הולכים לאיבוד ברשת

בשנים האחרונות עולם המושגים שלנו השתנה בעקבות חברה אחת גדולה. אנחנו כבר לא מחפשים באינטרנט, אנחנו “מגגלים”. אך כמו האינטרנט, גם עולם החיפוש משתנה ומתחדש ואיתו המתחרות של גוגל

מקור: תמונת מסך

במהלך העשור האחרון, כשרצינו לחפש משהו באינטרנט פנינו לכתובת אחת יותר מכל כתובת אחרת – לגוגל. גוגל הפך למנוע החיפוש הדומיננטי לפני שנים רבות, והדומיננטיות שלו היתה כל כך מוחלטת עד שבמקומות רבים בעולם הפכו את שם מנוע החיפוש לפועל. כולנו “מגגלים”. אך נראה ששוק מנועי החיפוש משתנה לנו מול העיניים. האם גוגל תמשיך לשלוט על עולם החיפוש בשנים הקרובות?

למפות את האינטרנט

כאשר גוגל פתחה את שעריה לציבור הרחב, במחצית השניה של שנות התשעים, הגישה שלה לאינטרנט היתה חדשנית לאותה תקופה. עד אז, המנוע של יאהו! היה מנוע החיפוש הדומיננטי ברשת האינטרנט, ולצידו כיכבו מנועים כגון אלטה-ויסטה, לייקוס, ווב-קראלר, הוטבוט ואחרים. מנוע החיפוש של יאהו! התחיל בתוך אינדקס של אתרים מומלצים שמקימי החברה מצאו ברחבי הרשת, וחשבו שיעניינו אנשים אחרים. בשלב מאוחר יותר האינדקס שלהם התרחב והפך למנוע חיפוש רחב ומתוחכם יותר.

בגוגל שאפו ליצור את האינדקס אתרים הגדול והשלם של האינטרנט. המטרה המוצהרת של גוגל, עד היום, היא “To index everything”, כלומר, להכניס את הכל-כולל-הכל לתוך האינדקס שלה, כדי שניתן יהיה לחפש את אותם פרטי מידע בשלב מאוחר יותר. וכך, האינדקס של גוגל הכיל אתרים נידחים כאתרים מפורסמים, ויצר תמונה שלמה יותר של האינטרנט ובכך הוא איפשר לאנשים לחפש ולמצוא יותר תוצאות רלוונטיות אלה. את הרלוונטיות הזאת שיפרה גוגל על-ידי כך שהמציאה את שיטת הניקוד הייחודית שלה לדפי אינטרנט, ה-PageRank, שעל בסיסה מקבל כל דף אינטרנט את הקדימות בתוצאות החיפוש של מושגים ומונחים מסוימים.

אלגוריתם החיפוש

העליונות הבלתי-מעורערת של מנוע החיפוש של גוגל עדיין קיימת עם שליטה על מעל ל-90% מהשוק, אבל חלוקת יתר האחוזים השתנתה. הרקע לשינויים הללו הוא תופעה של ירידה ביעילות אלגוריתם החיפוש של גוגל. מאז הקמתה, גוגל מתמודדת עם אנשים וגורמים שונים המנסים לנצל את הדרך שבה גוגל מנקדת ומדרגת את הדפים באינטרנט כדי להרוויח. בעת האחרונה, אותם גורמים מגבירים את מאמציהם, ואת הצלחתם ניתן לראות כאשר מחפשים בגוגל מונחים מסויימים אך נתקלים בתוצאות ספאם רבות, בעוד התוצאות החשובות נדחקות לדפים הבאים.

כדי להבין מדוע זה קורה, צריך להבין איך האלגוריתם של גוגל סורק את האתרים וכיצד הוא מדרג אותם. אחד הפרמטרים של דירוג האתרים הוא התוכן שבאתר, והקישורים אל האתר וממנו. אותם גורמים שמנסים לנצל כלכלית את גוגל, מייצרים היום אתרים שלמים המכילים תכנים, חלקם תכנים שהם העתיקו מאתרים לגיטימיים אחרים וללא רשות, ומקווים שדרך כך הם יצליחו לקבל דירוג גבוה בגוגל תחת מונחי חיפוש שונים וכך גם להצליח להשיג כמות גדולה של אנשים שנכנסים לאתרים שלהם ולוחצים על פרסומות.

גוגל הבינה במהרה שהיא צריכה לבצע שינוי למודל האלגוריתמי שלה המדרג אתרים. לפני מספר שבועות גוגל הודיעה רשמית שהיא מכניסה עדכון חשוב שיאפשר לה להוריד את הדירוג של אתרים שהעתיקו תוכן. איך זה נעשה? גוגל לא חשפה, אלא רק ציינה שהיא נקטה צעדים שאמורים לוודא שאתרים אמיתיים לא יתויגו בטעות בתור חוות תוכן של ספאמרים.

המלחמה לא תמה

על רקע אתגרים אלו שחווה גוגל, מתחריה לא נחים וממשיכים לנסות להשיב לה מלחמה. יאהו!, שהפעילה את מנוע החיפוש הדומיננטי של שנות התשעים, מאבדת בחודשים האחרונים את המקום השני בדירוג העולמי של מנועי החיפוש, ומפנה את מקומה למנוע החיפוש המחודש של מיקרוסופט. חברת מיקרוסופט, שהפעילה במשך שנים רבות מנוע חיפוש תחת המותג שלה “MSN”, השיקה אותו משודרג מחדש תחת המותג “BING”. את השינוי מרגישים בתוצאות חיפוש רלוונטיות יותר, אשר מצליחות לספק לאנשים תוצאות רלוונטיות.

כל עוד האלגוריתם והחברות שמפעילות את מנועי החיפוש ממשיכות להתעדכן וללמוד לחזות מה אנחנו רוצים לחפש היום, ואילו מילות חיפוש אנחנו יכולים לשים בשורת החיפוש כדי לעזור למנוע החיפוש למצוא את מבוקשנו, המנוע ימשיך להישאר רלוונטי ובמרוץ מול המתחרים. זה, למעשה, אחד האתגרים הגדולים של מנועי החיפוש.

הרלוונטיות מתחילה בטוויטר?

במסגרת המשימה של גוגל לשפר את החיפוש, ולהציג לנו תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר, החברה החלה לאחרונה למשוך ציוצים מהרשת החברתית טוויטר, ישירות דרך ה-API, במקום לחכות שהתוכנות הסורקות שלה ימצאו את הציוצים בפרופילים השונים של האנשים בטוויטר. באמצעות שיטה זו, גוגל יכולה לאפשר לנו לחפש ציוצים, כמעט בזמן אמת. האם בעקבות מהלך זה של גוגל, יתר מנועי החיפוש יישרו קו ויפעלו גם כן להביא לגולשים את הציוצים שבטוויטר הישר לתוך תוצאות החיפוש? כנראה שכן, הרי אף מנוע חיפוש לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור. המרוץ ממשיך, והוא נמשך כל הזמן.

ישראל על מפת החיפוש

מעבר למנועי החיפוש הגדולים, חברות ישראליות מציעות לנו אלטרנטיבות, שאמורות להיות מותאמות יותר לשוק הישראלי. בין האפשרויות, ניתן לזהות כמה קבוצות שונות אשר מתאימות את חווית החיפוש לקהל המקומי. קבוצה אחת היא קבוצה שלוקחת את מנועי החיפוש הגדולים ומציגה מעליהם מעטפת עברית. אצל חלק מחברי קבוצה זו, קל לזהות מתחת ללוגו של החיפוש שהחיפוש הוא “powered by Google”, או כל מנוע אחר (לדוגמא, החיפוש באתר וואלה). קבוצה אחרת היא קבוצה של אתרים שמציעים לנו מנועי חיפוש משל עצמם. האתגר המשמעותי של אתרים אלו, עד כמה שהם משתדלים, היא שהתחרות שלהם היא מול חברה שיש לה תקציב של כמה מיליארדי דולרים בשנה, וחלק גדול ממנו מושקע במנוע החיפוש.

קבוצה נוספת היא אתרים שהופכים את הרעיון של מנוע חיפוש וחוזרים לרעיון של אינדקס אתרים. מדובר באתרים שמציגים לנו בדף הבית שלהם רשימה של קטגוריות, בטקסט או בתמונה, ומאפשרים לנו לגשת באמצעות קישורים ישירות אל אתרים שאנשים בישראל ירצו לחפש, והקישורים חוסכים להם את החיפוש אחרי הלינק הנכון בתוצאות החיפוש. אתרים אלו יכולים להציג רשימה סופית, אך מתחדשת, של קישורים בדף הבית, ועדיין לאפשר לנו לחפש באתר תוצאות חיפוש רלוונטיות אחרות, שעוד אין להן סימול.

לחפש בסין

מקור: תמונת מסך

התחרות על המקום השני בחיפוש ברשת אינטרנט עדיין חם, ונדמה שימשיך להיות כזה בתקופה הקרובה. צריך לזכור כי ישנם גורמים חיצוניים המשפיעים על שוק החיפוש, כמו כמות הגולשים בסין,שם פועלים מנועי חיפוש בינלאומיים, כדוגמת גוגל ויאהו!, אך לצידם פועלים גם מנועי חיפוש סיניים, כמו Baidu, שזוכים לאחוזי הצלחה גבוהים. את השפעתם וכוחם אולי לא נראה בשנה הקרובה, אך בעתיד הקרוב כוחם עתיד לעלות על אלה של המנועים הבינלאומיים שאנחנו מכירים היום, במיוחד לאור העובדה שכמות הגולשים דוברי הסינית צפוי לצמצם את הפער מול דוברי האנגלית הגולשים באינטרנט.

שוק מנועי החיפוש חי ובועט, ומנועי החיפוש ממשיכים להמציא את עצמם מחדש, להשתנות ולהשתפר. אלו מכם שלא ניסו מנוע חיפוש אחר מזה זמן מה, עשויים להיות מופתעים מהיכולות של המתחרים. אלו מכם שיצא להם להיתקל כבר בתוצאות שגויות או לא-איכותיות בחיפושים, בוודאי שמו לב שתוך מספר שבועות התוצאות השתפרו וחזרו להיות רלוונטיות.

לאן יתפתח התחום מכאן? גוגל משנה ומשתנה, שחקניות חדשות וותיקות משפרות את הכלים שלהן, וכל אלו לא מרתיעים סטארטאפים רבים להכנס לתחום החיפוש. חברות חדשות קמות ומנסות לשפר, לייעל ולהתאים את החיפוש לצרכים של המשתמשים. עולם האינטרנט משתנה ואיתו גם אנחנו והדרך בה אנחנו רוצים לפלס את דרכנו ולמצוא מידע ברשת.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "הולכים לאיבוד ברשת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רוני רון
Guest

לפי דעתי, הכיוון הוא חיפוש דרך פייסבוק.
כנ”ל לגבי פרסומות.

בעוד 3-5 שנים, גוגל תהיה למטה…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: