גוגל הורגת לנו את האינטרנט [דעה]

הדרך בה אנחנו מחפשים וצורכים מידע ברשת מוגבלת לשורת החיפוש בגוגל. יש לכך לא מעט השלכות ואנחנו לא עוצרים לרגע לחשוב עליהן. רועי פסיס חושב שהגיע הזמן לשינוי.

google

הפוסט נכתב על ידי רועי פסיס, מייסד ו-CTO של Wibki. 

ב-7 השנים האחרונות אני בחיפוש מתמיד אחר האפליקציות, האתרים והשירותים הטובים והמעניינים ביותר שיש לרשת האינטרנט להציע עבור הקוראים שלי. בכל שבוע אני מוצא לפחות אתר אחד שמדהים אותי. בעיניי רוחי אני רואה איך השירות הזה יכול להתפתח למשהו באמת גדול, לעסק של מיליארד דולר שיכול לשנות את פני האינטרנט.

את מרבית האתרים המדהימים האלו לא תמצאו בעמוד התוצאות הראשון של גוגל – רוב הסיכויים שאף לא תמצאו אותם בעשרת העמודים הראשונים. כתוצאה מכך, השירותים האלו, שחלקם באמת מהפכניים, הולכים לאיבוד בסמטאות האפלות של האינטרנט. אפילו אם רצה הגורל ונתקלתם באחד האוצרות האלו במהלך שיטוט אקראי באינטרנט, רוב הסיכויים שלא תזכרו איך לחזור אליו בגלישות עתידיות. האתגר הגדול ביותר של השירותים האלו הוא לגרום לקהל רחב ככל הניתן ליצור הרגל סביב המוצר.

לא מופיע בדף הראשון של גוגל? לא קיים

הצורה שבה אנו גולשים באינטרנט מגבילה את היכולת שלנו ליצור הרגל סביב מוצרים חדשים.

קחו רגע לחשוב על חווית המשתמש בדפדפן האהוב עליכם. כבר 20 שנים שהיא לא ממש השתנתה, מאז ימי Netscape אנחנו כבולים לשורת החיפוש. אנחנו צריכים לדעת בדיוק מה אנחנו מחפשים, ולהקליד את שם האתר בשורת הכתובת או לנסות ולמצוא את השירות בשורת החיפוש.

זוהי חוויה המבוססת על כוונה, אשר באה לידי ביטוי בשאילתת חיפוש. אבל מה אם אין לנו כוונה ממוקדת? הרגעים האלו, בהם אנחנו לא גולשים מתוך כוונה מסויימת אלא ‘סתם’ גולשים, אלו הרגעים שבאמת מגדירים את שגרת השימוש שלנו באינטרנט.

כמה פעמים ביום אתם מוצאים את עצמכם ‘שורפים זמן’ באחד מהאתרים הגדולים? לא משנה אם זה Ynet, פייסבוק או וואלה, אתם מוגבלים לאתרים המובנים מאליהם ש’קופצים’ לראשכם באותו הרגע. המשתמש הממוצע יכול לשלוף רק מספר מצומצם של אתרים מתוך ראשו ולכן שימושו מוגבל. כאשר אנחנו רוצים לקנות משהו אנחנו חושבים על אתר או שניים שאליהם ניגש. בדיוק אותו דבר קורה כשאנחנו רוצים להתעדכן בחדשות האחרונות. בכל נושא שלא נחשוב עליו, ישנם רק שניים או שלושה אתרים שנבקר בהם.

מה עם מאות האתרים והשירותים האחרים שהאינטרנט יכול ורוצה לספק לנו לכל אחד מהצרכים האלו? זה ברור מאליו שאנחנו לא צריכים לגלוש למאות אתרים, אבל כדאי ‘לצאת מהקופסא’ מידי פעם ולראות את הדברים מזוית קצת אחרת (בטח ובטח כשזה במרחק מספר קליקים של העכבר). אפילו כשאנחנו מוצאים אלטרנטיבה טובה לאתרים הישנים והטובים שלנו, רב הסיכויים שלא נחזור אליהם לעיתים קרובות ולא ניצור הרגל שימוש אמיתי סביבם.

הסיבה לכך היא שעל מנת ליצור הרגל גלישה חדש, אנשים שומרים את האתר החדש שהם גילו ברשימת הסימניות שלהם (גם חוויה זו לא השתנתה כבר 20 שנה), שולחים לעצמם מייל, משתפים אותו ברשתות החברתיות, או כל דבר אחר שיגרום להם לזכור את האתר. אבל לא משנה באיזו מהטכניקות שציינתי אתם משתמשים, כשאתם באמת צריכים את האתר, לא תמצאו אותו. אתם עדיין מוגבלים.

נאמר שנתקלתם באתר מעניין העוסק במציאת מלונות בוטיק בשם ‘Stayful’. שמרתם אותו בסימניות שלכם ואפילו שיתפתם אותו ב-Twitter. כעבור מספר חודשים אתם מתכננים טיול לאירופה הקלאסית. אתם יודעים שהיה איזה שהוא אתר שאהבתם שעסק במלונות בוטיק, אבל אפילו לא זוכרים את שמו. כאן מתחיל הסיוט. אתם מוצאים את עצמכם מחפשים ברשימות הסימניות המסורבלות ומקליקים על עשרות לינקים, עסק לא פשוט לרוב האנשים. במיוחד למשתמש הפשוט שלא טורח לסדר את המועדפים ומסתפק ברשימה ארוכה של לינקים.

פה גוגל נכנסת לתמונה כדי לקצור את הרווחים. רוב הסיכויים שלא תמצאו את אותו האתר שוב, אפילו כשתקליקו ‘מלונות בוטיק’ כמילת מפתח בחיפוש. תוך כדי שאתם מנסים לדייק ולשכלל את החיפוש אתם תעברו על עשרות תוצאות חיפוש שרבות מהן הן מודעות פרסום ורוב הסיכויים שאפילו תקליקו על חלק מהן. ככה גוגל עושה כסף. נשמע לגיטימי, לא? יש מי שיטען, כולל אותי למען האמת, שכיוון שגוגל מספקת שירות כל כך מוצלח לא מפריע לי שהם יעשו קצת כסף. זה מובן, טבעי וברור. אבל מה שאני מבקש זה שלא יאנסו אותי ‘לחפש’ דברים, אני רוצה דרך קלה וזמינה לצרוך את האינטרנט שלי.

העבירו מבט חטוף במכשירים החכמים שלכם

על גבי שולחן העבודה של המחשב שלנו, כל אפליקציה נמצאת במרחק שני קליקים על העכבר…

windows 8

בטאבלטים, הכל במרחק נגיעה אחת…

nexus 7

וכך גם בטלפונים החכמים שלנו…

iphone 5c

אז למה כשאנחנו גולשים בדפדפן אנחנו משועבדים לשורת החיפוש?

google

חווית הגלישה כפי שהיא היום מכריחה אותנו במכוון לחפש הכל. ואני לא מדבר רק על כרום של גוגל, גם פיירפוקס, אקספלורר וכל הדפדפנים האחרים עושים את רוב הרווחים שלהם על ידי שימור חווית המשתמש הזו. שוב אתם בטח שואלים למי אכפת בכלל שככה הם עושים את הכסף שלהם? אכפת למיליוני הסטארטאפים, העסקים וספקי התוכן ברחבי העולם שמנסים לקבל הכרה ונכשלים לחדור לתודעת המשתמשים פעם אחר פעם.

Apple, Google ו-Microsoft בנו חנויות אפליקציות מדהימות (האפסטור, גוגל פליי, חנות האפליקציות של כרום ועוד ועוד), גם למחשב וגם למכשירים הניידים. הם דאגו שהגישה למוצרים האלו תהיה פשוטה ונוחה ככל הניתן, הכל נמצא במרחק נגיעה אחת בלבד. לעומת זאת, כשאנחנו גולשים בדפדפן אין להם שליטה על מה שאנחנו עושים. לכן, הם מספקים לנו חווית גלישה גרועה שמתבססת על המרכיב היחיד שמכניס להם כסף, חיפוש.

בשל חוויה זו, המשתמש הפשוט, זה שלא מכיר כל פינה באינטרנט, יסתפק באותם חמישה אתרים על בסיס יומי.

שלא תבינו לא נכון, החיפוש מהווה מרכיב חשוב על מנת לגשת לכלל התוכן הזמין באינטרנט. אין דרך יעילה יותר לשלוף את המידע שאנחנו צריכים ברגע שאנחנו צריכים אותו אבל הוא לא צריך להיות אמצעי הניווט שלנו אלא כלי עזר משלים.

יתרה מכך, בעקבות הקושי שבשיווק מוצר אינטרנטי, מפתחים רבים פונים לפלטפורמות שהחברות האלו מספקות בגלל שהן מציעות פלטפורמת שיווק “קלה” יותר. וכך, ניתנת לחברות האלו שליטה מלאה על תעשיה שמגלגלת מליארדים. הם אלו ששולטים באלו אפליקציות מאושרות לצרכנים, הם שולטים בתוכן והם גם שולטים ברווחים. את כל האפליקציות שלנו אנחנו מקבלים דרך מתווך שגוזר קופון, במקום לקבל אותו ישירות מהסטארטאפיסט – כפי שהדבר קורה בדפדפן.

השליטה הבלעדית הזו על חיינו מסוכנת.

לפני שאנחנו מתחילים להתעסק במעקב הממשלתי אחר הזהות שלנו בפרוייקט הביומטרי, כדאי שנבחן מחדש את השליטה של החברות שאנחנו כל כך אוהבים על העולם הווירטואלי שלנו. האינטרנט אמור להיות פלטפורמה פתוחה שבה כולם יכולים לקחת חלק על פי צרכיהם ורצונותיהם.

מגיעה לנו חווית גלישה טובה יותר; חוויה שהיא קלה ואינטואיטיווית כמו זו שיש לנו במכשירים החכמים שלנו.

“You affect the world by what you browse”

(Tim Berners-Lee)

הפוסט נכתב על ידי רועי פסיס, מייסד ו-CTO של Wibki

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

23 תגובות על "גוגל הורגת לנו את האינטרנט [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איתן
Guest

מודה לך על שפתחת לי את העיניים ואת החשיבה.
בהחלט יש המון אתרים שלא זוכים לדירוג גבוה מספיק על מנת להופיע בשיטות חיפוש הנפוצות ומקובלות כיום, השאלה היא כיצד כן ניתן להגיע אליהם…

ערן
Guest

כל כך צודק…
אני מכיר ועובד עם אתר כזה שעונה על הבעיות שציינת (“זה ברור מאליו שאנחנו לא צריכים לגלוש למאות אתרים”).

האתר הזה תמורת מילת חיפוש (מותג, אדם או מוצר) מחפש בשבילך ומאגד את כל התוצאות לדף אחד ואז גם ניתן להמשיך ולעקוב עתידית על אותו נושא.

לדוגמה:
http://updatelly.com/Search/Nokia%20Lumia%201520
http://updatelly.com/Search/Steve%20Jobs
וכו…

טל
Guest

מדליק ביותר!

גלית
Guest

מה שיפה, הוא שככל שגוגל נהיה חכם יותר, אין באמת מקום לאתרים שלא מופיעים בשלושת העמודים הראשונים… אז אם יגידלו ביי דיפולט (למרות שזה הולך הפוך לכיוון של 7 בלבד) את העמוד הראשון ל 30 תוצאות… אין צורך במאמר היפה הנל.

רק שטויות
Guest

נו באמת. כתבה של ילדים.
אתה מוזמן להרים מנוע חיפוש ולשנות את העולם.
גוגל הכינה שירות ומכוונת אותו לפי החלטות הביזנס והדרישות שלה.

מבחינת גלישה ו”הכל בלחחיצה אחת”, כדי לא להתחייב לשימוש (כמו במכשרים אחרים!) יש לך המון אפשרויות- סימניות, pinning כשנפתח טאב חדש וכ”ו.

בקיצור, אם אין על מה לכתוב עדיף לא לכתוב.

גבריאל חגג
Guest

דעה נחמדה והגיונית בנושא המנוע חיפוש גוגל.
אני לא חושב שבאמת יש פתרון לעניין.. אבל מי שרוצה באמת להגיע למקומות האפלים שם ייתכן וימצא “אוצרות” יחפש בעמודים 20, 30, וגם 120…. בנוסף יחפש את המידע במנועי חיפוש שונים כגון בינג או יאנדקס, יגלוש דרך אינדקסים עתיקים כגון dmoz ואפילו יקליד URLs שונים בכדי להגיע למידע יחודי.
בסופו של דבר ברוב המקרים האתרים הגדולים הרציניים והחזקים בעלי המידע המועיל נמצאים בעמודים הראשונים.
אתרים חדשים, מיוחדים ומושקעים לרוב משקיעים בפרסום – ושם אפשר להופיע באופן חופשי בכל מילת מפתח, פשוט משלמים כסף למנוע חיפוש על כך ונמצאים שם…

שורה תחתונה כתבה מעניינת!

רועי פסיס
Guest

המשתמש שאתה מתאר הוא משתמש מאוד מתקדם שיודע לחפש ויודע למצוא את מה שצריך. הרבה רוצים אבל לא יודעים איך (יושבים משועממים כי נמאס להם מפייסבוק) רוב משתמשי האינטרנט לא מגיעים לעמוד 120 בתוצאות חיפוש, לא מכירים את dmoz ויסתפקו ב 10 תוצאות הראשונות שהם מקבלים. 10 תוצאות בלבד שעליהם מתחרים מאות מליוני אתרים מה שמעלה מאוד את מחירי הפרסום. מחיר שסטארטאפ צעיר ללא מימון וללא הכנסות לא יכול להרשות לעצמו. על אף שבהרבה מקרים המוצר שלו הרבה יותר טוב מעשרת התוצאות הראשונות עליהם הוא נלחם.

א.א.
Guest

אני לא מבין את ההשוואה… כשאתה גולש במכשיר מובייל אתה לא צריך להשתמש בשורת הכתובת או חיפוש?
אפ’ / תוכנות שמותקנות על מכשיר מובייל/ מחשב הם קיצורי דרך לתוכנות שהתקנת- זה שקול לסימניות במועדפים.. גם שם אתה צריך למצוא בדיוק את מה שאתה מחפש.
עבור מציאת דברים חדשים פונים לפורומים/אתרים ייעודיים ו/או רשתות חברתיות.
זה כמו לומר שתעשיית הרכב והתחבורה הציבורית הרסה את ההנאה שלנו מהדרך לעבודה/בית… מה החלופה? ללכת ברגל?

רועי פסיס
Guest

נכון, גם הבראוזר במובייל הוא בכוונה עם ממשק מסורבל שמכריח את המשתמש לדעת בדיוק מה הוא מחפש כרגע. הם יוצרים ממשק לא נוח בכוונה כדי שתעדיף להשתמש באפליקציות, על אף שאת רוב אפליקציות התוכן שמותקנות לך על המכשיר אתה יכול לקבל דרך הבראוזר.

אני
Guest

די צודק במיוחד שאלגוריתם החיפוש שלהם נהיה די גרוע בזמן האחרון וגם כשרושמים את האתר המדויק הרבה פעמים הוא שולח לחיפוש ולא לאתר

ארז
Guest

כתבה יפה אבל חסר לי משהו אחד.. לא הצעת חלופה או דרך אחרת לגלוש באינטרנט.
מסכים איתך אבל לא רואה ברירה אחרת.

רועי פסיס
Guest

אתה מוזמן לנסות את Wibki, אחרי חודש אתה תשים לב שכמות המוצרים שאתה משתמש באינטרנט גדלה.

אלעד
Guest
אני חושב שאתה מפספס את הנקודה. גוגל נועד כדי לעזור לך למצוא בצורה הכי מהירה את מה שאתה מחפש, בשביל לשוטט באינטרנט יקמו מספיק אתרים כמו stumbleUpon, digg, reddit שכבר היום לא כל כך רלוונטיים…למה? בגלל שאנשים מעדיפים עכשיו לשרוף את זמן השיטוט שלהם בתמונות\ארועים של אנשים בפייסבוק. גוגל לא חוסם את האפשרות לחפש מה שאתה רוצה…זה הטבע האנושי העצלן שמעדיף שיחליטו בשבילו. נגיד והיה מצב היפוטתי שאין את גוגל. מה עכשיו? אנשים יפקחו את העיניים ויתחילו לחפש מחזות של שייקספיר ב bing? גם בעולם האמיתי אתה יכול לעשות את אותה הקבלה, יש המון חנויות ברחוב שאנשים מפספסים בגלל שהן… Read more »
דורון מועלם
Guest

כפי שציינו פה, אכן כתיבה וחשיבה ילדותית.
אתה משווה תפוחים לתפוזים (בהשוואה שלך לטאבלטים/סמארטפונים).

PC הוא תחנת עבודה.
ומסתבר שנקודת הפתיחה הכי טובה לאינטרנט היא שורת חיפוש פשוטה ויחידה.
אם אתה יודע מה לחפש, תגיע למחוזות הכי נידחים של האינטרנט, או סתם לעמוד על חתולים.

זה כבר בידיים שלך..

אבי
Guest

הכותב מציג זווית נכונה, גוגל מתנהגים כאילו האינטרנט שייך להם.
מה שאתם לא מבינים, שההתנהגות הזאת מחזקת מונופולים ומותגים.
בסופו של דבר, אם אתה לא מותג אתה לא תופיע בתוצאות הראשונות, וזה כבר פוגע בתחרות.
ושהתחרות נפגעת, מי שמשלם את המחיר זה אנחנו, כי הוצאות השיווק מגולגלות על הצרכן הסופי.

א.א.
Guest

אז אתה מציע שלא יהיה מנוע חיפוש? שננסה להקליד רנדומלית דומיינים שהראים קשורים?
אנא, התכבד והצג אלטרנטיבה טובה משל גוגל, השקע בפיתוח וקידום של אתר ראוי או פרסם בערוצים רלוונטיים.

דודו
Guest

הייתי מצפה לראות לפחות איזה כמה לינקים בודדים של האתרים החבואים האלו שאתה מדבר עליהם בכתבה …

הנה דרך מעניינת למצוא דברים באינטרנט
http://internet-map.net/

איתי
Guest

מסכים עם התגובה הקודמת,

כבעל אתר (וגם חנות) כמה מאיתנו שבאים לקנות מוצר כלשהו באמת חוקרים ומחפשים ?
רוב האנשים פשוט נכנסים לזאפ ומחפשים את המוצר, מה שגורם לי כבעל עסק לשלם על קליקים. אילו היו מחפשים בגוגל או ב-RET או בכל אלטרנטיבה אחרת, גם אני הייתי מרוויח וגם הלקוחות היו משלמים מחיר נמוך יותר.

מונופולים פוגעים בכולנו, ופה הבעיה.

רועי פסיס
Guest

הנה כמה דוגמאות לאתרים מדהימים שלא מקבלים טראפיק בכלל. זאת רק טעימה קטנה.
Getinstinct, Qello, Chesscademy, Twibfy, Tradeup, Narratively.

אתה יכול למצוא עוד המון מוצרים בלינקים הבאים.
http://week.allmyfaves.com
http://www.producthunt.co

עזרא
Guest

לא הבנתי, מה הכותב מציע שיהיה במקום השורת חיפוש? ומה היה קורה בלי גוגל? היה יותר טוב?

אלדר ציפ
Guest

כתבה מעולה רועי! כול הכבוד!

דנה HD
Guest

וואו, התחברתי מאוד עם הדעה שלך, והזדהיתי עם הכתוב מהשורה הראשונה.
חבל שנסתיים בלי לגלות את היציאה משם.
אני נרשמת לניוזלטרים

דפנה מ.
Guest
אני אפתח בביקורת – הכותרת ממש גרועה, כי היא לא קשורה לתוכן החשוב שעולה בכתבה, שאיתו אני בסך הכל מסכימה מאוד. אני חושבת שיש כאן כמה דברים – קודם כל אין ספק שהטכנולוגיה של גוגל כל כל מעולה, שקשה לנו לחשוב שיכול להיות “יותר טוב” – אבל בעצם לא מדובר ב”יותר טוב” בהיבטי חיפוש, אלא פשוט לראות את אותם הדברים בצורה אחרת. הבעיה היא אנחנו מקבלים מענה מדוייק ומהיר מגוגל – ובגלל שזה שירות כל כך טוב, אין לנו שום תמריץ לחשוב איך אפשר לעשות דברים אחרת. (If it ain’t broke, don’t fix it) מעבר לכך, יש כל הזמן כל… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל