קמפיין בעייתי בפייסבוק: הילד הפקטיבי שלכם מציע חברות

חברת קונדומים ברזילאית שהובילה קמפיין יצירתי במיוחד ברשת החברתית מעלה שוב את סוגיית הפרטיות בפייסבוק. הצצה לקמפיין ולבעיות שהוא טומן בחובו

תמונה: flickr, cc-by, marabuchi

חברת הפרסום Media Outlaws החליטה לפרסם חברת קונדומים ברזילאית בשם Olla Condoms באמצעות יוזמה יצירתית אך בעייתית לא פחות. הדרך בה בחרה חברת הפרסום היה לפתוח חשבונות משתמש פקטיביים של הילדים העתידיים לכאורה של משתמשים רנדומלים בפייסבוק, שפנו אליהם באמצעות הפרופיל הפקטיבי והציעו להם חברות.

טוויסט גאוני על רשתות חברתיות, או בדיחה גרועה?

החשיפה באתר Mashable לקמפיין של Olla מחזק את הצורך העז להגדיר את הגבולות ברשת החברתית הגדולה בעולם. האם זה לגיטימי שחברות פרסום וחברות מסחריות יוכלו לעבור על כללי ההתנהגות הפורמליים של פייסבוק, ללא ענישה וסגירת חשבונות מצד מנהלי פייסבוק? הרי אם היה מדובר באנשים פרטיים, פייסבוק היתה נוקטת אקט מניעתי באופן מידי ומנטרלת את החשבון (ואולי אחר-כך מוחקת אותו). בסרטון המצורף, תוכלו לצפות בתיאור של הקמפיין.

וידאו: חצו את הגבול, או רק מותחים אותו קצת?

התחזות וירטואלית לצורך קידום מסחרי

ההתחזות הוירטואלית שמפעילה חברת הקונדומים לצורך קידומה המסחרי, וקידום מוצריה, אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות פייסבוק לגבי זהויות של אנשים שפותחים חשבונות ברשת החברתית. למעשה, עצם ההודאה שלהם כי הם פתחו חשבונות בפייסבוק בסיטונאות עשוי לסבך אותם אם בפייסבוק יבחרו לנקוט בצעדים נגד החברה, או נגד הקמפיין.

האם זה לגיטימי לגנוב לאנשים את השם, להוסיף את הסיומת “Jr.”, ולפנות אליהם בבקשה לחברות בפייסבוק, כאשר בתמונת הפרופיל של היישות הבדויה מופיע תינוק, ובכיתוב מתחתיו כתוב כי מומלץ להשתמש בקונדומים כדי להימנע מהפתעות שכאלה?

יש שיצדדו בצד החברה, ויכנו את המהלך השיווקי כחדשני, או ככזה שיכול לדבר אל הנוער בשפה שהוא מכיר. לעומתם, יהיו כאלה שיביעו התנגדות לניצול לרעה של פייסבוק, ובפרטיות המשתמשים. בין אם אתם שייכים לקבוצה הראשונה או לאחרונה, הקמפיין בהחלט מעלה על הפרק את הסוגיה של שימוש במידע האישי שלכם (השם, למשל) לצרכים מסחריים בתוך פייסבוק. האם אתם הייתם מוכנים לתת את הסכמתכם, שיקחו מידע אישי שלכם מהפרופיל, וישתמשו בו לצורך קמפיין פרסומי? אגב, זה לא הקמפיין הפרובוקטיבי הראשון של החברה, ואם תחפשו ברשת תוכלו למצוא שרידים מקמפיינים קודמים שלה.

יש לציין כי בעבר נמנעה פייסבוק ליטול את המידע האישי של המשתמשים ולהשתמש בו בעצמה לצורכי פרסום, בעקבות התנגדות המשתמשים, היא השיבה בשקט את האלמנט הזה כבר לפני מספר חודשים. היום, חלק מכם בוודאי שמים לב כי במהלך יום גלישה ממוצע שלכם בפייסבוק, מופיעות מודעות פרסומיות באחד הצדדים של הדף, בהן מצוין כי החברים שלכם מקדמים, בלי ידיעתם, מותגים שונים, ו”ממליצים” לכם להצטרף אליהם ולעשות לייק.

כפי שניחשה פייסבוק כבר לפני שנה, הפעם, מחאת המשתמשים, אם היתה כזו, היתה בעוצמה לא רלוונטית, ולראיה, הם ממשיכים עם הקמפיינים הללו – ללא הפסקה. ומתי מישהו שאל אתכם אם אתם מוכנים לקחת חלק פעיל בקמפיין פרסומי?

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 תגובות על "קמפיין בעייתי בפייסבוק: הילד הפקטיבי שלכם מציע חברות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רחל סעדיה
Guest

קמפיינים פרסומיים רבים חצו גבולות והציבו לא פעם שאלות אתיות לגבי הזכות לפרטיות. אולם כאשר נכנסים לרשת חברתית יש לקחת בחשבון שיהיו בעיות. רשת חברתית דוגמת פייסבוק היא כפירצה הקוראת לגנב. ורשת חברתית היא פלטפורמה מעולה לפרסום. LIKE it or not – That’s social LIFE הססמה הזו צצה לי בראש ברגע כתיבת שורות אלה…
אגב – מילא פרסומת לקונדומים אבל מה באמת קורה כשמישהו נכנס אל חשבון הפייסבוק שלך כמתחזה…

מורן
Guest

קמפיין גאוני ותמיד יש את האופציה לחסום את הבייבי המטריד:-)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: