במה לבחור: אתר מותאם מובייל או אפליקציה?

האם לבנות אתר מותאם למובייל או ללכת על פיתוח אפליקציה? הנה כל הדגשים שכדאי לשים אליהם לב לפני שמחליטים.

apps

הפוסט נכתב על ידי יונתן רוה, בעל תואר במשפטים ומנהל עסקים, פועל כ-5 שנים בתחום השיווק והפרסום במובייל. עובד כיום כ-Dirctor of Publishers בחברת appnext והבעלים של הבלוג Mobilize העוסק בעסקים במובייל.

בעלי עסקים בכל העולם מתמודדים בשנים האחרונות עם דילמה לא פשוטה. כבר ב-2011 עלה מספר הסמארטפונים הנמכרים בעולם על כמות מחשבי ה-PC , והמגמה הזו רק הולכת ומקצינה. הצורך של כל עסק לקיים נוכחות כלשהי עבור בעלי מכשירים ניידים הולכת וגוברת, אך כמות האפשרויות לייצר נוכחות כזו נותרה מוגבלת יחסית.

עסקים קטנים, בעלי בלוגים ומספר חברות גדולות להן נוכחות דיגיטלית ענפה נוטים כיום להשתמש בשירותים שונים העוזרים להפוך את אתר האינטרנט שלהם לאתר בו ניתן לגלוש מכל מכשירי סמארטפון. בין נותני שירות אילו ניתן למצוא שתי חברות ישראליות בולטות – DudaMobile ו-Zuznow, המספקות “תרגום” מושלם של אתר העסק לגרסת מובייל מתפקדת. יחד עם זאת, כאשר מדובר בשירות חשוב שיש לבצע בו שינויים מהותיים, הדילמה המרכזית בייצור אתר המתאים למכשירים ניידים נשארה כשהייתה – ייצור אפליקציה שמאפשרת במקרים רבים גמישות ונוחות רבה יותר של המשתמש, מול הקמת אתר המותאם לכל גלישה סלולרית, בדרך כלל ע”י בנייתו ב-HTML5.

בשנה האחרונה, עם השינויים בצריכה הדיגיטלית והגדילה המואצת בצריכת תוכן ושירותים במובייל, האופציה לייצר מספר התאמות מצומצמות למובייל כבר אינה מספיקה. אל מול הבחירה בייצור אפליקציה, האלטרנטיבה המועדפת כיום היא הקמת אתר דיגיטלי בעל יכולות מושלמות לשרת את צרכני המחשבים האישיים ובעלי הסלולר גם יחד. הטרמינולוגיה המקובלת כיום היא – Responsive Site.

אז איך מחליטים? למרות שברור שאין לדילמה הזו תשובה מוחלטת, הנה מספר שיקולים שיאפשרו לכם בכל זאת להחליט בצורה מושכלת:

1. זמן ותקציב

בנייה של אתר מותאם לסלולר אמורה להיות קצרה יותר ויקרה פחות מפיתוח אפליקציה. אפליקציה באופן כללי היא עסק יקר שצריך להתאים לפחות לשתי הפלטפורמות הדומיננטיות כיום (iOS ואנדרואיד), כאשר לכל מערכת הפעלה שפה וכללים משלה. יחד עם זאת, עליכם לזכור כי הפיכת האתר שלכם ל-Responsive Site כרוך בעלויות לא קטנות – התאמת העיצוב, התשתית והפונקציונליות של האתר כך שיתאימו לסמארטפונים וטאבלטים דורשות השקעה לא קטנה, של זמן וכסף. למשל:

  • התאמת גודל המסך.
  • הוצאת שיחה בלחיצה על מספר הטלפון של העסק.
  • הגדלה והקטנה של הטקסט בצורה נוחה.
  • התאמה לשני סוגי אחיזת המכשיר (לרוחב ולגובה).
  • עליכם לייצר מפה, במידת הצורך, שיכולה להציע הכוונה אל בית העסק שלכם.

2. פרסונליזציה

אפליקציות מציעות חוויות גלישה ושימוש ייחודיות המאפשרות גמישות גבוהה בהרבה מזו של אתר מובייל. חוויה טובה מובילה לשימוש רב יותר.

3. שימושיות

האם אתם מתכוונים להציע שימושיות מיוחדת דרך המובייל? אם אתם מתכוונים להציע למשתמשים שלכם חוויית גלישה הכוללת שימוש בפיצ’רים מיוחדים כמו GPS והמצלמה של הסמארטפון, עליכם לבחור באפליקציה.

4. עיצוב מסובך/מורכב

בכל מה שקשור ל-UX/UI, בחירה באפליקציה מציעה לכם אפשרויות רבות יותר לעיצוב מאשר אתר HTML5. אם העיצוב הוא חלק אינטגרלי מחוויית המשתמש באפליקציה שלכם ולא משני לשירות שהוא מספק, יש לכם צורך בפיתוח אפליקציה.

5. כמות מידע

באופן כללי, אפליקציות יכולות להתמודד טוב יותר עם כמויות מסיביות של מידע ותוכן, משום שהן אינן תלויות באופן קיצוני ברוחב הפס ומהירות הגלישה.

6. רכישות

האם אתה מנסה לייצר רכישות של תוכן? אם כן, מנגנון ה-In App Purchase מוכיח את עצמו הרבה מעבר לכל אתר המותאם לגלישה במובייל. מחזיקי אייפון ואייפד ספציפית הינם קהל יעד שנוטה באופן דומיננטי לרכוש דרך אפליקציות יותר מאשר דרך דפדפן הספארי. הנטייה הזו עולה בקנה אחד עם הנטייה של בעלי מכשירים של אפל לבזבז יותר כסף הן על רכישת אפליקציות (שאינן חינמיות) והן דרך In App Purchase. ייתכן שגם דפדפן הספארי שנותר עם השנים יחסית מגושם מוסיף לנטייה הזו. כך או כך, אם רב לקוחותיכם מחזיקים במכשיר של אפל – שיעורי הרכישה שלהם יהיו גבוהים יותר אם תייצרו עבורם אפליקציה.

7. SEO

האם שיווק וקידום האתר שלכם מבוסס במידה רבה על מנועי חיפוש? אם כן, ייתכן וכדאי לכם להתבסס על Responsive Site לעסק שלכם. גלישה באפליקציות חסינה בפני מנועי החיפוש, ועל כן שימוש בהן לא יגביר את הדירוג שלכם שם.

8. תנאי שימוש בחנויות (גוגל ואפל)

ישנם קווי מנחה ברורים לקבלת אפליקציות ל-Appsotre ו-Google Play. בנוסף קיימים קווים מנחים אחרים, פחות ברורים. העלאת אפליקציה לחנויות היישומים של אפל וגוגל יכולה לקחת מספר שבועות, ועלולה להיתקל בסירוב או בבקשות של החנויות לשינוי מאפיינים מסוימים באפליקציה. עליכם לוודא שהעסק והשירות שאתם מציעים יכול להתקבל לחנויות אלה.

9. עדכונים

עדכון האתר שלכם היא משימה פשוטה למדי עם תוצאות מהירות כהרף עין לכלל הגולשים. עדכון אפליקציה הוא עניין מסובך, ארוך ותלוי במהירות של האפסטור וגוגל פליי (אם כי בגוגל פליי העדכונים מהירים בהרבה). אם שדרוג השירות שלכם נעשה באופן תכוף, כדאי לוותר לעת עתה על פיתוח אפליקציה.

10. נגישות

אם ברצונכם לייצר חוויית גלישה הזמינה לכל המכשירים הניידים, ללא הבדלי יצרן, מסך, מערכת הפעלה או מדינה – התמקדו באתר מותאם. אפליקציות יכסו את רוב משתמשי הסמארטפון בעולם אך בשום אופן לא את כלל משתמשי הסלולר בעולם.

כמובן שתמיד עדיף להיות מכוסים בכל החזיתות, ומרבית החברות הדיגיטליות הגדולות כיום מציעות אתרי אינטרנט מושלמים לגלישה ממכשירים ניידים, לצד אפליקציות שמאפשרות חוויית גלישה ורכישה אחרת. למי שאין לו את האפשרות להוציא כמויות עצומות של כסף ומשאבים אחרים, בהחלט מומלץ להשיק אתר המותאם לגלישה סלולרית ולבחון את הביצועים שלו לאורך תקופה מסוימת. לאחר מכן נסו להבין, על בסיס ביצועים אלו, כמה צפויה אפליקציה להעלות את מחזור העסקים וההכנסות שלכם. על סמך השערה זו תוכלו להעריך אם יש כדאיות בהשקת אפליקציה, בנוסף לאתר מותאם למובייל.

יונתן רוה הוא מפעיל הבלוג Mobilize.

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

13 תגובות על "במה לבחור: אתר מותאם מובייל או אפליקציה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מרקוס
Guest

כמבט מלמעלה – כתבה מצויינת. כמובן שיש עוד הרבה מעבר למה שכתוב. אפשר לצלול עוד לעומק הדברים.

רשף
Guest

חסרה פה התייחסות לאנשי קשר ושימושים נוספים ביכולות המכשיר (נגעו רק במפות ומצלמה. יש עוד). אבל חיבבתי

יגאל כרמי
Guest
פוסט מקיף אך בעייתי. ראשית, לקרוא למה שנותנות חברות הפתרון האוטומטי המובאות בכתבה “תרגום מושלם” זאת הגזמה במקרה הטוב. שנית, יש אופציה נוספת – אפליקציית רשת בעמוד יחיד (SPA – single page web application). התחום חדש יחסית ומתפתח, אבל נותן את המענה הטוב ביותר תוך שימוש ביתרונות משני העולמות – מחד זאת אפליקציה שקרובה מאוד ליכולות של אפליקציית נייטיב: עובדת מהר, ממשק משתמש משובח, חווית משתמש נהדרת, טעינה מראש של כל האתר ועוד. מאידך זה אתר אינטרנט – אין צורך להתקין, ניתן לקדם אותו בגוגל, אפשר לתת אליו לינקים לקידום מוצרים במסע פרסום ועוד. שלישית, מכיוון שבמובייל – הרבה יותר… Read more »
שמי
Guest
לגבי תרגום מושלם – אתה כנראה צודק. החברות הישראליות הללו מספקות שירות טוב, אבל לא מושלם. לגבי האופציה נוספת – אתה מסתכל על זה מנקודת מבט של טכנולוג. בעל עסק רוצה לדעת אם הוא עושה התאמות לאתר שלו הוא מייצר אפליקציה שניתנת להורדה באפסטור. כל האפשרויות בסוף מובילות או לזה או לזה. האופציה שהזכרת היא ממש לא אפליקציה וגם לא מתקרב לזה מבחינת מה שבעל העסק מבין, וגם המשתמש. לגבי גופים גדולים – פה אתה כבר ממש טועה, ובגדול. גופים גדולים משקיעים המון כסף שאתר רספונסיבי. למעשה, לכל חברת ענק שמכבדת את עצמה יש אתר כזה, בנוסף לאפליקציה. ובהרבה מקרים… Read more »
אלי
Guest

” מחד זאת אפליקציה שקרובה מאוד ליכולות של אפליקציית נייטיב: עובדת מהר, ממשק משתמש משובח, חווית משתמש נהדרת, טעינה מראש של כל האתר ועוד. ”

רחוק מהמציאות, כאשר אתה מתכנת בשפת וואב ונעזר בפרוקסי לגשת לליבה של מערכת ההפעלה הביצועים גרועים, גם כשאתה מתכנת נייטיב אתה צריך לחשוב על כל פעולה אם היא מתרחשת על התהילכון הראשי או לא, בהייבדריד אין לך בכלל את האפשרות לבחור, כל חברה שניסתה לפתח אפליקציה עם UI UX שנראה טוב בסוף עברה לנייטיב.

בן
Guest

רק לציין, שאנשים מתחילים לעבוד עם עם single page web ביחד עם פרוטקול web sockets,
פרוטוקול שמאפשר לך להשאיר connection פתוח לשרת ובעצם לדאוג שהמידע באתר שלך יישאר עדכני ללא שליחת בקשות post וכן הלאה לשרת

אורי
Guest

פוסט יפה.
הייתי שמח לשמוע עוד על שתי החברות הישראליות שמתרגמות אתרים למובייל. מן הסתם זה ביזנס גדול. אם מישהו פה עבד איתן, אני אשמח לדעת

אסף
Guest

אני עובד עם dudamobile והם מעולים ! קל לעבוד עם המערכת שלהם, ואין צורך לגעת בשורת קוד. מומלץ.

אסף
Guest

אחלה כתבה ! מקיפה ומעניינת. תודה.

אלידור
Guest

לאחרונה השקנו אתר חדש המהווה פלטפורמה למכירה וקנייה של UI/UX מוכן לשימוש עבור אפליקציות, דבר המקצר משמועתית את תהליך הפיתוח

http://crowdi.me

עידן
Guest

כתבה יפה! תודה.

הייתי שמח להוסיף עוד קצת מידע בנוגע לגישה למצלמה ואו GPS מאתר מותאם למובייל.

אנחנו בQruso עובדים על פיתרון שמאפשר לבעל אתר המובייל לקבל ולהשתמש בנתוני ה-GPS של המבקרים באתר (שימוש באפשרויות ה-GPS של HTML5).

כמו כן, מגרסת iOS 6 גם יש תמיכה בהעלאת תמונות וצילום תמונות לדף WEB באמצעות טכנולוגיית HTML5.

אנו מציעים ממשק פשוט, אך מתקדם שמתאים לכל אחד שרוצה לבנות אתר מותאם לסלולר ללא כתיבת קוד.

פרטים נוספים – http://www.qruso.com

אביתר
Guest

יש גם מיזם ישראלי חדש שמאפשר לבנות ולנהל אתרים רספונסיביים בקלות.
מבחר תבניות עיצוב התחלתיות (שניתנות לשינוי), פונטי רשת בעברית של אאא, ותמיכה נהדרת.
שווה לבדוק!
http://www.folyou.com/he/examples

זהר עמיהוד
Guest

אכן זוהי שאלה מעניינת האם אתר או אפליקציה, אבל יש מספר סוגים של אתרי מובייל שכדאי לקחת בחשבון. הנה המאמר המלא על כל הסוגים של אתרי מובייל (ללא אפליקציה) מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה ועוד שורה ארוכה של פרמטרים להשוואה http://www.seoreport.co.il/2933
בהצלחה,
זהר עמיהוד
עוזר לבעלי עסקים להביא יותר לקוחות לאתר, ליצור יותר פניות ויותר מכירות

wpDiscuz

תגיות לכתבה: