על אחריות גולשים ברשת

הדיון עם ליאור שיאון על הונאת הפישינג בטוויטר, הניב פוסט תגובה המתאר את הדרישה באינטרנט של משתמשים שיגנו עליהם, שיאבטחו אותם ושאף אחד לא יפגע בהם כילדותית ומסוכנת. לדעתו של ליאור אחד הסממנים לכך הוא היעד לדרישה הזו: כולם.

דיסקליימר: אני מאמין שאנשים צריכים להיות אחראיים לעצמם. אני לא מאמין גדול ב”תעזרו לי, תדאגו לי”. אני שומר כסף בצד לשעת צרה, אני מבטח את עצמי מכל כיוון. זה נכון בהתנהלות האישית שלי, וזה נכון בדרך בה אני מתנהל באינטרנט. אין לי בעיה עם בקשות לעזרה, אני גם אוהב לעזור כשאפשר, יש לי בעיה מסויימת עם דרישה לעזרה. יש לי בעיה עם תרבות המגיע לי.

מבחינתי, הדיון שהיה לי עם מורן על הונאת הפישינג סבב על העובדה הזו. הדרישה באינטרנט של משתמשים שיגנו עליהם, שיאבטחו אותם ושאף אחד לא יפגע בהם היא דרישה ילדותית ומסוכנת לדעתי, ואחד הסממנים לכך הוא היעד לדרישה הזו: כולם. כשמורן רוצה שיגנו עליה מפישינג היא דורשת את ההגנה מהדפדפן שלה, מחברת האינטרנט שלה, מרשויות החוק, מהאתר שאליו היא גולשת. כולם אחראיים על בטחון הגולש. כולם מלבד הגולש עצמו.

הבעיה המוסרית עם התביעה הזו היא הדבר האמיתי שמפריע לי. מדוע אנשים חושבים שאחרים חייבים להגן עליהם וכל מה שהם צריכים לעשות זה להנות? או בעצם העובדה שהם משתמשים (חינם, דרך אגב) בשירות מסויים, הוא חייב להגן עליהם? והגרוע מכל, מאיפה באה הדרישה והטענה ש”המשתמש הסופי צריך לסמוך על כל הגורמים בדרך, אם זה הדפדפן או השירות אליו הוא מחובר שיצליחו לחסום הונאות מסוג זה”? מדוע המשתמש חייב לסמוך על כל אותם גופים ומדוע הם חייבים להגן עליו, לאחר שהם נותנים שירות מסויים בחינם, ולא הוא עצמו?

ברמקול ובמיתמית, שהם אתרים פעילים מאוד בתחום הביקורות, יש לנו לפעמים דיונים כאלה עם המשתמשים. שם אפשר לראות דיעות רבות ושונות וגישות שונות של משתמשים פעילים מאוד בתחום – חלקם עם היסטורית אינטרנט וחלקם ללא, חלקם עם מה שאני מגדיר חושים בריאים וחלקם תמימים. אחד המשפטים שתמיד “נזרק בפני” הוא שאי אפשר לסמוך על האתר ב100%. כתבתי נזרק בפני במרכאות משום שלא ברור לי למה אנשים מלחתחילה חושבים שעל כל אתר כלשהו, על כל משתמש כלשהו באינטרנט (כמו שעל כל אדם שפוגשים ברחוב) חושבים שאפשר לסמוך ב100%. אתר שנותן שירות טוב (כמו רמקול) מאפשר למשתמשים שלו להבין על מי אפשר לסמוך (כתבתי קצת על זה בבנית חוויה סוציאלית באתר), וכן פועל בעזרת אמצעים טכנולוגיים (דירוג איכותי ואמין), אנושיים ובעזרת המשתמשים והקהילה, לשיפור האמינות והadded value של השירות כשירות תומך החלטה – אבל באף שלב לא כדאי לסמוך עליו ב100%.

אני מאמין שרשתות חברתיות הצליחו ומצליחות באינטרנט משום שהן מתרגמות משהו אמיתי ונצרך מהעולם הפיזי לעולם הדיגיטלי. בפייסבוק זה המעגל החברתי שלנו, בטוויטר שיחה קהילתית, ברמקול חוות דעת של חברים. אבטחה ואמינות לא שונות מהעולם האמיתי – כמו שלא נכניס מישהו זר הביתה, כמו שלא ניתן 1000 ש”ח לזר על סמך הבטחה שמחר אולי הוא יתן לנו משהו בעד, כמו שנדע שיש הבדל בין חבר טוב וחבר שאנחנו סומכים על ההמלצה הקולנועית שלו, וכמו שלא נעביר במטוס מתנה שלא אנחנו ארזנו – בדיוק באותו אופן לא כדאי ללחוץ על לינק שלא ברור מי שלח, לא להוריד תוכנות שלא ברור מי ה”אבא” שלהן, ולא נלחץ על קישורים, כפתורי אישור וכל מיני דברים בלי שנבין למה צריך ומה זה עושה.

הבעיה הטכנית עם התביעה הזו חשוב לציין שהתביעה הזו גם כמעט לא אפשרית ולא הגיונית טכנית. שירותים טובים ומוצלחים מותקפים כל הזמן, בדרכים שונות ובשיטות שהולכות ונהיות מתוחכמות. השירות תמיד יהיה אחרי בנסיון הגנה, וזו עובדה בשטח. גם המליונים שמושקעים באבטחת מוצרים ברי קיימה בנסיון שלא יפרצו (xbox, אייפון וכו) – סופם להכשל. וגם אם לא יכשלו – תמיד אחת השיטות הטובות ביותר לפרוץ היא הנדסה אנושית – לגרום למשתמש ללחוץ או להוריד משהו שהוא לא היה אמור לעשות – וקשה עד בלתי אפשרי להגן על משתמשים מפני עצמם. עדיף להסביר את זה.

אז מה עושים? מסבירים, מחנכים, ומלמדים משתמשים איך להגן על עצמם – בדיוק כמו בעולם האמיתי. כמו ילדים, רק שכאן הלמידה, באינטרנט כמו באינטרנט, היא אינסופית – למרות שהעקרונות הדיברתי עליהם למעלה הם הבסיסיים ביותר ולא משתנים יותר מדי. לא תובעים הגנה “מלמעלה” – משום שעצם התביעה הזו היא הסרת אחריות מהמשתמש עצמו. פסיכולוגית, כשמישהו חושב שמגינים עליו הוא מגן פחות על עצמו. אז די. אחריות היא שם המשחק.

הפוסט פורסם במלואו בבלוג של ליאור שיאון.

Avatar

ליאור שיאון

ליאור שיאון, סמנכ"ל טכנולוגיות (CTO) ב-clarizen.com מערכת מבוססת ענן מהמתקדמות בניהול עבודה ופרוייקטים באינטרנט, חי ובועט יזמות, טכנולוגיה, קוד פתוח ושיווק ברשת. כותב את הבלוג "קיים משמע אני חושב" - להתרכז בלחיות, להתרכז בלחשוב. קצת על מחשבים, חיים, הומור ופילוסופיה.

הגב

4 תגובות על "על אחריות גולשים ברשת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רביד
Guest

העניין הוא שאף גורם לא עושה את מה שאמרת בפסקה האחרונה, כל אחד יכול לקנות מחשב, ולהתחבר לאינטרנט, בלי שאף אחד הסביר לו את כל מה שכתבת עליו. מהסיבה הזו יש צורך כן להגן על הגולש. חוצמזה, העובדה שצריך שמישהו יסביר את זה למשתמשים, גם היא מפילה את האחריות על מישהו אחר. בכל מקרה חייבים שיהיה גורם נוסף שיגן על הגולש. אני מסכים לחלוטין שהגולשים צריכים להיות מודעים למה שהם עושים כשהם גולשים באינטרנט, ופחות להטיל את האחריות על גורמים אחרים – אך במצב כפי שהוא נכון להיום אין אופציה טובה יותר…

ליאור
Guest

רביד,

הטענה שלי היא שהאחריות היא על הגולש. אתה לא קונה מחשב בגיל 0, אם יש לך כסף לקנות מחשב חייבת להיות לך האחריות לדעתי להגן על עצמך. אם אתה קונה מחשב לילד שלך – תלמד אותו. בטוח שהאחיות לא יכולה ליפול על גופים שלא יכולים לעמוד באחריות הזו טכנית וכלכלית, ודי בטוח שאין סיבה מוסרית אמיתית שהם צריכים לעשות זאת.

מורן בר
Member

אני נאלצת לא להסכים איתך. הכיס העמוק הוא אצל החברות שמספקות את השירותים ולכן לדעתי האחריות להפוך את השירותים האלו לבטוחים צריכה להיות שלהם ולא של משתמשים. עלות החינוך היא הרבה יותר גבוהה.

ליאור
Guest
מורן, אפילו אם אנחנו מתעלמים מהבעיה המוסרית (שבה ענין הסכום לא משנה, פשוט לא נכון להכריח גוף שלישי לספוג עלות חינוך של הקהילה, כמו שלא מכריחים יצרני מכוניות לשלוח אנשים לקורס נהיגה) – הטענה שלך לא נכונה. גופים רבים (במיוחד היום בעידן הווב 2.0 והסטארטאפים) לא פועלים עם כיס עמוק, והגישה כאילו יש “כיס עמוק” או ש”הם” גופים עשרים שיכולים לעשות הכל פשוט לא נכונה. טוויטר בתחילת דרכה(וגם קצת אחרי ההצלחה) הפסידה כל הזמן ולא היתה חברה עשירה, ולמעשה כמעט כל שירות ששווה ומחדש משהו ברשת הוא כזה. שימי לב שככל שהשירות חדש יותר הוא מסוכן יותר – בשירותים ישנים… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: