הטלוויזיה החברתית יוצאת לדרך

הנרי בנט, מנהל חברת App-Play המתמחה בטלוויזיה חברתית ומפתחת מוצרים עבור ספקיות התוכן, מסביר כיצד הפלטפורמה עתידה להתפתח במהלך השנים הבאות ומהיכן הגיעה הדרישה עבורה

הנרי בנט, מקור: יח"צ

המושג טלוויזיה חברתית החל לחלחל למודעות הקהל הצרכני רק בתקופה האחרונה על רקע הטרנדים ששוטפים את העולם הטכנולוגי בשנים האחרונות. למעשה, כל צופה שמשתף את חווית הצפייה, מביע את דעתו או אפילו מעיר על הלבוש של המנחה באמצעות סטטוס בפייסבוק – תורם ליצירת טלוויזיה חברתית, מבלי שבכלל מודע לכך. בשנים האחרונות החלו מספר חברות לשלב רובד חברתי לצפייה בתכנים בטלוויזיה והמגמה הזו רק הולכת ומתגברת בחודשים האחרונים יחד עם הצטרפותן של יצרניות המסכים הגדולות.

על מנת להכיר קצת יותר טוב את הטרנד החדש, ביקשנו לשוחח עם הנרי בנט, מנהל חברת App-Play המתמחה בטלוויזיה חברתית ומפתחת מוצרים עבור ספקיות התכנים עצמן. הפיתוחים של החברה בראשה עומד בנט, מאפשרים לשתף מידע ומחשבות ברשתות חברתיות ואפילו לשלב משחקים המיועדים לשימוש בזמן אמת בעת שידור התוכנית כמו הצגת חידות טריוויה על השחקנים, אפשרות להמר מי יעוף בסיבוב הבא או אפילו איזה ציון יתן השופט למשתתף.

במסגרת כנס סלקום מדיה הקרוב שיערך מחר (ד’), ידבר בנט על צפייה חברתית, מה זה בעצם אומר, כיצד המשתמשים מיישמים זאת כיום ולאן הנושא עוד יכול להתפתח.

מה היא בעצם טלוויזיה חברתית וכיצד היא יכולה לתרום לחווית הצפייה שלנו?

טלוויזיה חברתית היא למעשה מושג חדש שהחלו להשתמש בו רק לאחרונה ומשמעותו הוא בעצם שיתוף חווית הצפייה עם אחרים. כשצופים בתוכנית דרך פלטפורמה של צפייה חברתית, מקבלים תוכן שנעדר מהצפייה הרגילה. יש מעורבות גדולה יותר של הצופים, הם נחשפים למידע מעניין ורלוונטי שלא היו יכולים להגיע אליו בעצמם וכמובן קיים הערך המוסף הגורם לצופים לראות את התוכניות בפלטפורמות שונות ובכך בעצם גם לצרוך יותר תכנים. אחד היתרונות המהותיים של הטלוויזיה החברתית קשור לעובדה שמדובר בעצם בעוד ערוץ הפצה עבור התכנים המשודרים ובכך היא מהווה מודל נוסף דרכו יכולים יוצרי התוכן להרוויח כסף. שנית, הטלוויזיה החברתית גורמת לצופה לקחת חלק פעיל במהלכו משתף את המידע עם חבריו, מביע דעה ובעצם עוזר להפיץ את התוכנית למשתמשים נוספים. אני חושב שבכך שאנו נוטלים את חווית הצפייה המקובלת והרגילה, מוסיפים לה רבדים חברתיים והופכים אותה למשהו מתגמל בפורמט מעט שונה – זה מה שגורם לצופים להתלהב ולהביע הרבה יותר עניין מבדרך כלל. אם כולם צופים בזה וכותבים על זה, אני לא ארצה להשאר מחוץ למעגל החברתי הזה, לכן גם אני אצפה בתוכנית ואביע את רשמיי עליה, גם אם הם יהיו שליליים.

מדוע אתה חושב שאנו זקוקים לקישור חברתי לטלוויזיה שלנו? מאיפה הדרישה הזו הגיעה?

דבר ראשון, אין ספק שהדרישה הגיעה ישירות מקהל הצופים. כיום, צפייה בטלוויזיה היא עדיין המקור העיקרי לבידור עבור הצרכנים, או לפחות אחד מהמקורות הפופולאריים והצופים עצמם הפכו אותה לחברתית על ידי שיתוף המידע עם חבריהם על גבי האינטרנט. בעוד שעד לא מזמן היו צריכים הצופים להסתפק בשימוש ברשתות חברתיות, כיום יש כל כך הרבה תוכניות שבוחרות לערב את המשתמשים על גבי אותן מדיות חברתיות וקוראים להם להצטרף לדף הפייסבוק שלהם או לעקוב אחריהם בטוויטר – ובכך פותחים לעצמם ערוץ תקשורת ישיר ומעניקים לצופים אפשרות לתקשר עם צופים אחרים, גם במידה ואינם הכירו בעבר. כך השיח החברתי גובר, הבאזז סביב התוכנית מתעצם וספקיות התוכן יכולות להרוויח חשיפה גדולה יותר.

איזה מוצרי טלוויזיה חברתיים קיימים כבר כיום?

בתקופה האחרונה ניתן לראות מגוון אפליקציות המשוחררות לשוק ומנסות לתפוס את הנישה החברתית. בין אם מדובר בשאלון טריוויה עליו הצופים עונים בעזרת הסמארטפון שלהם בעת צפייה בפרק מסויים, חיבור ישיר לדף הפייסבוק של התוכנית המיועד לכתיבת הערות והודעות אודות סצנות בפרק אחר למגוון הצופים כרגע, או שימוש באפליקציות בעזרתן ניתן להודיע לכל חבריכם באיזה סדרה אתם צופים כעת ומה דעתכם עליה ובכך אולי לעניין גם אותם לפתוח את הטלוויזיה ולהתחיל לצפות. מדובר בכלי חדש שכולם לומדים להשתמש בו, כך שלא מן הנמנע שכבר בעתיד הקרוב נראה עוד ועוד מוצרים שתומכים בחיבור החברתי והטלוויזיוני. נכון להיום, מדובר במוצר שעדיין לא צבר נוכחות מרכזית בשוק, המשתמש הממוצע ברחוב עדיין לא יודע שיש לו אפשרות לחלוק את הצפייה עם המרחב החברתי ולקבל עוד מידע, חברים לצפייה או אפילו קישור ישיר לדמויות המופיעות דרך פייסבוק או טוויטר. למרות שכבר קיימים בשוק מגוון מקלטי טלוויזיה המגיעים עם חנות אפליקציות מובנת ומאפשרים ליצור את הקשר החברתי על ידי חיבור חשבון הפייסבוק ישירות לטלוויזיה, זה עדיין לא שם מבחינת שיתוף פעולה בין שתי הפלטפורמות, שכן עדיין מדובר בתהליך מעט מסורבל.

מקור: flickr, cc-by goldberg

לדעתי, חברת תוכן גדולה עם סדרה מצליחה ופופולארית צריכה להסתכן ולנסות ולהפיץ את המוצר שלה בצורה שאינה סטנדרטית, אלא חברתית – בעזרת אפליקציה ייעודית המיועדת לשימוש בעת הצפייה, או משהו בסגנון שיגרום למשתמשים להבין שישנם רבדים נוספים לצפייה בטלוויזיה. רק ככה יוכל המושג להתחיל לתפוס תאוצה ולגרום למשתמשים להבין שפשוט על ידי הפעלת הסמארטפון בעת צפייה, הם יכולים להעשיר את החוויה ולהנות הרבה יותר מהתוכנית.

נדמה שנושא הטלוויזיה החברתית נותר בתודעה כבר תקופה ארוכה, אך מעולם לא הצליח להמריא. כיצד זה צפוי להשתנות כעת?

למרות שהוא נמצא כבר הרבה זמן בתודעה, ההתעניינות הגוברת בתחום צומחת עתה ישירות מתוך הצופים עצמם. הנושא הפך לטרנדי רק בעקבות שירותים כמו טוויטר ופייסבוק שמציעים לצופים במה בה הם יכולים להביע את דעותיהם ולשתף אותן עם צופים אחרים, מבלי שהם בכלל מודעים לכך. הצופים עדיין יושבים או שוכבים על הספה בעת הצפייה והשינוי היחידי הוא שכעת יש להם עם מי לחלוק את האהבה, התסכול או דעותיהם הכלליות – והם באמת מבצעים זאת. המשתמשים דרשו זאת מבלי לדעת שהם דורשים זאת ובעצם “הכריחו” את החברות להתאים את עצמן לביקוש החדש מצד הצרכנים.

כשחושבים על זה, לא מדובר בהתפתחות טבעית – צפייה בטלוויזיה ושימוש במוצר נוסף כדי לעדכן ולהתעדכן לא נשמע כמו החוויה הצרכנית האידיאלית, אלא כמו משהו שהיו חושבים עליו בשנות השמונים. הצופים הם אלו שהתרגלו שבשנייה שקורה משהו בטלוויזיה עליהם להגיב על כך מיידית והגיעה העת שחברות ישלימו עם הצורך הזה ויתעלו אותו לשיטות חברתיות כדי שגם הן יוכלו להרוויח מהחיבור הזה – גם ברמה השיתופית באמצעות חשיפת התוכן לקהל צופים גדול יותר וכמובן ברמה הפיננסית, עם הצגת פרסומות ביותר מפלטפורמה אחת וניסיון לגשת לקהל יעד ספציפי ולמכור לו את המוצרים שהוא באמת רוצה. גם כעת, מרבית מספקיות התוכן מעדיפות להתמקד במספר מאוד מצומצם של פלטפורמות, בין אם באמצעות פתיחת דף פייסבוק וחשבון טוויטר מבלי שהן מצליחות להבין כיצד עליהן למנף זאת לרמה הבאה, אם כי סביר להניח שהשינוי יצמח בהדרגה ויעבור מהצופים עצמם, שידרשו את החיבור הזה.

האם רשתות הטלוויזיה תומכת במעבר לטלוויזיה חברתית? האם קשה לצרף אותן לתנועה המתפתחת ?

כבר ניצבנו בעבר במצב בו אנו נמצאים כיום. לפני כארבע שנים כשהתחיל להתפתח שוק הסלולר, התקיימה פנייה אל חברות הטלוויזיה במטרה לגרום להן לשתף פעולה ולעניין את הצופים גם בפלטפורמות נוספות והן נמנעו מלעשות זאת בתחילה, אך ככל שעבר הזמן הן הבינו שעליהן לפנות גם לשוק הסלולר על מנת לרצות את הצרכנים. אני חושב שמבחינת טלוויזיה חברתית אנחנו עדיין לא בשלב שבו ספקיות התוכן מבינות כי עליהן להוביל פעולה בנושא כדי לרצות את הצופים, אבל אני כן חושב שיש דרישה הולכת וגוברת מצד מפיקי התוכניות. הם מבינים שעליהם לשווק את המוצר שלהם ולגרום לכמה שיותר צופים להתעניין וליצור באזז סביבו גם ברמה החברתית. בעוד שהרווח העיקרי בטלוויזיה מגיע מהפרסומות, המפיקים מבינים שככל שיותר צופים יתחברו לתוכנית שלהם כך הרווח הכולל יגדל והם בעצם הגוף שמבין שהפנייה לרשתות חברתיות היא הכרחית כיום.

האם אתה חושב שבעתיד החיבור בין המכשיר הסלולרי אל מכשיר הטלוויזיה ימשיך להתקיים כפי שהוא נהוג היום, או שאולי יתפקד כיישות עצמאית חברתית, בלי עזרים חיצוניים?

אני חושב שזאת השאלה הגדולה, שאת התשובה אליה נגלה ככל שהזמן יעבור והנושא החברתי יכנס לתודעתן של ספקיות התוכן. מדובר בדרך ארוכה מאוד שתלויה בעיקר בשאלה האם לשם יקח אותנו הקהל או לא, הרי הרבה יותר קל להזרים את תכני הטלוויזיה אל המכשירים הסלולריים מאשר להוסיף את אלמנט השיתוף החברתי אל הטלוויזיות עצמן ולגרום לו לעבוד בצורה נוחה ואינטואטיבית עבור המשתמשים. אין ספק שאנחנו עדיין לא ממש שם מבחינת הצורה שבה זה אמור לעבוד, אך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהטלוויזיה הופכת למכשיר שיש לו שימוש הרבה יותר רחב מסתם צפייה.

כיצד אתה חושב שהעולם החברתי ישפיע על העתיד שלנו? האם אתה חושב שבסופו של דבר הכל יהפוך לחברתי, אפילו המקרר או התנור שלנו?

הנרי בנט, מקור: יח"צ

אני מקווה מאוד שלא. ההרגשה הכוללת היא כאילו החיבור החברתי הולך רחוק מידי – אבל אני חושב שטלוויזיה לא נכנסת לקטגורית המידע שלא כדאי לנו לחלוק עם אחרים, אלא ההפך המוחלט. מאז ומתמיד היה הקשר חברתי לצפייה בטלוויזיה, גם אם הוא נעשה מספר ימים לאחר השידור המקורי, סביב מתקן המים המשרדי או אפילו בעת עמידה בתור בבנק – לאנשים יש את הצורך לשתף את מחשבותיהם והתרשמותם מתוכניות שונות, להעביר ביקורת על המשתתפים בה ואפילו לשמוע את חוות דעתם של אחרים. ברמה הזאת, אני לא חושב שיש צורך לפחד לאן העולם החברתי ייקח אותנו. בתחומים אחרים, לדעתי, יש סיבה להסתייג מפרסום פרטים מסויימים, גם אם בסך הכל מדובר בעדכון שמגיע מהתנור שלנו שמודיע כי העוגה מוכנה וזה מפורסם ישירות בחשבון הפייסבוק שלנו.

האם אתה חושב שלקהל המבוגר יהיה קל להתאקלם לעולם החברתי? האם מוצרים אלו יעברו את “מבחן הסבתא”?

אני באמת לא יודע. מצד אחד הדור המבוגר ממשיך להפתיע את כולנו באופן ההסתגלות שלו לטכנולוגיה המתפתחת ולשינויים כיום, נדמה שכולם כיום, גם ההורים שלנו אוחזים בסלולרי עם מכשיר מגע, יכולים לתפעל את המחשב, גם אם ברמה הבסיסית ביותר של בדיקת אימיילים או צפייה בתמונות ושלא להזכיר את הנהירה של הדור המבוגר אל תוך פייסבוק, אך זה באמת תלוי ברמה אליה הפלטפורמה הזאת תתפתח. כיום השיתוף החברתי הוא מעט מסובך ואני לא חושב שהדור המבוגר יוריד אפליקציה ייעודית, גם אם היא תשב בתוך הטלוויזיה עצמה, רק כדי לשתף את המחשבות שלהם על תוכנית מסויימת בה הם צופים. זה יהיה נהדר אם זה יתפוס ברמה כל כך רחבה, אבל נאלץ לחכות ולראות אם זה יקרה. בינתיים אין ספק שהשינוי החברתי הוא נחלת הדור הצעיר והם אלה האחראים לשינוי המשמעותי הקורה כיום. כפי שכולם יודעים, הילדים הם דור העתיד וסביר להניח שהם אלה שיקבעו לאן בדיוק תתפתח הטכנולוגיה.

פורסם במעריב עסקים בתאריך 13.11.11

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "הטלוויזיה החברתית יוצאת לדרך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אביהוא
Guest

צפייה או צפיה? טלויזיה או טלוויזיה? רוצים להחליט :-)?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: