האח הגדול בממלכת האינטרנט – עידן אנליזת ה-Web

למהפכת האינטרנט שהתרחשה ברובה בעשור הקודם, לקח זמן להבשיל עד כדי פיתוח יישומים שמטרתם לייעל תהליכים פנים או חוץ–ארגוניים. אחת התובנות הראשונות בעניין זה הייתה שהאינטרנט טומן בחובו מידע רב וחשוב עבור חברות על לקוחותיהם הקיימים והפוטנציאליים

אילוסטרציה (מקור: stock.xchng)

בימים אלו של תחילת עשור חדש, קשה לדמיין את עולמנו ללא יכולות האינטרנט שהפכו כה מובנות בסביבת חיינו היומיומית: הורדת סרטים, העלאת תמונות, ניהול חיי חברה, ניהול רשת עסקית, קניות, בידור ועוד. יחד עם זאת, להתנהלות שלנו באינטרנט יש גם משמעות מעשית עסקית עבור גופים הפועלים בעולם ה-B2B  וה-B2C. מעקב הגופים אחר התנהלות לקוחותיהם במרחבי ה web, ובעיקר מעקב שנעשה בצורה חכמה ויעילה, יכול לתרום רבות להצלחתם השיווקית והעסקית.

למהפכת האינטרנט שהתרחשה ברובה בעשור הקודם, לקח זמן להבשיל עד כדי פיתוח יישומים שמטרתם לייעל תהליכים פנים או חוץ–ארגוניים.  אחת התובנות הראשונות בעניין זה הייתה שהאינטרנט טומן בחובו מידע רב וחשוב עבור חברות על לקוחותיהם הקיימים והפוטנציאליים. לפעולה של איסוף וניתוח המידע לשם קבלת תמונת מצב על דפוסי התנהגות ואופן שימוש הלקוחות באתר החברה, קוראים ניתוח תעבורה באינטרנט. המידע הנאסף עוזר לחברות להבין טוב יותר באיזו מידה אתר האינטרנט או הפורטל הארגוני שלהם, אפקטיבי ומספק מידע רלוונטי וחיוני ללקוח קיים או פוטנציאלי.

לא רק איסוף

ראוי להדגיש כי לאיסוף הנתונים בפני עצמו אין משמעות רבה – ניתוח הנתונים הוא החשוב. ללמוד מה המבקרים באתר שלכם מחפשים  – זה מידע שיווקי חשוב. לדעת עליהם מספיק כדי לסווג אותם לפי קריטריונים עסקיים – הוא מידע חשוב ביותר. ניתוח המידע מאפשר להתייחס למבקרים באתר באופן שונה וייחודי המותאם להם אישית. יכולת אדירה זו ממקדת ומייעלת את הטיפול בהם ונתפסת אצלם כשירות מבקרים איכותי המייצר נאמנות מותג.

חברות שונות ומגוון מוצרים פועלים כיום בתחום האנליזה,  מוצרי המדידה, הניתוח והפילוח של אתרי חברות, ומאפשרות גם לנתח דפוסי התנהגות  של מבקרים באתרים חיצוניים כמו פייסבוק ומדיות חברתיות אחרות. יכולת זו היא הדבר ‘החם העכשווי’ בעולם השיווק הדיגיטלי-עולם שמכיר בהשפעה הרבה שיש למדיה החברתית על הפן העסקי. פלטפורמות אלו המספקות מעקב אחר תעבורת הגולשים באינטרנט, מסייעות בהבנה פשוטה ונוחה של מגמות ביקוש צריכה, והסיפור הבא, שקורה במציאות מדי יום ביומו ממחיש זאת.

סיפורים אמיתיים

אילוסטרציה (מקור: stock.xchng)

באחד הימים הסוערים של נובמבר אשתקד, נחתה בשדה התעופה של דנוור קולרדו טיסה טראנס אטלנטית  לאנגליה. בהגיעם לשער הכניסה, חיכתה לנוסעים הודעה מטעם חברת התעופה כי בשל אילוצי מזג האוויר, המטוס מתעכב וההגעה ליעד לא תתבצע כמתוכנן. חלק מהנוסעים אשר שנכפתה עליהם ההמתנה הבלתי צפויה, התחברו למגוון מדיות חברתיות, כמו טוויטר, פייסבוק וכדומה, והחלו לדווח ו’לקטר’ על מצבם העגום.

באותה עת ממש, מנטרת מערכת ניתוח תעבורה את פעילות הגולשים באתרים החברתיים השונים, מזהה את הגולשים עפ”י כתובות IP רלוונטיות השייכות למתחם שדה התעופה, יודעת לדלות מידע, מחרוזות ומילות מפתח כמו ‘ביטול טיסה’ ומסוגלת בו במקום להריץ מול הנוסע המתוסכל הגולש באינטרנט, פרטי טיסה חלופית ליעד ההמשך שלו, מבלי שהוא מודע לכך שהמידע המוצג לו מגיע על סמך ניתוח ופילוח פעילותו ברשת החברתית.

דוגמא נוספת לשילוב מושכל בין מערכות שירות לקוחות ניתן ללמוד מהסיפור הבא: אחת מחברות הסלולר המובילות בעולם, יוצרת קישור מדויק בין פעילויות הגלישה והביקור שלי באתר החברה להצעות שיווקיות ועסקיות שהם מציעים לי. נניח שיש לי דגם X של מכשיר סלולארי ועכשיו אני גולש לתומי באתר החברה ובודק מהן העלויות של מכשיר מתקדם יותר מהדגם  שבידיי.  בדקתי וראיתי שהמחיר גבוה מדי ויצאתי מהאתר.

שבועיים לאחר מכן, בהנחה שעדיין לא התקשרו אליי מחברת הסלולר, אני מתקשר לשירות הלקוחות של החברה ומבקש הבהרה לגבי מצב חשבון הטלפון שלי. נציג החברה מעלה את החשבון שלי ממערכת ה-CRM  שלהם, ורואה גם את המידע המצטבר לגביי ממערכת ניתוח התעבורה. הוא יכול לראות שהתעניינתי בשדרוג של דגם מסוים, התעכבתי כך וכך זמן על פרטי העלויות והחשוב מכל – לא בעצעתי לבסוף את הרכישה.. בו במקום הוא יכול לשלוף  את אחד המבצעים ‘האטרקטיביים’ של החברה עבור הדגם הספציפי ולהציע מחיר משתלם יותר עבורי. כך, מידע שנאסף אודותיי מאתר האינטרנט של החברה משתלב יחד עם מערכת הלקוחות והמכירות/מבצעים של החברה ומוביל לפעולת קנייה מעשית.

כולנו כוכבי ריאליטי

ברוח תכניות הריאליטי של היום, אפשר לראות ביכולת המעקב והניתוח של פעילות הגולשים את “האח הגדול”, זה שרואה ומכוון ומשליט סדר ב”ממלכה”, ותמיד קיים החשש שיהיו כאלו מבין הגולשים שיראו בזה חדירה לפרטיות. עדיין, יותר ויותר גולשים מבינים כיום שמרחבי האינטרנט מנוטרים ומקדמים זאת בברכה, במיוחד כאשר התוצאה של ניטור כזה מתבטאת בשירות טוב יותר עבורם. החברות, מהצד השני, מבינות שלהקים אתר אינטרנט ייצוגי ועשיר, זו פעולה ראשונה חשובה מאין כמוה, אולם ניטור וניתוח שלו חשוב אף יותר אם רוצים לראות החזר על ההשקעה.

האם אתם מעדיפים ניטור והתאמת שירותים לפיו או שמא הפרטיות שלכם חשובה לכם יותר?

Avatar

יניב מלינגר

מחפש פתרונות תוכנה, מנהל תחום מכירות מוצרים בבינת תוכנה והוגה רבות אודות החיבור המחשובי שבין חיי הרוח למעשה

הגב

4 תגובות על "האח הגדול בממלכת האינטרנט – עידן אנליזת ה-Web"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מורן
Guest

אם מנתחים את התנהגות הצרכנים ברשתות השיווק זה די ברור שהשלב הבא יהיה ברשת האינטרנט…נכון זה קצת חדירה לפרטיות, אבל אם זה כדי לקבל שירות יותר טוב אני בעד!

צרכן
Guest
הכל טוב ויפה אבל לא בבית ספרנו (של הצרכנים החכמים והאינדיבידואלים שבנינו לפחות), בניגוד לעדר הנוהר והשועט יש למזלנו עדיין צרכנים נבונים, נותרו בנינו כאלו שמתאימים את העולם (גם הדיגיטלי) אל עצמם ומושכים אלייהם את מה שהם מחפשים ולא להפך, אין לי שום צורך שאתר או פורטל או חברה מסויימת יתאימו לי או ידחפו לי משהו שנראה להם לנכון שיתאים לי או יעניין אותי! כי זה פשוט לא עובד ככה! מה גם שאין לי צורך בזה, אני לר צריך לראות פרסומות זבל שאמורות לפתות אותי לקנות זבל שאני לא צריך. אין לי מה לפזול סתם ולהתרגות וליפול לתכסיכים של המפרסמים,… Read more »
א.א
Guest

תגובה לצרכן כל הכבוד

גבי
Guest

רעיון ענק !!! היכולת לשלב בין כמה וכמה תשתיות שונות אחת מרעותה ולהציג איחוד נתונים מושכל, מדהים עד כמה המידע יכול להיות נגיש עבור מקבלי החלטות או להשיג את המידע שכלל לא היינו מודיעים לקיומו !

wpDiscuz

תגיות לכתבה: