זהירות! חבילה חורגת

ה-FCC שוקל לחייב את חברות הסלולר האמריקניות להודיע מראש ללקוחות לפני שהלקוח חורג ממסגרת חבילת התקשורת שלו. האם בארץ נוכל לראות בקרוב מהלכים דומים?

האם בקרוב יחויבו חברות הסלולר לעדכן אותנו כשאנחנו מתקרבים לסוף חבילת הגלישה שלנו ועומדים לעבור אותה? האם הם יחויבו להזהיר אותנו שאנחנו עומדים לעבור את סכום הדקות ששילמנו עליו מחיר נמוך, ועומדים להיות מחויבים במחיר גבוה בהרבה? בארצות הברית, החובה הזאת עשויה להפוך למציאות.

חבילה מוגדרת מראש

לרוב המשתמשים הסלולריים יש חבילה מוגדרת מראש. החבילה כוללת סכום דקות, מסרונים ודאטה, למי שמחובר ל-3G, ובתמורה הסכמנו לשלם סכום כסף מוגדר מראש. באותו הסכם מפורט גם התעריף שבו נחויב כאשר נחרוג מהחבילה ששילמנו עליה, ועבור מרביתנו מעמד חתימת חוזה ההתקשרות הוא גם הפעם האחרונה שראינו את העלויות המדויקות הללו.

בארצות הברית, ה-FCC הציעה לחייב את חברות הסלולר להודיע ללקוחותיהן כשהם עומדים לסיים את המכסה החודשית שלהם לפני תום החודש, ולמעשה להתריע בפניהם שהם עומדים להיות מחויבים בתעריף הגבוה יותר, מעבר לחבילה שאליה התחייבו.

אחת הסיבות להעלאת ההצעה היא העליה בכמות משתמשי בסמארטפונים בארצות הברית. עליה זו רק מגבירה את חשיבות המהלך, היות ומשתמשי המסארטפונים חשופים יותר להפתעות בחשבון החודשי לאור השימוש הגובר והולך בחבילות גלישה סלולרית, בנוסף לחבילות דקות השיחה והמסרונים.

בארצות הברית, בדומה לישראל, יש גוף מאוחד המאגד בתוכו את האינטרסים של כל חברות הסלולר. גוף זה מתנגד, כמובן, להצעת ה-FCC לחייב את חברות הסלולר האמריקניות להתריע בפני הלקוחות כי הם עומדים להיות מחויבים בתעריף יקר הרבה יותר.

הפורום

בארץ ישנו גוף דומה, הנקרא “פורום החברות הסלולריות“. הפורום מייצג, לפי הגדרתו שלו, רק את שלושת חברות הסלולר הגדולות היום, סלקום, פרטנר ופלאפון (ללא מירס). האם בארץ יוזמה כזו תוכל להצליח? האם בארץ נוכל להראות שאנחנו מדינה מתקדמת יותר? בארצות הברית, הגוף המאוחד, ה-CTIA, התנגד למהלך. חברות הסלולר באמצעות הגוף המאוחד טענו כי ההצעה פוגעת בזכויות היסוד שלהן. הן אינן רואות עצמן מחויבות לדווח אקטיבית ללקוחות, וכל שכן לגבי התקרבות למועד סיום חבילת התקשורת שעליהם חתום הלקוח.

בארץ, דיווח כזה של חברות הסלולר יכול להיות דווקא דבר מבורך. בטווח הקצר, ייתכן וחלק מהמשתמשים יכלכלו צעדיהם בקפידה, כאשר שבוע או שבועיים לפני סוף החודש הם כבר מגיעים לסוף חבילת התקשורת. אבל, יש לזכור כי ישנם לקוחות רבים, ביניהם לקוחות עסקיים, אשר חייבים את המכשיר הסלולרי כחיבור ללקוחותיהם. אנשים אלה ימשיכו לעבוד עם הסלולרי גם אם באמצע החודש הסתיימה חבילת התקשורת שלהם.

כבר היום, חברת סלקום מספקת התראות על התקרבות לקצה חבילת הדאטה של המשתמש ועל חצייתה, אך במקרים רבים כבר שמענו על אי-דיוקים בהתראות שגרמו למשתמשים לבטל את תעבורת הדאטה במכשיר עד סוף החודש, בלי שבאמת הגיעו לסוף החבילה שלהם. אף על פי כן, זהו אכן שירות מבורך ואנו מקווים שגם משרד התקשורת בישראל יחייב את כל המפעילות לפעול בצורה דומה.

דיבידנד נסתר

אם חושבים על זה לעומק, לחברות הסלולר בארץ יש דווקא מה להרוויח ממהלך שזה. הלקוחות העסקיים והלקוחות הפרטיים שיחצו את חבילות התקשורת שלהם לפני סוף החודש ייצרו אתם קשר מחדש כדי לעדכן את חבילת התקשורת. זה יתרון משמעותי עבור חברות הסלולר. כל חבילת תקשורת שחברה סלולרית מציעה, מגלמת בתוכה רכיב של רווח עבורה. לכן, כל עדכון חבילה מגלם אף הוא עדכון רווח עבורה. הדיבידנד הנוסף שיכולות חברות הסלולר הישראליות להרוויח הוא שהלקוחות ירגישו מרוצים. לקוח מרוצה, הוא לקוח שנשאר אתך ולא נוטש.

בעידן של ניידות מספרים, עידן בו מוגבלת ההתחייבות שחברה סלולרית יכולה לכבול בה את הצרכן, יש לקוות כי החברות הישראליות יראו את הרעיון האמריקני וישקלו בחיוב לאמץ אותו אל חיקן.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "זהירות! חבילה חורגת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נועם שוורץ
Guest

גם באורנג’ יש מערכת התרעות כזו, היא דווקא בסדר גמור.
מה החידוש?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: