ענן מקרטע: ג'ימייל נפל וחזר במהלך הלילה
אם במהלך היממה האחרונה לא הצלחתם להתחבר לג'ימייל שלכם, אתם לא לבד. מיליוני משתמשים היו מנותקים במסגרת תקלה בשירות שמזכירה לכולם את התלות שלנו בענן
במהלך היממה האחרונה מיליוני משתמשים בשירות הדואר האלקטרוני הפופולארי של גוגל לא הצליחו לגשת לחשבון שלהם. הבעיה מנעה את הגישה מהמשתמשים למשך קצת יותר משעה לפני שגוגל הצליחה לפתור אותה.
בהודעה שפירסמה החברה בעמוד סטטוס השירותים שלה נמסר, כי התקלה השפיעה על פחות מ-2% מהמשתמשים בשירות הדואר הפופולארי. אחוזים אלה מתורגמים למספר מיליוני משתמשים שהושפעו מהתקלה. משתמשים אלה כוללים משתמשים פרטיים ומשתמשים מוסדיים, הנעזרים בשירותי גוגל במסגרת הפעילות העסקית שלהם.
מנותקים מהמייל
התקלה בשירות ג'ימייל מגיעה בתקופה קריטית עבור גוגל. החברה מנהלת מסע תקשורתי נגד פייסבוק ואחרים בגין האיום שהם מייצגים עבור רשת אינטרנט פתוחה, במקביל להכנה להשקת שירות אחסון בענן, ה-Google Drive. שירות זה נועד להתחרות ראש בראש בשירותים פופולאריים אחרים, כמו דרופבוקס והסקיידרייב של מיקרוסופט.
במהלך השנים האחרונות משקיעה גוגל מאמצים כבירים מאחורי הקלעים במטרה להכין את הקרקע למעבר של כל המידע של המשתמשים אל הענן. החברה עובדת, למשל, על מערכת הפעלה שלמה המבוססת על ניהול המידע של המשתמשים בענן: Chrome OS. מערכת הפעלה זו מנהלת את כל קבצי ההגדרות וקבצי המידע של המשתמש בענן, כך שהמחשב שמריץ אותה הופך להיות בסך הכל מסוף גישה אל המידע האצור בחשבון של המשתמש בענן של גוגל.
מעבר למערכת ההפעלה, גוגל מכינה רשת שלמה של יישומים אינטרנטיים שיספקו את כל הצרכים שלנו, כתחליף ישיר לתוכנות הקיימות היום. כך, למשל, פרוייקט ה-Google Docs שמתחרה בצורה ישירה בתוכנות הדגל של מיקרוסופט, כגון וורד ואקסל. יישומים אינטרנטיים אלה, אשר לעיתים גוגל מתייחסת אליהם כ-services ולעיתים כ-apps, עתידים להפוך בעתיד הלא-רחוק לחלק בלתי-נפרד ממערכת ההפעלה החדשה של החברה, המתנהלת כולה בענן.
זמינות קריטית
לכן, היום חשוב יותר מתמיד שתקלות מהותיות בשירותים מבוססי ענן לא יתרחשו, והמערכות יבנו מתכתחילה בצורה כזאת שתאפשר למשתמשים להמשיך לעבוד אופליין גם כאשר החיבור לענן נותק זמנית. חלק ממתחרותיה של גוגל, למשל, מתהדרות בכושר שרידות של 99.9% מהזמן. אבל, כאשר מתרגמים את זה בחישוב שנתי לכמה זמן מדובר בפועל, מדובר בכמות שעות של ניתוק מהענן, שאם תתרחש בבאת אחת, במסגרת תקלה גדולה אחת במהלך השנה, לאותו עסק המסתמך על גישה לענן צפוי יום מאתגר במיוחד.
נזכיר, כי בשנה האחרונה נשמעים יותר ויותר קולות הקוראים לעסקים להעביר את המידע שלהם אל הענן הארגוני, בין אם זה ענן פרטי או אחר. בין הקולות האלה בולטת בהעדרה התייחסותם של ה-CIO's כיצד הם מתכננים להבטיח את יכולת הארגון להמשיך לתפקד במצבים של ניתוק מהענן, בין אם כתוצאה מתקלה או מכל סיבה אחרת.
לכן, תקלות מסוג אלו, גם כשהן נמשכות פרקי זמן קצרים, מזכירות לכולנו, שגם עבור אנשים פרטיים וגם עבור עסקים המבצעים את המעבר לענן, או שוקלים לבצע מעבר כזה בקרוב, חשוב לתכנן מה לעשות במקרה בו אין זמנית גישה לענן.
הגב
6 תגובות על "ענן מקרטע: ג'ימייל נפל וחזר במהלך הלילה"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
קודם כל, זה לא היה בלילה. כפי שדווחתי, התקלה התחילה בסביבות שעה 19:30 שעון ישראל.
שנית, גוגל עדכנו בעמוד הסטטוס שלהם שהתקלה השפיעה על 10% מקהל המשתמשים, ולא 2% כפי שדווח בהתחלה.
זאת לא הפעם הראשונה שאתם מפרסמים פוסטים באתר בלי לבדוק את העובדות תחילה.
Icel, תודה על תגובתך.
שים לב, כי ב-Dashboard של גוגל מצוין במפורש, כי התקלה השפיעה על "10% מהמשתמשים שניסו להתחבר במשך זמן התקלה" (מופיע תחת עדכון 6:45PM פיסיפיק).
אם תסתכל מעט למטה, בעדכון של שעה 7:18PM, תוכל לראות שבגוגל מציינים שהתקלה "משפיעה על 2% מה-Google Mail user base".
להלן הקישור ל-Dashboard, כפי שהוא מופיע גם בכתבה:
http://www.google.com/appsstatus#hl=en&v=issue&ts=1334721599000&iid=a88855ea3653b5d2f71d98b0b8906f84
נכון, כלומר גוגל *עדכנו* את הסטטוס שלהם לאורך זמן.
העדכון של ה-10% (4/17/12 8:46 PM) היה חצי שעה *אחרי* העדכון על ה-2% (4/17/12 8:18 PM).
עקבתי אחרי האירוע בזמן אמת גם בגוגל, בטוויטר ובגוגל פלוס. יש לי גם צילומי מסך של השלבים השונים של הדיווח בגוגל ובמקומות אחרים.
שים לב, ש-10% נמדדים מתוך "המשתמשים שניסו להתחבר במשך זמן התקלה" (ולא מתוך כלל המשתמשים הרשומים לשירות), ואילו ה-2% נמדדים מתוך ה"Google Mail user base" (הכולל את כלל המשתמשים).
OK, הבהרה במקום.
תודה על התקלה, שהזכירה לנו למה חשוב כל כך לא להסתובב עם הראש בעננים ולהמשיך לקרקע חומרים חשובים באמצעי גיבוי פרימיטיביים, כמו כונני גיבוי או אפילו דיסקים דיוידי. ומאותה סיבה, אני לא קונה את ההמלצה להיפרד מהאאוטלוק או הת'נדרבירד. שם, לפחות, יש אפשרות לקרוא מיילים באוף ליין, מה שג'ימייל עדיין לא מציעים…