משחקים בכסף / דעה

דיווח על השקעה של סופטבנק היפאנית בזינגה, חברת המשחקים המובילה בתחום הרשתות החברתיות, העלה אצל דורון אבידר מספר ספקות. האם מדובר במגמה של השקעות בחברות משחקים לרשתות החברתיות או שמא בטריק פירסומי? לשיפוטכם

ב-14 ביוני הופיעה ידיעה בביזנסוויק על השקעה של כ-147 מיליון דולר על ידי Softbank היפנית בחברת Zynga – החברה המובילה בתחום המשחקים המבוססים על רשתות חברתיות. זו ידיעה מעניינת, ביחוד לאור העובדה שההשקעה הכוללת ב-Zynga עד פרסום הידיעה עמדה על 219 מיליון דולר, ואם אני אחד מ-11 המשקיעים שכבר שמו כסף על Zynga, הרי שאני עלול להיות מודאג למדי מדילול אחזקותי בחברה המצליחה הזו.

חברת Zynga היא החברה שהביאה אלינו (או, יותר נכון, לעמוד הפייסבוק שלנו) משחקים כמו Texas Hold’em, Farmville, Mafia Wars, ועוד היד נטויה. עם סלוגן שאומר, בתרגום חופשי, ‘לחבר את העולם דרך משחקים’, החברה מתגאה כיום בכ-230 מיליון משתמשים חודשיים – מספר בהחלט מכובד.

עד כה לא קיבלה ידיעה זו אישור רשמי מאף אחד מהגורמים המעורבים, לכאורה, בעסקה. אמנם, חברת Softbank השקיעה כבר בחברות בעלות פוטנציאל גבוה להוביל את תחום היישומים החברתיים (כולל RockYou ו-Oak Pacific Initiative), אלא שהשקעות אלו היו בסכומים הרבה יותר קטנים מהסכום המדובר.

בנוסף, בואו נסתכל לרגע על ההשקעות שנעשו לאחרונה בחברות משחקי רשת ישראליות, עליהן סיפרה אילנה ברודו בפוסט מה-9 ביוני. האחת – חברת eTORO, שהשלימה זה לא מכבר וגייסה 2.4 מיליון גולרים מגוף ההשקעות Social Leverage במסגרת סיבוב השקעות שלישי, והשניה – חברת Play4Skill, שגייסה לאחרונה השקעה בגובה 400,000 דולרים מחברת G-Factor השייכת לקבוצת אדלר-חומסקי.

מעניין להסתכל על ההבדלים בהתנהלות התקשורתית בין הדווחים על ההשקעות בחברות הישראליות להודעה על ההשקעה של Softbank ב-Zynga:

המקור הראשוני של המידע: בשני המקרים של ההשקעה בחברות הישראליות – התראיינו גורמים הן מתוך חברת המשחקים והן מתוך הגוף המשקיע והזדהו בשמם. במקרה של ההשקעה ב-Zynga – מדובר ב’גורמים יודעי דבר’, ללא ציטוט וללא אזכור שמות.

גובה סיבוב ההשקעה למול הסכום שכבר הושקע בחברה: בשני המקרים של ההשקעה בחברות הישראליות מדובר על השקעה שמוסיפה כ-30 אחוזים על הסכום שכבר הושקע. במקרה של ההשקעה ב-Zynga – מדובר בהשקעה המוסיפה יותר מ-50 אחוזים על הסכום שכבר הושקע לפני כן. זהו אחוז גבוה עד כדי חריג כשמדובר בשלב החיים בו נמצאת חברת Zynga.

אופי הכיסוי התקשורתי: בשני המקרים של ההשקעה בחברות הישראליות ישנה התייחסות לעסקה מצד הגוף המשקיע. במקרה של ההשקעה ב-Zynga – אין התייחסות או אפילו אזכור של השם Zynga מצד Softbank.

בסיכומו של דבר, למרות שהידיעה קיבלה מספר איזכורים באתרים ובבלוגים מכובדים, הייתי מאד נזהר מלהסתמך עליה. אם הידיעה נכונה – מדוע לא הודיעה Softbank למשקיעיה על ההחלטה כבדת המשקל הזו? ואם הידיעה לא נכונה – את מי משרת הפרסום שלה בעיתוי הנוכחי? כל השערה או תיאוריית קונספירציה \ הטעיית משקיעים \ הרצת מניות \ התחשבנות ברמה האישית יהיו סבירים באותה מידה.

דורון אבידר

איש טכנולוגיה וותיק ומנהל קו מוצר יישומים עסקיים בחברת בזק בינלאומי.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: