אל תפחדו מכשלון, להפך, תייחלו לו [דעה]

המורה הכי טוב של עולם היזמות הוא הכישלון.

shutterstock fail

הפוסט נכתב על ידי ליאור פרושאור, שותף מנהל בקרן אלוויטור.

כישלון הוא אחד הדברים שאנחנו באלוויטור תמיד שמחים לעודד. נשמע הזוי? להבדיל מרוב המקומות בעולם: אנחנו באמת מאמינים שבמקום שבו כישלון אינו דבר פתוח ומקובל, לא ייבנו חברות גדולות.

תשאפו לסטות סטטיסטית

התהליך של לקיחת רעיון והפיכתו למוצר שאנשים או ארגונים רבים ירצו לעשות בו שימוש הוא כמעט בלתי אפשרי. אם נאמר את האמת – הוא בלתי אפשרי. אתה צריך להיות סטייה סטיסטית כדי להצליח, וסטייה סטיסטית מטורפת כדי לפגוע בפעם הראשונה. כישלונות מגיעים מכל כיוון. כישלון בבניית המוצר, אי עמידה ביעדים, כישלון בהשקה, אי עמידה בלוחות זמנים, כישלון בגיוסים, כישלון בגיוס עובדים וכן הלאה.

מרוב שכישלון הוא חלק אינטגראלי להצלחה בעולם שלנו, לפעמים אפילו לא נעים לנו להודות שהצלחנו במשהו בלי להיכשל בדרך. היזם של secondmarket, שוק משני למסחר במניות של חברות טכנולוגיה גדולות לפני שהן מונפקות לציבור, תמיד מספר שהוא נעלם דום כאשר יזמים מדברים על הקושי שלהם בגיוס כספים. לא נעים לו, הוא יודע שהעובדה שמשקיעים ביקשו להשקיע במיזם שלו (35 מיליון דולר עד היום) ולא הפוך הם אנומאליה, ובעולם הזה בו כל המצליחנים נכשלו כל-כך הרבה, לפעמים לא להיכשל זה פשוט לא נעים.

אני מאוד גאה בשתי חברות שלנו שטסו קרוב מדי לשמש ונכוו, אבל השתמשו באותה טיסה כהכנה להמראה הגדולה.
Swayy היא חברה שהוקמה על-ידי אוהד פרנקפורט, ליאור דגני, עוז כץ ושלומי בבלוקי שבכלל התחילה כ-summer לפני שנה וחצי. ב-Summer הם בנו מוצר שמטרתו יצירת תקצירים אוטומטיים של כתבות ע”י מנוע NLP די מתוחכם. דווקא הכישלון של summer היה נקודת מפנה והראה לנו עד כמה ההשקעה שלנו בהם הייתה נכונה. היום אחרי לא מעט מיני-כשלונות בתוך swayy, החברה צומחת ומתפתחת עם לא פחות מ-25 אלף עסקים ומשתמשי קצה שמפעילים את המוצר ועם הרבה שמיים כחולים להמריא אליהם.

זה עשוי להיות מייאש, אבל גם צריך לדעת איך להתמודד עם זה

חברה נוספת שהיה לי ״העונג” לראות אותה בכשלונה היא ordr.in. דיוויד בלום הקים את החברה לפני שלוש שנים אחרי שהצליח בכל דבר קודם שנגע בו. מהלימודים (קורנל) ועד העבודה (צמח כמו מטאור באמריקן אקספרס בשש השנים שהיה שם). Ordr.in נבנתה במטרה לשנות את הדרך שבה תעשיית הזמנת המזון עובדת. דיוויד רצה לשבור את המונופול של חברות כמו grubhub ו-seamless על השוק ע”י פיתוח סט של כלים שיאפשרו לכל מפתח (מחברות ענק ועד למפתחי האפליקציות הקטנים ביותר) להציע שירותי הזמנת מזון למשתמשים שלהם. ביום הקמת החברה, ועוד לפני שנכתבה שורת קוד אחת, כל תעשיית הסטאראטפים בניו יורק דיברו עליה. בין היתר, משום שגוגל ביחד עם איינג׳לים נוספים מוכרים מסיליקון וואלי השקיעו בה. מהר מאוד התברר שפיתוח הכלים במקביל לגיוס המסעדות והלקוחות זה לא הליכה בסנטרל פארק ולאחר כשנה נאלצו היזמים להניח את המפתחות על השולחן ולצאת מהמשרד היפה ביוניון סקוואר.

אם זה לא מספיק אז בדיוק באותו זמן הוגשה כנגדם תביעה להפרת פטנטים. הכשלון שלהם ודרך ההתמודדות שלהם כצוות עם האירועים שלוו אליו, מסביר מדוע היום, אחרי חתימה של עסקת ענק עם yelp ולקוחות גדולים אחרים בקנה, כל המשקיעים הגדולים ביותר בארצות הברית רודפים אחריהם. לא היה קסם בתפנית בין כישלון לתחילתה של הצלחה. הצוות היה מוכן ובעל גמישות מחשבתית ואופרטיבית לשנות את המוצר ע”מ שיתאים ונגיש יותר ללקוחות, ובעיקר את העמידות והחוצפה “למכור” ללקוחות גדולים כאשר החברה על סף סגירה.

החיים הם לא בית ספר וגם אין מבחן בסוף השנה שקובע אם הצלחת או לא. אם היה כזה, כנראה שדיוויד והחברה הנהדרים של Swayy היו נכשלים בשנה ראשונה ומצטיינים בשניה כאשר כל יתר הפקטורים שמסביב (נחישות, יצירתיות ויוזמה) היו קיימים בשני הנסיונות שלהם. מה שהשתנה הוא שהם למדו הכי מהר מה לא עובד וניסו תשובה (פתרון, מוצר) אחר עד שפתרו את המבחן. שיטת האלימינציה הזו רצויה כאשר עומד מאחוריה צוות חזק ומאוחד של יזמים. הסיבה היא פשוטה, סטטיסטית היא מקרבת אתכם לתשובה הנכונה. בעולם היזמות, כמו בטבע, לא החזק שורד. גם לא זה שרץ הכי מהר. שורד הוא זה שמסתגל לסביבה שלו הכי מהר.

אני מאחל לכל יזם שנכשל היום ויכשל מחר הרבה הצלחה, נחישות, ואומץ בניסיונות הבאים שלהם. סטארטאפ בנוי מכשלונות העבר של היזמים, כשלונות ההווה של המתחרים ועתיד מלא בשאלות אמריקאיות שדורשות את התשובה הנכונה.

אנחנו פה כדי להאמין, לתמוך ולגדול ביחד עם חברות הפורטפוליו שלנו. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים הוא שלא יפחדו מהכישלון ויחזיקו מעמד בדרך.

קרדיט תמונה: failure via shutterstock

הכתבה בחסות ELEVATOR

Elevator הינו גוף השקעות לחברות הזנק בשלבים מוקדמים בתחומי הסייבר סקיוריטי, הטכנולוגיות הפיננסיות והאינטרנט. חברות הפורטפוליו של Elevator נהנות מהשקעה ישירה בגובה של עד 200,000 דולרים ותוכנית האצה בת 5 חודשים אשר חלקה הראשון בישראל (תל אביב) וחלקה השני בארצות הברית (ניו יורק). במסגרת התוכנית, עובדות חברות הפורטפוליו בצמוד עם שותפים אסטרטגיים, מעצבי מוצר,ומומחים שמותאמים לכל חברה וחברה. התוכנית שמה דגש מיוחד על חדירה מהירה לשוק הצפון אמריקאי והאירופאי.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "אל תפחדו מכשלון, להפך, תייחלו לו [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איסר זק
Guest

הטרנד החדש של להתחבק עם “כשלונות” מעט תמוה.
נכון שאת קהילת חברות ההזנק הישראליות מאפיין ה”חוסר פחד” מכשלון. אבל חשוב ללדעת שקיים מחיר כבד מאד במישור האישי והכלכלי המתלווה לכשלון.
במישור הכלכלי, מנהלי חברת הזנק נדרשים להשיב את חובות החברה הנכשלת גם אם היא נסגרת והמשקיעים נוטשים אותה.
במישור האישי, אחרי כשלון לא תמיד נמצאים המשקיעים ואו השותפים שמוכנים ללכת למיזם הבא.
כלומר ב-2 המישורים, מדובר ביציאה לדרך ארוכה ולא תמיד נוחה.
חובת הגילוי הנאות מחייבת לציין זאת.
כמובן שהצלחה לאחר כשלון מתוקה כפליים.

עידו ליברמן
Guest

מניסיוני עושים הרבה טעויות במיזם הראשון! רק כך לומדים! אני למדתי שיעור ב 150,000 שקלים וגם היום אני יכול לומר שאני עדיין לומד! חשוב לזכור שמי שלא מנסה לא נכשל ובטח שלא לומד! אז אל תתנו לאחרים לשגע אתכם! תחילו ומקסימום תלמדו איך לא עושים מיזם! גם אידיסון שהמציא את הנורה החשמלית אמר למדתי 10,000 איך לא בונים נורה חשמלית!

אבי
Guest

הכישלון הוא אבי ההצלחה והתסכול הוא אמה

יוגב
Guest

“…תמיד מספר שהוא *נאלם* דום כאשר יזמים מדברים….”

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל