גוגל עושים זאפ

לגוגל יש שרות השוואת מחירים שטרם עשה עליה לישראל ונמצא בתקופת בטא. האם כשיעלה יהפוך אתרי השוואת מחירים מקומיים ללא נחוצים? חגי יעקובסון גלש מעבר לים ובדק איך מחפשים השוואות מחירים שם

ביום שלישי האחרון הייתי בגאראג’יקס במפגש עם מאריסה מאייר ומנהלי מוצר אחרים מגוגל, את דבריה של מאריסה לא יצא לי לשמוע עקב ההמון הרב שהיה שם אבל יצא לי להפגש (טוב, כמעט לדרוס בדרך אל הבירה) בבחור צעיר שהציג את עצמו בתור “מנהל מוצר בחיפוש” , “מעולה,” אמרתי לו, “הרגע תיארת תחום מאוד נרחב.”  “חיפוש מוצרים והשוואת מחירים“, הוא ענה לי, התחלנו לשוחח קלות על התחום לפני שאשתי גנבה אותי למקום אחר.

גוגל למעשה הוסיפו עוד שירות בדרכם “לסדר את כל המידע בעולם” וכעת מאפשרים לכם לחפש אחרי מוצרים ולהשוות בינהם, בין אם מדובר בשקית במבה או בזוג נעלים.

שניה לפני שאתם ישר רצים לגגל אחרי השוואת המוצרים, יש לומר שמדובר בבטא שמופעלת בארה”ב (כמובן), הממלכה המאוחדת וגרמניה, מה שאומר שהמנוע יחפש מוצרים לשווקים הללו, אבל זה לא אומר שאי אפשר לשחק איתם מהארץ (ולגלות שאולי שולחים לפה…).

אז מה יש לנו?

בניגוד לזאפ (או מנועי השוואת מחירים אחרים) אין קטגוריות, תמונות או כל דבר אחר שרומז על אופי השירות פרט לתוספת קטנה מתחת ללוגו המציינת על אופי החיפוש, מה שכן מוצע הוא תמונה של חיפושים אחרונים שבוצעו (שאגב מתעדכנים באופן שוטף).

היות שאני משווה קצת בין השירות הישראלי המוכר למתחרה בניכר החלטתי לחפש את המוצר הכי נצפה שמופיע בזאפ – טלפון סלולרי HTC HD2 (האומנם זה המוצר הכי נצפה? אני מהמר על שטח פרסום קנוי).

לחיצה על הקישור שהופיע בזאפ לא הוביל אותי לתוצאות חיפוש אלא לכלל הטלפונים הסלולריים (שאגב שם הופיע המכשיר במקום השני) ולכן בכדי לשמור על אחידות הבדיקה הקשתי את שם המכשיר כערך חיפוש ולחצתי על חפש. הפעם המכשיר הופיע ראשון, שמתחתיו מוצרים נלווים שונים, בכדי לראות רק את המכשיר צריך ל”צמצם” את קטגורית החיפוש לטלפונים סלולריים, וגם אז ללחוץ על המכשיר.

אבל עזבו, בואו נחזור לגוגל, זה יותר מעניין.

הקשתי את ערך החיפוש והקלקתי על Search (יש כמובן גם Advanced Search שמאפשר לסנן מילום חיפוש, תוצאות, מחירים וכו, היה נחמד אם היו מוסיפים משלוח בינ”ל).

אחרי החיפוש (שלוקח חלקיקי שניה) מקבלים דף תוצאות בפורמט ה”מורחב” של תוצאות חיפוש בגוגל (עוד לא ראיתי אותו בגרסה הישראלית, חפשו בגרסאות בניכר) כאשר הלשונית Shopping מודגשת, כמובן שבראש הדף הופיעו תוצאות ממומנות (כי הרי צריך להרוויח מכל העסק) , ותוצאות רלוונטיות. כברירת מחדל התוצאות מוצגות כרשימה אולם ניתן להציגן בתצוגת “תמונות”. כמו כן, כמובן שניתן למיין הכל מכל, אפשרות נחמדה נוספת היא להזין את המיקוד (בארה”ב) וגוגל גם יחשבו לך כמה מס ומשלוח תשלם.

מצד שמאל (בצד ה”מורחב”) הופיעו אפשרויות צמצום התוצאות לפי קטגוריות, מחירים, סוגים וגם לפי חנות מה”גדולות” הקשורות, אני מניח שדווקא החנויות שמופיעות כאן אינן בתשלום אלא מחושבות על פי אלגוריתם, מה שכן לחיצה על more תציג רשימה מורחבת של חנויות רלוונטיות לחיפוש (כולל Ebay שזה נחמד ליושבים בציון), אפשרויות צמצום נוספות הנן משלוח חינם, תשלום בגוגל Checkout או הצגת פריטים חדשים בלבד.

בניגוד לזאפ גוגל לא מאפשרים להזין חוות דעת של משתמשים אלא הם דגים מידע רלוונטי מאתרי צרכנות ומקשרים אותו לתוצאות. מיותר לציין שניתן לצמצם גם את ההמלצות הללו (כי מי יקרא 222 המלצות) לפי נושאים כמו מחיר, שירות לקוחות, משלוח ועוד.

ואיך הוא תוך כדי תנועה?

היום כשאתה הולך לקנות מוצר חשמל המוכר בחנות אומר לך “בוא תפתח זאפ” ותבדוק. אגב בזירת הסמארטפונים גוגל לוקח בענק מוצג הממשק הנייד הנקי והיעיל שלהם בתוספת אפשרות חיפוש רלוונטי למיקום הנוכחי שלך, לעומת זאפ שהוביל אותי לפורטל WAP שהציג שהמוצר הנמכר בו הוא מסך מאג CRT שנמכר לאחרונה ב-2008 ולמעשה לא נכלל בכלל בתוצאות החיפוש של גוגל.

אז מה עם הסוחר?

לפי הכתוב באתר זאפ יש להם “טכנולוגיה יחודית להשוואת מחירים מהמתקדמות ביותר מסוגה – תהליך הסריקה מתבצע אוטומטית מספר פעמים ביום”.  לא יכולתי להסתכל על ממשק הניהול של זאפ כי הם לא מספקים אפשרויות רישום של לקוחות חדשים אוטומטיים, וכמו כן זאפ אומנם רושמים אותך לשירות ללא תשלום – אולם על כל קליק שמוביל לאתר שלך אתה צריך לשלם.

מצד שני באה גוגל ופשוט מאפשרת לך להרשם אוטומטית ולהתחיל להזרים להם מוצרים, בלי  יודע מדי שאלות, מספיק שיש לך חשבון גוגל (למי אין?) 2-3 קליקים אותה מוכן לעבודה, ממשק הסוחרים הראשוני דורש להעלות קובץ גיליון אלקטרוני או ליצור XML, אתה יכול להגדיר לאיזו ארץ להציג מה, והם גם תומכים באימוץ הפורמטים של Shopping.com (שיושבים בנתניה מכל המקומות) וShopzilla.

בנוסף גוגל מספקים כלי ניתוח מידע לגבי קליקים, רשמים (impressions) ודוחות שונים ומגוונים, וכאמור – הכל בחינם.

האם גוגל יהרגו את זאפ אם הם יכנסו לישראל? השאלה לא נכונה לדעתי, כי ברגע שהם יכנסו עם השירות בצורה מלאה, אף בעל עסק שפוי לא ירצה להימנע בהרשמה שם – הם פשוט לא יכולים להרשות את זה לעצמם (במיוחד שזה שירות בניתן בחינם, בניגוד לזאפ שהוא בתשלום). מצד שני, הציבור הישראלי, על אף שהוא התרגל לזאפ ולמבנה שלו, אוהב את גוגל וברגע שהוא יוכל פשוט “לחפש” מחיר במקום לשוטט בממשק של זאפ – הוא יעשה את זה.

אתר זאפ רכש את נתח השוק שלו כמתן מענה לשירות שלא ניתן באמצעי החיפוש הרגילים, וזה בסדר, אולם ברגע שגוגל ממלאת את הצורך הזה , בפורמט הנוכחי ומודל ההכנסות שלו – לא תהיה לו הצדקה קיומית, מזלו כרגע שהשירות נמצא בתקופת הרצה מצומצמת בגוגל שטרם התפשטה למדינות אחרות, וייתכן שאף לעולם לא תגיע לישראל, אבל אם אני הייתי ממקבלי ההחלטות בזאפ, הייתי מתחיל לעבוד על שדרוגים, ומהר.

הפוסט פורסם במקור בבלוג “זה הגיע מהאינטרנט

חגי יעקובסון

מגיל צעיר שובר דברים (ומשתדל להרכיבם מחדש מבלי להשאיר ברגים בחוץ) משחק במשחקי מחשב עוד מימי הויק-20 והסגה מסטר סיסטם, בימים אלו נראה חורש על האקסבוקס-360.

הגב

10 תגובות על "גוגל עושים זאפ"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
zohar
Guest

אחת השיטות של גוגל להציג מידע רלוונטי, היא לחפש בדפי האינטרנט מידע RDFa – כלומר מטה-מידע כחלק מרכיבי הדף (ולא רק בראש הדף). כך לדוגמה, גוגל יידע בדיוק מה בדף שלכם מציין את המחיר, ומה מציין את תכונות המוצר, ומה מציין את שם היצרן.

תקן ה-RDFa הוכרז כבר כתקן מועדף על גוגל ורצוי להעביר את אתרי האינטרנט לשימוש בתקן זה, וכך להגיע ליותר דפי תוצאות בגוגל.
אני לא יודע מה קורה עם כלל מערכות ניהול התוכן, אבל לפחות בדרופל, החל מגרסה 7 (שתצא בעוד חודש-חודשיים), יש תמיכה מובנית לשימוש בתקן זה.

מצלמות אבטחה
Guest

אני מקווה שכאשר זה יגיע לארץ השוואת המוצרים בתחום מצלמות אבטחה תעשה לפי התכונות ולא כמו בזאפ שמשווים מצלמות מעפנות עם מצלמות איכותיות….זה כמו לערבב בשר וחלב איך שהקטגוריה של מצלמות אבטחה מתנהלת (וזה נכון גם לגבי אתר kama).

חגי יעקובסון
Guest

מצלמות אבטחה היקר,
הרצתי בחיפוש שם Security cameras ואכן עורבב שם קצת בשר וחלב כדבריך.
ברגע שחיפשתי professional security camera systems קיבלתי תוצאות רלוונטיות.
מה שתחפש זה מה שתקבל.

מצלמות אבטחה
Guest

אני התכוונתי שבזאפ התוצאות מעורבבות ולא מאורגנות…..אבל אין ספק שזה אחל’ה כלי ללקוחות….במקום לסרוק אתר אתר ולבקש הצעות מחיר …זה יקל עלינו כלקוחות את תהליך הרכישה…..זה רק צריך להגיע לארץ.

ענת
Guest

מסכימה עם חגי – שבוודאי שעסקים ישראליים ישתמשו ב”צעצוע” החדש, זה אולי יחליט מעט את “זאפ”, אבל ממש לא מאיים עליו. אנשי זאפ אמנם לא יכולים לנוח על זרי הדפנה, אבל עדיין אין סיבה ממשית לדאגה. לקונה הישראלי חשובה מאוד חוות הדעת של הגולשים ופידבקים והנסיון והכלים שזאפ צברו עומדים להם לזכותם (לפחות בינתיים… (-:)

מורן
Guest

קצת הסטוריה, גוגל השיקו את FROOGLE מנוע השוואת מחירים בשנת 2004 או 2005.
גוגל נכשלו. על הכף היה מונח בעצם אוטומציה מלאה של מנועי השוואת מחירים ומוצרים (גוגל) מול מערכים של מאות עובדים שממיינים ומקטלגים מוצרים בצורה חצי אוטומאטית/ ידנית(שופינג קום ורבים אחרים). היו חברות שעשו הון רק מלארגן קבצי מידע בשביל פרוגל מאתרים שפרוגל התקשה לסרוק ולמיין.

מצלמות אבטחה
Guest

אם כל הכבוד (ושי כבוד לאח הגדול) גוגל – זאפ לטמי עושה עבודה מצויינת. בתור אחד שלא פעם עשה שימוש ואף הלך לקנות מוצרי צילום בעקבות זאפ אני אומר: “אם זה לא שבור…אל תתקן את זה” כמאמר האמריקאים…

אלמוג התקנות
Guest

אני מקווה שבגוגל יהיו אמינים יותר
כך שאם מפרסים מוצר כולל משלוח חינם
כך באמת יהיה .
ולא לאחר שניכסים לאתר מוסיפים את עלות המשלוח בטענות שונות.

הלוחש לתריסים
Guest

נשמע טוב

ביקורת מבנים
Guest

הרבה דברים השתנו בגוגל מאז – אני בטוח שאפשר לעדכן את הפוסט הזה עם אינפורמציה יותר עדכנית

wpDiscuz

תגיות לכתבה: