5 טיפים לפיתוח יישום סלולר ויראלי

מה הם כלי האצבע לפיתוח יישום מצליח שאנשים ימליצו לחברים וכך יהפוך לוויראלי? ינון פרק נותן חמישה טיפים ודוגמאות לכל נושא

כולנו רוצים שהיישומים שאנו מפתחים יהוו הצלחה. אנו חולמים על יישומים שישווקו את עצמם, שכל אחד מהאנשים שישתמשו בהן ירוץ לספר לכל החברים כמה האפליקציה החדשה שהוא מצא מגניבה, וכמובן שהם חייבים – אבל פשוט חייבים – לנסות אותה.

הדרך להצלחה אינה פשוטה, ולכל יישום שמצליח סיפור ייחודי משלו. עם זאת, ניתוח מספר יישומים שעשו היסטוריה יכול להביא אותנו למציאת מספר מוטיבים החוזרים בכולם, וכך להגיע למספר כללי אצבע שכמובן לא יבטיחו הצלחה אך אי-ציות להם יקרב מאוד את הכשלון.

ספרו סיפור טוב

יישומי סלולר, בדומה לכל מוצר אחר, צריכים למשוך תשומת לב כדי להצליח. סיפור טוב הוא מה שאנשים יכולים להתחבר אליו ולספר אותו הלאה לחבריהם. כשאחד המשתמשים שלכם מספר לחבריו סיפור טוב, הסיפור מזכה אותו בהערכה וכבוד של החברים. סיפור טוב צריך להיות קל לספר, וקל להבין. הוא חייב להיות חלק אינטגרלי מהאפליקציה ולהיות נוכח בכל המסכים – זכרו, זה הסיפור שהמשתמשים הנלהבים יספרו לחבריהם ואלו הרי אנשי השיווק הטובים ביותר שתמצאו.

דוגמא מהחנות: ציפורים כועסות (Angry Birds) סיפר סיפור טוב. ציפורים חמודות נלחמות בחזירים חמודים גם כן. זה חמוד, זה תופס – וזה להיט. הגרפיקה, הדמויות והקולות עושים חשק לחזור בכל פעם מחדש.

בנו מועדון חברים

מוצרים מוצלחים נותנים למעריציהם את ההזדמנות לקחת חלק במועדון, להיות חלק מקבוצה וקהילה. אותו מועדון וירטואלי מספק למעריצים את הבמה לצעוק ממנה לעולם – אני משתמש בזה, ואני אוהב את זה ! חישבו על חולצה של להקה או של סדרת מסע בין כוכבים. אם נשאר עם הטרקים (או טרקרים, כפי שמעדיפים חלק מחובבי הסדרה), ידוע שאם אני מעריץ סטאר-טרק מושבע, סביר להניח שהאנשים סביבי ישימו לב לכך מהר מאוד, ורוב המעריצים יעשו הרבה מאוד כדי “להמיר” את חבריהם ולצרפם לקבוצה. דוגמא נוספת היא יישום הדואר המובנה באייפון – אם אתה משתמש במוצרי אפל, כל מי שקורא את המיילים שאתה שולח יודע זאת.  אפשר להתייחס לזה, לדבר על זה או להשתמש בזה כתירוץ לנסות בעצמם. יתרה מכך, משתמשים מובילי דעה שישתמשו במוצר, בעצם שימושם בו עושים לו פרסומת.

דוגמא מהחנות: Whats App Messanger מקיים מועדון. כשהפעלתי את האפליקציה לראשונה הוא מיד הציג את כל חבריי מספר הכתובות שנמצאים גם כן במועדון (כלומר, שמשתמשים בתוכנה). בשיטה זו, קל מאוד להבין מי מהחברים שלי שם, להזמין חברים נוספים ולצעוק ” גם אני משתמש בתוכנה זו ואני מרוצה”. בנוסף, כל חברי המועדון מקבלים בונוס “לחברים בלבד” – הודעות סמס חופשי.

פתרו בעיה

איש לא ידבר על המוצר שלכם אם הוא לא פותר משהו ששווה לפתור אותו. זו יכולה להיות בעייה קטנה או גדולה כאוות נפשכם – אבל זה חייב להועיל למישהו, או במילים אחרות, עליכם לתת למעריצים שלכם סיבה אמיתית לאהוב את המוצר. פייסבוק עוזר לשמור על קשר עם חברים רחוקים, גוגל מוצא מידע. איזו בעיה אתם פותרים?

דוגמא מהחנות: iLoader for Facebook פתר בעייה. העלאת תמונות רבות מהאייפון היתה פעולה מסורבלת, משום שהיה צריך להוסיף אותן אחת אחת. הבעייה ברורה וכך גם הפתרון. לכן, קל מאוד למכור את האפליקציה הזו כעת – פשוט מצאו את האנשים שמעלים תמונות רבות לפייסבוק והם כבר יעשו את השאר.

חשבו לטווח רחוק

ויראליות לוקחת זמן, למרות שזה יכול להיות קצר או ארוך יחסית. עד שאנשים מספרים לחבריהם, וחבריהם מספרים לחבריהם והשמועה נפוצה, ייתכן ותאבדו רלוונטיות. מהרגע שאתם מגיעים לאנשים הנכונים, שיאהבו את האפליקציה וישתמשו בה, ועד שהם יפיצו אותה הלאה בהיקף משמעותי, היא עלולה כבר לצאת להם מהמערכת, הם יאבדו עניין וימשיכו הלאה בחייהם. יש צורך לשמור את המעריצים שלכם מתעניינים ומלאי חיים לאורך זמן. פייסבוק התחילה ב-2004, אבל רק בתחילת 2009 היא הפכה לרשת החברתית הפופולארית ביותר בעולם. המשתמשים הראשונים היו זקוקים לזמן כדי להפיץ את הבשורה. היישום שלכם צריך להישאר מעניין לאורך זמן מספיק כדי שאנשים ישתמשו בה שוב ושוב אם ברצונכם לקפוץ מעל תהום הויראליות.

עלינו לזכור, שבממוצע רק 5 אחוזים מהמשתמשים של היישום יפעילו אותו שוב בחודש שלאחר ההפעלה הראשונה. ממוצע כאן היא מילת המפתח, כי כשיישום הופך לחלק מהיומיום שלנו – קשה מאוד להפטר ממנו. השימוש בתוכן שמתעדכן כל הזמן (תיבת האימייל שלנו, למשל), הוא מה ששומר את יישום הדואר האלקטרוני תמיד בקידמה, ולציפורים הכועסות יש מספיק שלבים כדי להעסיק אתכם שבועות. דבר אחד בטוח, היישום שלכם חייב להיראות מעט שונה בכל הפעלה.

דוגמא מהחנות: Ringtone Designer Pro לוקחת גישה קצת שונה לסיפור – אך לא פחות מוצלחת. תוך ניצול העובדה שלאנשים נמאס מצליל החיוג שלהם בסופו של דבר, הם מצליחים להחזיר את המשתמשים ליישום גם אחרי השימוש הראשון.

שמרו אותה פשוטה

כשהמסר נקי ופשוט קל מאוד לאנשים להפיץ את היישום שלכם הלאה – ולייצר ויראליות. כלל האצבע כאן הוא פשוט, שני אנשים יושבים על הבר, הראשונה מוציאה מכיסה אייפון ואומרת “בוא תראה את היישום הזה”. כמה זמן עד שהאדם השני ירגיש “וואו”? כשאפל שחררו את האייפון לראשונה, זה לא לקח יותר ממספר שניות לאדם שראה אותו לקבל את הרגשת ה”וואו”. ל-iBooks יש את אותו אפקט, וגם ל-Paper Toss. בקבוצות מסויימות, יישום צלילי חרב הג’דיי יגרום לתגובה זהה, אך יש לקחת בחשבון שיישומים מסוג זה פונים רק לקבוצות מסויימות באוכלוסיה.

דוגמא מהחנות: Hipstamatic הוא יישום צילום בעל מסך מרכזי אחד שנראה כמו מצלמה, ועוד מספר מסכי הגדרות לשינוי עדשות. קל מאוד צלם תמונות, אבל אין דרך לצפות בתמונות שצילמנו דרך היישום – הוא מצלמה בלבד. לאחר ההפעלה מתחילים לצלם במגע. כמה זמן לוקח להתלהב? זה תלוי את מי שואלים כמובן, אבל מנסיון ברגע שמציגים את התמונות שיצאו (ולא משנה מה צילמתם), מיד נרשמת התרגשות.

לסיכום

אם נרצה למצוא חוט אחד המחבר את כל הכללים, וזה הדבר המרכזי שיש לחשוב עליו כשמתכננים יישום לפיתוח, הם המעריצים, המשתמשים המרוצים שירוצו בכל העיר לספר כמה הם מרוצים, יכתבו בפורומים כמה היישום שלכם סייע להם בפתרון בעיה וימליצו לחבריהם להשתמש בו. ההשקעה באותם הלקוחות שמתרגשים באמת מהמוצר שלכם, תוך הקפדה על הכללים שהצגתי, תקדם אתכם ואת המוצר ותאפשר את הסיכוי לכתיבת המגה להיט הבא.

ינון פרק

מפתח יישומי צד-לקוח בטכנולוגיות Web ו Mobile. כותב ומלמד קורסים לחברות תוכנה ואונליין באתר ToCode

הגב

5 תגובות על "5 טיפים לפיתוח יישום סלולר ויראלי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוסי
Guest

אגב אפליקציה ויראלית, ראית את האפליקציה של כחול לבן?
http://kaholavan.co.il
אחרי יומיים באוויר, ממוקמת מקום ראשון במכירות בישראל, זה וויראליות

shai
Guest

תיקון קטן …. השם שלה זה כחולבן :-)

ישי
Guest

זו לא ויראליות בארץ השוק כ”כ קטן ולכן קל מאוד להגיע למקומות למקומות הראשונים בחנות. ברגע שכותבים על אפליקציה ישראלית ביותר מאתר מבלוג אחד ( iphoneil,iphones.co.il) האפלקציה הזו עולה למקומות הראשונים בתוך שעות ובדרך כלל גם יורדת באותו קצב.

באר שבעי
Guest

מאמר יפה.
אהבתי את האפליקציה לפייסבוק של המחבר (יש קישור בסוף הכתבה).

משה קפלן
Guest

כל הכבוד ינון,

עבודה יפה :-)

משה קפלן

wpDiscuz

תגיות לכתבה: