מיקרוסופט רוצה להשתלט על עולם החיפוש והדרך מתחילה בסין [דעה]

העסקה האחרונה של מיקרוסופט עם Baidu, ענקית החיפוש הסינית, לשילוב תוצאות מבינג בתוך ביידו עשויה להיות פתח לחברות מערביות להיכנס חזרה לסין.

מקור: תמונות מסך, עיבוד תמונה

בימים האחרונים נחשף כי מיקרוסופט חתמה על הסכם עם ענקית החיפוש הסיני Baidu לשיתוף פעולה בין השתיים. במסגרת שיתוף הפעולה, משתמשי ביידו הסינים יוכלו לקבל תוצאות חיפוש באנגלית מתוך בינג. מדובר בדריסת רגל משמעותית של מיקרוסופט אל תוך סין, ובמקביל צעד נגד הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש העולמי.

שוק האינטרנט הסיני עומד לעקוף בגודלו כבר במהלך השנים הקרובות את גודלו של האינטרנט דובר האנגלית. ככל שהכלכלה הסינית הולכת ומתחזקת, כך הולך וגדל מספר האנשים בסין שיכולים להרשות לעצמם לגלוש באינטרנט, ובמקביל גדל גם מספר הסינים הגולשים במסגרת העבודה שלהם ברשת.

גם מבחינת מהירות הגלישה, בעוד שבאזורים הכפריים המרוחקים של סין אולי אין עדיין חיבור לאינטרנט, במטרופולינים של סין חיבורי האינטרנט כבר עוברים מחיבורים מבוססי חיוג (dial-up) לחיבורים מהירים, כגון DSL ואחרים. מרכזים עירוניים שכאלה בסין עשויים להיות גדולים מכל קנה מידה שרגילים אליו במערב. למשל, העיר Chongqing, עיר פחות מפורסמת בסין מבייג’ינג או שנגחאי, ועדיין גרים בה כ-30 מיליון תושבים. לכן, כאשר חושבים על הדוגמא של סין, צריך לחשוב בקנה מידה גדול.

1.3 מיליארד

בסין יש כ-1.3 מיליארד תושבים, לעומת כ-1.1. מיליארד תושבים בהודו, ויש לזכור כי סין הופכת להיות מעצמה לא רק כלכלית אלא גם מספרית, שאין לזלזל בה. שוק האינטרנט הסיני הוא אחד מהאטרקטיביים ביותר עבור חברות אינטרנט היום, והיינו עדים לניסיונות של חברות רבות להיכנס לסין מאז התחברה סין לאינטרנט בסוף שנות ה-1980.

בהעדר חברות מערביות המסוגלות לייצר תוצאות חיפוש סיניות רלוונטיות במנדרינית/קנטונזית, נוצרה הזדמנות ליצירת תאגידים מקומיים שימלאו את החסר. כך הוקמה ביידו, בשנת 2000, והצליחה לגרוף נתח שוק משמעותי משוק החיפוש הסיני (היא מדורגת היום במקום ה-6 העולמי בדירוג של Alexa). באותה העת, השחקנית העולמית הדומיננטית היתה חברת יאהו, אשר נסתה להתחרות בביידו, אך ידה של ביידו היתה על העליונה. כל זאת לא מנע מחברות מערביות לנסות ולהיכנס לסין, ולהשיג דריסת רגל בתוך השוק הסיני ההולך ותופח.

גוגל בסין

אחת החברות הגדולות שנכוו לאחרונה מהנוכחות שלה בסין היא גוגל. החברה הקימה בסין סניף מקומי, והציעה לקהל הסיני לקבל תוצאות חיפוש רלוונטיות אליו דרך גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלה. הצנזורה של תוצאות החיפוש היתה תנאי הכרחי לכניסה של גוגל לסין, וכמוה הסכימו לתנאי זה גם יאהו! ומיקרוסופט. הממשל הסיני דורש לצנזר את תוצאות החיפוש כדי להוציא מהן תוצאות שעשויות לגרום לתסיסת ההמון, או נוגעות לנושאים בעייתיים, כגון ההשתלטות הסינית על טיבט.

בעקבות הפריצה הגדולה לשרתי גוגל, ובעיקר לשרתים המשמשים את שירות ג’ימייל, גוגל שקלה לצמצם את פעילותה בסין, וביחד איתה שקלו שוב את המעורבות שלהן בסין חברות מערביות נוספותאך כולן לא יכלו באמת לוותר על נתח מהשוק הסיני, ולכן החלו לפנות למודלים נוספים שאולי אינם כוללים מעורבות ישירה שלהם בסין. אחת הדוגמאות היא כאמור, העסקה המדוברת  בין ביידו לבין בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט.

בינג-ביידו

לפי הפרטים שפורסמו על שיתוף הפעולה בין החברות, מיקרוסופט תספק ללקוחות ביידו את תוצאות החיפוש שלהם מתוך ביידו, וכך למעשה תשלב את מנוע החיפוש שם. עבור מיקרוסופט, מדובר במודל פעולה אידיאלי, שכן היא נמנעת מלספוג ביקורות ישירות על מעורבותה בסין ובסינון תוצאות החיפוש מצד אחד, ומצד שני היא עדיין משיגה דריסת רגל בשוק הסיני. למרות שלא פורסם בדיוק האם תוצאות החיפוש יוגשו תחת המותג BING או תחת ביידו, בכל מקרה מדובר בכניסה משמעותית של בינג ומיקרוסופט אל תוך השוק הסיני.

הצלחת חדירת מיקרוסופט לסין דרך מודל פעולה משולב עם ביידו עשויה לסלול את הדרך לעיסקאות דומות של חברות מערביות נוספות עם חברות סיניות מקומיות. כפועל יוצא של עסקאות שכאלה, שוק האינטרנט הסיני המקומי עשוי להתחזק עוד יותר.

וידאו: ראיון עם רובין לי, מייסד ביידו

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

8 תגובות על "מיקרוסופט רוצה להשתלט על עולם החיפוש והדרך מתחילה בסין [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נברא
Guest

מרשימה מאוד הצניעות והאצילות של רוברט לי. יש לנו לא מעט מה ללמוד ממנו.

נברא
Guest

*** רובין לי

אנטון
Guest

תשנו את הכותרת ומהר. פדיחה לקרוא אותה…

אריק
Guest

זה לא ילך להם, מכמה סיבות:
1. בכל זאת, מדובר במיקרוסופט, חברה של ליצנים…
2. כשאתה נכנע לצנזורה, אתה לא נותן לאנשים את מה שהם באמת רוצים למצוא, ואנשים מוצאים את הדרך להגיע למידע שהם רוצים, הם פשוט יעשו זאת במנוע אחר (גוגל…!).
3. נו באמת, זה מיקרוסופט!

עדי דובין
Member

אריק, לגבי מיקרוסופט וגוגל – תסתכל על המאמר הבא: http://www.newsgeek.co.il/microsoft-vs-google-and-apple-in-the-stock-market/

אולי זה ישנה לך קצת את הדיעה…

דין מרטין
Guest

אריק, מה אתה מקשקש?
אתה מבין בטכנולוגיה בכלל?
המנוע חיפוש של גוגל וגוגל בכלל, ממש ממש לא מה שהם היו לפני 10 שנים.

גוגל היום נחשבת לחברה דורסנית שמנסה לייצר ומשכפלת כל שירות שקיים ללא הצלחה!
מנוע החיפוש שלהם מתדרדר מיום ליום, כאשר רוב התוצאות בדף הראשון מגיעות מחוות תוכן וכבר לא כל כך קל להגיע למה שמחפשים.

פעם הבאה, לפני שאתה כותב שטויות נגד מיקרוסופט ובעד גוגל, תעשה בדיקה…

הלוואי ותזכר במה שכתבתי לך היום, בעוד 5 שנים, שגוגל לא יהיו רלוונטים בשוק…
YAHOO של פעם, זה גוגל שם היום..
הם יעברו תהליך דומה. יעלמו לאט לאט…….

תזכור את מה שקראת היום..

עדי
Guest

לא קצת הגזמת עם ההגדרה שהם יעלמו כמו Yahoo? בניגוד ליאהו, הם לא נרדמים ומנסים כל הזמן להיכנס לתחומים חדשים כגון סלולארי וכו’.

עדי
Guest

רק צריך להדגיש שמיקרוסופט לא תראה דולר מההסכם – כל הרווח מהפרסום (במסגרת העסקה) ילך לביידו.

בקרוב יעלה פה כתבת המשך שלי על האספקטים העסקיים של העסקה.

תודה על הכתבה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: