”יזמים צריכים להפסיק להיות עסוקים בלרצות משקיעים”

זיו אלול עזב קריירה צבאית והקדיש את כספי הפיצויים מהצבא כדי להקים את הסטארטאפ אינראקטיב; הוא כמעט סגר, סירב למכור, שינה את כיוון המוצר ולבסוף מכר את החברה ב-86 מיליון דולר לחברה גרמנית ציבורית; כיום, הוא ממנכ”ל את החברה הרוכשת, Fyber; בראיון מיוחד הוא משתף לקחים ותובנות מ-8 שנות יזמות, וגם מה היזם הישראלי יכול ללמוד מהסדר והתכנון בגרמניה

“יזמים רבים מגיעים לגייס מאנג’לים וקרנות, ובגלל שהם מאד רוצים את הכסף עסוקים בלרצות. להגיד את הדברים ה’נכונים’ או לעשות את הדברים ש’נראים טוב’. מצד שני אתה גם רוצה להיות אופטימי ולהאמין שהסיפור שלך ‘תופס’ – אבל זה בכלל לא העניין. העניין בגיוס הוא להגדיר לעצמך מדדים סוביקטיביים שצריך לעמוד בהם, ולגייס לפיהם.

“בנוסף, משקיעים לא מסתכלים רק על האקסל ותוכנית העבודה שהיזם מציג, אלא על דרך העבודה – איך אתה מציג ובאילו מילים אתה משתמש, במה אתה מתמקד במה לא, איך אתה חושב וכיצד אתה מתמודד עם קשיים. ולאחר הפגישה, איך נראה התהליך – כמה אתה עקשן לעומת פשרן, איך אתה משיב לאי-מיילים ובאיזו תדירות, ועוד”.

הסיפור של זיו אלול הוא לא הסיפור של היזם הטיפוסי. הוא גדל בקריית אתא, עזב קריירה צבאית ארוכת שנים והקדיש את כספי הפיצויים מהצבא (80 אלף שקל) כדי להקים סטארט-אפ עם עופר יהודאי. את הסטארט-אפ (חברת אינראקטיב העוסקת בפרסום) כמעט סגר, סירב למכור, שינה את כיוון המוצר ולבסוף מכר אותה ב-86 מיליון דולר לחברה גרמנית. כיום, אלול הוא המנכ”ל של החברה הגרמנית המאוחדת שרכשה את הסטארט-אפ שלו, ופועלת תחת השם Fyber. החברה סיימה את שנת 2018 עם מכירות של למעלה מ-400 מיליון דולר, וגדלה. אירחנו אותו בעוד פודקאסט לסטארטאפים ושמענו איך הכל התחיל.

את הסטארט-אפ אינראקטיב הקים אלול יחד עם חברו עופר יהודאי. החברות בין השניים (ששירתו בצבא יחד) הבשילה לשותפות כאשר אלול היה בשלבי התואר השני שלו, ויהודאי סטודנט בטכניון. השניים לקחו את “עסק הצד” של יהודאי (סרטונים לאירועים) והפכו אותו לקונספט בעבור גייסו את הכסף הראשון. “הצלחנו להפוך את הפרויקט הזה לעסק ותוך 3 שנים לגייס אליו כסף, ולהביא לקוחות. זה היה מסע יוצא מן הכלל בו עשינו את כל הטעויות האפשרויות”, נזכר אלול.

בשלב מסוים התגבש המודל העסקי סביב הפעילות שהשניים פיתחו, מרקטפלייס שנועד לחבר בין יצרני ומפיצי אפליקציות מובייל למפרסמים. “לאחר שגייסנו את הכסף הראשון, הבנו מהר מאד שהמודל שבנינו לא עובד כמו שצריך”, מספר אלול. “היינו צריכים ללכת למפתחי אפליקציות והמפרסמים אחד-אחד, כדי לייצר את החיבורים הללו. הבנו שאנחנו צריכים טכנולוגיה שתעזור לנו לצמוח”.

– איך מבינים שמה שאתה עושה לא באמת עובד?

אלול: “קשה לומר. אני חושב שניסינו בהתחלה לתרץ לעצמנו למה אנו לא מצליחים כמו שציפינו. אחרי שאתה מגייס כסף ממשקיעים אתה משוכנע עוד יותר בחלום שלך ומאוהב בו. לפעמים צריך שמישהו ינער אותך – המשקיעים, התעשייה או הלקוחות, ולפעמים זה אתה עצמך. במקרה שלנו, היה ברור לעופר ולי שאם אנחנו רוצים לבנות מרקטפלייס אמיתי לפרסום באפליקציות וגיימינג, זה חייב להיעשות באופן אוטומטי”.

מיד לאחר מכן ביצעה אינראקטיב פיבוט (שינוי כיוון במוצר – ע.ד.) ותהליכי אוטומציה נוספו, שאיפשרו הן ליצרני ומפיצי האפליקציות והן למפרסמים להשתמש בפלטפורמה ולעמוד בקשר באופן אוטומטי. “זה היה רגע מדהים, פתאום ראינו את כל הגרפים של התעבורה וההכנסות עולים”, מסכם אלול.

לאחר יותר מ-8 שנות פעילות, מכרו יהודאי ואלול את הסטארט-אפ לחברת פייבר (Fyber) הגרמנית. “זו הייתה מכירה עם מכפיל טוב מאד, גם למשקיעים וגם לנו ברמה האישית”, נזכר אלול. לא הרבה אחרי, פנה דירקטוריון החברה לאלול והציעה לאחרון לנהל את הפעילות – וכך, מצא את עצמו מנכ”ל של חברה ציבורית גרמנית, עם כ-300 עובדים.

“זה אירוע שהוא מלמד ומפתח בצורה בלתי רגילה”, הוא אומר. “אנחנו כישראלים חושבים שהתרבות והמתודלוגיה שלנו הכי טובים, אבל יש לנו לא מעט מה ללמוד מהגרמנים. שם סדר, בניית תשתיות ותהליכים מקבלים חשיבות יתרה – ובהרבה מקרים הם מצליחים לייצר מוצרים ולנהל תהליכים ששיטת ה’זבנג וגמרנו’ של הישראלים לא יכולים להתמודד איתם”.

האזינו לפרק עם זיו אלול

 

 

 

 

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

1 תגובה על "”יזמים צריכים להפסיק להיות עסוקים בלרצות משקיעים”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיכה אלי
Guest

כן. כשיש כסף לא כדאי לחזר אחרי משקיעים ולרצות אותם.
הדובר ממש לא יזם חסר כל…
הכותרת יכלה בהחלט להיות “אם אין לחם שיאכלו עוגות”

wpDiscuz

תגיות לכתבה: