רקוויאם לאייפוד

האם בקרוב מכשירי האייפוד יהפכו לזכרון עמום בהיסטוריה של חברת אפל? או שאולי החברה מתכננת לשפץ ולשדרג אותם כמו שעשתה לסדרת המק פרו?

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

הפוסט נכתב על ידי נתי שוחט.

כשמכשירי האייפוד רואים את הנפילה הגדולה ביותר במכירות שלהם, אין זה מן הנמנע שעתיד המוצר נמצא בספק או שמא הגולם צפוי להפוך לפרפר.

משנה את השוק

בראיון בכנס ה-D3 בשנת 2005, נשאל סטיב ג’ובס כיצד אפל מתכוונת להתמודד מול תחרות בתחום הנגנים הניידים, שמגיעה מכיוון יצרניות הסלולר השונות. בין המתחרים הללו היה ניתן לראות מכשירים עם כוננים קשיחים של 1.8 אינץ’ שהגיעו עם פונקציונליות של השמעת מדיה, שהחלו לצוץ מכיוון חברות כמו סמסונג ושות. ג’ובס ציין כי הוא מבין את השאלה וכי פעולותיה העתידיות של אפל יהוו מענה עבורה.

אכן, התשובה של אפל הגיעה בשנת 2007, כאשר החברה חשפה את האייפון: מכשיר סלולרי שהגיע עם 3 פונקציונליות: מכשיר סלולרי, מכשיר גלישה ותקשורת אינטרנטי ואייפוד עם מסך מולטי טאץ’. בהצגת האייפון, אפל לא רק ערערה את היסודות של שוק הסלולר שהיה במצב של סטגנציה באותם הימים, אלא היא גם נתנה מענה למה שהיא ראתה כאיום הולך וגובר למכשירי האייפוד שלה. בצורה מאוד אופיינית לחברה, היא החליטה שאם מוצר כלשהו יהרוג את האייפוד הכה יקר לה, זה יהיה מוצר שלה.

למעשה, ג’ובס קרא לאייפון “האייפוד הטוב ביותר שהחברה אי פעם הציגה” ולא לקח זמן רב עד שמכירות מכשירי האייפון החלו לנגוס במכירות של מכשירי האייפוד, שאחרי השיא אליו הם הגיעו בשנים 2004 עד 2006 החלו לראות דעיכה. בתחילה הדעיכה הייתה קלה, אולם נראה כי לאור דו”ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל, הקניבליזציה של מכשירי האייפון/סמארטפונים במכשירי האייפוד/נגני מדיה ניידים הגיעה לשיאה.

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

 

סוף ידוע מראש

הדעיכה במכירות של מכשירי האייפוד הם לא תופעה חדשה, וכל מי שעוקב אחרי דו”חות ההכנסה הרבעוניים של אפל בשנים האחרונות יכול לראות את המגמה במכירות של מכשירי האייפוד – שהיא מגמת ירידה. עד כה הנגן הנייד של אפל ראה ירידה של מיליון יחידות פה, 2 מיליון יחידות שם.

כאשר אפל עצמה הבינה את המגמה, כפי שניתן לראות מדבריו של פיטר אופנהיימר, סמנכ”ל הכספים של אפל, בדו”ח ההכנסות הרבעוני של החברה ביוני 2009, שציין שהוא צופה שמכירות נגני ה- MP3 המסורתיים של החברה ימשיכו לצנוח, בעוד החברה מבצעת קניבליזציה עצמית עם מכשירי האייפוד טאץ’ והאייפון.

אולם הדו”ח האחרון מבית אפל הציג את הדעיכה המהותית ביותר במכירות האייפודים, עם מכירה של כ-6 מיליון יחידות בלבד, ברבעון שכלל את עונת החגים ואת יום שישי השחור ונחשב לרבעון החזק ביותר מבחינת מכירות של כל חברה. למעשה, מדובר בירידה של כ-50% מהיקף מכירות מכשירי האייפוד ברבעון המקביל בשנה שעברה.

אין ספק שהכתובת הייתה על הקיר והיחס של אפל לכך בהתאם. בעוד בשנים הקודמות אפל המשיכה לציין את מכירות האייפודים ולהתפאר בשמירה על נתח שוק של כ-70% משוק נגני המוזיקה הניידים, לאט לאט החברה החלה להתעלם מהנגן וברבעונים האחרונים אפל אפילו לא מציינת את מכירותיו עוד, כפי שעשתה זאת בעבר.

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

 

עזרה לנפילה?

מלבד לדעיכה הברורה של האייפוד, אליה התייחס קוק באופן ישיר בדו”ח ההכנסות הרבעוני האחרון כשהוא מציין את דעיכת המוצר, שנגרמת כחלק מאפקט הברירה הטבעית בנוף הטכנולוגי. נראה כי אפל גם תרמה מצידה לא מעט לדעיכתו של האייפוד, כשהחברה החליטה לרתום את משאבי החברה אחרי מוצרים בעלי יכולת צמיחה, כמו האייפון, האייפד ומוצרים חדשים שעדיין לא נגלו בפני הציבור.

בשנים האחרונות אירועי המוזיקה המסורתיים של אפל, בהם החברה הציגה את ליין האייפודים החדש שלה, הפכו יותר ויותר לאירועי הצגה של מכשירי אייפון. למעשה, החברה האטה באופן מהותי את קצב רענון מכשירי האייפוד, שבעבר היה תדיר ומהיר מאוד ובשנים האחרונות נראה כי מחזור רענון האייפודים הואט בצורה מהותית לכדי רענון הליין אחת לשנתיים.

גם בתחום המוצרים עצמם, נראה כי הפונקציונליות שלהם נותרה די מצומצמת, כאשר האייפוד קלאסיק הוותיק נותר שריד פרההיסטורי לממשק הגלגלת, למסך הקטן ולכונן ה- 1.8 אינץ’ המכאני. האייפוד Shuffle לא הציג שום פונקציונליות או עיצוב מהותי חדשים וכל יכולתו נותרה פשוטה: השמעת מוזיקה בלבד. הנאנו הפופולארי, שמציג את היכולות המתקדמות ביותר מבין ליין האייפודים המסורתי, מכיל רדיו, יכולות השמעה והצגה של מדיה אולם אינו כולל יכולות כמו קישוריות WiFi, אפליקציות וכדומה.

האייפוד טאץ’, שהיה וככל הנראה נותר האייפוד הפופולארי ביותר מבין ליין האייפודים ומציג את הדמיון הרב ביותר למכשירי האייפון והאייפד, מגיע במחיר של 229$, מה שהופך אותו למאוד לא אטרקטיבי אל מול מכשיר אייפון 5c מסובסד שנמכר בפחות מחצי מכך, עם התחייבות לשנתיים.

אולם האם ההתעלמות של החברה שקולה לקריאת שמע מוקדמת על המוצר שהביא את החברה למרומי ההצלחה? התשובה לכך לא ברורה, כאשר אפל עדיין יכולה לראות היקף מכירות יפה לנגנים בשנה – שנתיים הקרובות ובכך לחלוב את המוצר, אותו מוצר שבמשך העשור הראשון של שנות ה-2000 היה הפרה החולבת של החברה.

זאת מבלי להניח כי אפל עשויה לעשות את הבלתי צפוי ולהציג תעלול בסגנון המק פרו, קרי רענון מאסיבי של ליין האייפודים אחרי מספר שנים של סטגנציה. מנגד יתכן מאוד ואבד הכלח על האייפוד בתצורתו הנוכחית והדור הבא של האייפודים הולך לכיוון של האייפוד נאנו דור 5, כלומר לכיוון מפרק כף היד ואולי לשם חדש כמו למשל iWatch.

הפוסט פורסם לראשונה באתר iPhones.co.il.

iPhones.co.il

הגב

1 תגובה על "רקוויאם לאייפוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רונן
Guest

כתבה מעלפת על “איך לכתוב 532 מילים ולא לומר שום דבר”.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: