פרסום דיגיטלי (Ad Tech): החברות הפעילות בישראל ומילון המונחים המלא

מיהן החברות הפעילות בישראל בתחום ה-Ad Tech וגם: מילון המונחים המלא שישאיר אתכם בעניינים

קרדיט צלם\תמונה: Laurence Dutton, Getty Images Israel

מאת צוות Brightcom

מרבית התוכן שאתם צופים בו באינטרנט ממומן דרך פרסומות. בכל פעם שאתם פותחים אתר תוכן, ובזמן שלוקח לו להיטען, מתרחש מכרז אדיר עם מאות משתתפים על תשומת ליבכם. באנר הפרסומת או הפרה-רול שמקדים את הוידאו הוא כל דבר חוץ מאשר אקראי. באינטרנט, בשונה מטלוויזיה, מגזינים או שלטי חוצות, מפרסם רוצה ויכול להגיע בדיוק לאדם שרלוונטי עבור המוצר שלו. וכך בשנייה הקצרה שבה האתר נטען, מאות מסרים פרסומיים מתחרים במכרז על הזכות להופיע מולך. בדרך זו האתר יכול לממן את התוכן, המפרסם יכול לקבל נראות, והמשתמש יכול לקבל פרסום רלוונטי.

המערך האדיר הזה של מליוני האינטראקציות בשנייה מתקיים בזכות הטכנולוגיה הדינמית שבלב תעשיית האד-טק (Advertising Technology) תעשייה דינמית וסבוכה שישראלים נוכחים בה בצורה דומיננטית, מוערך בלפחות 25 אחוזים. במפה המוצגת בפניכם אותה יצרה חברת ברייטקום נבחרו חברות שיש להן אופרציה משמעותית בישראל (גם אם בחלק מהמקרים הבעלות גם לא בישראל). בנוסף מצורף למפה מילון שמבאר את המונחים המרכזיים של האד-טק, שאולי מרגישים נורא תוך-תעשיתיים, אבל את המשמעות שלהם מרגישים מיליארדי גולשי אינטרנט בעולם בכל רגע נתון.

תמונה: המפה נוצרה על ידי חברת ברייטקום

לצפייה במפה המלאה

מילון המונחים המלא

Ad blocker: תוכנה או חומרה המסירה פרסומות מדף האינטרנט.

Ad exchanges: זירת מסחר אוטומטית, מבוססת מכרז, המאפשרת למספר רב של משתמשים לרבות מפרסמים וגופי מדיה, לרכוש ולמכור מלאי שטחי פרסום. הזירה כוללת פרסומות display, וידאו, פרסומות מובייל ועוד. באמצעות ה-ad exchanges מפרסמים יכולים במקביל לרכוש פרסומות במגוון רחב של אתרים, תוך ניהול מו”מ ורכישה ישירה מהאתרים של גופי מדיה שונים.

Ad Formats: פרסומות בעולם האונליין באות בגדלים שונים, במיקומים שונים (וידאו גדול, באנר צדדי וכו’) ובתפקודים שונים (וידאו, באנרים, תוכן Native). הפורמטים השונים (שמצויינים לעיתים קרובות דרך גודל, למשל 200X350 (הם הסטדנרטים של התעשייה ומאפשרים למוכרים ולקונים להבין ממה מורכב ‘תפריט’ המדיה שעומד לרשותם.

Ad Fraud: פרסומות שהוגשו ונרשמו שנצפו למרות שעולם לא נצפו על ידי בני אדם. זהו מצב מכוון שבו בוטים לוחצים על פרסומות ומאלצים את המפרסמים לשלם על קליקים וצפיות שלמעשה מעולם לא נצפו.

Ad Impressions: בכל פעם שפרסומת דיגיטלית מופיעה, היא נספרת כצפייה, לא משנה אם לחצו על הפרסומת או לא.

Ad Inventory: שטח הפרסום שגוף המדיה (אתר התוכן) מייעד לפרסומות. יש שלוש קטגוריות מרכזיות למלאי פרסום – premium (פרימיום – מועדף), remnant (שאריות) ו-long-tail (שטח שמתבסס על מקורות תוכן פחות פופולריים).

Ad Networks: פלטפורמה המרכזת מלאי פרסום שונה יחד על מנת לנהלו כך שהגישה אליו דרך מפרסמים תהיה ממוקסמת והרווח לבעלי האתרים ימוקסם.

Ad Serving: טכנולוגיה ושירותים המציבים פרסומות באתרים של גופי המדיה השונים. חברת ה-Ad Serving מספקת תוכנה להצבת פרסומות, הן למפרסמים והן לגופי המדיה, מנטרת אותן, בוחרת את הפרסומות הרווחיות ביותר עבור המפרסם, ומנטרת קמפיינים פרסומיים שונים.

Ad Tech: שילוב השמות פרסום וטכולוגיה, ובהתאמה שם כולל לתעשיית הפרסום מבוססת הטכנולוגיה. תעשייה הולכת וצומחת בעולמות ההיי טק שעיקרה פיתוח טכנולוגיות להגדלת האפקטיביות של הפרסום הדיגיטלי, מציאת נישות חדשות לפרסום דיגיטלי, יצירת פלטפורמות חדשות למפגש בין קונים למוכרים, ניווט בין המחיר המתאים בזמן אמת, טכנולוגיות מסחר בפרסום ומקסום הערך הן מניהול מלאי הפרסום באתרים/מובייל והן ממקסום תוצאות קמפיינים עבור מפרסמים.

Amplification: שיתוף של תוכן באינטרנט, בצורה אורגנית או באופן ממומן על מנת להגדיל את החשיפה של המותג והשיח סביבו. אמפליפיקציה (הגברה) מוצלחת מתרחשת כאשר מכרים, חברים ועוקבים מקדמים ברשתות החברתיות את ההודעה שלך. ככל שיש יותר אנשים שמשתפים את ההודעה שלך ברשת שלהם, שיעור התהודה שההודעה יוצרת הוא גבוה יותר, מה שמתורגם לחשיפה משמעותית עבור המותג.

Arbitrage: ככלל, מדובר על רכישה בשוק מסוים, ומכירה במקביל בשוק אחר, תוך יצירת רווח מהפער הזמני במחיר. ה-Ad networks עושות ארביטראג’ דרך מו”מ עם ה-publishers (גופי המדיה) על מחיר נמוך על המלאי שלהן, ואז מוכרות את אותו המלאי במחיר גבוה יותר. לעתים קרובות, ה-Ad networks מוסיפות ערך מוסף למלאי הקיים לפני מכירתו, ולו דרך ריכוזו וניהולו.

Audience targeting / Planning: הצעדים הפרקטיים של ניתוח, ותכנון ההגעה לקהל האפקטיבי ביותר עבור המסר הפרסומי שלך. הביצוע בפועל מכונה ‘טרגטינג’.

Brand Safety: טכנולוגיה בה משתמשים על מנת למנוע מפרסומות להופיע בהקשר לא מתאים באחד מאתרי גוף המדיה, הופעה שיכולה בשוגג לפגוע במוניטין של המותג ותדמיתו (למשל מותג משפחתי שיופיע באתר לתכנים מיניים).

Content Discovery: פלטפורמה אוטומטית, מבוססת דאטה, המשמשת לאיתור, המלצה והגשה של מגוון רחב של תוכן רלוונטי ופרסונלי למשתמש ספציפי. בשימוש במכשירים ניידים, אתרי אינטרנט וכדומה.

(Cost Per Action (CPA: העלות הממוצעת של conversion (המרה אחת), כלומר המרה כפי שהוגדרה על ידי הלקוח בקמפיין פרסומי (לייק, שיתוף, הורדה וכו’).

(Cost Per Thousand (CPM: המחיר שמפרסם משלם עבור אלף חשיפות למודעה.

Creative: כל הדאטה שצריך על מנת לייצר את הפרסומת עצמה מבחינה ויזואלית (לעיתים קרובות, הצד הטקסטואלי – הקופירייטינג, גם יהיה חלק מהקריאטיב).

Cross-Channel Marketing: אסטרטגיית שיווק המציעה חוויה מותג אחידה על פני פלטפורמות שונות בכל מקום בו הלקוח נמצא – מובייל, דסקטופ, מדיה חברתית וכו’. במקרים של Retargeting, לחיצה על הפרסום שיופיע במקומות הללו ישלח את המשתמש למקום הראשוני בו נחשף לראשונה למוצר ו’נצבע’ על ידי המערכת.

Cross-Screen Advertising: קמפיינים שבאופן יעיל פונים אל אותו המשתמש דרך שלל המכשירים שברשותו – סמארטפון, טאבלט ודסקטופ.

(Demand-Side Platform (DSP: פלטפורמה דיגיטלית שמטרתה להעריך את מלאי המדיה ולאחר מכן לרכוש חשיפות במגוון רחב של אתרים. התוכנה מאפשרת למפרסמים ולסוכנויות לרכוש באופן אוטומטי מגוון רחב של Ad Formats ומדיות שונות – דיספליי, וידאו, מובייל וכו’. בנוסף, היא מאפשרת להגיש פרסומת ספציפית לפי מאפייני מיקום של המשתמש הסופי והיסטוריית הגלישה שלו. תהליך הרכישה נעשה בזמן אמיתי, באמצעות זירת המסחר האוטומטית, ונעשית במילי-שניות (מליוני פעמים בדקה) בזמן בו דף האינטרנט נטען.

Display Advertising: פורמט פרסומי הכולל טקסט, תמונה, פלאש, וקול ובדרך כלל מופיע באתרי אינטרנט. המונח מתייחס בדרך כלל לבאנרים והודעות שיש בהן אנימציה אבל אינן וידאו.

Distribution: האופן בו מופץ ומוגש התוכן אונליין (פרסומי או לא) באם הוא אודיו, וידאו, תוכנה, משחקים וכו’. התוכן יכול להיות זמין להורדה או מוצג בסטרימינג. שמות נוספים למונח זה כוללים את content delivery או online distribution.

Last Click Attribution: מודל אנליטי שמנתח את הדרך שעשה משתמש באתר עד לפעולת לחיצה שהוגדרה בקמפיין כ’המרה’. זוהי דרך ללמוד מה מניע יוזר כזה או אחר ללחוץ על פרסומת.

Long-Tail Ad Inventory: מלאי פרסומות שנאסף מאתרים שמוגדרים כפחות פופולריים או פחות מוכרים מבין המלאי של גוף המדיה מולו אנו עובדים. בדרך כלל לאתרים כאלה אין מספיק פעילות שמצדיקה מסחר עצמאי, אבל אוסף של אתרים הופך להצעה מסחרית רלוונטית עבור מפרסמים.

Mobile Advertising: סוג פרסום המיועד למכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים.

Monetization: הדרך בה עושים שימוש בנכס זה או אחר ליצירת רווחים. כך לדוגמה גופי המדיה (publishers) ממירים את התנועה באתר להכנסות מפרסום. זה נעשה דרך בניית שלל מקומות באתר לפרסום מגוון – ובעל המדיה מקבל הכנסות מכל פרסומת בהתאם למתווה שנקבע מראש – תשלום עבור הקלקה, תשלום עבור חשיפות וכו’.

Multi-Channel Marketing: הגעה ללקוחות באמצעות שיווק בפלטפורמות מגוונות – מובייל, אתרים, רדיו, טלוויזיה, פרינט ועוד.

Native advertising: פרסומת שמותאמת באופן מושלם וטבעי לפלטפורמה בה היא מופיעה. הפרסומת לרוב נראית כחלק בלתי נפרד מהפלטפורמה בכל הקשור לממשק המשתמש שלה (למשל הפרסומות בפיד של פייסבוק).

(Out Of Home Advertising (OOH: פרסום שמתמקד בלהגיע לקהל היעד כאשר הם מחוץ לבית/ משרד ונמצאים במרחב הציבורי. פרסום זה מופיע בעיקר בארבע קטגוריות מרכזיות: שלטי חוצות, פרסום בריהוט רחוב (כמו ספסלי רחוב), פרסום נייד על גבי רכבים ופרסום במקומות אלטרנטיביים.

״OTT: “Over-The-Top מתייחס לתוכן וידאו שמוגש על גבי רשת האינטרנט מבלי שהמשתמשים צריכים להירשם לשירות טלוויזוני נוסף על מנת לקבל גישה אליו. יש שלושה מודלי הכנסות של OTT: שירות מבוסס מנוי (כמו נטפליקס, HULU), שירות חינמי שההכנסות מגיעות מפרסום (יוטיוב), ושירותי טרנזקציות דוגמת iTunes, וגוגל פליי, שמאפשרים למשתמשים לשלם עבור כל תוכן שהוא רוצים לרכוש.

Premium: פרסומת פרימיום היא כזו שמוגשת במקום איכותי (לא לצד תוכן לא נאות) ויש בה תוכן שמתחבר בצורה טובה לגולש. הדירוג יכול גם להתייחס לפרסומת עצמה שהצליחה להגיע בצורה טובה לקהל היעד בזמן ובמקום המתאים.

Price Floor: המחיר הנמוך ביותר שהמוכר (אתר תוכן) יהיה מוכן לקבל עבור חשיפה.

(Private Marketplace (PMP: זירת מסחר פרטית, היא כזו בה גופי מדיה מציעים את מלאי הפרסום שלהם לקבוצה מובחרת של פרסומאים. באמצעות ה-PMP גופי המדיה מקבלים שליטה טובה ביותר על סוג הלקוחות שרוכשים מהם את שטחי הפרסום, סוג הפרסומות שיופיעו באתר שלהם והקריאייטיב גם כן.

Programmatic Ad Buying: רכישת מדיה פרוגרמטית היא שימוש בתוכנה אוטומטית על מנת לרכוש ולמכור פרסומות בדיגיטל. ככלל, ניתן לומר כי הכוונה לכלים אוטומטיים שמחליפים את הגורם האנושי בכל מה שקשור למו”מ על פרסומות. המודל הפרוגרמטי מביא אלגוריתמים וכוח מחשוב מאסיבי לנקודה שבה נקנית ונמכרת החשיפה האולטימטיבית במחיר האולטימטיבי. תחום זה מסתמן כמודל המרכזי לענף האד-טק.

Programmatic TV: שיטה אוטומטית לרכישה ומכירה של פרסומות לטלוויזיה בהתבסס על נתונים לגבי הקהל. שיטה זו מאפשרת למשווקים להסתמך על נתונים אמיתיים לגבי הקהל, ופחות על נתוני הרייטינג הרגילים, בקבלת ההחלטה היכן למקם את הפרסומת כדי שזו תגיע לקהל היעד הרלוונטי. זוהי דרך להביא את מדורת השבט שהיא הטלוויזיה לעידן הדיגיטלי שבו אתה משלם על חשיפה לקהל הרלוונטי.

(Real-Time Bidding (RTB: רכישה ומכירה של חשיפות/פרסומות במה שנקרא בפשטות “מכרז בזמן אמיתי”. מדובר על מכירה ורכישה המתבצעת במהירות של מילי-שניה, כלומר בזמן שלוקח לדף האינטרנט להיטען. פעילות זו מבוצעת באמצעות בורסות הפרסומות השונות (ad exchanges), והמחיר שמשולם עבור כל חשיפה מבוסס על על פי ההיצע והביקוש המיידי.

Retargeting – טקטיקת פרסום שבה מתעניין במוצר (מי שביקר באתר) ‘נצבע’ וניתן לחזור אליו עם אותו מסר פרסומי רלוונטי עבורו.

Remnant Inventory: מלאי שטח פרסום שאינו מוגדר כפרימיום והוא נמכר בד”כ במחיר מוזל על ידי צד שלישי.

Smart TV: טלוויזיה משולבת אינטרנט ובעלת יכולות מחשוב. טלוויזיות אלה יכולות לספק טלוויזיה אינטראקטיבית, סטרימינג של תכניות, אפליקציות ועל גביהן ניתן לבנות את התשתית לפרסום פרוגרמטי בטלוויזיה.

Streaming: שיטה להעברה וקבלה של דאטה באופן יציב, בד”כ דאטה של וידאו ואודיו, על גבי רשת האינטרנט. הסטרימינג מאפשר צפיה תוך כדי הורדת הדאטה.

(Supply-Side Platform (SSP: פלטפורמה דיגיטלית שמאפשרת למדיות (אתרי תוכן) למכור פרסומות מכל סוג – דיספליי, וידאו, מובייל, חשיפות ועוד, בדרך נוחה וחסכונית. מערכת ה-SSP מאפשרת למדיות לגשת למספר גבוה של רוכשים פוטנציאלים שכוללים רשתות פרסום, בורסות פרסום ו-DSP. באמצעות פלטפורמה זו המדיות יכולות לנהל את המלאי שלהן, ובפועל את הצד העסקי של האתר.

Trading Desk: Trading Desk הוא שירות מנוהל של מסחר במדיה דיגיטלית, המבוצע על ידי חברות הנחשבות למומחיות בשימוש בדאטה ובטכנולוגיית פרסום. גופים אלה יכולים להיות עצמאיים או חלק מסוכנויות גדולות.

Video Advertising: פרסומת שמתלווה לוידאו אונליין. אם בצורה לינארית (לפני במהלך או אחרי התוכן – כמו פרה-רול) או לא לינארית (כמו באנר או טקסט שמופיע על גבי התוכן במהלך הצריכה שלו).

Viewability: הדרגה שבה פרסומת דיגיטלית נצפית על ידי הצרכן על המסך. במילים אחרות, עד כמה באמת ראו אותה (ארגון ה-MRC קבע שפרסומת וידאו נחשבת כ’נצפתה’ אם לפחות מחצית הנגן היה בפריים לפחות למשך שתי שניות לפחות).

Yield Management: גישה בפרסום דיגיטלי שמטרתה מקסום הרווח הכולל של אתרי אינטרנט באמצעות איתור כל מלאי הפרסום באתר ומכירתו בצורה המיטיבית למפרסמים שונים בפורמטים שונים על מנת למקסם רווח.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

18 Comments on "פרסום דיגיטלי (Ad Tech): החברות הפעילות בישראל ומילון המונחים המלא"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
עופר
Guest

שירות לציבור. תודה גיקטיים

אחד
Guest

מציע להוסיף את TUNE למפה

דניאל
Guest

היא בפנים

הראל
Guest

חסרות כאן המון חברות מעולות בתחומן – Vexigo למשל ועוד…

דניאל
Guest

Vexigo בפנים

Bar
Guest

לא חסר כמה סוכנויות דיגיטל נוספות?

Shani
Guest

מה עם חברת Perion…צריך להוסיף גם אותה למפה…

דניאל
Guest

הוספה

זה תוכן שיווקי
Guest
זה תוכן שיווקי

למה לא רשום בכותרת תוכן שיווקי?

Jonas
Guest

לא מעט טעויות יש במפה הזאת, לצערי. וכמה חברות שחסרות.
Appnext – ממש לא Agency
Gorilla – ממש לא נטוורק, יותר Agency
Moblin – הכי Agency שיש. אוקי, יש להם גם איזה פלטופורמת ad network כלשהי.

ואיפה TUNE?

רשלני ביותר.

דניאל
Guest

Tune בפנים. ויש גם אי מייל דרכו אפשר לפנות עם הערות ישירות ליוצרי המפה. זו המהדורה הראשונה והכוונה היא לעדכן כל הזמן.

אליקו
Guest

שכחתם DMP

Naomi
Guest

אחלה כתבה. גם Mobco חסרה כאן בצד של האייג׳נסי

נימיץ
Guest

איפה PLYMEDIA וWISEROLL?

Yoav
Guest

PLYMEDIA is there… check again!

Dan
Guest

Mabaya
Sponsored products ad platform
In native

גיק
Guest

מביך, לנסות לייצר מפה כדי לדחוף את כל החברות שבקבוצה ואז סתם להוסיף אחרות שיתנו רקע, יש כל כך הרבה חברות חסרות וחלקן לא רלוונטיות

מילה
Guest

יופי של יוזומה. יש פה חברות שלא ידעתי שישראליות בכלל. עושה הרבה סדר

wpDiscuz

תגיות לכתבה: