סטארטאפ ישראלי בשם Joonko מצא דרך לחסל אפליה במקומות עבודה

תכליתה של המערכת שפיתחה Joonko היא להילחם באפליה במקומות עבודה, גם באפליה שמתבצעת באופן לא מודע (מה שקורה ב-99% מהמקרים)

מקור: Joonko

אפליה היא מונח סוציולוגי המתייחס להעדפה של האחד על פני האחר מסיבות שאינן עניינות, הוגנות ולעיתים גם לא חוקיות. היא יכולה להיות אפליה המתבססת על שוני במגדר, גזע, או דת, אבל התוצאה היא אותה התוצאה – קיפוח של אחד מהצדדים. הסטארטאפ הישראלי Joonko פיתח מערכת מבוססת אינטליגנציה מלאכותית המסוגלת לזהות מקרים של אפליה בלתי מודעת נגד נשים ומיעוטים במקומות עבודה, כדי לסייע ביצירת סביבה ואווירה שוויונית בין כלל העובדים.

נותנים לטכנולוגיה לקחת את המושכות

כדי להילחם באפליות, המערכת של Joonko נעזרת במידע שקיים וזורם בחברה באופן קבוע בפלטפורמות ניהול המכירות, הפיתוח, משאבי האנוש, הגיוס או התקשורת שלה. ברגע שמקרה כזה יזוהה, המערכת תפעל בזמן אמת כדי לאמן ולהדריך את המנהל או העובד הרלוונטי עם תובנות והמלצות לפעולה מיידית. בפועל מה שקורה הוא שהמערכת פשוט תשלח לגורמים הרלוונטים מייל עם המלצות (כמו למשל – ״מה דעתך לתת ל-X קצת יותר אחריות?״).

הרעיון הוא שבעזרת המערכת חברות יוכלו לפתור את מה שנקרא ״אפליה בלתי מודעת״ ולתפוס את הבעיה בזמן לפי שהיא תהפוך לחמורה יותר. מה שקורה זה שב-99% מהמקרים מדובר באפליה לא מכוונת, מאחר וזה הוא האופן שבו המוח שלנו עובד; אלעד שמילוביץ׳, מייסד שותף של החברה מסביר: ״המוח שלנו מורכב משני חלקים (Amigdala & Cerebral Cortex) שנועדו לאפשר למוח לקבל את ההחלטות שהן חסרות מאמץ. במצב של לחץ, עבודה, זמן וכו׳ – אין לנו את היכולת המנטלית לקבל החלטות שדורשות מאמץ ולכן אנחנו הולכים למה שבטוח, מוכר, קרוב. לכן, בסופו של דבר, סשן אימון שמתבצע פעם בחודש או חברת ייעוץ שמגיעה פעם ברבעון – לא באמת יצליחו לשנות את המצב״.

מקור: Joonko

בארה״ב לבדה חברות מוציאות כ-8 מיליארד דולר בשנה על הדרכות, אימונים וייעוץ בתחום של ״גיוון והכללה״ בארגון. יתרה מכך, לפי הערכות בכל שנה חברות בארה״ב גם מפסידות 64 מיליארד דולר בגלל עזיבה של נשים ומיעוטים את מקום העבודה כתוצאה מניהול כושל של סוגיה זו בארגון וחוסר הכרה ביכולות של אותם עובדים. לטענת היזמים העומדים מאחורי Joonko, זוהי כבר לא בעיה של משאבי אנוש – אלא בעיה עסקית לכל דבר. יחד עם זאת חשוב לציין שלא מדובר במעשה מכוון של ארגונים, מאחר ואין באפשרותם לשפר את מה שהם לא יודעים בוודאות, או יותר נכון – מידע שפשוט לא היה מדיד עד כה.

קידום והערכה מבוססי דאטה

הפלטפורמה של Joonko מנתחת החלטות, פעולות ואירועים שמתרחשים בזמן אמת כדי למדוד את הישגיהם וביצועיהם של העובדים השונים במערכת, כאשר מובטח שכל אחד ואחת מהם מקבל סיכוי הוגן להצליח ״ולקפוץ״ בהודעה לבוס (במידה והם אכן עומדים בציפיות ועונים על הדרישות לקידום לתפקיד אחר). הנתונים שהמערכת לוקחת בחשבון יכולים להיות שנות הניסיון של העובדים, אחוז ההצלחה שלהם בחצי שנה האחרונה (למשל במכירות או בשירות לקוחות) ומשך הזמן שהם מועסקים בחברה. למשל, אם בצוות המכירות בחברת ״פיקסל״ מועסקים כ-5 עובדים – מנהלי המחלקה יוכלו לקבל תמונה ברורה של המשכורות של כלל העובדים, כאשר העובד/ת שיהיה בעל השכר הנמוך ביותר יופיע באדום – כדי למשוך את תשומת ליבם ולאפשר להם לוודא שזה מוצדק ולא נובע מאפליה כלשהי.

מקור: Joonko

מתכונת זו של המוצר הושקה לקראת סוף 2016 עם 3 פיילוטים, כאשר היום הוא כבר נמצא בשוק וחברות קיימות או מתווספות צפויות להתחיל את תקופת הניסיון שלהן בו. כמו כן, לפני כחודש וחצי השיקה החברה מוצר נוסף המיועד לשימוש אישי של מנהלים; ״פנו אלינו לא מעט מנהלים שביקשו לקחת אחריות אקטיבית לנושא בצוותים שלהם, בלי קשר למאמצים של החברות שהם עובדים בהן. הגרסא הראשונה שהשקנו בינואר מאפשרת למנהלי צוותי מכירות (המשתמשים ב-Salesforce) למנוע מאפליה בלתי מודעת להתרחש ולפגוע בתהליכי העבודה ובעובדים שלהם״, הסביר לנו שמילוביץ׳.

Joonko הוקמה ב-2016 על ידי אלעד שמילוביץ׳, עלית רז וגיא גרינוולד שמועסקים בחברה במשרה מלאה לצד 3 פרילאנסרים בתל אביב. עד כה הם גייסו כ-800,000 דולר מאנג׳לים, Techstars וקרן Kapor Capital. כמו כן, החברה נבחרה לקחת חלק בתוכנית Salesforce Incubator שתתחיל במאי הקרוב בסן פרנסיסקו. המודל העסקי שלהם מתבסס על תשלום חודשי עבור כל עובד בחברה או עבור כל משרה שמפורסמת (לחברות שרוצות למנוע אפליה בלתי מודעת בתהליכי הגיוס שלהם). לגבי המוצר הייעודי למנהלים – מדובר בעלות חודשית שמתחילה ב-3 דולר.

וידאו: הפתרון של Joonko

 

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה - היא כאן, ובכל הכוח.

הגב

2 Comments on "סטארטאפ ישראלי בשם Joonko מצא דרך לחסל אפליה במקומות עבודה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
תומר
Guest

תותחים!! כל הכבוד, צוות מנצח!

מוטי
Guest

נשמע ממש מגניב ?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: