה שיהיה מלא רעש נגד החברה)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: