מדריך לסטארטאפיסט: איפה כדאי ואיפה אסור לחסוך

רוצים להפוך את הרעיון שלכם לחברת סטארטאפ משגשגת? על מנת לעשות זאת תאלצו לשים לב היכן לקצץ על מנת לחסוך והיכן להשקיע ולא לחסוך בהוצאות

כשרוצים להקים חברת סטארטאפ, אחת הסוגיות הבוערות ביותר היא סוגיית התקציב. מהיכן תוכלו לגייס כספים?, האם להשתמש קודם בכסף האישי שלכם, של המשפחה או של החברים?, או האם לרוץ ולקחת הלוואה? שאלות אלו ורבות נוספות מדירות שינה מאנשים רבים שחולמים להפוך את הרעיון שלהם לחברה מצליחה.

אספנו עבורכם כמה טיפים המתייחסים לדברים שניתן לחסוך בהם כסף בשלבים הראשונים של החיים של הסטארטאפ שלכם, ודברים שמומלץ מאוד שלא לחסוך בהם, ולהשקיע את הסכום הנדרש.

איפה אפשר וכדאי לחסוך

ציוד מיחשוב ראשוני

עדיף לרכוש ציוד משומש שיהיה זול בהרבה מאשר ציוד חדש. ציוד זה יוכל לשמש את החברה בתקופה הראשונה של חייה, עד שתצטרכו ציוד מתקדם יותר ותאלצו להשקיע בו כסף נוסף. עד אז, אם אתם מפתחים אפליקציה למכשירי iOS, אם תוכלו לרכוש מחשב משומש של אפל שעדיין עונה על הצרכים שלכם, מעולה. עבור משתמשים מבוססי חלונות, לפעמים עדיף לרכוש מחשב נייח מאשר נייד (תלוי בעיקר בצרכים שלכם), לאור הבדלי המחירים המשמעותיים ביניהם. אם אתם בכל זאת חייבים נייד, בשנה הראשונה לחייו מאבד הלפטופ חלק משמעותי מהשווי שלו. בנוסף, תוכלו לחפש מכשירים מתצוגה או מחשבים מחודשים.

שירותי משרד ושכירות 

בשלבים הראשונים, כאשר השאיפה היא לצמצם את ההוצאות הקבועות הראשונות למינימום ההכרחי, אחת השאלות הראשונות היא היכן תעבדו. בשלב הזה תגלו שגם לשבת בבתי קפה או בספריה הציבורית אינו מספיק עבורכם ועל כן אולי תרצו לחפש מקום פנוי בפרויקט shared space הקרוב אליכם. פרויקטים כאלה קיימים בחלק מהערים הגדולות, כמו חיפה, תל אביב וירושלים. היתרון שלהם הוא דמי שימוש או שכירות נמוכים ביותר, ובתמורה להם תוכלו לקבל מרחב נקי וממוזג לעבוד בו. ברובם תוכלו לקבל גם שירותי משרד בסיסיים, כמו מתקן מים וקפה, מכונת צילום ומדפסת, וכדומה. לאחר שתגייסו סכום משמעותי ראשון תוכלו לדלג לשלב הבא, מקום משלכם.

אפשרות נוספת היא לשכור שטח אצל מישהו שאתם מכירים שיש לו מחסן, חדר או קומה מיותרת (ככה גוגל התחילה את דרכה). אבל, מהר מאוד מגלים שצריך כמה דברים מעבר לחיבור לחשמל ולאינטרנט.

אם אתם כבר שוכרים משרד נפרד ולא שלכם, אחד הדברים החשובים לזכור שקיימים בשוק התעשייתי הוא ריהוט יד שנייה. אם אתם לא בטוחים היכן להתחיל את החיפוש, תשאלו את בעלי הבניין שאתם רוצים לשכור בו קומה או חדר. יכול להיות שיש להם ריהוט זמין ומוכן עבורכם, ללא עלות נוספת, שהם מנסים להיפתר ממנו, ויכול להיות שהם יבקשו סכום סימלי עבורו.

תשתיות ותוכנות

אחת הסוגיות המשמעותיות בהתחלה היא סוגיית התשתיות והתוכנות, אשר הופכות למשמעותיות עוד יותר במידה והסטארטאפ שלכם מתבסס על תוכנה, לעומת סטארטאפים המפתחים מוצרי חומרה. לגבי תשתיות חשובות כמו חשמל, מיזוג, חיבור יציב לאינטרנט ושירותים נלווים נוספים, חשוב לוודא שאתם מתמקמים במקום בו יש לכם נגישות לשירותים אלה, ושהם זמינים עבורכם.

למשל, אתם יכולים להיות בקומה עם חברות נוספות אחרות ולשכור בה רק חדר אחד, אך כל עוד אתם מקבלים את יתר התשתיות, אתם מסודרים בשלב הזה. הדבר נכון ל-shared space וגם לשכירת מקום במבני תעשייה או מסחר שונים. לגבי תוכנות, יש כאלה שחייבים לרכוש, כמו רישיונות שחייבים על מנת לתכנת אפליקציה ל-iOS או רכישת תוכנות ייעודיות שיעזרו לכם לפתח לאנדרואיד (כל אחד וההעדפה שלו). בנוסף לאלה, אנחנו משתמשים בחיי היום-יום במגוון רחב של תוכנות מסחריות, שלרובן יש אלטרנטיבות זולות וחוקיות. למשל, שימוש בתוכנות קוד פתוח מאפשר ברוב המקרים שימוש חוקי גם לצרכים מסחריים.

אפשר להתחיל עם אופן-אופיס לפני שרוכשים חבילת אופיס ממיקרוסופט, או לעבוד עם Google Docs. בנוסף, כדאי לדעת, שהרשמה לפרויקטים שונים עשויה לאפשר גישה לתוכנות בחינם (ביזפארק של מיקרוסופט) או לשירותים, כגון שירותי ענן, לתקופה מוגבלת, אבל בחינם או בתמורה לעלות מינימלית.

איפה אסור לחסוך

צוות יועצים מקצועיים

אחד הדברים שחשוב שלא לחסוך בהם. על חשיבותם של מנטורים כבר קראתם רבות באתר, ועל היכולת שלהם לעזור לכם בצמתים החשובים הראשונים בחיי הסטארטאפ. בשונה מהם, היועצים המקצועיים שלכם הם צוות המורכב מעורכי-דין, רואי-חשבון, מעצבים גרפיים, או כל יועץ מקצועי אחר שאתם צריכים לשכור, ומתלבטים.

בשכירת אנשי צוות כאלה, מומלץ שלא לחסוך. אנשים רבים שבוחרים לחסוך כמה מאות שקלים באנשי מקצוע אלה, ומעדיפים לעשות את העבודה בעצמם או לתת אותה לאנשים פחות מקצועיים, מגלים בהמשך הדרך שהבחירה המקורית שלהם היתה שגויה במקרה הטוב, והרת אסון במקרה הרע.

בין הדוגמאות הבולטות ניתן למנות אנשים שלא פונים לעורך-דין שיכין להם הסכם מייסדים, ועם ניסיון הגיוס הראשון מגלים שהם בבעיה חמורה לאור ההסכם שהם הכינו בעצמם וחתמו עליו (או שלא החתימו), אנשים שמשיקים מותג מבלי להתייעץ עם יועץ לענייני מיתוג מחליפים תוך פחות משנה לתוך חיי החברה את שם החברה, שם המותג, כל הגרפיקה של המוצר, וכמובן העלויות הכרוכות בכך (שלא לדבר על עיצוב מחדש של אתר האינטרנט).

הכנה של תוכנית עסקית מסודרת

שלב ראשוני חשוב לכל מי שקיבל את ההחלטה שהוא רציני לגבי הרעיון שלו, ורוצה להפוך אותו לחברה. התוכנית העסקית מאפשרת לכם למפות לאן אתם רוצים להגיע, מתי תרצו להגיע לשם, ומה המשאבים הנדרשים להשיג מטרות אלו. בנוסף, חשוב במיוחד סקר השוק ובדיקה של המתחרים הקיימים, הנעשית כחלק בלתי-נפרד מהכנת התוכנית העסקית שלכם.

אמנם, ניתן אולי בשבועות הראשונים של העסק לדלג זמנית על השלב הזה, אך אחרי החודש הראשון, לכל המאוחר, אתם צריכים להיות מצוידים בתוכנית שכזו. באמצעות התוכנית תדעו לנווט בעצמכם את החברה מאחר והיא למעשה משמשת כמפת דרך המורה כיצד להערך לשבועות הבאים, איזה משאבים נוספים לגייס (כסף, אנשי מקצוע, וכדומה), ואלו צעדים יש לנקוט כדי להצליח.

חישובי עלויות וניהול תזרים מזומנים

מדובר בצעדים שכל מי שמנהל חברה חייב לעשות, ואסור לחסוך בהם. יש לחברה שלכם רואה-חשבון – תעזרו בו. גם מי שגייס וגם מי שטרם גייס, לומד מהר מאוד, שניהול החברה בתקציבי מיקרו מחייב שליטה בכל שקל של הוצאה. בנוסף, מודעות שלכם לגבי כל שקל שיוצא מתקציב החברה המינימלי שגייסתם מאפשר לכם לדעת לתעדף את המשימות של החברה, לצד התוכנית העסקית.

מעבר לכך, בכל מקרה של צפי לבעיה בתזרים המזומנים או בעלויות, תוכלו לפנות לאנשי המקצוע ששכרתם; אולי מגיעה לכם הטבת מס כלשהי? אולי ניתן לקזז פחת על ציוד מסוים אם תרכשו אותו בצורה מסוימת במקום בצורה אחרת? מעבר לאנשי מקצוע, אחד הדברים שלומד מי שמנהל בפעם הראשונה חברה, היא שיש דברים הקשורים לניהול הכספים שאתם פשוט לא יודעים. אם הגעתם לשלב הזה, זה בסדר גמור, וגם טבעי. מה שאתם צריכים לעשות עכשיו, זה לשאול את אנשי המקצוע, ולא פחות, למצוא הרצאה או אפילו קורס באזור הקרוב אליכם, שיוכל להעשיר את הידע שלכם בנושא. מי שלא בטוח היכן להתחיל, מוזמן לחפש בגוגל את מרכז מט”י הקרוב למקום מגוריו, ולהתעדכן באירועי סטארטאפים הכוללים הרצאות בחינם.


הפוסט בחסות קיוביק ריהוט משרדי


קיוביק הינה חברה הרוכשת סטוקים גדולים של ריהוט משרדי משומש או חדש \עודפים. אנו מחזיקים ריהוט במצב מעולה ואת השאר משביחים על ידי שימור וצבע בנגריה שלנו. ברשותנו מלאי גדול של כסאות חדשים מעודפי יבואן וכן כסאות מחודשים שרופדו מחדש בבית המלאכה שלנו. בין לקוחות קיוביק נמנים חברות סטראטאפ מרשימות מתחום ההייטק, משרדי עורכי דין, משרדי רואי חשבון, משרדי תיווך ועוד.

באולם התצוגה החדש של חברת ‘קיוביק ריהוט משרדי‘, ברחוב לזרוב 23 בראשון לציון, קיים מבחר גדול של ריהוט משרדי כך שתוכלו להרכיב לכם חבילה משרדית במחיר שישאיר לכם תקציב רב להמשך הדרך. הקפידו לאתר ספק איכותי ומהימן שתוכלו לקבל אצלו אחריות ושירות, כמו, אולטרייד – AllTrade. אם אינכם בטוחים בתצורה הנדרשת לכם – התחילו בהשכרה לתקופה קצרה, בדקו את התאמת השרתים לצרכים ורק אז בצעו את הקניה.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

4 תגובות על "מדריך לסטארטאפיסט: איפה כדאי ואיפה אסור לחסוך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עודד
Guest

חלק חשוב בכל מאמר שאני קורא הוא בנושא הכנת תוכנית עסקית,
אבל למעשה אני (ואני מניח שגם הרבה אחרים) לא יודע איך כותבים תוכנית שכזאת.

אודה אם תוכלו להפנות אותי לחומר בנושא איך כותבים תוכנית עסקית.

תודה

ירון
Guest

כי זה לא פשוט לבנות תוכנית עסקית אם אין לך רקע פיננסי. היכולת להעריך את העלויות, את הפעילות בשוק, את התמחור הנכון בלי שאתה שיש לך היכרות קודמת עם השוק או רקע פיננסי, היא די בגדר ניחוש. אנשים חושבים שאפשר להוריד תוכנית מהרשת, להכניס הערכות או משאלות לב ולצאת לדרך.

אחרי כמה חודשים הם מגלים שהתמחור שלהם גרם להם לחוסר רווחיות, שהם לא לקחו הלוואה מספיק גדולה שמכסה את תקופת ההרצה וכן הלאה. תוכנית עסקית זו אחת ההשקעות הכי חשובות שיזם עושה בעסק שלו, שווה להשקיע עבורה ביועץ פיננסי שיודע את העבודה.

Oran Kaplan
Guest

כדאי גם לא לחסוך בשכר של המתכנתים שלכם, אנשים טובים עולים כסף, ועם הבטחה עתידית לאופציות ומניות לא הולכים למכולת…

רוני
Guest

אנחנו שוכרים ברעננה משרד משלנו (עד 3 אנשים) תמורת פחות מ-2000 ש”ח כולל הכל (אפילו אינטרנט) – התחייבות חודשית.
מי שמעוניין שידבר עם אליוט (בעל סטארטאפ לשעבר בעצמו).
האתר שלו: http://coworking.org.il/he

wpDiscuz

תגיות לכתבה: