חיפוש 2013: לענות (גם) על צרכי המשתמש הארגוני [מדריך]

המשתמשים הארגוניים מצפים היום לחוויה פרסונאלית ולתוצאות מותאמות אישית בחיפוש בתוך הארגון. ענבר ציזר מתייחסת לאפשרויות להרחיב את החיפוש ולהתאים אותו למשתמשים באמצעות ה-UI.

הפוסט נכתב על ידי ענבר ציזר קוברינסקי, מהנדסת תמיכה בכירה במיקרוסופט ישראל. ענבר תרצה בנושא חיפוש בכנס ה-SharePoint Extreme שיתקיים בחודש הבא.

spבשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתחום החיפוש הארגוני. המשתמשים הראשונים שאימצו את טכנולוגיות החיפוש התעניינו במוצר עם הרבה יכולות, פיצ’רים ואפשרויות להרחבה. המגוון הרחב של האפשרויות דרש לרוב צוות ייעודי לחיפוש או יועצים חיצוניים שהתמחו בביצוע ההתאמות הנדרשות לארגון. לרוב, הלקוחות נדרשו להתאים את ה-Look & Feel של החיפוש למראה הארגוני והתוצאה הייתה חוויה אחידה לכלל המשתמשים.

כיום המשתמשים הארגוניים מצפים לחוויה פרסונאלית ולתוצאות מותאמות אישית בחיפוש בתוך הארגון ומערכות המידע רוצים להוזיל עלויות. שינויים אלו בדרישות הלקוחות השפיעו גם על מיקרוסופט בפיתוח פלטפורמת החיפוש ב-SharePoint 2013. החיפוש בגרסה החדשה כולל שילוב של יתרונות מהמוצרים בגרסה הקודמת – יכולות הניהול הפשוטות שמגיעות מתחום ה-SharePoint ואפשריות ההרחבה (Extensibility) הרבות שמגיעות מה-FAST. בפוסט זה אתמקד באפשרויות להרחיב את החיפוש ולהתאים אותו למשתמשים שלכם – והכל דרך ה-UI.

הכירו את ה-Query Rules

אם השתמשתם בחיפוש ב-SharePoint 2010 וודאי נתקלתם ב-Best Bets, זאת הייתה הדרך הקלה ביותר לקדם תוצאות חיפוש לשאילתה מסוימת. ב-SharePoint 2013 לא תמצאו את האפשרויות הזו משום שהם הוחלפו ביכולת חדשה וגמישה הרבה יותר ה-Query Rules.

ה-Query Rules אומר כך “כאשר נראה שהמשתמש מתעניין בתמונות, הצג לו תוצאות רלוונטיות של תמונות”. במקום להתאים תוצאות ספציפיות לשאילתות ספציפיות הוא מאפשר לך להסיק מה המשתמש רוצה ולהציג בלוק של תוצאות רלוונטיות בתצוגה שונה עבור כל פריט.

בדוגמה שלנו עדכנתי באתר ה-SharePoint תוכן שקשור למצלמות: מסמכים, דפים, מצגות ותמונות. לצורך העניין, נחשוב על מצב שבו המשתמש רוצה לחפש תמונות של מצלמה. אם המשתמש מחפש Camera Images התוצאות לא מספקות מבחינתנו. התוצאה הראשונה אומנם מפנה לספריית תמונות שבה (בין היתר) מאוחסנות התמונות של המצלמות, אך רק אם יעביר את העכבר מעל התוצאה ויראה את ה-Preview של הספרייה יוכל להסיק שלשם הוא רוצה ללכת.

pic1

כאשר אנחנו רוצים לתת למשתמש שלנו גישה ישירה למה שהוא מחפש, התוצאות הנ”ל לא מספקות וזה המקום שבו ה-Query Rules נכנסים למשחק.

יצירת Result Block

ב-SharePoint 2013 תחת דף הגדרות האתר קיימות גם הגדרת החיפוש. אני רוצה לבצע את ההגדרות האלו ברמת אוסף האתרים ולכן לחצתי על Search Query Rules שנמצא תחת ה-Site Collection Administration.

pic2

בשלב הראשון אנחנו צריכים להחליט עבור איזה Search Result Source אנחנו רוצים להפעיל את ה-Query Rules. ה-Search Result Source גם הוא מונח חדש ב-SharePoint 2013 והוא מחליף את ה-Search Scopes. אני בחרתי כאן את ה-Local SharePoint Result ולאחר מכן לחצתי על New Query Rule.

pic3

בעמוד עצמו ניתן שם ל-Query Rule שלנו ולאחר מכן תחת ה-Query Condition נבחר Query Contains Action Term. Action Terms נועדו לאתר מילים של פעולה (למשל Download, או במקרה שלנו Images) לעומת מילים של נושא (Camera). כאשר משתמש מחפש “Camera Images” אנחנו יכולים לשער שהוא מחפש קבצי תמונה ולקדם בתוצאות החיפוש קבצים אלו. במקרה שלנו השתמשתי בכמה מילות מפתח שכולן מתייחסות לתמונה: Pics, Picture, Image. יש להפריד את המילים עם נקודה פסיק.

pic4

בשלב הבא נבחר ב-Add Result Block תחת ה-Actions על מנת להגדיר מה קורה כאשר המשתמש מריץ שאילתה שעונה על הקריטריונים שהזנו לעיל. Result Block זוהי שאילתה שבה אנחנו לוקחים את המילים המקוריות שהריץ המשתמש אך מוסיפים פרמטרים נוספים לסינון וכך מחזירים למשתמש שאילתה ממוקדת יותר.

pic5

לאחר לחיצה על Add Result Black ונקבל את חלון העריכה הבא:

pic6

החלק המעניין הוא השאילתה אותה אנחנו עורכים מחדש עבור המשתמש ולכן נלחץ על ה-Lunch Query Builder:

pic7

ה-Query Builder זה המקום לערוך את השאילתה ולהוציא ממנה את המקסימום. במקרה שלנו השתמשתי ב-Subject Term של השאילתה המקורית (על ידי הוספת Keyword Filter) והוספתי עוד מאפיין נוסף (Property Filter) של ה-Content Type מסוג Image.

Subject Term זהו התוכן שבפועל המשתמש מחפש, בדוגמא שלנו זוהי ה-Camera. ה-Keyword Filter נועד להוסיף תנאים נוספים לשאילתה כמו למשל המשתמש שהריץ אותה, להחזיר רק רשימות וספריות או פרמטרים מה-URL. ה-Property Filter למעשה מביא לנו רשימה של כל ה-Managed Properties וכאן אנחנו יכולים לבצע סינונים נוספים לפי כל מאפיין מנוהל שקיים לנו באתר. על מנת לבדוק את תוצאות החיפוש לחצו על Test Query ותוכלו לקבל בצד ימין Preview.

שימוש ב-Display Template

בשלב הזה אנחנו הולכים לשנות את תבנית התצוגה, ה-Display Templates. ה-Display Templates נועדו על מנת לייצר תבנית תצוגה עבור פריט מסוג מסוים (מסמך, מצגת, תמונה, עמוד WIKI ועוד). בדוגמה שלנו אני אציג את ה-Result Block כתמונות ולא כטקסט, יש לבצע זאת תחת ה-Settings:

pic8

תחת ה-Drop Down שנקרא Item Display Template בחרתי בסוג שנקרא “Video” משום שסוג התבנית הזה מציג בצורה אופקית תמונות. הסוג שנקרא Picture מציג את המידע כתמונה אך בשורות.

בשלב זה אני רוצה לחזור לתוצאות החיפוש ולבדוק איך השפיעו השינויים. שימו לב ללינק שנקרא Publishing (הוא נמצא במצב של Collapse אם לא לוחצים עליו). וודאו שה-Query Rule שהוספתם אכן הולך להיות פעיל ושימו לב לשדות התאריכים.

pic9

עכשיו נותר לנו ללכת לבדוק את תוצאות החיפוש המעודכנות.

pic10

כמו שניתן לראות בחלק המסומן באדום אנחנו רואים את ה-Result Block עם ה-Display Template שהוספנו במהלך המאמר.

בדיקה נוספת שאנחנו יכולים לבצע היא לראות האם ה-Result Block עונים על השאילתה גם כאשר המשתמש כותב מילים אחרות (אם אתם זוכרים, הגדרות מילים נוספות כמו – Pictures, Pics, Pic וכו’). ולהלן התוצאה:

pic11

לסיכום, במהלך הפוסט ראינו כיצד דרך ה-UI במספר צעדים קצרים ניתן לזהות צרכי המשתמש ולהגדיר עבורו תוצאות מותאמות. הכוח עובר ל-Power Users, אין צורך ב-Administrator שיבצע הגדרות כמו מאפיינים מנוהלים או שינוי Ranking משום שאת הרוב המוחלט של ההגדרות ניתן לבצע ברמת ה-Site Collection ואף ה-Site.

מקווה שמצאתם את הפוסט שימושי ושתתחילו להתאים את תוצאות החיפוש עבור המשתמשים שלכם.

רוצים לשמוע עוד על נושא החיפוש הארגוני? הרשמו עכשיו להרצאה של ענבר בנושא חיפוש בכנס ה-SharePoint Extreme שיתקיים בחודש הבא.

הפוסט בחסות מכללת ג’ון-ברייס-הייטק

356ef265467dbecdc36d99a26af75996מכללת ג’ון-ברייס-הייטק מזמינה אתכם לאירוע SharePoint Extreme חוזר הנערך זאת השנה השלישית ברציפות. אנחנו שמחים להזמין אתכם לקבל כלים וידע מעשיים גם מהניסיון בשטח וגם מסיפורי לקוחות. בואו לשדרג את היכולות המקצועיות שלכם, למצב את עצמכם כמובילים בתחום, ליצור קשרי עבודה ולהיחשף לתכנים בלעדיים שיועברו על ידי המומחים הגדולים בארץ בתחום ה- SharePoint.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: