החשש התאמת: שירות הענן של מיקרוסופט קרס ל-8 שעות

שירות הענן המרכזי של מיקרוסופט קרס אמש ל-8 שעות במספר אזורים. משתמשים רבים נשארו ללא גישה למידע, וללא יכולת להשתמש בענן שלהם.

מקור: צילום מסך מאתר החברה, עיבוד תמונה

אמש חוו משתמשי ענן רבים את אחד מסיוטיהם שהתממש אל מול עיניהם הפקוחות לרווחה, כאשר שירות הענן של מיקרוסופט, Azure, נפל למשך 8 שעות. במסגרת זמן זה חלק מהמשתמשים דיווחו על מניעת הגישה למערכות הניהול, חלקם דיווח על נטרול של התוכנות שרצות על הענן ונעילת האפשרות לפתוח אפליקציות נוספות במסגרת הענן הארגוני שלהם.

גם עננים יכולים ליפול

מהדיווחים באתר מיקרוסופט ומאתרים אחרים אליהם הגיעו המשתמשים כדי להתלונן, עולה התמונה הבאה, לפיה במהלך יום האתמול ארעה תקלה בשירות הענן של מיקרוסופט. במסגרת התקלה נמנעה גישתם של חלק מהמשתמשים, ולחלקם האחר התאפשרה גישה חלקית בלבד אל הענן הארגוני. עבור רבים מדובר בבעיה של ממש, שכן אלו עושים שימוש באחסון הענן ובכוח המיחשובי של הענן כדי לאחסן מידע ארגוני שצריך להיות זמין בכל רגע ובכל שעה של היממה (ומכל מקום), הרצת אלמנטים שונים של אתרי אינטרנט זוללי משאבים, ועוד.

כל אלה מצאו עצמם למשך כ-8 שעות מול שוקת שבורה, כאשר הנחמה היחידה שלהם היא שמיקרוסופט זיהתה תוך כמה שעות מה מקור התקלה, וכבר פעלה לעדכן את השרתים של Azure ב-hotfix החדש. אמנם, יש לציין לזכותה של מיקרוסופט, כי לפני התקנת העדכון בשרתים חיים היא לקחה את הזמן הנדרש כדי לבדוק אותו על שרתי אופליין, כדי לוודא שהוא אכן פותר את הבעיה ולא יוצר בעיות חדשות. בעיות ענן מסוג זה מעלות מחדש בכל פעם שהן מתרחשות, את הספקות הנוגעות להאם נכון בשלב הזה להעביר את כל המידע לענן?

במהלך השנה האחרונה שירותי ענן נוספים נפלו וקרסו. גם הענן של גוגל וגם שירותי הענן של הוטמייל חוו תקלות קשות, ולצידם גם זה של אמזון. חברות אלה מייצגות חלק משמעותי משוק הענן העולמי, ונדמה שההיסטוריה הקצרה של מיחשוב ענן מלמדת אותנו לקח חשוב, שגם בענן, לא לעולם חוסן.

שנה מעוברת

אחת העובדות המעניינות לגבי התקלה, היא התגובה הרשמית של מיקרוסופט לאחר פתרון הבעיה באחד מהבלוגים הרשמיים של החברה. לפי התגובה, מקור התקלה נעוץ בעובדה שמערכותיהן לא הצליחו להתמודד עם כך שאנחנו בשנה מעוברת, והמעבר ל-29 בפברואר הפך לאתגר תוכנתי משמעותי, שהפיל אזורים שונים בענן האז’ורי של מיקרוסופט. זה אמנם נשמע כמו בדיחה גרועה, או כמו באג 2000, אך גם בשנה 2012, נראה שמערכות מיחשוב נבנות בצורה כזאת שהן אינן יודעות להתמודד עם שנים מעוברות.

נזכיר, כי תקלה דומה ארעה לפני מספר שנים לצי של מטוסי ראפטור אמריקניים, שהיו בדרכם להוואי ובדרך, תוך כדי טיסה, התחלף התאריך במערכות המטוס. מפרסומים שונים ברשת עולה, כי אותו להק מטוסים שהיה באוויר חווה באותו הרגע תקלות קריטיות, כאשר מרבית ממערכות המטוס, כולל חלק ממערכות ההטסה, קרסו, והמטוסים הצליחו, בנס, לשוב על מסלולם ולנחות בבטחה בבסיס האם. שם תוקנה התקלה והם יצאו מחדש להוואי.

וידאו: ה-F22 של לוקהיד מרטין

נדב דופמן-גור

עו”ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

5 Comments on "החשש התאמת: שירות הענן של מיקרוסופט קרס ל-8 שעות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ירון
Guest

אתמול אחר הצהריים גם שרתי SALESFORCE היו לא זמינים למשך כשעה.

אור
Guest

שנה מעוברת? באמת? אני לא מבין איך אנשים ממשיכים להשתמש במוצרים שלהם.

Anonymous
Guest
גולש
Guest

כי המוצרים שלהם הם הכי טובים, והם לא מוכרים את הפרטיות שלך (כמו גוגל), או מתייחסים אליך כמו ילד מטומטם שהכל מוגדר עבורו וא”א לשנות כלום (כמו אפל).

מעבר לזה, כמו שכתוב בכתבה, גם גוגל וגם אמזון חוו down time, ולא ראיתי שאור העיר לגבי השימוש במוצרים שלהם, אז מספיק עם הצביעות.

אור
Guest

לא הבנתי מה הקשר לפרטיות. מדובר פה בשירות עסקי בתשלום.
אף אחד לא נקי, ולכולם יש את הבעיות שלהם, אבל קריסה בגלל שנה מעוברת זו בדיחה.
אם אתה רוצה לסמוך על קוד של מפתחים שלא מסוגלים להתמודד כמו שצריך עם שנה מעוברת, בבקשה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: