שידור מתוך הקופסה השחורה

הקופסה השחורה המותקנת בכל כלי טיס כמעט, היא כלל אינה קופסה וכלל אינה שחורה ואינה מהווה פתרון מספק לאבחון ומניעה של אסונות אוויריים. יצרנית הטלפונים הלוויניים אירידיום הציגה פיתרון שקשה להבין איך לא חשבו עליו קודם: קופסה שחורה מקוונת שתשדר את המידע מהמטוס במקרה של תקלה או צורך

בשבוע בו הלך לעולומו המדען האוסטרלי דיוויד וורן, ממציא הקופסה השחורה, הציגה חברת אירידיום (Iridium) מוצר חדש במיצג תעופה מהגדולים בעולם, בפארנבורו, אנגליה: קופסה שחורה המשדרת באון-ליין. אירידיום, שידועה בייצור טלפונים לוויניים בעיקר, הציגה מקלט נתוני מצוקה מקוון המאפשר מעקב מתמיד אחר כלי התעופה הנמצא באויר. החברה החלה בפיתוח הפתרון לאחר התרסקותה של טיסה 447 של אייר פרנס אשתקד, בה נהרגו כל 228 מנוסעי האיירבס 330 ואובדן הקופסאות השחורות מנע מהחוקרים מלגלות את סיבת ההתרסקות.

הקופסה השחורה המוכרת (מקור: אתר גיזמודו)

קופסה שחורה – לא קופסה ולא שחורה

אז מה היא קופסה שחורה? נתחיל מכך שזו לא ממש קופסה – מרבית ה-FDRים (flight data recorder) עגולים ומזכירים יותר כדור באולינג. הקופסה העגולה גם לא ממש שחורה – מאז שנות השמונים בונים את המכשירים הללו בצבע כתום כדי שיהיה קל יותר לאתרם במקרה של התרסקות כלי טיס.

כיום, בהנחיית רשויות התעופה בעולם, במרבית המטוסים מותקנות 2-3 קופסאות כאלה – האחת מקליטה את נתוני המכשירים, השנייה את התשדורות בקשר המטוס והשלישית את השיחות בתא הטייס. הנתונים הללו נצברים במיכלים עמידים המסוגלים לשרוד תנאי קור וחום קיצוניים כמו גם, כמובן, את הפגיעות הפיזיות בעת התרסקות. עם זאת, נסיבות התרסקות המטוס מנעו מהחוקרים מלקבל את המידע בהרבה מאוד מקרים. למשל, התרסקותו של מטוס בלב ים תביא לרוב תביא לאובדן הקופסה. הממצאים לפעמים יכולים להיות מרחיקי לכת וחשובים מאין כמוהם. כך למשל נחשפו לעולם כוונות החוטפים של אחד המטוסים ב-9/11 לאחר שזה התרסק במרילנד. תאוריות קונספירציה רבות מעוררים גם ממצאי הקלטות מההתרסקות של מטוסו האישי של נשיא פולין מעל אדמות רוסיה.

איך לא חשבו על זה קודם?

אירידיום, חברה המבוססת בווירג’יניה, מקושרת גם להורדה ופענוח של הקופסאות השחורות אך עיקר פעילותה הינה בתחום תקשורת לווינית. החברה מציעה שמרגע שמתחילה כל התרחשות לא רגילה בכלי הטיס, דוגמת ירידת הלחץ במטוס או שינוי פתאומי בנתיב הטיסה, יחל המטוס לשדר נתוני מיכשור ושיחות בתא הטייס באמצעות מערכת הלווינים של אירידיום. המערכת יכולה לספק מידע ישיר בזמן אמת למנהלי חברת התעופה, בקרי הטיסה כמו גם ליצרני המטוס ומנועיו ולכוחות ההצלה שעל הקרקע באמצעות בקר תקשורת שקיים כבר במטוסים והמספק העברת מידע במהירות 2 קילובייט לשנייה.

הקופסה המקוונת של אירידיום (מקור: אתר היצרן)

על פי הדיווח של Aviation Week, המערכת נבחנה עד כה בטיסות טרנסאטלנטיות והיא נוסתה כבר בשני מטוסי בואינג 767 וזוג מטוסי איירבס A320S השייכים לחברות תעופה שונות. מונו שני צוותי ביקורת – צוות אחד היה אחראי לבחינה של המידע המשודר והשני היה אחראי על בחינת ממצאים של ה”התרסקות” לכאורה.

נראה שחברות התעופה אוהבות את הרעיון כי חברת אירידיום מדווחת שאנטנה שתגביר את מהירות תשדורת ה-IP ל-128 קילובייט בשנייה כבר נמצאת בפיתוח.

מיכאל ויצמן

מורה לאנגלית בהשכלתו, שוטר מג"ב בשירותו הצבאי (כן שוטר בגן ילדים). פריק של טכנולוגיה, סלולר וכל דבר דיגיטלי. בזמנו הפנוי מכתיבת שורות אלו משחק איירסופט.

הגב

1 תגובה על "שידור מתוך הקופסה השחורה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
הנה רעיון
Guest

זה רעיון יפה
אבל הנה רעיון שבאמת אני לא מבין איך לא חשבו עליו קודם
במקום לחפש את הקופסא השחורה (ולצבוע אותה בכתום)
אפשר פשוט להתקין משדר GPS בתוך הקופסא

ואז במקרים כמו ההתרסקות ברומניה אפשר למצוא את הקופסא בשניות
ולא לחפש כמו מפגרים בשטח בין העצים

לא רעיון טוב ?

(לא בטוח שזה יתפוס אם מטוס התרסק באמצע הים אבל ביבשה זה בטוח יתפוס)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: