רגע לפני: כל מה שחשוב לדעת לפני שמקימים חנות ברשת

על איזה מודל ללכת ומה הכי מתאים לכם? רגע לפני שאתם פותחים חנות אלקטרונית ברשת, הנה כל מה שחשוב לדעת

web store shutterstock

מאת עילי אבני, מנכ”ל WebScience.pro.

באחרונה הפך נושא המסחר האלקטרוני לזירה הצומחת ביותר בקמעונאות הישראלית. כך למשל, מחקר של גוגל וטאסק הראה לאחרונה כי בתחום מוצרי האלקטרוניקה והאופנה, למעלה מ-60% מהצרכנים קונים באינטרנט, אפילו רכישות המזון האינטרנטיות קפצו מהיקפים של 17% לכ-31%. עם זאת, כמות העסקים הישראלים שמוכרים באינטרנט עדיין קטנה יחסית. ומדוע? עד לאחרונה, החסם העיקרי שעמד בפני מי שרצה למכור באינטרנט היה עלות הקמה של חנות אלקטרונית. היקפי התכנות והעבודות הנלוות הפכו את הקמת אתר המכירות למשימה יקרה במיוחד, הרבה מעבר להישג ידם של עסקים וחברות קטנות ואפילו בינוניות.

לאחרונה צוברות תאוצה מספר פלטפורמות ההופכות את הקערה ומאפשרות ליצור חנות אלקטרונית מתקדמת במינימום השקעת זמן ומשאבים, ומאפשרות, לראשונה, גם לקטנים ולבינוניים להיכנס לתחום. אז מהן האופציות שעומדות בפנינו ואיך בוחרים ביניהן?

הפשוטים ביותר: חנויות במודל SaaS

שתי פלטפורמות עיקריות הולכות וסוחפות את השוק העולמי באחרונה. Wix הישראלית ו-Shopify, העומדת בימים אלה לפני הנפקה, שתיהן חברות בינלאומיות מבוססות המציעות בנייה של חנויות אלקטרוניות על בסיס תשלום חודשי (Software as a Service). ההקמה עצמה פשוטה במיוחד, ודומה לעבודה על מעבד תמלילים מתקדם. לחנויות מאות ואלפי תבניות עיצוב שונות, והבינלאומיות שלהן מבטיחה תמיכה טובה, וחווית משתמש חזקה במיוחד.

בעיה ראשונה הקשורה בעבודה עם מערכות SaaS היא שהאתר לא באמת שייך לעסק. מדובר בהסכם למתן שירותים. כלומר, אם מחר אחת החברות מחליטה להפסיק את שירותיה, לגבות ממון רב יותר, או אפילו למנוע שימוש בטכנולוגיות שונות, ההשפעה שלכם על זה היא אפסית. וכך, עשרות ומאות שעות השקעה באתר עלולות לרדת לטמיון והאתר כולו עלול להפוך ללא רווחי.

אבל, לעסק הישראלי ישנן שתי בעיות נוספות בעבודה עם הפלטפורמות הללו. שתיהן מבוססות על קהל אמריקאי ואירופאי. כלומר, ראשית, הבעיות העתיקות של כיוון כתיבת טקסט ופיסוק צפות שוב, במיוחד ב- Shopify. במערכות SaaS הבעיות אפילו כבדות יותר מכיוון שמטבע הדברים הגישה לקוד מוגבלת במיוחד, ואם כבר משקיעים את הזמן בגישה לקוד, מדוע לא להקים כבר אתר עצמאי, שפרט לעלויות אחסון לא ידרוש תשלומים שונים לאורך השנים. שנית, סליקת כרטיסי האשראי בחנויות אלה פועלת רק דרך ספקים בינלאומיים, מה שמאלץ את הצרכן הישראלי המקומי שלא להשתמש בכרטיס אשראי מקומי כגון ישראכרט.

גמישים ועצמאים: WooCommerce

את WooCommerce אפשר לראות כסיפור סינדרלה של עולם המסחר האלקטרוני. במקור, מדובר היה בתוסף פשוט של חברת אינטרנט מדרום אפריקה שפיתחה תבניות למערכת ניהול האתרים וורדפרס. אבל אחד התוספים שפיתחה, הפך אותה למשהו אחר לחלוטין. בשנה האחרונה הצליחה החברה הזו להגיע לנתח שוק של כמעט 25% מאתרי המסחר האלקטרוני בעולם. WooCommerce מציעה תוסף רב עוצמה המאפשר להפוך את אתר הוורדפרס לחנות אלקטרונית מתקדמת, לנהל סדרה ארוכה של מוצרים, אמצעי תשלום שונים, הזמנות ועוד. WooCommerce הוא פרויקט קוד פתוח, הניתן ברישיון GNU. כלומר, אפשר להוריד אותו, להשתמש בו ולשנות אותו ללא כל עלות. עם זאת, כמובן, זה לא אמור שאין עלויות להקמת חנות אלקטרונית באמצעותו, ויש צורך בעבודת קוד ועיצוב ניכרת על מנת להקים את החנות. כמוכן, ישנן תבניות מוכנות בתשלום, המורידות את כמות העבודה הנדרשת, אך גם כאן מרבית התבניות אינן בעברית ודורשות התאמה.

לפילים של השוק: Magento

מג’נטו היא הפלטפורמה הפופולרית בישראל כיום, השולטת בכ-15% מאתרי המסחר האלקטרוני המובילים בעולם, כולל כמה מהמרכזיים בהם. מג’נטו מאפשרת בניית חנות אלקטרונית על בסיס פלטפורמה אותה היא מוכרת ברישיון שימוש. מדובר בפלטפורמה יציבה ומבוססת, המסוגלת להתממשק למערכות ERP ולטפל בעשרות אלפי מוצרים בו זמנית. החיסרון העיקרי של מג’נטו נובע דווקא מהעניין הזה: הגודל וכמות היישומים הקשורים במערכת יוצר סרבול שמקשה על חברות בינוניות ומטה להתמודד עם פיתוח חנות במג’נטו. יתרה מכך, בפרוייקטי מג’נטו קיימת תופעה של עליית עלויות הפיתוח, לעיתים אפילו למאות אלפי שקלים, דבר שעלול להכביד בצורה ניכרת על מרבית החברות והעסקים, בעוד שבפלטפורמות האחרות העלויות לרוב נמוכות יותר.

טיפים וטריקים: מה חשוב לדעת?

1. תבניות – אסור להסתבך עם זה: מרבית פלטפורמות המסחר האלקטרוני מציעות תבניות מוכנות לאתרים. התבניות בדרך כלל ברמה גבוהה ומאפשרות לחסוך משאבים רבים בדרך לעליה לאוויר. עם זאת, חשוב לזכור: היתרון של התבנית יכול להיעלם במהירות, אם מתחילים לשנות אותה. במקרים רבים אנחנו נתקלים בלקוח שמבקש אתר תבניתי על מנת לחסוך בעלויות ואז מבקש “רק להזיז משהו קטן” או “להוסיף איזה פיצ’ר”. למרות שהדברים נראים פשוטים הניסיון מלמד שכמות שעות העבודה שאפשר להשקיע בתבנית מוכנה על מנת להתאים אותה לדרישות אחרות היא אינסופית, ואתם עלולים להשקיע יותר שעות בעבודה על ההתאמה מאשר אם הייתם כותבים את התבנית מלכתחילה. לכן, חשוב להציב גבולות: אם הולכים על אתר תבניתי, זורמים עם התבנית וכמה שפחות משנים.

2. זמינות מתכנתים – שימו לב שיש מספיק אנשי מקצוע בתחום: עבור רוב הפלטפורמות קיים מספר עצום של מתכנתים בשוק, ואין שום בעיה להחליף ספקים או להשיג אנשי מקצוע. עם זאת, דווקא בפלטפורמה הפופולרית ביותר בישראל, מג’נטו, קיים חוסר כמעט כרוני במתכנתים המכירים את המערכת ועובדים איתה דרך קבע, דבר המקשה על הפעילות לעיתים.

3. יש דברים שבהם עדיף להמשיך לעבוד באוף ליין – הממשקים המלהיבים והכמעט אינסופיים של החנויות האלקטרוניות גורמים לנו לרוב לרצון להוסיף עוד אפשרויות ועוד פיצ’רים למערכת. אבל למען האמת, חשוב לציין כי האוף ליין יכול להיות מפלט טוב, לפחות בהתחלה. למה הכוונה? למשל, לחנות בסדר גודל קטן – בינוני לא כדאי לעבוד בשלב הראשון על ממשק למערכות ה-ERP. אפשר בהחלט בהתחלה לנהל את המלאי וההזמנות בצורה ידנית, להשקיע את הכסף והאנרגיה בהצמחת המכירות, וברגע שמגיעים לנקודה שהעבודה הטכנית מתחילה להקשות, לפתח את הממשקים האלה, ולא להתעכב חודשים ארוכים ולהשקיע כסף רב בניסיונות להעלות מערכת מלאה ומושלמת, כבר בשלב הראשון.

קרדיט תמונה: web store via shutterstock

 

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 תגובות על "רגע לפני: כל מה שחשוב לדעת לפני שמקימים חנות ברשת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
amosmos
Guest

בשופיפיי נושא העברית הוא פשוט ביותר ומאוד נוח וקל להציג חנויות בעברית ובכיוון ימין לשמאל. יש גם קבוצה בפייסבוק בשם shopify ישראל עם המון עזרה לכל בעיה

CityStores
Guest

אני ממליץ על city-stores.com יש להם פתרון ידידותי להקמת אתרים לחברות קטנות ובינוניות. ועבור הלקוחות הגדולים, יש פתרונות מקיפים יותר.

אוראל
Guest
הכתבה נוגעת בנושא חשוב אך יחד עם זאת עדיין חסרים הרבה מהדברים שצריך לדעת לפני שמקימים חנות באינטרנט אשמח לתת מספר הערות והמלצות ראשית, עיצוב חשוב ונותן רושם ראשוני, אך זה לא מה שיקבע אם עסק יצליח או לא. לדוגמא, רוב החנויות בארץ מתבססות על כמה ספקים מרכזיים ואכן רוב החנויות דומות אחת לשניה. לכן עיצוב חשוב אך חווית המשתמש חשובה הרבה יותר. אחת הסיבות העקריות שעדיין המסחר המקוון בארץ לא התקדם למימדים לעומת ארה”ב היא המחיר. היום בארץ כמעט אין שום יתרון משמעותי למחיר באינטרנט לעומת המחיר בחנויות הפיזיות (לעומת חול ששם ההבדלים יכולים לטובת האינטרנט בעשרות אחוזים). הייתי… Read more »
אבי
Guest

היי חברים,
ברשותכם אנצל את הבמה לגייס עובדים :)
אנחנו פיקארדו חברת eCommerce שמפספקת פתרונות של מרקטפלייס כ SAAS לאתרים גדולים. בארץ אנחנו עובדים עם ידיעות אחרונותXNET ומתפרסים לחו”ל. הצוות גודל ואנחנו מחפשים אנשים טובים שהם גם מפתחים מעולים.
1. Expert full stacker
2. Junior Full stacker or frontend

לינק למשרה:https://www.linkedin.com/pulse/peakardo-hiring-avi-price
מייל לפניות: avi@peakardo.com

תודה וסליחה

עידו
Guest

מאמר נהדר שכתוב בגובה העיניים. לפני שרצים להקים חנות אינטרנטית מומלץ קודם להבין מה העלות של דבר כזה. יש מחשבון בניית אתרים: http://www.webzilla.co.il שיעזור להבין כמה יעלה אתר חנות כדי שלא יעבדו על לקוחות תמימים.

אריאל
Guest

מעניין מאוד, למי שכבר בנה אתר ושובר את הראש איך מייצרים מכירות אני ממליץ על הבלוג באתר ecommerce israel מאוד מלמד, במיוחד לתחילת הדלרך

dana
Guest

ממליצה בחום על שופיפיי יש לי שם חנות תכשיטים והיא נראית מעולה! ממש פשוט להקים את החנות ויש תמיכה בצאט 24 שעות ביממה אז נעזרתי בהם מלא.
תרשמו עכשיו ותקבלו 14 ימי ניסיון בחינם: https://www.shopify.com/?ref=dana-klein

wpDiscuz

תגיות לכתבה: