מפתחים לאנדרואיד? אמאזון רווחית יותר מ-Google Play

מחקר חדש מגלה שאפליקציות אנדרואידיות מרוויחות יותר בזירת המסחר של אמאזון מאשר במרקט של גוגל.

מקור: תמונות מסך מאתרי החברות, עיבוד תמונה

אם אתם מפתחים אפליקציות, או שוקלים לפתח, אתם וודאי ערים לחשיבות בחירת הפלטפורמה שאליה תפתחו. כעת, מסתבר שישנה השפעה משמעותית גם לזירת המסחר בה תבחרו על ההכנסות הצפויות לכם מהאפליקציה.

אמאזון עדיפה על Play

מחקר חדש שערך מכון המחקר Flurry, על בסיס נתונים שנאספו במשך כל הרבעון הראשון (Q1) של 2012, מצביע על מגמה, לפיה האפליקציות שנמכרות בזירת המסחר של אמאזון מרוויחות יותר מאשר אלו המוצעות למכירה ב-Play, זירת המסחר של גוגל (ה’אנדרואיד מרקט’ לשעבר).

מקור: תמונת מסך מהבלוג הרשמי של Flurry

מנתוני המחקר עולה, שעל כל דולר שעושה האפסטור של אפל אמאזון מרוויחה 89 סנט ופליי של גוגל מרוויחה 23 סנט. נתונים אלה נאספו מתוך השוואה של אותן אפליקציות בכל אחד מהשווקים, כפי שנמדדו על פני משתמשים פעילים יומיים (daily active users). לתוצאות המחקר עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על מפתחים, כרגע בעיקר בשוק האנדרואידי. ככל שתמשך מגמה זו, היא עשויה לגרום למפתחים רבים להציע את האפליקציה שלהם במקביל גם בזירת המסחר של אמאזון, ואולי בשלב עתידי כלשהו להציע את האפליקציות שלהם דרך אמאזון באופן בלעדי.

אמאזון כאלטרנטיבה

עד לא מזמן היתה הבחירה בפיתוח למערכת הפעלה מסוימת משליכה בצורה ישירה על זירת המסחר שבה תמכר האפליקציה. בעוד שאפל וגוגל מפעילות זירות מסחר ייעודיות משלהן, אל אלה הצטרפו זירות אלטרנטיביות, כגון סידיה לאפליקציות עבור מכשירי iOS וזירת המסחר של אמאזון, המציעה אפליקציות לאנדרואיד ולקינדל Fire.

ליכולת של החברות לנהל זירת מסחר משל עצמן חשיבות רבה. באמצעותן הן שולטות על אופי השוק, קובעות כללים למה מותר ומה אסור, וגורפות רווחים נאים תוך כדי. בעוד שגם אפל וגם גוגל נוגסות בנתח מההכנסות של כל אפליקציה, ורק לאחר מכן מעבירות את היתרה אל המפתחים, הרי שזירות המסחר שלהן מתאפיינות בהעדפות שונות של הצרכנים, ובעקבות כך גם ממחירים שונים.

אמאזון מנצלת את הכוח הקמעונאי שלה ומוכרת גם אפליקציות. מקור: תמונת מסך, עיבוד תמונה

בכל אחת מזירות המסחר התפתחו נורמות שונות סביב מודל ההכנסות של המפתחים מהאפליקציות, כאשר אנשים מוכנים לשלם יותר על אפליקציה בזירת מסחר אחת לעומת אחרת. הסיבות לכך יכולות להיות רבות, אך השורה התחתונה היא החשובה; לאחר סיום הפיתוח לאנדרואיד או ל-iOS, על המפתח לבחור את זירת המסחר שבה הוא רוצה למכור את האפליקציה, ולבחירה זו יש משמעות רבה על ההכנסות הפוטנציאליות מהאפליקציה.

אמאזון מייצרת אמנם מכשירי חומרה משל עצמה, כמו משפחת הקינדל, הכוללת מספר דגמים ובראשם הקינדל Fire, אך היא לא רוצה להגביל את עצמה למכשירים אלו בלבד ומציעה למכירה גם אפליקציות לשוק האנדרואידי הרחב יותר. בכך קורצת אמאזון הן למשתמשי הסלולר, אבל גם לבעלי הטאבלטים מבוססי האנדרואיד, ובקרוב גם לטאבלט של גוגל.

נורת אזהרה

תוצאות המחקר צריכות להוות נורת אזהרה חמורה עבור גוגל. החברה הצטיינה בפיתוח מנוע חיפוש אינטרנטי, שירות דואר אלקטרוני, ושירותים רבים אחרים מבוססי רשת, שלא לדבר על מכשיר סלולרי שזכה להצלחה רבה ברחבי העולם. אבל, היכולת שלה לתמרץ את המפתחים להמשיך לפתח לאנדרואיד ולמכור את האפליקציות שלהם דרך זירת המסחר שלה היא חלק בלתי נפרד מהצלחת ההימור הסלולרי שעשתה גוגל לפני מספר שנים, עם השקת הדור הראשון של אנדרואיד.

מקור: תמונת מסך, עיבוד תמונה

מבחינתה של גוגל, אנדרואיד הוא הימור לטווח ארוך. כבר עכשיו, נראה שההימור השתלם לה, והיא נוגסת בחלק משמעותי מעוגת הסמארטפונים העולמית. אבל, עלינו לזכור שגוגל יכולה להרוויח יותר מאפליקציות הנמכרות מזירת המסחר שלה מאשר מהתשלומים שהיא מקבלת מיצרניות הסלולר שבוחרות לשדרג את עצמן לדרגת ‘שותפות עסקיות’ (אלה משלמות לגוגל סכומי כסף כדי לקבל גישה לגרסאות עתידיות של אנדרואיד לפני יתר היצרניות, כך שיוכלו להתאים את המכשירים העתידיים שלהן).

לאור חשיבות ההכנסות מזירת המסחר הווירטואלית, ומהעובדה שהמודל שבו בחרה גוגל הוא כזה המאפשר לכל יצרן לקחת את אנדרואיד ולשלב אותו במכשיר שהוא מייצר (גוגל אינה מייצרת חומרה סלולרית בעצמה), גוגל חייבת לשים לב למצב הכנסות המפתחים מהאפליקציות. אמנם, בטווח הזמן המיידי אין מדובר בהכרח בצעדים ספציפיים שעליה לנקוט, אך אם המגמה תימשך, גוגל תהיה חייבת לשים לה קץ, לפני שהמפתחים ימכרו אפליקציות רק בזירות אחרות, או שלא יפתחו לאנדרואיד כלל.

בין האפשרויות העומדות בפניה, נמצאת כמובן שינוי שיטת התגמול למפתחים, ניסיון לנעול את מערכת ההפעלה אנדרואיד כך שהמשתמש יוכל להוריד ולרכוש אפליקציות רק מהחנות הרשמית, ועוד.

 

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

4 תגובות על "מפתחים לאנדרואיד? אמאזון רווחית יותר מ-Google Play"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Radical Dreamer
Guest

הכי מעצבן הוא שגוגל דורשת תשלום עבור הצטרפות בתור מפתח ל-Market.

אליהו בנדן
Guest

הסיבה פשוטה! כולם התרגלו לקבל הכל בחינם מגוגל! כעת, קשה לגרום לאנשים לשלם כסף על אפליקציות……….

Mac Super User
Guest

ומה לגבי Apple
באפל צריך לשלם 99 דולר עבור ערכת פיתוח כל שנה מחדש
בגוגל היו מאוד הוגנים יחסית לאפל , המחיר פחות בחצי וגם והרישום תקף לכל החיים.

מה שכן, לדעתי בגוגל , ה Resources הוא הרבה יותר דל – אך פרקטי בצורה מושלמת
ב APPLE Resources הוא ענק, כולל ווידאו, דוגמאות קוד, הסברים, ספרים ץ

ירון
Guest

או שאני מפספס משהו או שהנתונים כפי שהם מוצגים מציגים תמונה מאוד מעוותת לפיה פיתוח לאנדרויד רווחי יותר מ-IOS.
אם על כל דולר שניתן להרוויח ב-AppStore ניתן להרוויח 0.89$ באמזון ו-0.23$ ב-Google Play ומכיוון שמי שקונה באמזון לא יקנה שוב ב-Play (כלומר, אין חפיפה בין הרוכשים) התוצאה היא שעל כל דולר ב-IOS ניתן להרוויח 1.12$ באנדרויד.

חסר מאוד כדי להשלים את התמונה מידע לגבי כמות המשתמשים הרלוונטית לכל חנות אפליקציות ושמולה בוצעה ההשוואה. כמו שהנתונים מוצגים כרגע, לדעתי הם חסרי משמעות…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: