כך תיצרו שם ולוגו שאף אחד לא ישכח

על מנת לייצר שם ולוגו שמשתמשים יזכרו לאורך זמן, כדאי להבין איך בדיוק עובד הזיכרון שלנו. הנה טיפ שיעזור לכם

logos shutterstock

מאת איתי חיות, סטודנט לפסיכולוגיה-כלכלה, יזם ביום ואיש שיווק בלילה. מפתח אפליקצייה לקבלת החלטות ושותף בפיתוח קולר חכם לכלבים.

בין אם אתם מנהלים סטארטאפ בתחילת דרכו, חברה עם עשרות עובדים או כזו שאפילו נסחרת בבורסה – סביר להניח שבתחילת הדרך, מצאתם את עצמכם ‘מבזבזים’ המון זמן בחיפוש אחר השם שמתאים לחברה שלכם, זו שהולכת לכבוש את העולם. לאחר שהספקתם לנשום לרווחה, נזכרתם פתאום שיש גם לוגו לעצב. יהיו שיטענו כי מדובר בהשקעה מבוזבזת ומנגד, יש המאמינים כי אין חשוב ממנה בתהליך המיתוג הראשוני. למען הסר ספק, אינני מתכנן להציג בכתבה זו פתרון קסם. אלא, בעזרת דוגמאות, להציג נקודות מחשבה חדשות, שלטעמי יותר חשובות מגודל האותיות בשם או הצבע בלוגו.

תמונה: הלוגו של אפליקציית Clean

הלוגו של אפליקציית Clean

Study Case: אפליקציית Clean הישראלית

נתחיל מדוגמה ישראלית – האפליקציה ”Clean” פותחה השנה ע”י Yoovi Labs ltd., חברה בראשותו של איתן לויט (מפתח אפליקציית “Yoovi”). האפליקציה מאפשרת למשתמשים להחליט אילו תמונות במכשיר הנייד למחוק ואילו לשמור, הממשק ידידותי ומזכיר את הממשק של “Tinder”. מטרת האפליקציה לעזור למשתמש לפנות זיכרון במכשיר הנייד. האייקון של האפליקציה מובא כאן לפניכם משמאל.

בעוד שבוע מהיום, חלקכם עדיין יזכור ואולי גם ינסה את האפליקציה שפיתח לויט, אבל האם תזכרו איך קוראים לה? במשך שבועות הייתי משוכנע שהשם של האפליקציה הוא “Soap” (וזאת למרות שהמשכתי להשתמש בה). מסתבר שאני לא היחיד, שכן, לחלק לא מבוטל מהמשתמשים שפניתי אליהם, נדמה שהשם “Clean” פשוט חמק מזיכרונם. מדוע?

בשנת 1971 פרסם אלן פאביו את תאוריית הקידוד הכפול (Dual-Coding Theory, Paivio, 1971). תאוריית הקידוד הכפול מניחה כי קיימות שתי צורות לייצוג מידע בזיכרון לטווח ארוך: ייצוג מילולי וייצוג תחושתי (ייצוג תמונתי נכלל בתחושתי). פאביו טוען ששני סוגי הזיכרונות (המילולי והתחושתי) מעובדים בשתי מערכות חשיבה שונות. המערכות אמנם נפרדות אך יכולות לפעול לחוד או במקביל. ניקח למשל אדם שאגר במוחו את המונח ‘כלב’. אותו אדם שמר בזיכרונו גם את המילה ‘כלב’ וגם את התמונה שמייצגת עבורו כלב. כאשר נבקש ממנו להיזכר בגירוי, הוא יוכל לשלוף את המילה, התמונה או את שניהם סימולטנית. כאשר נזכיר את המילה ‘כלב’, סביר שתמונה המייצגת כלב תעלה בזיכרונו וכאשר יראה כלב, ככל הנראה ייזכר שלייצור פרוותי שהולך על ארבע, קוראים, כמובן, ‘כלב’. אך מה קורה כאשר לא נוצר קשר אסוציאטיבי בין מילה לבין תמונה? במקרה כזה, יהיה לנו קשה יותר ‘לשלוף’ את המילה מאשר את התמונה.

בניסוי שנערך בשנת 1967 ע”י חוקר זיכרון מפורסם (Shepard, 1967), הוצגו סדרות של מילים, תמונות ומשפטים לשלוש קבוצות של נבדקים. המטלה שהוטלה עליהם הייתה מטלת ההיכר בה התבקשו הנבדקים להבחין בין גירויים שהוצגו קודם לכן לבין כאלה שלא. הממצאים הראו שרמת ההיכר לתמונה הייתה גבוהה מאשר רמת ההיכר לשאר הגירויים (מילים ומשפטים). התוצאה נשמרה גם בבדיקה שנערכה לאחר שבוע מרגע הצגת הגירויים. לתוצאות אלו נמצא אישוש נרחב במחקרים נוספים, אפקט זה נקרא אפקט עליונות התמונה.

אם המוצר שלכם הוא כלי לניהול הזמן, כנראה תתקשו למצוא שם מקורי המכיל את המילה Calendar. בעולם המודרני, לא חסרים רעיונות דומים לשלכם או כאלו הפונים לאותו קהל היעד ולכן, תתקשו למצוא שם או דומיין רלוונטי שלא נרכש כבר בעבר. כיום, אנחנו רואים יותר ויותר חברות סטארטאפ ששמן לא מרמז על הפונקציונאליות שלהן, ולא חסרות דוגמאות.

logos

אין בכוונתי לטעון שלוגו יותר חשוב משם החברה או להפך, אלא ששניהם צריכים לתפקד יחדיו ולענות לחשיבה האסוציאטיבית של המשתמשים הפוטנציאליים ובמיוחד של קהל היעד שלכם. לו הייתם חברה גדולה, כנראה שהייתם משקיעים סכום לא מבוטל במיתוג. במידה ואין זה המקרה (וחבל על הכסף שאין), אני מציע פרקטיקה אחרת. עולם ה-Lean וה-Agile מדריך אותנו לאסוף מידע שמאפשר למידה והסקה לאורך כל שלבי הפיתוח, אך כאשר מדובר בשם או בלוגו אנחנו נוטים להניח שהאינטואיציה שלנו מייצגת את הכלל ולכן ממעטים להתייעץ. הנה הצעתי אליכם: קחו את הסקיצות, גשו לאנשים שמייצגים את קהל היעד שלכם, נסו לראות אילו אסוציאציות עולות להם – באיזה סוג של מוצר הם חושבים שמדובר? מה המוצר עושה? איך הוא תורם? לא מן הנמנע, שתחשפו לרעיונות, אסוציאציות ושלל ממתקים חדשים, שלא הייתם הוגים לבדכם.

לסיכום, חשוב לזכור שלפי מחקריו של פאביו הזיכרון משתפר כאשר קל ליצור אסוציאציה בין הייצוג המילולי לתחושתי. מוצרים כמו קל-בטן (כדורים להקלה בכאבי בטן) או Messanger מאפשרים למשתמשים לזכור את המותג בצורה קלה יותר. אך אם בחרתם בדרך זו, שימו לב שאתם מסתכנים בהתנגשות אפשרית של אסוציאציות. אירוע שלאורך הדרך, אולי יקשה על הטמעת המותג בזיכרונם של המשתמשים.

תמונה: many logos via shutterstock

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

15 תגובות על "כך תיצרו שם ולוגו שאף אחד לא ישכח"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מור קדוש
Guest

כתבה מעולה, מעלה נקודות מחשבה שלפעמים אנחנו מפספסים ממניעים שונים.

אלי
Guest

כתבה מעולה, אני הייתי שמח לראות גם דוגמאות דווקא לאייקונים/לוגואים שכן נחשבים טובים.

רוני
Guest

אף אחת מיצרניות הרכב לא מכילה את המילה “car” בתוכה.
זה לא אומר שזה רע. שם של חברה לא עושה את המיתוג שלה רע בגלל שהוא לא מרמז ישירות על המוצר עצמו.

דוגמה לחברה ששווה היום 700 מיליארד דולר – Apple.
מה לתפוח ולמחשבים ?

בקיצור שיווק אגרסיבי יגרום לך לזכור מותג בין אם תרצה ובין אם לא.

ואפשר לתת דוגמאות מכל תחום בחיים ולהוכיח שלוגו של חברה והשם שלה לא חייבים מתואמים עם המוצר כדי שתזכור אותו.

איתי חיות
Guest
היי רוני, תמיד משמח לראות שאנשים קוראים לעומק ומנסים לשמור על ביקורתיות. כל שאמרת הוא נכון, אך לא סותר את מה שטענתי. אני לא חושב שמישהו מאמין שהשם יכול להפיל את החברה. גודל הבעייה, רלוונטיות המוצר (הרעיון) ויכולות השיווק הן חשובות פי כמה וכמה מאשר ההתאמה האסוציאטיבית בין השם לבין הלוגו. לא חסרות חברות שהצליחו עם שמות שלא מרמזים על הפונקציונאליות של המוצר, מעולם לא טענתי אחרת. שיווק אגריסיבי יגרום לך לזכור מותג בין אם תרצה ובין אם לא? אנחנו לעולם לא מדברים על הפרט. המטרה היא למקסם את החשיפה של זהות המוצר/החברה בפני המשתמשים. דוגמה קיצונית לצורך הבהרה: לא… Read more »
סטיבי
Guest

פעם קראו ל-Apple
Apple Computer.
רק לאחר שהכירו אותם כבר הם קיצרו

חיים
Guest

“מיתוס התפוח” של אייזיק ניוטון, הלוגו שלהם מאוד קשור לחברה שחושבת ומפתחת דברים ,מקדמת טכנולוגיה וכו’. (מחשבים זה טכנולוגיה) הדוגמה שלך ממש לא טובה, הופתעתי שאיתי הגיב.

איתי
Guest

למה ההפתעה חיים? תמיד שמח לקבל פידבק.

כל מה שאמרתם גם נכון, אבל אני חושב שהדוגמה של אפל לא טובה מסיבות אחרות.
זה נכון שפעם קראו להם Apple computers וזה נכון שלאייזק ניוטון היה קטע עם תפוחים :)
אבל כל אלה הן אסוציאציות שעולות לכם בראש וזאת בדיוק הנקודה שלי, לא קוראים לאפל בשמם בגלל ניוטון, הסיפור הוא שונה לגמרי. לכל אחד יש תפיסה קצת שונה.

העובדה היא שהשם שלהם והלוגו שלהם יוצרים אסוציאציה מאוד דומה (כמעט זהה) של, כמובן, תפוח. מה שמאפשר ללקוחות להטמיע את זהות המותג בזיכרון בקלות יתרה.

חיים
Guest

מצחיק שישנה אפלקציה בשם Mouthy עם אותו לוגו בצבע אחר משל Clean
https://itunes.apple.com/app/id751753884?mt=8

אריאל
Guest

קנו את זה מהנאון פרוג’קט.

http://thenounproject.com/term/soap/1533/

איתן לויט
Guest

אמת

ניצן
Guest

אהבתי. זה בדיוק מוכיח את הטענה שצריך להשקיע כסף במיתוג ולא לבחור את הצורה הראשונה שמוצאים ממאגר תמונות ולהצמיד לה את השם של המוצר/חברה כתוב ב-Helvetica… אם שתי אפליקציות שונות עם שמות לא קשורים לאיור הסבון הזה כבר משתמשות בו, כנראה שקופירייטר ומעצב גרפי טובים היו פותרים את הבעיה הזאת.

אולף
Guest

כתבה שטחית ורדודה. נוגעת רק בקצה קצהו של הנושא ולא אומרת כלום.
העיקר למלא את האתר הילדותי והחובבני הזה בתוכן, ועוד לתת לו כותרת ראשית. בטח הכותב גם חבר של אחד העורכים. אחלה.

יריב
Guest

רק אותי מעניין היכן איתי לומד פסיכולוגיה כלכלה? הרבה זמן חיפשתי את האופציה ללמוד את זה.

וגם באיזה שלב הפיתוח של הקולר? האם כבר אפשר להשקיע?

איתי
Guest

היי רונן,

אפשר ללמוד פסיכולוגיה-כלכלה כתואר ראשון דו-חוגי כמעט בכל אוניברסיטה.

הקולר באבטיפוס, אשמח לספר יותר אם רלוונטי.
ittaycha@gmail.com

שי
Guest

היי,
מאוד מעניין.
תופעת התגובות (שאני לוקח בה חלק עכשיו) מעניינת לא פחות….
בקשה- אתה יכול להפנות למאמרים שהזכרת?

תודה :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: