4 מניפולציות שעושה Booking.com כדי לגרום לכם להזמין דרכו

אתר Booking.com מציע לא פעם דילים מצויינים והיצע חדרים גדול; אבל מצד שני, הוא נוקט בכמה שיטות שנועדו להלחיץ אתכם לבצע את הרכישה ומהר. לתשומת לבכם

צילום מסך: גיקטיים

אחד מאתרי הזמנת החופשות והטיסות הפופולאריים ביותר בישראל ובעולם הוא Booking.com, ומדי יום מוזמנים דרכו כ-1.5 מיליון לילות בבתי המלון. בכל יום, כן?

את ההצלחה של האתר ניתן לזקוף לא מעט למבחר ולמחירים שהוא מציע ללקוחותיו, אולם נדמה שלצידם, ניתן לזקוף גם לא מעט הצלחה לשיטות הפעולה והמכירה המניפולטיביות שמפעיל האתר, שמטרתן לגרום לכם לקבל החלטה ולהזמין מיידית דרכו. רומן צ’פלייקה, מפתח אוקראיני, אסף את כל הדרכים שבהן לטענתו אתר Booking.com מאיץ במשתמשים לקבל החלטה פזיזה ולהזמין דרכו את חופשתם הבאה.

1. מהר לפני שייגמר

צילום מסך: גיקטיים

מהשנייה שתיכנסו לאתר, דרך תהליך החיפוש ועד תהליך ההזמנה – האתר ישדר לכם תחושה של לחץ ובהילות. לצורך הכתבה התחלנו הליך הזמנה של מלון בברצלונה הנה למשל כמה הודעות שאנחנו קיבלנו בזמן תהליך הזמנה סטנדרטי – בעמוד אחד:

מלאי מוגבל בברצלונה: מקום אירוח אחד בסגנון כבר לא זמין! 

מישהו בדיוק הזמין את זה

הוזמן/ה 7 פעמים ביממה האחרונה

ביקוש גבוה

נותרו רק 4 חדרים!

5 אנשים נוספים צופים כרגע

ההזמנה האחרונה למקום אירוח זה התבצעה לפני שעה מיפן

בדרך כלל בתפוסה מלאה – יש לכם מזל!

נגיד שהחדר האחרון הוזמן לפני כמה ימים… למה אתם מראים לנו את זה? צילום מסך: גיקטיים

הרעיון ברור – להלחיץ אתכם, כדי שתזמינו מהר, מבלי לבדוק באתרים מתחרים.

2. ביקורות

צילום מסך: גיקטיים

ב-Booking.com מציגים חוות דעת וביקורות של מבקרים במלונות ומתגאים שהן ‘100% מאומתות’. אבל בניגוד לאתרים כמו TripAdvisor או Yelp, ב-Booking.com תראו את רק הביקורות המהללות קודם. בנוסף, לא משנה עד כמה גרוע המלון שעליו אתם מסתכלים, האתר יציף בפניכם את הנקודות הטובות שלו על פי הביקורות. איך? ובכן, כל מבקר מתבקש לדרג מלון על פי כמה קטגוריות. עכשיו, נגיד שהייתם במלון עם מיקום רע, אוכל מזעזע, חדרים מבחילים, שטחים ציבוריים מטונפים ואינטרנט חופשי במהירות גבוהה – נחשו מה יציף האתר ב’עמוד הבית’ של המלון?

כך למשל בחרנו באקראיות את מלון Habitat Apartments Banys שזכה לציונים רעים עד בינוניים ברמת ניקיון, נוחות או תמורה למחיר – אבל הביקורת ש-Booking מציג היא ‘מיקום מעולה’ בצירוף הציון 9.0. כלומר, מסתכלים על שמינית הכוס המלאה.

3. דירוג

לא תראו קטגוריה של ‘אורחים לא אהבו במלון הזה’. צילום מסך: גיקטיים

כל מלון ב-Booking כולל ציון משוקלל של כלל הפרמטרים השונים. אבל אם אתם חושבים שאתם פשוט מעניקים ציון מ-0 עד 10 למשל – נכונה לכם הפתעה. במקום זאת, ב-Booking תתבקשו לדרג כל פרמטר בעזרת סמיילים: סמיילי עצוב, סמיילי אדיש, סמיילי שמח וסמיילי שמח מאוד. כלומר, 2 סמיילים לחוויה טובה, אחד לבינונית ואחד לרעה.

אבל מעבר להטייה המובנית בשלב הזה – גם השיקלול כולל הטייה לטובת המלונות. הסמיילי העצוב, המעיד על חווייה רעה, מתורגם לציון של 2.5 ולא 0. הסמיילי האדיש מעניק ציון 5, השמח מעניק 7.5 והשמח מאוד – 10. כתוצאה מכך, הציון המשוקלל כולל ציונים בין 2.5 ל-10. הציון של המלון הוא הממוצע של הממוצעים.

אבל גם כאן יש הטייה, כי הציון לא כולל שיקלול של המשקל של הפרמטרים השונים.

בואו ניקח מקרה ששהיתם במלון מסויים והוא היה מטונף, מה שגרם לכם לא לישון בלילה והרס לכם למעשה את החופשה. מצד שני הצוות היה אדיב. כמובן שאין מה להשוות, אבל הדירוג של Booking מתעלם מכך ומעניק לכם ציון משוקלל ‘טיפש’, כשל-2 הפרמטרים משקל זהה.

4. מחירים

צילום מסך: גיקטיים

בזמן שבחרנו מלון מסויים גילינו את ההודעה המוזרה הזו

“זכיתם! זה המחיר הנמוך ביותר שראיתם בברצלונה עבור התאריכים שלכם!”

מבינים? זה לא המחיר הנמוך ביותר שתוכלו להשיג – אלא הכי נמוך שאתם ראיתם. וואלה יופי. העיקר שהתחושה תהיה שזכיתם במחיר מיוחד.

גם המחיר שאתם מקבלים כולל כמה הורדות מחיר עם קו חוצה, שמסמן הורדת מחירים לכאורה. אבל הורדה ממה? מה המחיר המלא? אם תלחצו על אייקון ההסבר תקבלו את ההסבר המפולפל הבא:

ההנחה מבוססת על המחיר השלישי הגבוה ביותר המוצע כעת על ידי מקום האירוח עבור חדרים עם תנאי הזמנה זהים במסגרת של 30 ימים סביב תאריך ביצוע הצ’ק-אין שלכם (15 ימים לפני ו-15 ימים לאחר תאריך הצ’ק-אין; אם טרם עברו 15 ימים מביצוע הצ’ק-אין עד היום, אנו נשתמש בימים הנוספים לאחר מועד הצ’ק-אין בכדי להגיע למספר כולל של 30 ימים). בכדי לערוך השוואה הוגנת, אנו משתמשים תמיד בתנאי הזמנה זהים (תוכנית ארוחות, מדיניות ביטול וסוג החדר). זאת אומרת שאתם תקבלו את אותו החדר בעבור מחיר נמוך יותר בהשוואה לתאריכי צ’ק-אין אחרים באותו זמן בשנה.

הבנתם? סביר להניח שאם אתם לא משפטנים, תדלגו בקלילות אל השורה התחתונה שאומרת “תקבלו את אותו החדר בעבור מחיר נמוך יותר בהשוואה לתאריכי צ’ק-אין אחרים באותו זמן בשנה”. נשמע טוב, לא? אז זהו, שלא בדיוק.

צ’פלייקה כותב: “אם יש רק חדר אחד מהסוג הזה בדיוק, 90 אחוז מהזמן תופיע הודעה של עסקה מעולה. מה שאתם צריכים לקרוא הוא ‘אם אני בוחר את זה, אני לא לגמרי לוזר’.

המסקנה: להשתמש, אבל לקחת הכל ‘עם גרגר של מלח’

שיטות הפעולה של Booking.com אמנם מוכרות יותר לרובנו בזכות הפופולאריות שלו, אולם הן אינן ייחודיות לו. למעשה, כבר ב-2010 תועדו Dark Patterns או ‘דפוסי פעילות שחורים’ – כלומר, ממשק שנועד לגרום למשתמשים לבצע פעולות שהם לא תכננו כמו למשל לרכוש מוצרים נלווים.

חשוב לזכור ש-Booking.com הוא אתר מצוין עם היצע מלונות ענק ומחירים אטרקטיביים וגם אנחנו עושים בו שימוש לא פעם. אבל, מצד שני, חשוב לקחת אותו ‘עם גרגר של מלח’, כלומר, לא להילחץ או לחשוש לפספס דילים; להשוות מחירים עם אתרי תיירות אחרים ולקרוא ביקורות על מלונות גם ב-TripAdvisor, גוגל, Yelp ופייסבוק.

 

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

12 Comments on "4 מניפולציות שעושה Booking.com כדי לגרום לכם להזמין דרכו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
עידית
Guest

האתר pruvo מסוכרן רק עם הזמנות שבוצעו בבוקינג ?

Itao
Guest

ממש לא, עם הזמנות מכל אתר אינטרנט ואפילו סוכנים!

הישראלי הגנוב
Guest
הישראלי הגנוב

בוקינג מפרסם נוכלים ומשתף פעולה עמם רמאים.חיפשתי מלון בירושלים.הופיע תצלום מלון רמדה רינסנס המוכר והידוע.היזמנתי חדר ללילה ל 5 ב 206 $.אך מכאן החל הסיוט.זה לא היה חדר במלון אלא חדר פרטי להשכרה .מייד חוייבתי ב 841$ במקום 206. פניתי למלון והם מכחישים קשר לדבר.גם בוקינג לא עוזרים.יוצא מכך שבוקינג הוא נוכל גדול שמפרסם נוכלים ורמאים רבים.זהירות רבה רבה

דני
Guest

תודה על כתבה חשובה.
booking.com נראה כמו אתר של נוכלים.

ADRIAN SILVASANU
Guest

I book to Bulgaria one appartment
It was written evrrithing full!
We were 2 weeks there!
Out of 4 days when was end of the week…the 10 days we were alone there😂😂😂😂😂😂😂😂

Jenfer
Guest

מה זה מי הזמין למה להזמין מה זה בוקינג מה זה מלון מה עושים שם לאן טסים מה יש שם

לידיה בראונשטיין
Guest
לידיה בראונשטיין

הרבה מאוד הזמנות לאורך השנים דרך בוקינג , תמיד ענה על הציפיות ותיאור המלון כולל חוות הדעת של האורחים.

אורח
Guest

שיטות להמנע מהטיות ואיך לקבל 10% הנחה ע”י הצטרפות למועדון הלקוחות של בוקינג

The secrets of Booking.com

yuli
Guest

אני מציעה לראות ביקורות מיקום וכו בוקינג ולבצע הזמנה דרך אתר המלון ישירות בוקינג לעולם לא מכיר מבצעים כגון ארוחה מתנה איסוף מהשדה מתנה לילה מסוים בחצי מחיר וכו כנל לגבי שאר הסוכנים מבצעים מיוחדים יופיעו תמיד באתר הבית של המלון

Gadi Avisris
Member

חג שמח, למי שרוצה באמת להתעדכן על טיסות זולות ומלונות מומלצים כדאי לו להיכנס גם לקבוצה הזו
https://www.facebook.com/groups/136792277061483

Amir Sagy
Guest

מעולם לא קרה לי ש- booking.com אכן נתן מחיר משתלם לעומת רכישה ישירות באתר המלון. ממליץ להשתמש ב- booking.com כדי לקבל מושג כללי ואז לעבוד ישירות מול האתר של המלון.

יונה
Guest

בוקינג לוקחים עמלה של 12-15% לרוב, הכי טוב למצוא מקום דרך בוקינג ופשוט לחפש אותו בגוגל ולהזמין בטלפון, זה יותר זול ב5-10% בדרך כלל וכשישנים בB&B אתה יודע שכל התשלום מגיע למארח ולא עובר לתאגידים נכלוליים בדרך

wpDiscuz

תגיות לכתבה: