מפלצת הביג דאטה: איך מתמודדות איתה הישראליות?

האם היא כה מפחידה? כיצד נשתלט עליה? איך מפיקים ממנה תועלת? והאם תאגידים כבר יודעים עלינו בעזרתה הכל?

internet panel

איגוד האינטרנט הישראלי קיים במהלך שבוע שעבר כנס בנושא ביג דאטא במתחם “גוגל קמפוס” אשר חשף את התועלות, האתגרים והשפעותיה המרחיקות לכת של טכנולוגיה זו. תחילה ד”ר אמיר עציוני, חבר הוועד המנהל של האיגוד, בירך את האורחים והסביר על הרלוונטיות של הנושא לחיינו ולאחריו המפתח זוהר ארד ערך הרצאת היכרות לנושא שהסבירה בדיוק מה זה ביג דאטה, מהם שלל המושגים המקצועיים ואילו כלים עומדים זמינים עבורנו על מנת להשתלב בעולם זה.

לאחר הרצאתו של ארד נערך פאנל מומחים מקשת רחבה של תחומים אשר עושים שימוש תדיר בטכנולוגיית הביג דאטה. את הדיון הנחתה העיתונאית ענבל אורפז (TheMarker), שיחד עם יאן שלי (eBay), יוסי שנק (חברת חשמל), ארז מזור (Outbrain), אורן גליקמן (CITI) ויוסי כהן (3base) שחשפו את אופן ההתנהלות היום-יומית של חברות טכנולוגיות עתירות ידע בנושא.

אז מה זה בכלל ביג דאטה? זוהר ארד ניסה להסיר את הלוט מעל המונח הכה שמיש, אך יחד עם זה כל-כך מופשט שכלל לא ברור לציבור. לפי ארד השילוב של כמות המידע אותו אנו מייצרים לצד יכולת העיבוד הטכנולוגית, מובילה אותנו לעולם עם מאגרי חומר עצומים, מעין מחסן ענקי בו נשמרו כל הפעילויות הטכנולוגיות היומיומיות שלנו. ארד הציג לאורחים בכנס ‘מורה נבוכים’ לפלטפורמה אשר מאפשרת לעבד ולנתח את נתוני הביג דאטה וגם לאחסן ולשנע אותם.

הרצאתו של זוהר ארד:

על מנת להמחיש כמה הביג דאטה בשימוש חברת החשמל עצום, הסביר יוסי שנק שמדי יום מייצרים בחברת החשמל 10 טרה בייט של חומרים, שאם נזין לתוכם שירים אנחנו נאזין להם במשך 19 שנה רצוף. בחברת Outbrain, בה עובד ארז מזור מייצרים חומרים בהיקף של כרבע מיליארד תקליטורי די.וי.די. ביום. אך עולם זה לא מתייחס רק לגודל אלא גם ליכולת ולמקצבים, שונות המידע המגיע ממקורות שונים וגם הקישוריות ביניהם. האתגר הגדול טמון בכיצד ניתן לייצר ממסות החומרים הללו ערך כעסק או כמשתמש בודד.

במעבדת הביג דאטה אותה מנהל יאן שלי ב-eBay מתמודדים עם 130 מיליון משתמשים בהיקף של 50 בטא בייט שמייצרים 250 מיליון חיפושים ביום. ההתאמות שנעשות על ידם למנוע החיפוש ולהיסטוריית החיפוש של המשתמש הם אלו שמובילות את הגולש להציע הצעות מחיר ולהיות פעיל באתר. לפני שנתיים עברו בחברה לטכנולוגיה המאפשרת להם לעשות דירוג מחדש של כל התכנים תוך שמונה שעות של כל האתרים ולזהות טרנדים.

“מדובר במידע ששווה הרבה מאוד כסף” מסביר יוסי כהן – שימוש מדויק במידע אותו אנו מייצרים ברשת מאפשר לחברות להציע לנו לקרוא כתבה נוספת שעשויה לעניין אותנו ולהתאים לנו באופן פרסונאלי את הפרסומות על צג המחשב.
אך לא מדובר רק בשיווק, אורן גליקמן מ-CITI בנק הסביר שבאמצעות הביג דאטה הבנק גם מזהה מגמות של השוק וכך מתעצב לו הסחר במטבע החוץ. גם הלקוחות מרוויחים משימוש מדויק יותר של נתונים שמאפשר לבנקים לקחת פחות סיכונים ועל ידי כך להפחית בעמלות. יוסי שנק מסביר שבזכות רשת חכמה גם חברת החשמל מנהלת את העומסים על המערכת בצורה טובה יותר, ומאפשר להם את זיהוי דפוסי הפעילות של הלקוחות בצורה מדוייקת יותר המאפשרת הקלה על שיעורי צריכת החשמל.

פאנל המומחים:

מסלול הרצאות הלימוד בנושא החדשנות של איגוד האינטרנט מתקיים בשיתוף Geektime, במסגרת אקדמיית האינטרנט.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

2 תגובות על "מפלצת הביג דאטה: איך מתמודדות איתה הישראליות?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חן טי
Guest

אז הרבה מידע עובד באינטרנט כל יום?
ואוו !
אז חברות כמו איביי וגוגל יכולות להשתמש במידע הזה?
מדהים שגיליתם דבר כזה!
עשיתם תחקיר עומק לפני שכתבתם את הכתבה הזו?!

BO
Guest

פתהבייט, לא בטא בייט.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: