כשתעשיית הרחפנים תפתור את 4 האתגרים הללו היא צפוייה להשתלט על חיינו

בשנים האחרונות צמח לו תחום שלא מפסיק לצבור תאוצה. עם זאת, עד שלא יפתור את 4 המכשולים הללו, הוא יתקשה להמריא באמת

dji

DJI Inspire 1

מאת רועי לייזר, מנהל השקעות בקרן ההון סיכון TLV Partners.

ועידת 2016 CES שנערכה לאחרונה בלאס וגאס הוכיחה מעל לכל ספק שתחום הרחפנים הוא אחד התחומים הטרנדיים בזירת הסטרטאפים העולמית. בתערוכה הוצגו לראשונה הדגמים החדשים של יצרניות הרחפנים הגדולות 3D Robotics האמריקאית ו-DJI הסינית. אינטל חשפה לעולם מערכת זיהוי מכשולים חדשה והדגימה איך בעזרת המערכת, רחפן מסוגל לעקוב אחרי רוכב אופניים ולהתחמק מעץ שנופל לעברו. למרות ההודעות המרעישות האלה, הפרסום שמשך את מירב תשומת הלב הגיע דווקא מ-GoPro שהכריזה על רחפן צילום חדש מתוצרתה שיקרא Karma.

השימוש ברחפנים הוא לא חדש וכבר לפני שנתיים Amazon חשפה לעולם את התוכניות שלה לספק שירות משלוחים מבוסס רחפנים בסרטון ויראלי שזכה למיליוני צפיות. הסרטון הזה בשילוב עם פיתוחים טכנולוגיים חדשים ושינוי רגולציה שפורסמו על ידי ה-FAA, רשות התעופה האמריקאית, יצרו באז רציני. גם עולם ההשקעות לא נשאר אדיש להתפתחויות – במחצית הראשונה של שנת 2015 הושקעו יותר מ-952 מיליון דולר בתחום הרחפנים, פי 7 מההשקעה בשנת 2014, והמספרים האלה צפויים לגדול בקצב מהיר גם בשנים הבאות.

למרות ההייפ האדיר סביב נושא הרחפנים וההשקעות הגדולות, עדיין קיימים אתגרים רציניים בענף. במחקר שביצענו לאחרונה, ריכזנו את האתגרים המשמעותיים שעומדים בפני תעשיית הרחפנים ואת הפתרונות הטכנולוגיים של כ-30 חברות ישראליות שפועלות בתחום. הרשימה פתוחה לכולם, ניתן לערוך אותה ולעדכן כאן.

1. התמודדות עם סוגיות בטיחות

נסו לדמיין מה עשוי לקרות כאשר רחפן במשקל עשרה קילוגרם צונח מגובה כמה עשרות מטרים על רכב חונה (שלא לדבר על הולך רגל). במציאות שבה עשרות רחפנים טסים מעלינו ומבצעים משימות שונות ומשונות, תאונות של רחפנים הן עניין שבשגרה. בין אם רחפן פוגע ברכוש, בבן אדם או ברחפן אחר הנזק יכול להיות משמעותי מאוד והחברות הגדולות יהיו חייבות לדעת איך להתמודד עם הבעיה הזו.
קיימות הרבה חברות שמפתחות מנגנוני בטיחות לרחפנים החל ממצנחים ייעודיים ועד למערכות זיהוי מכשולים מתקדמות. חברת 3rdEye מהרצליה מפתחת מערכת מתקדמת שתאפשר לרחפנים לזהות ולהימנע מטיסה בקרבת בני אדם. “קיימות היום טכנולוגיות שמאפשרות לזהות בן אדם באמצעות חיישן יציב שנמצא במצב סטטי. ברגע שהחיישן נמצא בתנועה כמו במקרה של רחפן, העסק הופך להרבה יותר מסובך” אומר ליאור סגל מנכ”ל החברה.

Parrot BeBop Drone 2

Parrot BeBop Drone 2

2. מערכות לטיסה אוטונומית

רחפנים שמוטסים על ידי מפעיל הולכים ותופסים תאוצה. יחד עם זאת, אנחנו מאמינים שהצמיחה המהירה באמת תגיע רק כשתבשיל הטכנולוגיה שתאפשר טיסה עצמאית של רחפנים – בלי התערבות אנושית. טיסה אוטונומית (Autonomous Flight) היא הטרנד החם ביותר בעולם הרחפנים וכמה מהמוחות הטובים בעולם מנסים לפתח את התשתית שתאפשר אותה.

הטכנולוגיה שמפתחת Dronomy הישראלית שגייסה כבר 1.5 מליון דולר, מתמודדת בדיוק עם האתגר הזה. “בניגוד לרחפנים שנועדו לשימוש צבאי, רחפנים מסחריים נעים בגבהים נמוכים יותר וצריכים להיות מסוגלים להתמודד עם מכשולים והפרעות בדרך” אומר אורי אפק, שיסד יחד עם גיא רז את Dronomy. המערכת של Dronomy משתמשת בטכנולוגיות של ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית, מצליחה לזהות מכשולים בזמן אמת ולתקן את מסלול הטיסה על מנת להימנע מהם.

3. הארכת משך זמן הטיסה

אתגר נוסף בשימוש ברחפנים לצרכים מסחריים הוא משך הטיסה וזמן הטיסה. למרות התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות, אפילו הרחפנים המסחריים המתקדמים ביותר שנמכרים כיום מוגבלים לזמן טיסה רציפה מקסימלי של כ-20 דקות. המגבלה הזו מונעת שימוש ברחפנים למשימות ממושכות ומחייבת את המפעיל להטעין את הסוללה או להחליף אותה לעיתים קרובות.

איתי שטראוס ויצחק טל ממכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, ייסדו בשנת 2014 את AirScort במטרה לפתח פלטפורמה שתאפשר הטענה אוטונומית של רחפנים. “אפשר לחשוב על חקלאי שמנסה לצלם שדה גדול שיש בו עשרות חלקות, אבל הוא משתמש ברחפן שמסוגל לצלם חלקה אחת בכל פעם לפני שנגמרת לו הסוללה. בעזרת המערכת שלנו החקלאי יוכל להגדיר מראש רשימה של משימות צילום והרחפן יוכל לטוס באופן עצמאי, להטעין את עצמו ולהמשיך למשימה הבאה” אומרים שטראוס וטל. הפתרון של AirScort יאפשר להפוך משימות צילום חד פעמיות למשימות תדירות ושגרתיות. באופן כזה ניתן יהיה לעקוב אחר אובייקט (החל משדה, דרך יעד מודיעיני ועד לאתר בנייה), לזהות שינויים קטנים בשטח לאורך זמן, ולחסוך עשרות ומאות שעות עבודה של מפעילים.

4. רגולציה

בשנים האחרונות חלה בארה”ב התפתחות משמעותית בהסדרה ובניהול של תחום הרחפנים, אבל הדרך עוד ארוכה. ה-FAA, רשות התעופה האמריקאית, קובעת מהו גובה ההטסה המקסימלי של רחפן מסחרי, מתארת אילו אזורים אסורים לטיסה ומגדירה שאין להטיס רחפן כשהוא לא נמצא בקשר עין עם המפעיל. עד היום חולקו על ידי ה-FAA מעל 3,000 רישיונות להטסת רחפנים לצרכים אזרחיים ולאחרונה הוכרז כי כל בעל רחפן בארה”ב חייב להירשם במערכת ממשלתית ייעודית.

רן לוי וזיו לוי המייסדים של חברת SkyRails, מאמינים שבעתיד הלא רחוק יוקמו מערכות פיקוח אווירי לרחפנים בכל מדינה מתקדמת. בשונה מעולם הפיקוח על כלי טיס מאוישים, פיקוח על רחפנים יעשה באופן מהיר ומיידי, יאפשר לנהל כמויות כלי טיס עצומות ויתמודד בהצלחה עם טיסות קצרות מאוד. המערכת אותה מפתחים ב-SkyRails יודעת לקבל את פרטי הרחפן והמשימה הדרושה, ולייצר את המסלול הבטיחותי והיעיל ביותר. המערכת יוצרת מסלול אופטימלי כשהיא מתחשבת בתנאי השטח, רחפנים אחרים, אזורים מסוכנים לטיסה וגם בהתרעות שמגיעות בזמן אמת מכוחות הבטחון. “בשריפה שפרצה לפני כמה חודשים, מספר רחפנים שצילמו את האזור מנעו ממסוקי הכיבוי להיכנס לשטח ולהילחם באש. לכוחות הבטחון לקח זמן רב לאתר את המפעילים ולפנות את השטח. בעזרת SkyRails כוחות הבטחון יוכלו לשגר התרעה בזמן חירום והמערכת תנווט באופן אוטומטי את כל הרחפנים לטוס במסלולים בטוחים”.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "כשתעשיית הרחפנים תפתור את 4 האתגרים הללו היא צפוייה להשתלט על חיינו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אי אפשר עם המחירים האלה
Guest
אי אפשר עם המחירים האלה

מחיררררר

arik100
Guest

תכלס

wpDiscuz

תגיות לכתבה: