אני מאשימה: הפקרת הפרטיות שלנו / דעה

J’accuse. אני מאשימה אתכם, ספקי השרותים השונים, בכך שהפקדתם, ניצלתם לרעה, מכרתם ואיבדתם את אחד הדברים היקרים לנו מכל העידן הדיגיטלי: המידע הפרטי שלנו. אנו שילמנו לכם מכספנו או השקענו מזמננו בשימוש בשרותכם שהביא לכם רווחי עתק ואתם מצידכם עושים במידע היקר שאנו חושפים בפניכם כבשלכם

J’accuse. אני מאשימה אתכם, ספקי השרותים השונים, בכך שהפקדתם, ניצלתם לרעה, מכרתם ואיבדתם את אחד הדברים היקרים לנו מכל העידן הדיגיטלי: המידע הפרטי שלנו. אנו שילמנו לכם מכספנו או השקענו מזמננו בשימוש בשרותכם שהביא לכם רווחי עתק ואתם מצידכם עושים במידע היקר שאנו חושפים בפניכם כבשלכם.

על הפנים

מנהלי פייסבוק היקרים, אנשי אבטחת מידע (אם יש שם באמת כאלו), כיצד אתם מעיזים להפנות אצבע מאשימה כלפי שותפים שלכם שמעלו, לכאורה, באמונכם והשתמשו במידע על המשתמשים שקיבלו מה-API שלכם לרעה. עם כל הכבוד, שותפים יש הרבה. חברות משחקים במדיה חברתית יש עשרים בשקל אבל האמון שלנו, גבירותי ורבותי, הוא יקר יותר.

לא גילינו מכם על כך ששמותינו מועברים על ידי חברות צד שלישי למני מפרסמים. לא, היו אלה חבריי למקצוע העיתונות שחקרו ובדקו וגילו שגם הגדולות שבחברות שאתם, פייסבוק, החתמתם על חוזה שיתוף פעולה מסוג זה או אחר, הפקירו את פרטיותינו.

הפיתרון הטכנולוגי לא רק שקיים, אלא שיישומו ברור גם לתלמיד כיתת מחשבים בתיכון (ואולי אף ביסודי): הפרדה של המידע המאוכסן בפייסבוק מזה המועבר לאותם שותפי ישומים. הדיווח של ה-WSJ הסביר בעצם כיצד גם פרופילו של המשתמש הזהיר ביותר בפייסבוק חשוף לעיני המפרסמים. המספר המזהה של כל משתמש המועבר ליישום פייסבוק (לצורך העניין, חווה חקלאית וירטואלית) הינו מספר תעודת הזהות שלנו ברשת החברתית, וזהו המספר שהועבר לאותן חברות. על ידי הקשת המספר באתר פייסבוק, תוכלו לקבל את שמו של המשתמש לכל הפחות לצד הפרטים שזה בחר לחשוף לכל. מכאן החיבור בין הפרסומות עליהן לחץ במשחק לשמו ואף אזור מגוריו הם קצרים. חיבור של אחד ועוד אחד מאפשר לאותן חברות פרסום לארוז את הפרופילים שלנו בקובץ יפה ולמכור לכל דכפין.

חובתה של פייסבוק, כמו כל ספקית שרות, לדאוג למידע שהלקוחות שלה מפקידים בידיה. נכון, זה לא כאילו נעבור לרשת חברתית מתחרה אם לא תכבדו את הפרטיות שלנו והזכות לחיות בלי שנהיה עוד שורה בקבצי הכתובות של מפרסמים, אבל בהחלט נחשוב פעמיים אם לשלוף את כרטיס האשראי בכל מה שקשור לשרות שלכם, וכמובן אותם שותפים אותם אתם כעת מאשימים. זוהי האחריות הבלעדית שלכם לחייב את השותפים שלכם לכבד את הסכם הפרטיות של המשתמשים ולהגן על המידע שלהם. לנו כמשתמשים אין שום כוח בעניין זה, כי הרי כולנו יודעים שגם מחיקת פרופילנו מפייסבוק היא אינה משימה קלה.

הכוכב הוא הכסף

במקביל לחשיפה של עוד פאשלת פרטיות בפייסבוק, כאן אצלנו קרוב לבית הוציאה הבוקר הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע את קביעתה כי חברת סלקום הפרה את פרטיותה של משתמשת אחת וככל הנראה של רבים אחרים בכך שרכשה רשימות דיוור ומידע דמוגראפי שהוצלב עם מידע על לקוחות סלקום במטרה לפנות גם לבני משפחתם שאינם לקוחות סלקום ומעולם לא מסרו לחברה את פרטיהם. למען היסר ספק, ארשום שוב: לקוחות סלקום היקרים, בני המשפחה שלכם מקבלים פניות מספקית הסלולר שלכם רק כי זו יודעת שאתם והם בני משפחה.

הפרסום הממשלתי הזה שנחת בתיבת הדואר האלקטרוני שלי רק אישש את חשדותיי שמשהו רקוב בממלכה הסגולה. אני אישית כבר מאסתי מזמן בשיחות הטלפון הקבועות שאני מקבלת מסלקום, לאחר שהתחננתי שלא יתקשרו יותר והסברתי פעם אחר פעם שטוב לי עם ספקית הסלולר שלי שלא מטרידה אותי שלא לצורך. כנראה שמספר הזהות שלי, שרק השד יודע מהיכן הגיע לידי נציגי המכירות של החברה, חושף את מדינת לידתי, כך שאת שיחות הטלפון אני מקבלת ברוסית. הרוסית שלי קלוקלת בדיוק מספיק בשביל לומר: “נייט סלקום” ולנתק.

כעיתונאית, עלי להיות אובייקטיבית ולהביט על אירועים מן הצד ולדווח, אך כאן אני מרגישה חייבת לומר: אני לקוחה של סלקום לא אהיה. אני לא יודעת מה איכות השיחות בסלקום כיום או אם המחירים שלהם אכן נמוכים מהמתחרים, אבל מתוך עקרון, חברה שהטרידה אותי טלפונית במשך שנים (!) לא תזכה באף לא אגורה שחוקה מכספי.

הזכות לפרטיות והחובה לספק אותה

איני משפטנית או חברת כנסת, אבל ברור שמשהו כאן חייב להשתנות. אם פיקוח ממשלתי אדוק יותר על חברות מקומיות או תביעות מרובות ממספר רב של מדינות נגד חברות בינלאומיות, יחייבו את ספקיות השרות לספק לנו סוף סוף את הזכות לפרטיות. נראה שכל הסכמי השרות למינהם עליהם אנו חותמים אם בידנו או בלחיצה על עכבר, מציינים בעיקר את החובות שלנו ומגנים על ספק השרות.

אולי הגיע הזמן להסכם שרות דו-צדדי, בו ספק השרות מתחייב לשמור על הפרטיות של המידע שלנו בעידן בו אין דבר חשוב ממנו ואנחנו, הלקוחות, למודי ניסיון מאינספור פריצות, דליפות ועוולות לפרטיות שעוללו לנו, נדע לבחור רק את הספקים שבאמת יתנו לנו שליטה והגנה אמיתית של המידע שלנו.

Avatar

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

6 תגובות על "אני מאשימה: הפקרת הפרטיות שלנו / דעה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סער סיקלאי
Guest
חשוב מאוד להזכיר שגם לנו יש חובה ואחריות אישית – קריאת תקנונים והסכמים עם ספקים. אנחנו תמיד מופתעים בדיעבד לגלות, שמרוב התלהבות להירשם לשירות חדש ברשת, או לשדרג את ה’סמארטפון’, שכחנו לתת דעתנו על כך שאחד הסעיפים בהסכם קובע שיש לספק זכות לעשות שימוש בפרטים ואף להעבירם לצד ג’ (עמו אין לנו שום יחסים מסחריים ולכן גם אין לו חובה כלשהי כלפינו). אז מה, לקרוא את האותיות הקטנות? כן. רוצים להקל על עצמכם? חפשו מראש דברים שמפריעים לכם. רגישים לפרטיות למשל? חפשו את הסעיף שמדבר על אגירת פרטים ומידע אודותיכם ומסירתו לצד ג’. סער סיקלאי, עו”ד – טכנולוגיה, אינטרנט, ורשתות… Read more »
גולה פוליטי
Guest

סליחה??

את מאשימה את פייסבוק שהם מוכרים את המידע שלך לאחרים? זה המודל העסקי שלהם מההתחלה.
מה בדיוק את רוצה מהם? הם מבססים את העסק שלהם על זה שיהיו הרבה חברות ואולי גם ממשלות שישלמו כסף כדי לראות את כל מה שטמבלים כמוך כתבו בפרופיל שלהם.

את גם לא יכולה להתלונן בשום מקום כולל בתי משפט, כי זה שירות שניתן לך בחינם.

הבעיה היא עם המשתמשים ולא עם הפייסבוק – שהוא אגב נוראי ובדיוק בגלל זה אין ולא יהיה לי פייסבוק.

צחי
Guest

מתנשא יקר,

לא כל מה שאנחנו מקבלים חינם משמעותו שנותני השירות יכולים לעשות לנו (ובנו) מה שהם רוצים. אם חיפשת בגוגל כרטיס טיסה לאו דווקא תרצה שהם יפרסמו ש”גולה פוליטי” לא יהיה בארץ בתאריכים מסויימים. כנ”ל, למשל, האתר הזה. השירות שלו ניתן בחינם, נכון? מה דעתך שהם יתנו למפרסמים את האי-מייל שלך והם יתחילו להטריד אותך?

אני מסכים עם סער שאיננו יכולים לטמון את ראשנו הוירטואלי בחול ולהתעלם מהסכמי השירות. הבעיה היא שלקרוא כ”א מהם זה מייגע.

צחי

גולה פוליטי
Guest

“לא כל מה שאנחנו מקבלים חינם משמעותו שנותני השירות יכולים לעשות לנו (ובנו) מה שהם רוצים.”

משפטית זה בדיוק מה שזה אומר.

אמיר סימן טוב
Guest

פלאפון מתקשרים אליי באופן קבוע אחת לחודש במשך שנתיים לפחות. כל פעם אני אומר להם שאיני מעוניין ושימחקו אותי, והם חוזרים לדגום אותי אחרי חודש. אגב, מעולם לא הייתי לקוח של פלאפון, כך שמבחינה עקרונית (כן, פעם היו עקרונות) לא אמור להם להיות הטלפון שלי במאגר של החברה שלהם.

miko
Guest
כל הכבוד אילנה! עכשיו אני בטוח שאת מבין השפויים האחרונים שנותרו (לצערנו) בעולם ובטח שבארץ… בעידן שבו אנשים כבר לא שואלים שאלות ולא חושדים בדבר, בין אם זה “נציג שירות” שמתקשר או איזה מתחזה ומספיק כיום שגורם עויין ידע על אדם 2-3 פרטים (שגם את זה הוא דלה מפייסבוק) והוא יכול לרכוש את אמונו של התמים הממוצע בשניות ולדלות ממנו מידע שעלול לעלות לו ביוקר… אז בטח שאנשים צריכים לדעת את חשיבות הפרטיות בעידן הדיגיטלי, בעידן שבו להורים מהדור הקודם אין מושג עד כמה השיטוט של הילדה הקטנה שלהם ברשת חושף כלפייה וכלפייהם מידע רגיש ומאוד מסוכן, מידע שעלול להזיק… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: