לראשונה: אוטובוס ללא נהג יפעל בישראל

כנראה שהמהלך האחרון כבר לא ישפיע על תוצאות הבחירות האחרונות, אבל עיריית אשדוד חתמה על חוזה עם חברה סינגפורית במטרה לבחון את השימוש באוטובוס אוטונומי בעיר

מקור: ST Engineering

עיריית אשדוד חתמה הסכם ראשון מסוגו עם חברת ST Engineering הסינגפורית, המפתחת כלי תחבורה אוטונומיים, במסגרתו כבר בשנה הבאה יתחילו לשייט ברחובות אשדוד אוטובוסים אוטונומיים שיפותחו על ידי החברה הסינגפורית. בכך תהפוך אשדוד לעיר הראשונה בישראל שבתחומה ינועו כלי רכב אוטונומיים.

קרוב מתמיד?

אם הכל ילך כמתוכנן, ההסכם, שנחתם בין סמנכ״ל השיווק של ST Engineering, מר צ׳ו מן לאונד וד״ר סמדר איצקוביץ׳, ראש אגף פיתוח התעשיה באשדוד, יוביל לכך שכבר בשנת 2020 יסתובבו ברחבי העיר אוטובוסים אוטונומיים.

בשלב הראשוני, יהיה מדובר ככל הנראה במיניבוסים שיפעלו במתכונת של שאטל ויוכלו להסיע בין 15-20 נוסעים בכל פעם. בידיעה שפרסמה ST Engineering מסבירה החברה: ״באמצעות ניתוח ביג דאטה ולמידת מכונה, הפתרונות האלו ישפרו את איכות שירות התחבורה בעיר וישדרגו את חווית הנסיעה בהתבסס על דיווחי תנועה בזמן אמת וחישת נוסעים, יכולת פיקוח ובקרה, וכן התרעה מוקדמת על שיבושים בשירותים פוטנציאליים״.

המהלך האחרון מתווסף למאמציה של עיריית אשדוד בשנים האחרונות לבחון את כל הנושא של Smart Mobility, ותרומתה הכספית ועבודה משותפת עם אוניברסיטאות וסטארטאפים עם פיתוחים רלוונטים בתחום, בין היתר מובילאיי. כמו כן, בעקבות ההסכם נודע כי ST Engineering מתכננת לפתוח מרכז מחקר ופיתוח בישראל שבו תתבצע כל העבודה על המערך האוטונומי לאוטובוסים המדוברים. אשדוד היא אמנם העיר הראשונה שנמצאת על הכוונת (בין היתר בשל היותה העיר השישית בגודלה בישראל), אך על פי החברה הסינגפורית, מדובר רק בהתחלה, ויתכן בהחלט שערים נוספות ירצו לחבור עימם כדי לשדרג את מערך התחבורה הציבורית שלהן.

 

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

29 תגובות על "לראשונה: אוטובוס ללא נהג יפעל בישראל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
mishu
Guest

יש לו טיימר לשבת? אסור שדבר כזה יפעל בשבת!!! אוי אבוי נהיינו גויים???

כככ
Guest

לך תעשה חמוצים.

mishu
Guest

אין לי זמן לחמוצים. אני מאחר לכולל….

דורון
Guest

לפי הכתבה הזו אולי האוטובוס לא יהיה הראשון https://www.theverge.com/2018/10/29/18039216/volkswagen-intel-mobileye-self-driving-ride-hailing-israel-2019

BakaNano
Guest

אוטובוסים אוטונומיים זה טיפשי. מה ההבדל בין אוטובוס עם נהג לאוטובוס אוטונומי? כלום. אף אחד לא יוותר על הרכב שלו כדי לנסוע באוטובוס.
לעומת זאת, אנשים יוותרו על הרכבים שלהם אם הם יוכלו להזמין מונית אוטונומית בעזרת אפליקציה במחיר שפוי. מונית אוטונומית יכולה להשתמש במידע שיש לה כדי לייצר מסלולים מעולים במחירים משתלמים + מבחינת רגולציה היא לא תצטרך לקנות מספר ולעבור קורס טיפשי ככה שהמחיר בסיס יהיה נמוך יותר.
אם יש לנו את הטכנולוגיה למה לא להשתמש בה כדי לעשות את הדבר הכי מועיל?

כרובי
Guest

כל התחבורה עומדת להפוך עם הזמן לאוטונומית כך או אחרת, אז לא משנה אוטובוס או מונית או משאית. מה שכן, אוטובוס אוטונומי עשוי להפחית עלויות (כי לא צריך לשלם לנהג, וגם כי ניהול צריכת הדלק מדוייק יותר), וגם להיות זמין 24×7 בלי צורך יותר בהחלפת נהג. שלא לדבר על נהגים שלפעמים לא מתנהגים יפה לנוסעים, כאן זה לא יקרה.

mishu
Guest

זה משנה כי ככל ש”מתלבשים” על נתח שוק יותר גדול השינוי שיגרם הוא יותר גדול וככה זה יגרום לדחיפה יותר חזקה של הטכנולוגיה.

אהרון
Guest

ללא נהג = ללא משכורות לנהגים = יותר זול.
ללא נהג = אי תלות בשביתות ובחוסר נהגים = תדירות יותר גבוהה.
לא שווה?

BakaNano
Guest

לא, עדיף מוניות אוטונומיות. גם אין נהג אז לא צריך לשלם משכורת, וגם אנשים אשכרה יוותרו על הרכב כדי להזמין מונית כזו.

כרובי
Guest

אין שום סיבה להתעקש על אוטובוסים על פני מוניות או ההיפך. זמנם של שניהם יגיע. אבל צריך להתחיל מהיכנשהו, וכל רשות סוגרת עסקה לגבי מה שנוח וקל לה יותר להביא לביצוע בפועל.

ASD
Guest

בארץ זה דווקא מאוד אקוטי כי כמו שיש מעלית שבת, יכולים להיות אוטובוסי שבת. משרד התחבורה יכול להחליט שאין תשלום על נסיעות בשבת ובכך למצוא פתח מול הרבנות המעיקה שלא תוכל להגיד שזה אסור (אלא אם הם יחליטו להוציא את המעליות שבת מחוץ לחוק ולדפוק מלא דתיים שקנו דירות בבניינים רבי קומות).

אחד
Guest

א. לא בהכרח שאוטובוס אוטונומי דומה למעלית בכל פרמטר.
ב. מעלית שבת אינה דבר שמוסכם על כל הפוסקים כמותר לכתחילה, או מותר בכללי. בריכוזיים חרדים בד”כ הבניינים הם עד חמש קומות.
ג. הרבנות לא מחליטה ולא דופקת אף אחד. יש פוסקי הלכה ויש כללי פסיקה מובהקים. יש גם מחלוקות כמו שישנן במשפט האזרחי.
ד. בכל מקרה משא ומתן יתנהל מול הנציגות הדתית והחרדית בשלטון ולא מול הרבנות שאין לה שום סמכות חוקית בנושא.

בני
Guest

אתה צודק, אבל ממה שהבנתי, יש מחסור גדול של נהגי אוטובוס בארץ. לכן יותר אוטובוסים אוטונומיים = תדירות גבוהה יותר וקווים נוספים. יהיה ניתן להפעיל לצורך העניין נהגים רק בקווים בעייתיים מבחינת רכב אוטונומי.
זה כנראה לא יוריד את כמות הרכבים הפרטיים בצורה משמעותית, אבל גם שיפור כללי בתחבורה הציבורית הוא נחמד

משה
Guest

למה לא, רכבת אוטונומית.. ????

יויו
Guest

ומה אם מחבל יעלה על האוטובוס, הוא פשוט ימשיך לנסוע כשהנוסעים לכודים?
נהג אנושי במקרים דומים עצר למשל את הנסיעה בבת אחת ברגע המתאים כך שהמחבל עף על החלון הקדמי. לא נראה לי שהמחשוב מספיק מפותח כיום בשביל ביצוע משימות טקטיות שכאלה.

גגג
Guest

תגובה מסוג זה גורמת להורדת רמת המשכל של הקוראים ולכן יש לסנן אותה ולסווג אותה כמפגע בריאותי חמור.

כרובי
Guest
חח… אוקסימורון… מקובל להחשיב כתגובות דפוקות את אלה שבמקום לרשום בהן התייחסות עניינית, מעליבים בהן את הכותב בלי להעביר הגיון כלשהו. אם לא מבינים בנושא זה לא אומר שאין בו הגיון… יש נושא מחקר רחב של אתיקה רובוטית שבו עוסקים בשנים האחרונות, בפרט בנושא הנהיגה האוטונומית (שבקליפורניה כבר אושרה להיות אוטונומית לחלוטין ללא נהג משגיח, סביר להניח שבהמשך גם במדינות נוספות). לדוגמא: אם רכב עומד להתנגש באוטובוס אוטונומי והדרך היחידה להמנע מהתנגשות זה לסטות לתהום. מה צריך לעשות הרכב האוטונומי? האם להציל דוקטור+תינוק או 2 נשים זקנות? האם להציל את 30 נוסעים ברכב הפוגע או 2 נוסעים ברכב האוטונומי? ומה… Read more »
כרובי
Guest
אגב, כשמדברים על “רובואתיקה” של מכוניות אוטונומיות, יש לזכור שמי שהחליט כיצד המכונית תתנהג במקרים אפורים מבחינה חוקית או מוסרית זה התאגיד שפיתח את התוכנה. והגיוני להניח שההתנהגות היא בהתאם לחוק המקומי במדינת הפיתוח, והמוסריות בהתאם למה שנתפס כנכון בתרבות המקור של המפתחים. לכן הרגולטור הישראלי יצטרך להתערב ולוודא שהתנהגות ומוסריות הרכב יהיו בהתאם למה נכון אצלנו, שזה אומר בכלל לפתח מראש את נושא הרובואתיקה בישראל. כמו כן הרגולטור בישראל צריך לשים דגש על מצבים בטחוניים שאולי לא ילקחו בחשבון בכל מקום בחו”ל. כאן יותר סביר שמחבל שרוצה לפגע ינצל התנהגות ידועה של רכב אוטונומי (למשל קפיצה מול אוטובוס כדי… Read more »
mishu
Guest

צודק כי גם היום שהמטוסים טסים לבד אין טייסים שמשגיחים…..
תגובה דבילית

ASD
Guest

ת’כלס, כדאי מאוד לחשוב על מה יכול להשתבש כי רק ככה העולם מתקדם ונהיה חכם יותר!

אגב, מה עם עד שהתגובה שלי תגיע לשרתים של גיקטיים ישתלט עליה מחבל סייבר וישים בה לינק עם וירוס? אני חושב שכדאי להוריד את מנגנון התגובות לחלוטין!!!!

Shodan
Guest

יותר נכון לשאול- מה אם האקר זדוני ימצא דרך להשתלט על מערכות האוטובוס ומה עושים כדי לאבטח אותן

123
Guest

לא שאני מבין.. אבל בישביל זה יש מצלמות, כמו שפעם היו זמנים שהיו עושים בידוק ביטחוני בכניסה לאוטבוס.. בקיצור זה פותר את הבעיה.

כככ
Guest
חברים… זה לא באמת אוטובוס ללא נהג. כמו שבטסלה הנהג נדרש לערנות גם במצב נהיגה אוטונומי אז גם פה, יהיה נהג באוטובוס רק שהוא לא יהיה פעיל כמו שאר הנהגים. לדעתי הבעיה היא לא אוטונומי. הבעיה היא השרות הנוחות והזמינות. אם אני צריך לשלם 13 שקל לכל כיוון כדי להגיע לעבודה בבוקר ותללוי בתחבורה ציבורית שתמיד יש בה עומס אז אני מעדיף לשלם 20 שקל ולנסוע בנוחות עם האוטו שלי ולצאת ולחזור מתי שבא לי. מה גם שהזמן שלוקח לי נסיעה באוטו פרטי הוא שליש מזמן הנסיעה באוטובוס. עם כל הסיבובים שהאוטובוס עושה ועם כל ההמולה והרעש שיש באוטובוס ואנשים… Read more »
כרובי
Guest

זה כן בקרוב אוטובוס ללא נהג. חובת נהג זה רק בשלב הראשוני. ראה כתבה: https://www.geektime.co.il/waymo-gets-driverless-car-permit-in-california/

ארז
Guest

לא הבנתי מה צוטטת לו כתבה אחרת מהאתר.. הוא צודק.
וכנראה שלא קראת את הכתב בעצמך כי בשורה אחרונה רשום “כדאי לזכור שמכוניות אוטונומיות, שנמצאות כעת בעיקר בבדיקות ונסיעות מבחן רבות, עדיין חייבות שנהג אנושי עירני ישב מאחורי ההגנה ויוכל לקחת שליטה על המערכת בכל עת.” זה יהיה גם אחרי שהמכוניות יקבלו היתר אוטונומי מלא. אחרת אי אפשר יהיה להאשים את הגורם בתאונה ומערכת המשפט לא תתן שדבר כזה יקרה.

כרובי
Guest
שוב, מכוניות שדורשות נהג (שלב 4 מתוך 5 באוטומציה) הן שלב זמני בלבד עד שמכוניות אוטונומיות שלא דורשות נהג (שלב 5 באוטומציה) יתפסו את מקומם. ב”כתבה האחרת מהאתר” אתה יכול לראות שיש מדינות שכבר מאשרות נהיגה ללא נהג שמשגיח (קצת מוזר, כי שלב 5 עדיין לא ריאלי ככל הידוע לי). אמנם לא צפוי שזה יקרה גם כאן ממש בקרוב, אבל זה יקרה בוודאות בהמשך מתישהו. לגבי “אי אפשר להאשים את הגורם בתאונה” – תחפש בגוגל על נושא האתיקה של מכוניות אוטונומיות, זה נושא שנחקר הרבה בשנים האחרונות והחוק יכול לתת לו פתרון. חוץ מזה נראה לי שיש לך יותר מדי… Read more »
תהילים נ טילים
Guest
תהילים נ טילים

היתרון של אוטובוס עם נהג זה שהוא עומד שעות בהמתנה עם מנוע דלוק. מה יקרה חס וחלילה אם אוטובוס אוטונומי יכבה את המנוע כשהוא בהמתנה? מי יחממם לנו את כדור הארץ?

דדדד
Guest

מקווה שלא נשמע בקרוב כתבה בסגנון ״אוטובוס תקוע כבר 50 יום בפנייה שמואלה אחרי מכולת אשפה ירוקה״

יוסי
Guest

שנה הבאה זה לא מעשי לא יותר מכותרת

wpDiscuz

תגיות לכתבה: