תפעול בהייטק – המחסום הבלתי נראה

ההיי-טק הוא כנראה המגזר עם האנשים המקצועיים ביותר שיש. כל כך הרבה מהחברים שלי בהיי טק מכירים כל ביט בתחום שהם עוסקים בו, ומסוגלים לשבת שעות כדי ללמוד לעומק עוד שכבה בטכנולוגיה שם מפתחים, מטמיעים או מוכרים. הבעיה היא שהאהבה הזאת באה על חשבון הרצון להתעסק עם נושאי אדמיניסטרציה ותפעול, שלרוב נדחקים לצד.

ההיי-טק הוא כנראה המגזר עם האנשים המקצועיים ביותר שיש. כל כך הרבה מהחברים שלי בהיי טק מכירים כל ביט בתחום שהם עוסקים בו, ומסוגלים לשבת שעות כדי ללמוד לעומק עוד שכבה בטכנולוגיה שם מפתחים, מטמיעים או מוכרים. הבעיה היא שהאהבה הזאת באה על חשבון הרצון להתעסק עם נושאי אדמיניסטרציה ותפעול, שלרוב נדחקים לצד. הם נותרים מוזנחים בצורת חשבוניות וכל מיני דפים מתחת לדפים טכניים ודפי אפיון או אפילו עמוק בתוך מגירות התיוק.

הקופה פתוחה – קח כמה שאתה רוצה

אני לא מדברת כמובן על ההיי טק שעונה לשמות צ’ק פוינט, נייס ומטריקס, שם אני בטוחה שהתפעול והאדמיניסטרציה מתקתקים כמו שעון שוויצרי, וכמו המניות שלהם בבורסה. איך אני יודעת את זה ? כי הם הפכו להיות מה שהם הפכו להיות.

לעומתן, קיימות המון חברות קטנות בשוק הישראלי שרוצות לצמוח, אבל מתקשות בגלל חוסר בהקדשת תשומת לב ומשאבים לאדמיניסטרציה ותפעול. מדובר בחלק הגדול של היי-טק, מנוע הצמיחה של המשק , המורכב מחברות הכוללות בין 5 ל- 30 עובדים, מעסיקות אנשים מצוינים ובעלות פוטנציאל בלתי מוגבל לצמיחה.

דוגמא אחת קטנה. כל איש היי טק זקוק לרכב ליסינג. החוזים של הליסינג הם מורכבים ודורשים עיון נרחב, ותשומת לב לפרטים קטנים. בחברות היי-טק רבות, החוזים הקיימים אינם תואמים לצרכי החברה ויוצרים בזבוז יקר של כספים שהיו יכולים ללכת לכיוון הפיתוח העסקי. לעיתים מדובר בחוזים ישנים שנחתמו כאשר החברה הייתה קטנה וכבר אינם מתאימים, או פשוט חוזים שנחתמו כלאחר יד. בכל מקרה, מדובר במתן יד חופשית לספק, לגשת לקופה ולהוציא כספים.

מיותר לציין שבדוגמא הנ”ל, ניהול החוזים היא אינה עבודה שגוזלת משאבים עצומים, אך כדי שתתבצע צריך לתת את תשומת וללמוד את הנושא.

היזמים שקועים עמוק בטכנולוגיה, ובצדק לא נותרים להם משאבים או חשק לעסוק באדמיניסטרציה. המשמעות של התפעול והאדמיניסטרציה היא ירידה לפרטים קטנים שבלעדיהם נוצר לא רק בזבוז של משאבים, כפי שתיארתי. כתוצאה מכך נוצרת גם פגיעה  בשביעות רצון העובדים כתוצאה מטיפול לקוי בבעיות קטנות או חוסר תשומת לב מספיק לרווחה, וגם לקוחות יכולים להיפגע מטיפול מחופף בענייניהם.

מחסום שצריך להתגבר עליו

כשמדברים על ישראל כמדינת היי-טק תמיד עולה הטענה שלמרות שצצים כאן סטרטאפים מדהימים שנחטפים כמו לחמניות טריות, אנו כמעט ולא מצליחים להשאיר את הסטרטאפים בגבולותינו, לדגור עליהם, ולהוציא מהם ארגוני ענק שימכרו מוצרים לכל העולם, ויספקו תעסוקה לאלפי אנשים. בהקשר הזה מדברים הרבה על קוצר הרוח של משקיעים ויזמים, על חוסר השקעה בשיווק,  ואסטרטגיה של יציאה מוקדמת לשוק. הייתי מעיזה ואומרת שבהקשר זה אפשר לדבר על תפקידו של התפעול בחברות ישראליות, כחסם בפני הצלחה בינלאומית. כי חלק מהרצון ליצור כאן תעשיה לטווח ארוך, חייבים לקחת בחשבון תפיסה המעניקה מקום חשוב לתפעול ואדמיניסטרציה בארגונים קטנים כגדולים.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

8 תגובות על "תפעול בהייטק – המחסום הבלתי נראה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
תום ב
Guest

כיזם בחברת הייטק הכתבה הזו די מעצבנת אותי.
התפעול הוא הבעיה העיקרית של חברות הייטק קטנות? יש לך דוגמה קונקרטית? אמן וזו הייתה הבעיה היחידה של כולנו.

חוץ מזה, אם כן נכנס לדוגמה היחידה שנתת, “כל איש היי טק זקוק לרכב ליסינג”? מה? ממתי?
אף אחד לא *זקוק* לרכב ליסינג, ומי שכן חייב, זה יורד לו מהמשכורת.
בכלל, חברה שאין לה כסף אבל לא מתעסקת בניהול ומחלקת הטבות כאילו אין מחר אולי באמת לא מגיע לה לנסוק לשום מקום, התפעול הוא הקטן שבבעיותיה.

תם
Guest

איפה קראת את המילה עיקרית ? כתוב שזו אחת מהבעיות.
אולי בכלל הנושא של ירידה לפרטים לקוי אצל אנשי היי טק ישראלים – וזה מחלחל גם לתפעול, גם לשיווק, גם לניהול וגם לקריאה של כתבות.

תום
Guest

“תפקידו של התפעול בחברות ישראליות, כחסם בפני הצלחה בינלאומית. ” = הבעיה העיקרית, לפי הבנת הנקרא שלי לפחות. 

מנכל
Guest
זה תיאור 100% של הבעיה העיקרית בצמיחת חברות קטנות! מי שהרים חברה קטנה יודע שבשלב מסויים הוא מכה על חטא עבור כל החוזים עם ספקים שנחתמו במהירות ובחופזה, עבור כל ה”זכרון דברים” שנחתם עם עובדים (היות וניסוח החוזה על ידי עורך דין היה יקר באותו זמן) ועבור המתנות הפרועות לחגים שהציבו רף גבוה מדי בתחילת הדרך. כאשר חברה עוברת את מחסום עשרת העובדים, פתאום נזכרים שיש דברים לתקן אחורה ואז לרוב כבר מאוחר מדי. בחברות בינוניות נהוג למצוא פעמים רבות עובדים בעלי ותק עם תנאי שכר חורגים. אלו הופכים את משימת הכנת המשכורות למורכבת, היות ואינם בסטנדרט של החברה. כבעל… Read more »
trackback

[…] ביזגיק : ההיי-טק הוא כנראה המגזר עם האנשים המקצועיים ביותר שיש. כל כך הרבה מהחברים שלי בהיי טק מכירים כל ביט בתחום שהם עוסקים בו, ומסוגלים לשבת שעות כדי ללמוד לעומק עוד שכבה בטכנולוגיה שם מפתחים, מטמיעים או מוכרים. הבעיה היא שהאהבה הזאת באה על חשבון הרצון להתעסק עם נושאי אדמיניסטרציה ותפעול, שלרוב נדחקים לצד. […]

דניאל זוהר
Guest

חברים שלום, תפעול, אדמינסטרציה מציקה לכם… חשבו עליי, מובטל כרגע עם ניסיון של מעל 13 שנים בחברת IBM אחראי תפעול עסקי (לא ייצור) ומתאם מכירות, אחראי על תהליכים ובקרה- SOX בקבוצת החומרה . עבדתי על בסיס יומי בסמיכות לסמנכ”ל המכירות כיד ימינו ומנהלי מוצרים בארץ ובחו”ל. .באחריותי קשת רחבה של פעילויות כגון: ייעוץ, הובלת תהליכים ויישומם,דיווח ומצגות למנהלי מוצר בארץ ובחו”ל ועד לרמת מנכ”ל בממשק למחלקת הכספים,שיווק ומכירות ואדמיניסטרציה,ואף זכיתי לפרס הוקרה. ב-5 החודשים האחרונים לא מצליח למצוא עבודה בתחום(או קרוב אליו). אודה על עזרתם בברכה, דניאל זוהר dunzohar@gmail.com

דני
Guest
התגובה הראשונה של תום מגוחכת. כסמנכ”ל תפעול בהייטק 20 שנה, אני מכיר את החוכמולוגים שחושבים שרק צריך לפתח בלי לשים לב לדקויות קטנות של עלויות תפעול. כל חסכון שמושג בזכות צמצום העלויות התפעוליות יורד ישירות לשורת הרווח של החברה בדוח רווח והפסד. אחת לכמה שנים עובר גל צונאמי על ההיטק הישראלי, ומנתץ אחריו גל של חברות קטנות שנסגרות עקב חוסר משאבים. לדעתי חברות שינוהלו נכון תפעולית, יוכלו להרוויח בין 2-4 שנים נוספות של שרידות ולעבור את גלי הצונאמי האלו עד להגעתו של שיא נוסף בכלכלה, אז יוכלו לגייס כסף ולהתקדם לכיוון מעבר לחברה מוכרת ויציבה. מסכים עם הכותבת. לדעתי היא… Read more »
מירי
Guest

מטרת המאמר היא להציג באופן כללי את נושא התפעול והאדמיניסטרציה, אבל להלן דוגמא:
בשבוע שעבר נפגשתי עם מנכ”ל של חברה קטנה (7 עובדים), ששרף קרוב ל-4 שעות בשבוע
במשא ומתן על מחירי שיחות לחו”ל. לא רק שהמחירים בסוף לא היו אידיאליים – כי בשלב מסוים המנכ”ל היה צריך להתפנות לדברים חשובים יותר, הוא גם בזבז זמן יקר של פגישות עם לקוחות ושותפים. אמנם בחברה יש מזכירה צעירה שסייעה,
אבל המנכ”ל רצה להיות מעורב מכיוון שלמזכירה אין את כל הידע הארגוני כדי לקבל החלטה”.
מקווה שזה עוזר להבהיר את הנקודה.

מירי דורי – חורש
הבלוג שלי: http://www.tiful4u.co.il/blog
אתר: http://www.tiful4u.co.il

wpDiscuz

תגיות לכתבה: