כך תשמרו על הסטארטאפ שלכם ‘רזה’ [4 טיפים ל-Lean Startup]

כולנו שואפים לגדול ולצמוח אך עדיין אפשר לשמור על מבנה רזה ויעיל. ג’יימי סיין מעניקה לנו הצצה לטרנד החם של הסטארטאפים בעמק הסיליקון

flicker, Azziner Photogrophy I

פוסט זה נכתב על ידי ג’יימי סיין, מחברת uTest Inc.

המגמה החמה ביותר בעמק הסיליקון בשנים האחרונות היא גישת ‘הסטארטאפ הרזה’ (Lean Startup), שיטה הדוגלת בהקמת סטארטאפים תוך כדי ניהול, יישום ופיתוח ‘רזים’ ככל האפשר במטרה לרכז את כל המשאבים ותשומת הלב בתהליך מואץ להגשמת החזון של היזמים. המפתחים מתגייסים, היזמים מתאמצים והמשקיעים מרגישים שההשקעה שלהם מנותבת לשימושים שמשרתים את המטרה.

לצמוח ולהשאר יעילים

ניתן לטעון שכל חברת סטארט-אפ חדשה מתחילה כ’רזה’, בין אם באופן מודע או פשוט ככורח המציאות. כי אחרי הכל, כמה זמן ומשאבים כבר ניתן להקצות כאשר בקושי קיימים זמן ומשאבים?

הבעיה מתחילה כאשר חברה מתחילה לחוות רמה מסוימת של הצלחה; מצבת כוח האדם גדלה, מתחילות להופיע הכנסות ממשתמשים או (ובמיוחד) הכנסות עקב סבב גיוס הון מוצלח, והשאיפה להישאר סטארטאפ רזה הופכת לאתגר משמעותי.

בסופו של דבר, פגישות הצוות היום יומיות בעמידה (Standups) הופכות לפגישות מחלקה שבועיות, כלי הקוד הפתוח החינמיים נזנחים לטובת כלים עם רישיונות שימוש יקרים, מקבלי ההחלטות מתחילים להיות מוטרדים מפוליטיקה ארגונית, יחסי ציבור, מצטבר לחץ להגדיל את מצבת העובדים ועוד עניינים שונים שאינם קשורים ליצירת ה-MVP של החברה (Minimal Viable Product, מוצר בר קיימא מינימלי), וכך הרשימה נמשכת.

אם כך, כיצד ניתן לדבוק במתודולוגיית הסטארטאפ הרזה? נראה שמדובר בקרב אבוד מראש וגם בעולם האמיתי מעטות הדוגמאות הראויות לחיקוי. אבל בכל זאת, הנה כמה טיפים שיכולים לסייע:

1. הפכו את התרבות שלכם ל’רזה’

נהוג לחשוב שמתודולוגיית ה’סטארטאפ הרזה’ מתייחסת אך ורק לצוותי הפיתוח (וצוותי הבדיקות, במידה פחותה). למעשה, כל צוות בסטארטאפ צריך לשאוף לנהוג לפי מתודולוגיית הניהול הרזה, כולל צוותי המכירות, השיווק, וכן, אפילו הנהלת החשבונות וכוח האדם. אומנם אין להם תרשימי ‘שריפת עבודה’ (Burn-down Charts) ומחזורי פיתוח מואצים וקצרים (Sprints), אולם הם עדיין יכולים לבצע פגישות בעמידה ולהתמקד ביצירת MVP משלהם. הנה כמה מילות חוכמה על טיפוח תרבות “רזה”.

“המילה ‘תרבות’ היא המפתח כאן. מעל לכל, ‘רזה’ הינה פילוסופיה המאגדת מערכת גדולה של כלים ותהליכים. לא מדובר רק בקווים מנחים אשר נועדו לייעל את האופרציה של החברה, אלא דרך חשיבה שצריכה להיות שזורה לתוך כל היבט בפעילות הארגון. באמצעות אימוץ עקרונות “רזים” והכרת התהליכים והטכניקות השונות, סטארט-אפים יכולים לוודא שהם ימשיכו לייצר ערך וימנעו בזבוז משאבים בזמן שהם גדלים להיות חברה בת-קיימא ומצליחה.” (מרצ’יו סירילו, יזם וסופר).

2. לעולם אל תפסיקו לבדוק

ברגע שחברה מושכת אליה קהל משתמשים קבוע ופעיל, ישנה נטייה לנטוש את הבדיקות הקבועות, דבר אשר עלול להתגלות כטעות גדולה מאוד. בשלב זה, רוב הסיכויים הם שהמוצר המינימאלי שלך הוא באמת המינימום ההכרחי בלבד. על מנת לשפר את המוצר ולקחת אותו לרמה הבאה, עליכם לדעת מהן החולשות העיקריות שבו – דבר אשר הינו כמעט בלתי אפשרי לביצוע ללא בדיקות שיטתיות. דורון ראובני, מנכ”ל uTest על תפקיד הבדיקות בסטארט-אפ:

“ברגע שאתה מתחיל לצרף לקוחות והכנסות למשוואה – בייחוד בסטארטאפ טכנולוגי – הדינאמיקה משתנה לחלוטין. לפני ההשקה שלנו, רצינו להשקיע זמן רב יותר בליטוש וייצוב המוצר. היו הרבה פיצ’רים ופונקציות שרצינו להוסיף כבר מההתחלה, אבל כסטארטאפ, הזמן לא תמיד לצידך. העצה שלי: אם אתם יכולים להשקיע זמן ובאמת לבדוק “בתנאי קרב” אינטנסיביים את המוצר שלכם עם קבוצות של לקוחות ניסיוניים עוד לפני ההשקה – עשו זאת!”

 3. מנפו את ההמון בחוכמה

כאשר נכנס גל פתאומי של הון, קל מאוד להיסחף עם גיוס כוח אדם. אבל על מנת להישאר סטארט-אפ ‘רזה’, יש להפנים שישנן משימות – אפילו משימות ליבה חיוניות –  אשר עדיף שיעשו מחוץ ל’חומת האש’ של החברה. גם אם מדובר בעיצוב, שיווק, בדיקות או כל סוג אחר של פעילות, רוב הסיכויים שקיימת קהילת מיקור המונים (Crowdsoucring) שמחכה לעזור לכם. מה זה מיקור המונים? הסופר ג’ף האו הגדיר זאת בספרו כך, הגדרה שהפכה למקובלת כיום:

“מיקור המונים הינו האקט של העברת משימה אשר באופן מסורתי מתבצעת על ידי אדם או קבוצה שייועדו לכך לידי קבוצה גדולה ובלתי מוגדרת של אנשים אשר נקראים לביצוע משימה באמצעות קריאה פתוחה”

מיקור המונים מאפשר לסטארט-אפים להשתמש בסיוע מבחוץ בעלות נמוכה יותר מבלי להיכנס להתחייבויות ארוכות טווח. המבנה הבסיסי של קהילות באינטרנט יוצר תחרות וגם הופך אותן למחויבות יותר להצלחה וחסכוניות יותר מאשר מיקור-חוץ מסורתי. זאת ועוד, הוא גם מאפשר לסטארטאפים להאיץ או להאט את הפעילות בהתאם לצרכים שלהם בכל זמן נתון. הגמישות הזו מבטלת את העיכובים והאילוצים הנובעים ממגבלות כוח האדם שלעיתים משבשים לחלוטין את תפקוד החברה דווקא לקראת שחרור גרסא חשובה.

 4. שמור על לקוחות הליבה שלך קרובים

הדבר החשוב ביותר בלהיות ‘רזה’, הוא לפתור את הבעיה הנכונה: לענות על הצרכים האמיתיים של הלקוח. אם אתה פותר את הבעיה הלא נכונה, זה לא משנה כמה טוב אתה פותר אותה, אנשים לא ישתמשו במה שהם לא צריכים בעוד החברה עלולה להתחיל לפזר מאמצים ולאבד מיקוד. אז כיצד ניתן לדעת האם אתה פותר את הבעיה הנכונה? על ידי מחוייבות לשמירה על קשר רציף ואמיתי עם הלקוחות שלך.

ככל שהסטארטאפ שלך גדל ומרחיב את חוג הלקוחות שלו, קל לאבד קשר עם לקוחות הליבה של החברה. כתוצאה מכך, ייתכן ותמצא את עצמך מפתח את המוצר הלא נכון. על כן חיוני שתהיה בקשר קבוע עם המשתמשים האמיתיים שלך; הזמן קומץ משתמשים מייצגים אמיתיים אל המשרדים שלכם ושתף אותם בבדיקות חוויית המשתמש של המוצר, או, מצא דרך אחרת לבצע זאת באמצעות מיקור המונים, הרץ סקרי שימושיות ושביעות רצון באופן קבוע, נתח את התוצאות ובצע את השינויים המתבקשים בהתאם.

חשוב לזכור, כאשר הסטארטאפ שלכם בתהליך גדילה, זה לא אומר שהוא צריך לתפוח, אפשר גם לגדול וגם להשאר ‘רזה’.


.

פוסט זה בחסות חברת uTest

.


חברת uTest נוסדה בשנת 2007 ומספקת שירותי בדיקות תוכנה בעולם האמיתי עבור אפליקציות Web, Mobile ו-Desktop.  כמו כן, uTest עוזרת לחברות לשפר את המוצרים שלהן על ידי שימוש בקהילה של למעלה מ-60,000 בודקים מקצועיים מ-183 מדינות.

אלפי חברות, מסטארטאפים בתחילת הדרך ועד תאגידים בינלאומיים כמו גוגל, מייקרוסופט, פייסבוק וזינגה, פונות ל-uTest על מנת להשלים את בדיקות המעבדה שהם עושים ובכדי שנסייע להן להשיק אפליקציות טובות יותר.  השירותים של uTest מקיפים את כל מחזור החיים של פיתוח התוכנה וכוללים בדיקות שמישות (Functional), אבטחת מידע (Security), לוקליזציה (Localization), חוויית המשתמש (Usability) ועומסים (Load).

משרדיה הראשיים של uTest נמצאים בבוסטון עם משרדים נוספים בהרצליה, לונדון, סן-מטאו, סיאטל וניו יורק. uTest גייסה עד כה למעלה מ-37 מיליון דולר ומגדילה בעקביות את נפח הפעילות שלה בשיעור תלת ספרתי מדי שנה.

למידע נוסף בקרו באתר שלנו או עקבו אחרי הבלוג שלנו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "כך תשמרו על הסטארטאפ שלכם ‘רזה’ [4 טיפים ל-Lean Startup]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ערן
Guest

כתבה רזה וחסרת כל תוכן ממשי.

אמיר
Guest

כל הכתבה הזו, כדי בעצם להמליץ על החברה שלך? עד כדי כך המצב קשה?
רזה במיוחד אני לא, אבל אני מעדיף להעסיק כמה חברה נחמדים במחלקת בדיקות, מאשר שאתה תשלם להודים ופקיסטנים ותעשה קופה בדרך, גם עלי וגם עליהם. ואת איכות העבודה שלהם אני כבר מכיר, תודה.
כל סיפור ה crowdsourcing זה סתם מילה יפה לעובדי קבלן, רצוי בארצות שבהם משלמים מעט מאד. וכמה יזמים זריזים שעושים רווח על גבם. עדיף עובד מקומי, שחי בשעות שלך, שגר בסביבה שלך, ותורם לכלכלה שלך, שצובר ניסיון באפליקציה שלך, ויש עם מי לדבר.
זוכר את “צדק חברתי”? זה קשור. זה בדיוק זה.

רן חקלאי
Guest
אמיר, תגובה מעניינת. רק שהכל מההתחלה ועד הסוף הפוך. הזדמנות טובה להעמיד דברים על דיוקם: “מעדיף להעסיק כמה חבר’ה נחמדים במחלקת בדיקות” – גם אני מעדיף שתעסיק כמה חבר’ה נחמדים – שיעבדו איתנו בכיף. פשוט העולם היום שונה ובדיקות במעבדה כבר לא עושות את העבודה עד הסוף. מה שאנחנו עושים זה להשלים את התמונה באמצעות בדיקות בעולם האמיתי. “מאשר שאתה תשלם להודים ופקיסטנים ותעשה קופה וכו'”: בעולם מיקור ההמונים יש שירותים שונים ומשונים. אנחנו שירות ברמה הגבוהה ביותר. בקהילה שלנו יש כיום כ-60,000 איש. מתוכם כ-20,000 בארה”ב, עוד כ-10,000 במערב אירופה ואפילו כ-1,400 בישראל. וכן, יש גם הודים ואולי גם… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: