אבודים בעידן הטלויזיה באינטרנט

חוט אחד מקשר בין ההכרזה של גוגל על Google TV, ואבודים, תוכנית הטלווויזיה המצליחה והוותיקה ירדה מהאוויר- והוא האינטרנט. אליקו יצחקי תוהה מי יזכה בכל הקופה ויהיה הפייסבוק של עולם הטלויזיה באינטרנט.

שבוע מעניין היה לנו בכל הקשור לטלוויזיה ולתוכן טלוויזוני בפרט. גוגל הכריזה על גוגל TV, מוצר חדש הקשור לתחום ומנגד, אבודים, תוכנית הטלווויזיה המצליחה והוותיקה ירדה מהאוויר.

חוט אחד מקשר בין שני הדברים והוא האינטרנט. רבות נכתב על הסדרה אבודים, על ההצלחה שלה, על איכות ההפקה ועל קפיצת המדרגה שהיא הביאה עמה בכל הקשור לתוכן טלוויזיוני. לראשונה נתקלנו בסדרת טלוויזיה שהושקעו בה משאבים אשר היו מוכרים לנו בעיקר מעולם הקולנוע.אך את ההצלחה הגדולה של הסדרה ניתן לייחס בעיקר לפופולאריות לה היא זכתה בקרב גולשי האינטרנט. בתחילת דרכה, דאגו יוצרי הסדרה להקים אתרי אינטרנט מדומים אשר השתלבו בעלילה כגון אתר הבית של חברת התעופה הפקטיבית אושיאניק ואתרי תדמית עבור הארגון שעמד מאחורי יוזמת דהארמה ששימשה חלק משמעותי בסדרה.

עוד לפני עידן פייסבוק הצליחה הסדרה ליצור עניין רב ברשת האינטרנט ולגרום לויראליות המוצר. אלפי פורומים ואתרי מעריצים הוקמו, שירותי ההורדות חגגו, מאות תירגמו את הסדרה לעשרות שפות וכו’. אבודים הפכה לפורצת דרך בכל הקשור לחיבור המדיה המסורתית יחד עם המדיה האינטרקטיבית והיא עשתה זאת בהצלחה מרובה. יש הטוענים שהצלחת הסדרה בתחום ההורדות הפיראטיות גרמה למנהלי רשתות הטלויזיה להבין שקיים ביקוש לתכנים שלהם באינטרנט וזירזה את ההחלטה להקים אתרים חוקיים אשר מציעים את התכנים שלהם ומשרתים את האינטרסים של אותן רשתות.

מאז שהושקה הסדרה, כל הרשתות הגדולות בארה”ב הקימו אתרים ייעודים המשדרים את התכנים שלהם לכל דורש ברחבי המדינה. אך כפי שנאמר קודם, האתרים הנ”ל נועדו בעיקר לשרת את האינטרסים של הרשתות ושמות את האינטרסים של הצרכנים בעדיפות השנייה.

כיצד הדבר מתבטא בפועל?

בעולם הטלוויזיה המסורתית, קיימת לצרכן פלטפורמה אחידה לצריכת התכנים, מכשיר הטלוויזיה. במרבית המקרים נוסף גם הממיר הדיגיטלי שמשדרג את החוויה ומציע ממשק משתמש נוח ועדכני. לא משנה אם הצרכן צופה בדרמה המשודרת ברשת FOX או בשעשועון ברשת NBC, הממשק זהה בשני המקרים. על המסך יופיע מספר הערוץ וסימולו, שם התוכנית, תקציר ומשך הזמן שנשאר לסיום התוכנית. פשוט ונוח.

עכשיו, תחשבו שעל מנת לצפות בשתי תוכניות שונות המשודרות בשני ערוצים שונים הייתם צריכים לעבור לטלויזיה אחרת עם ממשק אחר ולחכות דקה ארוכה למעבר בין התוכניות. רוב הסיכויים שאם זה היה המצב, לא היינו ממשיכים לשבת מול הטלויזיה כפי שאנחנו עושים זאת כיום.
לצערינו הצרכנים, זה המצב כיום בכל הקשור לעולם הטלויזיה באינטרנט. לכל רשת יש את האתר שלה, את הממשק שלה וחווית המשתמש שלה. בחלק מהאתרים תדרשו להתקין תוספים לא תקניים על מנת שניתן יהיה לצפות בשידורים ובחלק נתבקש להרשם על מנת לקבל גישה לתכנים. נכון, רשתות הטלויזיה מעניקות לנו מימד צפייה שלא היה קיים לפני אבל לא ממש חושבות כיצד להפוך את חווית הצפייה באינטרנט למושלמת.

הפתרונות האפשריים והזווית הישראלית

אז מה הוא בעצם הפתרון האידיאלי? מבחינת הצרכן זה ברור, יש צורך בפלטפורמה אחידה בה הצרכן יוכל לצרוך את התכנים בהם הוא מעוניין. One Stop Shop לתכני הטלוויזיה באינטרנט. מבחינת הרשתות העומדות מאחורי התכנים לא מדובר בעניין של מה בכך. הרשתות מעוניינות למקסם את הרווח מאתרי האינטרנט שלהם ושימוש בפלטפורמה שכזאת עלולה לפגוע ברווחיות שלהן.

חברות רבות ניסו בשנים האחרונות להציע מוצרים אשר מתיימרים לשפר את חווית הצפייה ולחבר בין 2 העולמות, הטלוויזיה והאינטרנט. שתי החברות הגדולות והבולטות הן מיקרוסופט ואפל, שתיהן ניסו בדרכן ליצור מוצר שייתן מענה לבעיה. שתיהן נכשלו. מיקרוסופט השיקה את תוכנת המדיה סנטר אשר שולבה בתוך מערכת ההפעלה חלונות. הגרסה הראשונה הושקה בעידן ה XP אך רק לאחר השקת ה Vista, מיקרוסופט ניסתה לקדם את המוצר ולשלב בתוכו חלק מהאלמנטים שצויינו קודם. למדיה סנטר קיימות בעיות רבות אך חוסר ההצלחה של התוכנה נובע בעיקר מהעלות הגבוהה של מערכת ההפעלה המכילה את מרכיב המדיה סנטר ודרישות החומרה היחסית גבוהות עבור הרכבת מערכת ייעודית קטנה ושקטה אשר תוכל לשמש אותנו בסלון הבית. גם המוצר של אפל שמשלב חומרה עם תוכנה לא ממש תפס והצליח בעיקר בקרב מעריצי אפל ופחות בקרב הקהל הרחב.

למרות הכשלון של החברות הגדולות, קיימת בעולם תעשייה יחסית גדולה הקשורה לתחום זה המנסים ליצור את מערכת ההפעלה והחומרה המושלמות למטרת שילוב עולם האינטרנט יחד עם עולם הטלויזיה.
בניגוד לחברות הגדולות, אותן חברות מבינות שההצלחה של המוצר שלהן טמונה בצרכנים והן דואגות להיות קשובות ולהשתלב בדיונים ברחבי הרשת הנערכים בעשרות איכותיות המוקדשות לנושא זה.
אחת החברות המובילות בתחום בעולם מגיעה מישראל. מדובר על חברת Boxee אשר מנסה לפתח את אותו מוצר מושלם. בניגוד למתחרותיה בוקסי משתפת פעולה עם קהילת המפתחים וצרכניה.

המוצר של בוקסי מבוסס על מוצר אחר בשם XBMC. מדובר על תוכנת מדיה סנטר מבוססת קוד פתוח שנבנית בעזרת קהילת המפתחים הרחבה שלה. בוקסי בעצם מוסיפה תכונות חדשות למוצר ומתאימה אותו לדרישותיה ותורמת בחזרה לקהילה. המטרה העיקרית של בוקסי היא לאחד את כל תכני הוידאו באינטרנט תחת פלטפורמה אחידה המשלבת ממשק מוצלח וחיבור שקוף לעולם האינטרנט והרשתות החברתיות.

על מנת להשלים את החוויה, בוקסי מתכננת להשיק בקרוב מוצר חומרתי בשיתוף חברת הענק D-link הנקרא The Boxee Box אשר יחסוך את הצורך במחשב על מנת להשתמש בתוכנה.

בוקסי צריכה להתמודד מול בעיה אחת. תעשיית הטלויזייה לא אוהבת אותה כל כך. במיוחד רשת NBC בעלת האתר HULU.
NBC מסרבת לשתף פעולה עם בוקסי ולא מאפשרת לה גישה לתכניה. מהלך זה גרם לדיונים רבים בארה”ב ומנהלי NBC התבקשו לענות על שאילתא בנושא במהלך שימוע שנערך לרשת בקונגרס.
בוקסי לא סתם נלחמת ב NBC, החברה יודעת שללא שיתוף פעולה מצד הרשתות הגדולות היא לא תוכל לבסס את מעמדה כמוצר המוביל בשוק אשר מספק פתרון מקיף ומספק בתחום ותהפוך פשוט לעוד מוצר מדף.

ולמרות הכל. ייתכן מאד שבסוף היישועה כן תגיע מרשתות הטלויזיה. יוניברסל שברשותה נמצאת NBC מתכננת להתמזג עם אחת מחברות הכבלים הגדולה Comcast אשר משתפת פעולה עם ענקית כבלים אחרת Time Warner במיזמים שונים כגון indemand המאשר גישה לתכנים רבים כגון סרטים וסדרות באמצעות שירותי VOD שונים.

המיזם משמש בסיס לאתרים ייעודים שחברות הכבלים הקימו. קומקסט מאפשרת לצפות בסדרות של רשתות רבות דרך האתר Fancast אותו היא מציעה באתר שלה ורק היום הכריזה על שירות חדש בשם Tunerfish אשר אמור להיות סוג של רשת חברתית סביב עולם הטלוויזיה ולטיים וורנר קיים אתר בשם On Demand המזכיר מאד את האתר של קומקסט. הרעיון בכל המקרים זהה ומנסה לשלב בין הטלויזיה המסורתית לאינטרנט וגם חברת AT&T מצטרפת לחגיגה עם שירות הנקרא U-Verse online. ואם זה לא מספיק קיים זמן רב דיבור על מיזם משותף למספר חברות כבלים שלא ממש ממריא הנקרא tv anywhere ואשר מתיימר לספק את חווית הצפייה הרגילה בטלויזיה דרך האינטרנט.

מצד אחד ריבוי הפלטפורמות יוצר סוג של תחרות ומאפשר לצרכן לבחור את הפתרון הטוב בשבילו אך מצד שני גורם לבלבול בקרב המשתמשים ולחוסר אחידות.

ואז הגיעה גוגל

כבר מספר שנים שגוגל מנסה לכבוש את תחום הוידאו. בהתחלה עם ניסתה לעשות זאת עם שירות עצמאי שלה שנכשל לגמריי. לאחר מכן רכשה את YouTube בסכום אסטרונומי וניסתה להכנס לתחום הפרסום בטלוויזיה.
אז נכון ש YouTube היא פלטפורמה נהדרת להפצת וידאו. אך היא טובה בעיקר לסרטונים קצרים וויראלים בעלי רזולוציה נמוכה. נכון לעכשיו YouTube לא מיועדות לשימוש כמוצר מדיה סנטר וכפי הנראה גוגל לא מייעדת שהיא תהיה כזאת.

בשבוע שעבר גוגל השיקה מוצר חדש שנקרא Google TV. הצצה קצרה בסרטון ההסבר של המוצר מובילה למסקנה שמדובר במוצר שמזכיר מאד את בוקסי בשילוב תכונות המוכרות לנו ממוצרים כגון המדיה סנטר של מיקרוסופט. גם השליטה על המערכת באמצעות מכשיר נייד מבוסס אנדרואיד מייושם בהצלחה בבקוסי בעזרת אפליקצית אייפון ייעודית. ממבט ראשוני לא נראה כי גוגל מחדשת יותר מדי בתחום.
הייתרון המרכזי שיש למוצר של גוגל על המתחרים הוא בעצם הגב החזק שגוגל מביאה עימה והחיבור המתבקש ל YouTube ולמערכת ההפעלה אנדרואיד. הכח של גוגל פותח אפשרויות לשילוב את המוצר החדש בתוך מוצרים של חברות מובילות אחר כגון טלויזיות של סוני ושלטים של לוג’יטק.

כפי שרואים, גוגל נכנסת לשוק רווי בו פועלות חברות ענקיות. ייתכן שהכח שיש ברשותה יגרום בסופו של תהליך ליצירת פלטפורמה אחידה לחיבור הטלוויזיה המסורתית לאינטרנט ויידחוק את המתחרים החוצה. מהלך זה ייתאפשר רק אם גוגל תצליח לאחד את ספקי התכנים הגדולים יחדיו ולגשר בין האינטרסים של רשתות הטלוויזיה,חברות ההפקה וספקי התשתיות( הכבלים והלווין) ולגרום למצב שכולם מרוויחים כולל הצרכן.
אך מצד שני, ייתכן מאד שדווקא העובדה שמאחורי המוצר עומדת חברת גוגל, ייגרום לשחקנים העיקריים בתעשייה להרתע מסיבות שונות בנוסף לעובדה שאתר הוידאו המרכזי של החברה YouTube מבוסס ברובו על תכניים לא חוקיים השייכים לאותם גופים גדולים.

תחום הוידאו והטלויזיה באינטרנט הוא אולי אחד מהתחומים המסקרנים והמעניינים הקיימים כרגע. האינטרנט גרם לזעזוע באחת מתעשיות המדיה הוותיקות והיציבות ולשינויים בהרגלי הצפייה. לא פשוט לסכם בכמה מילים את כמות המידע העצומה הקשורה לתחום זה. אני בטוח שנשמע דיעות רבות ומגוונות על נושא זה ונתקל במהלכים רבים הקשורים לכך. מי שבסופו של דבר ייזכה בכל הקופה הוא זה שיהיה הפייסבוק של עולם הטלוויזיה באינטרנט והחלום של היזמים הקטנים והחברות הגדולות. האם זה יקרה מתישהו? האם שאת תהיה גוגל או אולי חברת סטארטאפ קטנה ואלמונית? את התשובה נראה כבר בטח באחת ממהדורות החדשות בטלוויזיה.

.

הפוסט פורסם במקור בבלוג “המומחה”

אליקו יצחקי

אליקו יצחקי הוא המייסד והעורך הראשי של בלוג המומחה. הוא שימש עד לא מזמן כמנהל מחקר ופיתוח בחברת סטארט אפ בינלאומית וכיום הינו יזם ויועץ עצמאי.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: