9 טעויות נפוצות בתהליך אפיון UX

בדרך לאפיין ממשק? יניב טרוס ישב ב-500 שעות של פגישות אפיון ממשק עם סטארטאפים ואסף רשימת ציטוטים של מייסדים שעדיף שתמנעו מהם.

ux design

פגישות עבודה על ממשק הן לרוב מאוד יצריות – לא דבר מפתיע כששואלים שאלות על הלב של המוצר ומאתגרים הנחות יסוד. פתאום הבייבי המושלם שלכם נחשף במערומיו. אחת לעשר דקות מתנהל משפט שלמה בין פיצ’ר לפיצ’ר. דיון בנושא ממשק הופך לדיון בנושא שיווק, שהופך לדיון בנושא השוק והצורך, ומסתיים ברעיון למוצר אחר לגמרי. פוקוס בא והולך וכל צד מבסס את הטיעונים שלו על הנחות במסווה של עובדות. ככל שיש יותר פאתוס לדובר, כך הקביעה האקראית נשמעת אמינה יותר. באופן אישי, זה הזמן שאני הכי אוהב ביום. החברות שאנחנו עובדים איתן מורכבות מיזמים בעלי IQ גבוה במיוחד, מה שלעיתים מבלבל גם אותנו. פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו מסכימים לחלוטין עם קביעה חסרת שחר שלפני שתי דקות שמנו את גאוותינו המקצועית על כך שהיא שגויה. אבל יש כמה דברים שאי אפשר להתבלבל לגביהם: עם הזמן אספנו ציטוטים שגויים שחוזרים על עצמם בפגישות האלה והצמדנו להם הסבר. להלן הרשימה.

דיסקליימר: אידאלית, תכנון ממשק עובר ערימות של בדיקות וארגזים של נסיינים. אבל החיים לא תמיד אידאליים. הפוסט הזה מתייחס בעיקר למוצרים שאין להם עדיין מסה קריטית של משתמשים או שעוד לא יצאו לאוויר העולם.

1. “זה צריך להתאים לכולם”

הנה שלושה דברים שעברו מהעולם ולא יחזרו: דינוזאורים, פרטיות ומוצרים שכולם משתמשים בהם. כדי לייצר חוויית משתמש טובה, אתם צריכים לדעת מי הולך להשתמש במוצר, מתי הוא הולך להשתמש בו, מה הוא עשה לפני ואם הוא איש של פיצה או המבורגר. אני מאחל לכם שתגיעו למצב שיהיו לכם סוגים רבים של משתמשים, אבל אין מוצר שהעולם כולו מתחיל להשתמש בו ביום אחד. כוונו למשתמשים הראשונים ועשו אדפטציות בהמשך, כשיעלו צרכים אחרים מקהלים שונים.

2. “הפיצ’ר הזה לא פחות חשוב”

שני הפיצ’רים היחידים שמשתמשים בהם במידה זהה הם כיבוי והדלקה. חוץ מאלה, מעולם לא היו שני פיצ’רים שהשתמשו בהם בדיוק באותה המידה. אם אתם לא יודעים מה יותר חשוב ממה, המוצר שלכם לא גמור. בהחלט יכול להיות שאתם טועים והמשתמשים יצביעו אחרת, אבל אתם חייבים להניח משהו. אם להכליל, סטארטאפיסטים מדרגים חשיבות של פיצ’רים לפי מורכבות וכמות שורות קוד. ככל שמשהו היה יותר קשה לפיתוח ככה הם רוצים לתת לו יותר מקום. וברור שה-כ-ל חשוב. עשו למוצר שלכם טובה ותהיו דרווין של הפיצ’רים.

3. “המתחרה כבר עשה את זה ככה, זה חייב להיות שונה”

לא, זה לא. קונבנציות הן הדרך לתת למשתמש להרגיש בבית. אם קיים מתחרה שכולם מכירים השתמשו בזה לטובתכם וקצרו את הלמידה הנדרשת. שינויים הם מבורכים, רק צריך לזכור לעשות אותם במקומות שבהם יש לכם פתרון טוב יותר. קחו בחשבון שאם המתחרה שלכם רציני וגדול, הוא כנראה למד מטעויות כדי להגיע למצב הנוכחי. הדבר החשוב ביותר הוא שזה יהיה שמיש ונוח. ובאותו עניין:

4. “הם ילמדו להשתמש בזה”

לא, הם לא. נתונים אכן מראים שמשתמשים מוכנים ללמוד מחוות וממשקים חדשים… כל עוד עקומת הלמידה נגמרת אחרי 7 שניות בערך. כשאתה רגיל למשהו, קשה מאוד להתרגל למשהו חדש, גם אם הוא שווה את זה. אם אתם אייפוניסטים שעברו לאנדרואיד, נסו להיזכר בשבוע הראשון של התסכולים. אם הייתם צריכים לקבל החלטה אחרי 3 שניות של התנסות, לעולם לא הייתם עוברים. ואם עברתם דווקא לצד התפוחי, כמה זמן לקח לכם להפסיק לחפש את כפתור הback הכל-כך נוח? הסיבה היחידה להתאמץ היא שהשקעתם את מיטב כספכם במכשיר. ממשקים מהפכניים הם פסגת שאיפותיו של כל מאפיין, רק כדאי לזכור שהם צריכים להיות שווים את זה.

5. “זה סתם גימיק”

זה אולי גימיק, אבל זה ממש לא סתם. במקרים רבים גימיק אחד בממשק עושה את ההבדל בין הצלחה לכשלון. משתמשים צריכים משהו להגיד או משהו להראות לחברים. תנו להם משהו כזה. לא חייבים גימיק בכל מוצר, בדרך כלל ההיפך הוא הנכון, אבל במוצרים שמתחרים בשוק מאוד רווי זאת אחת הדרכים הטובות ביותר לבלוט. משתמשים מוכנים להקדיש הרבה יותר זמן למוצר טוב שיש בו גימיק שהם זוכרים, מאשר למוצר טוב שהם לא יודעים להגיד עליו כלום.

6. “אסטרטגיית שיווק נעשה כשהמוצר יהיה מוכן”

מוצר מצוין הוא אכן הקטליזטור הגדול ביותר להצלחה, אבל הוא ממש לא היחיד. הלוגו שלכם הוא רק סמל, את הסרטון שלכם משתמשים יראו פעם אחת בלבד וגם האתר שלכם הוא בסך הכל חלק בפאנל. הממשק שלכם הוא הכלי השיווקי היחיד שמשתמשים פוגשים שוב ושוב, ולכן הוא חייב להיות חלון למה שאתם רוצים להגיד. אם אתם מתכוונים למכור את המוצר שלכם בתור “ה-X המהיר ביותר” כדאי מאוד שזה יתבטא בממשק. אגב, הוא לא צריך להיות מהיר, הוא רק צריך להרגיש מהיר. אם יצרתם אלגוריתם סקיוריטי שאתם עומדים למכור כ”מוצא פרצות שאחרים לא מוצאים” טריק נחמד יהיה לחלק את רשימת הפרצות שמצאתם לכאלה שכולם מוצאים וכאלה שאותרו רק בזכות האלגוריתם המדהים שלכם. הבטחות שיווקיות צריך לקיים, ואז צריך למכור למשתמש שקיימת אותן.

7. “זה לא באג, זה פיצ’ר”

הבדיחה עתיקת היומין הזאת היא אמנם אחת החביבות עלי, אך לרוב היא מנסה לכסות על משהו שיגרום למשתמש לאבד סבלנות מהר במיוחד. שום מוצר, מתוכנן בקפידה ככל שיהיה, לא יכול להיות בעל חוויית משתמש טובה אם יש לו באגים מהותיים. משתמשים לא מצטיינים בסלחנות ובעולם שבו כל דבר מדורג וכל משתמש הוא צוקרברג בפוטנציאל, זה חמור עוד יותר.

8. “אל תתערב לי” / “אני סומך עליך בעיניים עצומות”

המוצר כבר תוכנן בקפידה? יופי, זה הזמן לשנות. איש השיווק אמור להשפיע עליו, המתכנת אמור להשפיע עליו והרבה פעמים איש ה-UX יכול ממש להפוך אותו. ברור שזה לא פשוט, אבל גמישות בשלב החוויה והממשק היא קריטית להצלחה של מוצר. מהצד השני, אל תשכחו מי הבוס. חוויית משתמש טובה היא לא חזון בפני עצמו, היא דרך להגשים אותו. אם יזם לא מתערב בתהליך אפיון עדיף לו לסגור את הבסטה. אנשי UX טובים יכולים להוציא את המוצר שלכם מדהים במאה דרכים שונות, אתם צריכים להיות אלה שמכוונים לדרך הנכונה – זאת שמתאימה לחזון שלכם. סימן מובהק למאפיין UX גרוע הוא שהוא לא מתווכח איתכם על המוצר. זה נכון גם לגבי יזמים.

9. “אז נדחה בעוד חודש וחצי”

למדו לשחרר. נכון שהמוצר עוד לא עושה סלטה משולשת לאחור ונכון שהרעיון שעלה לכם אתמול יכול באופן תיאורטי להיות הדבר שיהפוך את המוצר מסופר-מדהים לאולטרא-מדהים, אבל אף אחד לא יידע אם לא תשחררו. הצוות שלכם, אנשי המקצוע שמלווים אתכם והמשקיעים שלכם – כולם צריכים קצת קתרזיס. גם אם הוא בינוני. עייפות החומר במקרה של אנשים תזזיתיים כל-כך היא מסוכנת. חוץ מזה, אתם מדקלמים lean כל היום ומסבירים לכולם למה זאת הדרך. נסו לעמוד מאחורי זה לפחות באופן חלקי. כמאמר הפתגם הידוע “האויב של הטוב, זה המוצר שלא מושק”.

קרדיט תמונה: ux via shutterstock

יניב טרוס

מנכ"ל Tross, חברה המתמחה במימון המונים, שותף ב-Crowdfunders' Fund המשקיעה בחברות Hardware B2C. מאמין באנשים ומספרים, וורקוהוליק.

הגב

6 תגובות על "9 טעויות נפוצות בתהליך אפיון UX"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אני
Guest
כל כך הרבה מילים יפות אבל אז הייתי סקרן לראות מי הבחור מלא הבטחון. נכנסתי לגוגל ומשם הגעתי אל האתר שלו http://www.trossmedia.com/ האתר מבוסס bootstrap הכי בסיסי שיש עם רקע שחור וגלילה קיצ’ית כמו הטרנד המוביל בעולם בלי לחשוב על קהל היעד (רמז: כנראה לא מתאים לקהל היעד וצרכיו). האתר באנגלית, רוב הלקוחות מישראל. למה? התנשאות או שאיפה לשינוי קהל היעד? אולי קרציה לישראלים שיש להם סטארט אפ להגיד “הי, אנחנו יודעים אנגלית”. האתרים שהוא עיצב נראים כמעט כולם דומים ואף זהים בחלקם, מה שאומר: האם הלקוחות דומים וגם הלקוחות של הלקוחות או שמישהו הצליח למצוא קלף מנצח שעבד פעם… Read more »
מוטי
Guest

אלון, תשתה מים קרים יא ממורמר

אלון
Guest

כתבה מעולה,
כתיבה טובה, תוכן מעניין.

אור בוקר תקשורת
Guest
אור בוקר תקשורת

כתיבה טובה ממש
יפה ומילים חכמות מאוד לוקח גם ללב וגם למחשבה
תודה רבה
ייניב עזרת המון

חן
Guest

כתבה נחמדה ומועילה.
היה נחמד אם היית נותן בנוסף כלים וטיפים קצת יותר מוכווני מטרה,.

תודה על השיתוף

עומר הראל
Guest

כתבה מעניינת ומאוד נכונה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל