שיעור ראשון: שורה אחת, לא יותר [יזמות בעולם האמיתי]

אמה בוטין, יזמת ויועצת לסטארט-אפים, משתפת פעולה עם ניוזגיק בסדרת שיעורים ליזם המתחיל. הנה תמצית השיעור הראשון: אל תעמיסו על הצרכנים, תנו להם שורה אחת, לא יותר

startupstadium

כל אדם שני שאתם מכירים, או לפחות אחיו, מנהל עכשיו סטארט-אפ או נמצא בתהליך להקמתו. זו אומת הסטארט-אפ וכל אותם ילדים יהודים ששמעו מאימא שהם גאונים וכדאי שיעשו משהו בנוגע לזה, החליטו להקשיב לעצתה. ובכן, אם נשים את הציניות בצד לרגע, צריך להוריד את הכובע בפני כל אלה שעושים את זה.

אם אתם יזמים בתעשיית ההיי-טק, אתם כרגע חלק מהסטטיסטיקה של אלה שבשלב כזה או אחר ירוויחו מיליוני דולרים (או יואן). השאיפה היא להפוך את החברה שלכם לכזו שבעלת סיכויים להגיע לשלב הגבוה בסטטיסטיקה הזו יותר מאשר לאי סיכויים שכאלה.

בעבור כך אנו צריכים למצוא את נוסחת הקסם של: חזון (A), רגליים נטועות עמוק בקרקע (B), התנהלות חכמה עם נושאים משתנים (C), והכל כפול ידע הולך וגדל (D).

אם נסתכל על השוק כיום, נגלה שהוא שונה מאוד ממה שהיה לפני חמש שנים, ואפילו לפני כשנתיים. הוא רווי במשקיעים חדשים, משקיעים ישנים, סוגים חדשים של השקעות, אפליקציות וכמובן – ביזמים ובסטארט-אפים. אם המשקיעים התרגשו לשמוע על הרעיונות שלנו לפני כמה שנים, כעת קשה מאוד להשיג את תשומת לבם, שלא לדבר על התרגשות מהרעיונות. הרף הוצב גבוה. גבוה מאוד. בעוד אנו לומדים את הבסיס להשקת מיזם חדש, אנו צריכים טקטיקות ורעיונות חדשים על-מנת לבלוט.

כיזמים, בוודאי כבר הספקתם לגלות שישנם מצבים מאתגרים רבים (דרך מעודנת להגיד “בעיות מטורפות”) בדרך להשקת המיזם שלכם.

בתור מנטורית לסטארט-אפים, אני נחשפת למצבים רבים ומעניינים הדורשים תפקוד תקין של כל התאים האפורים, ברובם נתקלתי בעצמי כבר במהלך המיזם הראשון שלי. סדרת הפוסטים הזו נועדה לחלוק עמכם את רגעי החכמה האלה : ) אתם כמובן יותר ממוזמנים להעיר, לשתף ולשאול.

השיעור הראשון: בשוּרה אחת!

כאשר אנו, היזמים, מתרגשים בגלל המיזם החדש שלנו, אנחנו נוטים לתאר אותו יותר מדי, בעיקר כשזה מגיע לפיצ’רים. אז הנה הפתעה: לשוק ההמונים לא כל כך אכפת מסט חדש של פיצ’רים, שלא לדבר על מוצר חדש. חברי הטוב, גיל אביים, שהוא גם אחד מהכישרונות הנדירים בעולם הפרסום אמר לי פעם שאנחנו, בהתכוונו לתעשיית ההיי-טק, פשוט נכים. אנחנו כל-כך מוצפים באפליקציות ופיצ’רים, שאנחנו מפספסים לגמרי את המעבורת שתוכל להוביל אותנו בבטחה אל העולם האמיתי. בשיווק, הוא אמר, אנו צריכים רק שורה אחת שתתאר את החלום – ואז פשוט להיצמד אליה.

חברות גדולות מוציאות מיליונים על סוכנויות פרסום שיחשבו בשבילן על השורה האחת הזו. אם תסתכלו על השורה הזו מקרוב, בהרבה מאוד מקרים, אין שום קשר בינה לבין המוצר אותו היא משווקת. הכסף שהושקע על המודעות התקשורתית הוא זה שגורם לנו לקשר בין השורה הזו לבין המוצר, וכך עדיין מוכר לנו את החלום.

הנה דוגמא: אורנג’ הפיצו את פרסומת “אורנג’-קליר” שמספרת לאנשים שעכשיו יש להם סיבה לחייך (אם מישהו חייך בעת שקיבל את חשבון האורנג’ שלו, אנא עדכנו אותי, כי ככל הנראה הוא יהיה הראשון…).

אם נעביר את הקונספט הזה לעולם הסטארט-אפ, אין לנו (עדיין) את הפריבילגיה להוציא מליונים על פרסום ולכן, כחברה צעירה עלינו לוודא שהמוצר עושה רק דבר אחד, ולעשות אותו טוב מאוד.

האתגר ההתחלתי שלנו כיזמים הוא שאנחנו לא מסוגלים להשתחרר מכל הפיצ’רים שאנחנו כה רוצים לחלוק עם העולם. אנחנו בטוחים שהכל חשוב. לכן, אנחנו מעמיסים מידע שאין בו צורך. לדוגמא: עבדתי עם חברה מסוימת, שכאשר ביקשתי תיאור של תחום עיסוקה, התשובה הייתה כזו: “אנחנו מאפשרים למשתמשים להעלות את התמונות שלהם במקום אחד, והאתר הזה שולח אוטומטית לכל הרשתות החברתיות את התמונות הרלוונטיות, ואנחנו מאפשרים לחברים שלהם לאתר את עצמם בתמונות האלה”. מי יכול עכשיו לדקלם את זה שוב???

הנה עוד אחת: אנו מייצרים עזרה אישית שמאפשרת למשתמש לעשות קניות עם קופונים, לקבל המלצות, לקבל סטטוסים וחדשות תוך כדי משחק עם העוזר האישי, כך כשהועזר האישי לומד אותך.

המייסדים בכל אחד מהמיזמים התקשו לבחור רק היבט אחד שלדעתם הוא המרכזי ולרוץ איתו הלאה. הנקודה שחשוב להבין כאן היא ששורה אחת נועדה להכיר את המוצר שלכם לצרכנים בדרך ממוקדת. על-ידי מיקוד הסטארט-אפ שלכם בהיבט אחד בלבד, ופרסומו כך לעולם, אתם לא שוכחים את שאר ההיבטים. ההיפך הוא הנכון, אתם גורמים לאנשים לזכור אתכם ולעשות שימוש במוצר שלכם.

הקסם האמיתי טמון במציאת אותו משפט אחד המתאר אתכם ומבדיל אתכם מהאחרים.

כמה דוגמאות:

Viber עושה שימוש ב: “שיחות והודעות טקסט בחינם”.
GetTaxi היא “דרך פשוטה יותר ומהירה יותר להזמין מונית באמצעות הסלולארי”.
Onavo “חוסכת עד 80 אחוזים מהמידע שלכם, בבית ובחו”ל, מבלי לשנות את הדרך בה אתם עושים שימוש בטלפון שלכם, ובחינם”.

אם אתם מתקשים לתאר את המיזם שלכם במשפט אחד, רוב הסיכויים שאתם עדיין עובדים באופן רחב מדי. על-מנת לבחון את התיאוריה, מלאו את המשפט הבא באופן בו הוא עדיין יישאר משפט אחד: “ג’ימי, אתה ממש חייב להוריד את האפליקציה החדשה שלי, כי…”.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להגיע לשורה האחת הזו:

1. תארו את המוצר שלכם לכמה שיותר אנשים לא טכנולוגיים. בקשו מהם להסביר לכם מהו המוצר מתוך מה שהבינו. כתבו את זה ונתחו.
2. מצאו תיאור ראשוני של לא יותר מחמש שורות כאשר אתם חולקים זאת איתם. ראו מה תגובתם. באופן נורמאלי, אנחנו מנסים לכפות את הקונספט של המוצר כדי שאנשים יבינו אותו. היו מודעים לכך והקשיבו למה שהם הבינו מהתיאור שלכם.
3. אם יש לכם קשר לארט-דירקטור נהדר או לאחד מהכישרונות בחברת פרסום טובה, התחננו לקבל ממנו או ממנה קצת זמן, והקשיבו להם, ואז הקשיבו עוד קצת. אלה הם חלק מהאנשים הטובים ביותר שעשויים לגרום למוצר שלכם להיראות יותר סקסי ופחות טכנולוגי.

או כמו שציין איינשטיין בעבר:

“You cannot solve a problem from the same consciousness that created it. You must learn to see the world anew”

ברגע שפיצחנו את השורה האחת הזו, אנחנו יכולים להתחיל לעבוד.

אמה בוטין

אמה בוטין, יזמית, מנטורית ומרצה ליזמות בבינתחומי, הרצליה. בעברה ייסדה את חברת Kryon Systems ומלווה בשנים האחרונות יזמים רבים בדרכם להקמת, ניהול ומכירת המיזמים שהקימו. בוטין היא גם מחברת רב המכר "על אהבה וכלכלה", המציג מנסיונה ומתייחס לעשרה שיעורים שלמדה כסטארטאפיסטית. למידע נוסף כנסו אל: http://www.emmabutin.com/ אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי הפייסבוק של אמה בלינק המצורף

הגב

4 תגובות על "שיעור ראשון: שורה אחת, לא יותר [יזמות בעולם האמיתי]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עופר
Guest

כמה שאת צודקת… לפחות מהבחינה השיווקית

רמי
Guest

נחמד, אבל זה רק פאן אחד מתוך מכלול שלם. זה לא מה שירים למעלה את הסטארט-אפ.

Gadi Tunes
Guest

מסכים ב-100%. במיוחד הקטע עם אורנג'.
פוסט מעולה!

דניאל הר כסף
Guest

היי אמה ברתי וקראתי את המאמרים שלך
והכתיבה שלך מנגישה ידע ומחשבה בצורה ממש נעימה.
אני אמנם לא טכנולוגיסט אלא נדלניסט, אבל מדרך המחשבה שלך למדתי המון.
אז … תודה רבה ותמשיכי להעלות עוד מאמרים לבלוג.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: