סיפורו של מכשיר

תהליך הבאת טלפון סלולרי הוא תהליך ארוך ויקר. דביר רזניק היה ב(עוד) אירוע השקה של אורנג’ וחזר משם עם תובנות חדשות לגביי מסיבות עיתונאים, איך צריך להתייחס לבלוגרים ומשהו מצחיק על בלאקברי.

בתקופה האחרונה שמתי לב למהפיכה קטנה שמתחוללת בישראל – חברות וארגונים מתייחסים (יותר) ברצינות למה שקורה במדיה החברתית – בלוגים, רשתות חברתיות, פייסבוק, טוויטר ואחרים ומחפשים דרכים יצירתיות להפיק תועלות לארגון. כפי שציינתי בפוסט הראשון שלי, מיקרוסופט היתה הראשונה שהזמינה בלוגרים לאירוע Tech-Ed בשנה שעברה והתייחסה אליהם כמו אל עיתונאים מהשורה, על כל המשתמע מכך. העלייה המטאורית של טוויטר בחודש האחרון מאז מקרה אשטון קוצ’ר מול CNN תרמה לעלייה במספר המשתמשים הישראליים, למרות שהערכות זהירות מדברות על פחות מ-5,000 משתמשים בסה”כ. רוב “המשתמשים” החדשים עדיין לא יודעים בדיוק מה לעשות עם המדיה הזאת ואיך למנף אותה ליתרונות תחרותיים, אך אני בטוח שהמצב ישתנה בקרוב.

חברת אורנג’ היתה הסנונית הראשונה שיצרה שיחה מתמשכת עם קהילת הבלוגרים והטוויטריסטים המקומית ואני מקווה שחברות נוספות יאמצו את המודל הזה בקרוב. צוות הדוברות של אורנג’ בראשות עמליה גלזר ובעזרת חברת בלינק, “נכנס חזק” במדיום והחל מספטמבר 2008 מארגן כנסים והשקות ייחודיות לבלוגרים, כמו גם השתתפות באירועים רשמיים של החברה, כעיתונאים לכל דבר. הפעם הראשונה שלי כבלוגר/עיתונאי היתה בהשקת חנות אורנג’ בחודש אפריל, הפעם השנייה היתה ביום שלישי השבוע באירוע ראשון מסוגו שיועד לבלוגרים וטוויטרסיטים בלבד – Handset Story. בשעת ערב מוקדמת התכנסו כ-20 בלוגרים בבר של אורנג’ בקומה הרביעית בראש העין, למפגש מאוד נינוח ומשוחרר, לשמוע מבכירי אורנג’ארז פז, סמנכ”ל שיווק ותוכן, גיל רוזנפלד, סמנכ”ל מכירות ואבי ברגר, סמנכ”ל טכנולוגיות – כמה זמן לוקח להשיק מכשיר חדש ומהי המשמעות לחברה: שיווק, תפעול, טכנולוגיות, תוכן, עסקי ולקוחות.

nokian97_1124887c11

Nokia N97

אמנם אייפון לא ראינו במהלך המפגש (וחיפשנו טוב מאוד), אבל מכשיר אחר שכן יושק בקרוב מאוד הוא האייפון-קילרהנוקיה N97, אותו ראינו בחדר בדיקות ה-RF (מספר מכשירים) – והוא נראה אפילו טוב יותר במציאות!

תהליך השקת מכשיר חדש הוא מאוד מורכב, מסובך מבחינה ארגונית, יקר (כ-800 אלף שקל לכל מכשיר) ומתקיים כל חצי שנה!

תחילת התהליך בפגישות עם יצרני המכשירים המגיעים מחו”ל, אחת לרבעון, המציגים את הדגמים שיושקו בחצי שנה הקרובה. השלב השני מתקיים בחדר ישיבות בחטיבת השיווק, בו מוצגים כ-100 מכשירים אשר “עלו” לשלב הבא – הסינון הפנימי. קיימים מספר שיקולים בבחירת מכשיר, בינהם:

  • תכונות המכשיר (סוני-אריקסון W595 הושק באורנג’ בגלל הקישור המובנה שלו לפייסבוק)
  • מחיר
  • תמיכה באפליקציות ויישומים
  • עיצוב ותצורה (סליידר/צדפה/בר)
  • מגוון לקהל היעד
  • התאמה טכנולוגית לאורנג’

התוצאה הסופית – לוח (board) עמוס מאוד בחדר הישיבות, עם דירוג הסעיפים ושקלול סופי לכל מכשיר. המכשירים שעברו לשלב הבא, השלישי, מגיעים לחטיבה הטכנולוגית, שם הם עוברים סדרת בדיקות – התאמת הפורטל לדפדפנים, יצירת ערכות נושא, רינגטונים ושומרי מסך, גיור ממשק המשתמש, בחינת היכולות המובנות (מצלמה, GPS, אלחוטי וכו’), בדיקות RF וביצועי סוללה ובדיקות תוכנה – לבחינת יציבות מערכת ההפעלה, גילוי ואיתור תקלות ועוד. השלב האחרון בתהליך הוא הפצת מסמך השקה – מעין תיק נהלים חוצה ארגון, אשר כולל את כל החומר הרלוונטי על המכשיר, החל מחומרי הדרכה לנציגים, טיפול במלאי ורכש, חלקי חילוף, קמפיין שיווקי, הדרכת אנשי המכירות (עסקי ופרטי) ומדריך למשתמש מפורט – כדי שכל עובד בחברה יידע מה קורה.

התהליך מתרחש אחת לחצי שנה, עבור כל מכשיר, בעלות לא קטנה של 800 אלף ש”ח (למכשיר) ובעת ביקורינו במעבדת ה-RF והתוכנה ראינו הרבה מאוד מכשירי נוקיה N97, אשר יושק בספטמבר השנה ברשת אורנג’.

ולסיום, מילה טובה לאורנג’: התחום של מדיה חברתית עדיין נמצא בחיתוליו בישראל, והשאלה השנייה שאני שומע (אחרי “מה זה טוויטר?”) היא “מהו הערך העסקי ומתי נראה תוצאות?”. בתקופה המאתגרת בו אנו נמצאים כיום, כל הוצאה מחייבת הצדקה, עם עדיפות ל-ROI מיידי או בטווח הזמן הקרוב. בהקשר הזה חשוב לציין לטובה את הפעילות של אורנג’, ויותר חשוב את המשכיותה. בסוף מסיבת העיתונאים להשקת חנות אורנג’ דיברתי עם עמליה והדגשתי שתי נקודות: המשכיות ויצירת שיחה – מתי בפעם האחרונה יצא לכם לשאול את סמנכ”ל השיווק והתוכן מה דעתו על תוכניות הרגולציה של משרד התקשורת, או איך הייבוא העקיף השפיע על החברה ומה תוכניותיה לעתיד. הגישה הישירה והבלתי אמצעית לבכירים בחברה (גם דוד אבנר, מנכ”ל אורנג’, נכח במפגש) רק מחזקת את הדעה שלנו לגבי החברה ובסופו של דבר גם מטיבה עימה. נושא ההמשכיות ניכר כבר בתום המפגש השני, עת קיבלנו הזמנה אישית לאירוע ההשקה הסגור של הבלקברי בולד, Beer & Business, שהתקיים יום למחרת (רביעי), בנוכחות סגן נשיא RIM שהגיע במיוחד לארץ ובכירי אורנג’.
ולסיום (הפעם באמת) – הוידאו המצחיק הזה שגיל רוזנפלד הציג לנו בסוף השיחה שלנו על מכשיר הבלקברי בולד.

דביר רזניק

מנהל שיווק, בלוגר, בעל חיבה עזה לשיווק דיגיטלי, מדיה חברתית וכלים לשיתוף וניהול ידע. מאמין שהמובייל משנה את העולם. דירקטור שיווק בסטארט-אפ Onavo. בוגר תואר שני במנע"ס, בן 32 מקרית אונו.

הגב

6 Comments on "סיפורו של מכשיר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
nitzanb
Guest

רק תיקון קטן – לגבי המפגשים של אורנג' – אני חושב שהמפגש הזה ביום שלישי היה המפגש הרביעי אליו הוזמנו בלוגרים, לפני זה היה את אירוע ההשקה של אתר הסלולר של אורנג', שירות ה”הכל מחובר” של אורנג' ואת החנות של אורנג'. ואני באמת מקווה שבסלקום יאמצו את הגישה הזו ויתחילו לעבוד בנושא.

Dvir Reznik
Guest

תודה על התיקון ניצן. התכוונתי שהאירוע ביום שלישי היה השני שלי, אבל אורנג' אכן התחילו את הפעילות בשנה שעברה. וכמובן- ככל שיותר חברות יאמצו את הרעיון, יותר טוב.

trackback

[…] כתבה מעולה על האירוע בניוזגיק – http://www.newsgeek.co.il/orange-story/ […]

לאה צחור
Guest

אז זו הסיבה שבשירות לקוחות של חברת אורנג' קיבלתי את אותה הצהרה שחזרה על עצמה מספר פעמים כולל שיחת המנהל שחזרה אלי: “אנחנו לא תומכים ולא נתמוך בfirefox”
אני חושבת שאם כבר יש רצון להשתלב בתחום
צריך להבהיר חד משמעית שיש כמה 'תנאי קדם'

trackback

[…] הראשונה לכיוון ראש העין (אירוע הבלוגרים של אורנג’) נתנה לי אפשרות לנסות את שני המצבים הראשונים – נסיעה […]

trackback

[…] אורנג’ אף היא עורכת פעילויות מאוד יפות לקהילת הבלוגרים והטוויטריסטים ומבצעת ניטור של המתרחש ברשת, לטובת שיפור השירות […]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: