שרותים מבוססי מיקום: איפה נוקיה?

ד”ר מיכאל הלבהר רוצה שמיליארד המכשירים של נוקיה ברחבי העולם ישמשו כנקודת מוצא לשירותי ניווט ושירותים חברתיים, ויהוו מעין אגרגטור של שיתופיות. ולדבריו, זאת רק ההתחלה. ריאיון מיוחד מכנס נוקיה וורלד 2010

הגדרת התפקיד הרשמית של Dr. Michael Halbherr היא VP, Ovi Experience, אבל בפועל הוא המנהל שאחראי על התחום הכי מעניין היום בעולם הסלולר – השילוב בין שירותי מיקום לשירותים חברתיים (Location & Social). בריאיון שהעניק לנציג ניוזגיק בכנס נוקיה וורלד הוא פוסל שירותיים ייעודיים לפלטפורמה (כמו Blackberry Messaging), טוען שאין בעיה של פרטיות בתחום שלו ומאמין שצריך להתמקד בחוויה של הצרכן, לא בשירות.

מיכאל הלבהר הוא בחור מאוד חביב, שכבר ביקר בישראל מספר פעמים בתפקידים קודמים. לפני שהצטרף לנוקיה בשנת 2006, הוא כיהן כמנכ”ל של חברת gate5 AG שסיפקה שירותי מיפוי, ניווט, הכוונה ותוכנה, ונרכשה על ידי נוקיה. מיכאל עשה את הדוקטורט שלו במדעי המחשב ב-MIT ועבד בחברת הייעוץ Boston Consulting Group במשך 6 שנים.

דביר רזניק מראיין את ד"ר מיכאל הלבהר בכנס נוקיה וורלד 2010

ד"ר מיכאל הלבהר (משמאל), בכנס נוקיה וורלד 2010

השילוב של ניווט וקהילה אינו זר לו ולדבריו גם אינו חדש – זה התחיל בשנת 2001 כאשר קרן הון-הסיכון בו עבד היתה המשקיעה הראשונה בחברת gate5. רק בשנת 2004 התרחש השינוי, שהתחזק מאוד בשלוש שנים האחרונות, כאשר ניווט הפסיק להיות תעשייה ועבר להיות פונקציה. המטרה של נוקיה, לדבריו, היא להיות אגרגטור של שירותים חברתיים ושירותי ניווט (בין היתר), ולהציע לצרכן חווית שימוש אידיאלית, מותאמת לצרכים שלו. כדי להגיע לזה, צריכים לעבור שלוש שכבות של מידע:

  • שכבת המיקום – לדעת איפה אני נמצא
  • שכבת המידע – לקחת אותך לאיפה שאתה צריך להגיע: בין אם ברגל, ברכב, בתחבורה ציבורית, במעלית, במדרגות נעות וכו’
  • שכבת החיפוש – היכולת להעשיר את החוויה שלך על ידי מתן מידע משלים, בהתאם לשכבות הקודמות

מבחינת נוקיה, פעולת הצ’ק-אין היא החשובה, לא השירות בו אתה משתמש (פורסקוור, גו-וואלה, פייסבוק Places) – הם רוצים שתשתמש בנוקיה שלך כדי לעדכן את הרשתות, לפי הצרכים שלך.

כאשר נכנסים לנושא הפרטיות, מיכאל קצת משנה את הטון וטוען שאין בעיית פרטיות ברשת, לפחות לא מבחינת הצרכנים. הצרכנים מוכנים לדווח על מיקומם ומעשיהם ונוקיה, בניגוד לאחרים, לא שומרת את המידע אצלה בשום מאגר – היא רק מעבירה אותה לשירות המתאים (אגרגטור). עם זאת, הוא מסכים שבעתיד הקרוב, מקרה “Privacy Lehman Brothers” יגרום לכולם, ולצרכנים בפרט, לחשוב שוב על הנושא, בנוסף לרגולוציה שכנראה תיכנס אף היא לפעולה.

לדברי מיכאל, אנחנו נמצאים בתחילת הדרך המשותפת של שירותי ניווט ושירותים חברתיים, ונוקיה רוצה שהמכשיר שלה יהיה נקודת המוצא של הצרכן. לדוגמא, אתה עומד על גשר לונדון כדי לצלם את מגדל לונדון שנמצא מזרחית לו. הממשק של המצלמה יקבל נתונים מעודכנים על המיקום של המשתמש ויוסיף שכבת מידע נוספת שתמליץ לצלם לזוז 50 מטר דרומה כדי לקבל את התמונה הטובה ביותר. אילו הם רק חלק מהשירותים העתידיים שמיכאל רואה בתחום.

Nokia World 2010

נוקיה מכרה עד כה מעל 1.3 מיליארד מכשירים ברחבי העולם ומתכננת למכור (ולחבר) עוד מיליארד משתמשים נוספים בשווקים מתפתחים (מתעוררים). אסטרטגיית האגרגטור שלה, הן בתחום של שירותי ניווט ושירותים חברתיים והן בתחום אחרים (כמו דואר אלקטרוני למשל) היא נקודת מוצא נהדרת למפתחים מחד ולספקים מאידך, המחפשים מנועי צמיחה חדשים ואפיקי הכנסה נוספים.

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת יורוקום-נוקיה בכנס נוקיה וורלד 2010 בלונדון.

תודה לקבוצת חיון, נציגת סמסונג בישראל, שהשאילה לכותב נטבוק N510 לתקופת הכנס.

דביר רזניק

מנהל שיווק, בלוגר, בעל חיבה עזה לשיווק דיגיטלי, מדיה חברתית וכלים לשיתוף וניהול ידע. מאמין שהמובייל משנה את העולם. דירקטור שיווק בסטארט-אפ Onavo. בוגר תואר שני במנע"ס, בן 32 מקרית אונו.

הגב

1 תגובה על "שרותים מבוססי מיקום: איפה נוקיה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
KAKA
Guest

חבל שנוקיה גם נכנסת לתחום הפרוץ הזה.
אבל במילים פשוטות הוא אומר את האמת, הצרכנים לא מודאגים מהקטע של הפרטיות וזה רק יביא עלינו דברים לא הכי רצויים. אחלה אז המכשירים הפכו לחכמים והמשתמשים נהפכים לטיפשים, בין אם זה ברצון ובין אם זה בהפיכתם לעדר ע”י החברות הגדולות.

טוב כל עוד זה עובר את אישור המשתמש אין לי בעיה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: