עולים ברשת – כן, אנחנו יכולים !

“כן, אנחנו יכולים!” זכיית ברק אובמה בנשיאות מלמדת אותנו על נפלאות האינטרנט שמאפשר לכל אדם, בית, עסק ומוצר להיות מוכר ואהוד ברחבי העולם, והכול בלחיצת כפתור אחת. כן, גם אתה -היצואן – יכול!

obama- einat“כן, אנחנו יכולים!”, זהו הסלוגן הראשון שטבע ברק-חוסיין אובמה שנבחר בנובמבר 08 לנשיא השחור הראשון של המעצמה העולמית, ארה”ב. הוא זכה במשרה הנחשקת והנוצצת בעולם. נשיאה הנבחר של ארה”ב ייזכר עוד שנים רבות כנשיא שחולל מהפכה אמיתית רק בעצם בחירתו. הוא גם ייזכר כנשיא שחולל את מהפכת האינטרנט המקוונת שבזכותה נבחר לנשיא.

אובמה ניצל את כל האמצעים הטכנולוגיים החדישים ביותר והזמינים ביותר לכל אחד ואחת מאיתנו. הוא הצליח לחדור לכל פינה ולכל מקום ברשת האינטרנט בעידן ה-WEB 2.0, ויצר קמפיינים חובקי עולם בעלי תקשורת אינטראקטיבית עם הגולשים. “קמפיין אובמה” הוא למעשה מהפכה שיווקית שכל בעל עסק היה רוצה לנכס לעצמו. זכיית אובמה בנשיאות מלמדת אותנו שוב על נפלאות האינטרנט שמאפשר לכל אדם, בית, עסק ומוצר להיות מוכר ואהוד ברחבי העולם, והכול בלחיצת כפתור אחת.

מניעים לפעולה

צוות הקמפיין של אובמה השכיל להבין כי ברשותו עומדים אמצעים שיחדרו לכל בית ולב בקרב בוחריו. הצוות ניצל לטובתו כל חלקה אפשרית ברשת האינטרנט וזאת כדי ליצור חשיפה, אהדה, והחשוב ביותר – שיתוף. הקמפיין של אובמה הפך את הגולשים לשותפים במהפכה ושותפים בעשייה. הציבור האמריקני, בניגוד למערכות בחירות אחרות, לא נשאר אדיש. קמפיין אובמה שיכנע את הבוחר להיות מעורב, והניע אותו לפעולה. ההנעה לפעולה היא הדבר החשוב ביותר בשיווק.
לגרום לאדם לבצע פעולה בניגוד להתעלמות, התנהגות האנושית הנפוצה יותר. אובמה ואנשיו הניעו את הציבור לזוז מכורסת הנוחות ולעמוד שעות על גבי שעות בתור לבחירת המועמד המועדף עליהם. למעשה, הציבור האמריקני הוא זה שהפך את אובמה למותג, לסופר- סטאר.

אתר ידידותי למשתמש

הצוות בנה את הקמפיין באמצעות אתר אינטרנט אינטראקטיבי מושקע במיוחד, אתר ידידותי למשתמש ואסתטי המשאיר את הגולש בו לאורך זמן ומניע אותו לעשות בו שימוש ולקחת בו חלק פעיל.

באתר עצמו הם בנו לעצמם פלטפורמה אינטראקטיבית לבלוג ולרשתות חברתיות. בבלוג הציג אובמה את דעותיו ואיפשר לבוחרים ולמובילי דעה להביע את דעתם, כך נוצרה האינטרקציה הראשונית עם הבוחרים. במקביל עשה צוות אובמה שימוש מאסיבי באתרי WEB 2.0, כגון אתר הפצת סרטוני הווידאו ,youtube להפצת סרטוני וידאו לקמפיין, סרטוני תדמית וצילומי וידאו מתוך כנסים ואירועים שבהם אובמה לקח חלק. הסרטונים הציגו את אובמה בזמן אמת וכחלק שוטף ממהלך החיים של הגולש – הכול נגיש, הכול כאן ועכשיו. סרטוני הווידאו מבוססים על קליפים קצרים, זולים, ממוקדים שנוגעים בנקודות הרגישות ביותר של הציבור. קצר וקולע!

באתר flickr השתמש אובמה להפצת תמונות סטילס של אשתו מישל אובמה ושל בנותיו במסעותיו ותמונות משפחתיות אחרות. השימוש באתר זה איפשר לאובמה להציג עוד נדבך מחייו, לחשוף לבוחרים את הסביבה הקרובה לו, כלומר, את מי שעתידה להפוך לאישה הראשונה של ארה”ב. למעשה, השימוש באתר flickr איפשר להציג מעין אלבום משפחתי נוצץ שניתן להתגאות בו ולרצות בו.

רוצה להיות חבר שלי בפייסבוק?

גם הרשת החברתית הגדולה והמוכרת בעולם, facebook היוותה חלק בלתי מבוטל במאמץ הבחירות. כרטיס החבר ודף המעריצים של אובמה באתר הפך יותר ויותר פופולארי ונרשמו אליו עוד ועוד חברים שהפכו לתומכים נלהבים, הביעו את דעתם על כל הנעשה והפיצו את המידע הלאה.

פלטפורמה אינטרנטית זו בנתה למעשה לברק אובמה מעטפת שיווקית אינטראקטיבית שאיפשרה לכל אחד ואחת להכיר אותו ולהזדהות איתו – הוא פשוט הפך לחלק מהעם במרחק נגיעה, אחד כזה שכולם רוצים להיות, לחבר הכי טוב של הבוחר – תרגיל שיווקי מבריק שהפך אותו מהחבר הכי טוב לנשיא הנבחר של ארה”ב.

הרשתות החברתיות גם אפשרו לאובמה לזהות מגמות והלכי רוח בקרב הקהל ובכך לשנות ולהתאים את התכנים והמסרים על פי צו השעה ונטיות ליבם של הבוחרים הפוטנציאליים. הרשת החברתית, ובה האפשרות להביע דעה, היתה חשופה לכל, ובכך, בעת הבעת דעה של הבוחר, יכלו אנשי הקמפיין של אובמה לעשות בה שימוש ולהתאימה לקהל – מה שנקרא בשפת השיווק – קסטומיזציה. זו היתה חשיפה בלתי מוגבלת, בעלות מזערית ומגוחכת, ביחס לעלויות קמפיינים מוכרים וידועים יותר בטלוויזיה ובעיתונות.

גם אתה יכול !

השימוש של צוות אובמה באינטרנט וברשתות החברתיות נלמד היום בקרב פוליטיקאים ישראלים שמתכוננים לבחירות לראשות הממשלה. גם באקדמיה בוחנים את קמפיין השיווק המוצלח של אובמה ולומדים אותו על היבטיו הרבים.

אבל לא צריך להיות פוליטיקאי או אקדמאי כדי להבין שפרסום באינטרנט עובד. גם אתה, היצואן, יכול לממש את כל האפשרויות וההזדמנויות שרשת האינטרנט מציעה לך. גם אתה יכול ליצור לעצמך חשיפה בלתי מוגבלת ולהגיע לקהלי היעד שלך באמצעות הרשת. כל שעליך לעשות הוא לדאוג כי יהיה לך אתר אינטרנט שמציג אותך, את שירותיך ומוצריך, ובכלל – את האג’נדה העסקית שלך.

יש באפשרותך ליצור בלוג ובו להציג דעותיך ולשתף את הגולשים והלקוחות הקיימים והפוטנציאליים. יש באפשרותך ליצור איתם אינטראקציה מקוונת ולהפוך אותם לאנשי קשר לאורך זמן. במקביל, מומלץ לעשות שימוש בפלטפורמת הפצת סרטוני וידאו ובכך לאפשר לגולשים לראות את בית העסק, פרסומות שהוכנו בעבר, מוצרים, כנסים, הרצאות ועוד. הרי אין טוב ממראה עיניים, ובימינו, סרטוני וידאו מקוונים הם בבחינת עלות הפקה מזערית.

מעבר לכך, מומלץ להציג אלבום תמונות סטילס מתוך כל אירוע, תערוכה או כנס, שיש בהם עניין לציבור, ובכך להציג את בית העסק שלך מזווית נוספת וכתמונה משלימה לכלל הפעילויות שלך.

כאמור, רשת האינטרנט מכילה מגוון עצום של חלופות והזדמנויות, ומעבר לביצוע הדברים שהוצגו כאן, חשוב מאוד להתעדכן חדשים לבקרים בחידושים הטכנולוגיים שאותם מציעה הרשת, לבחור בהם על פי הרלוונטיות ולעשות בהם שימוש לטובת חשיפה ותקשורת שוטפת עם קהל הלקוחות ברחבי העולם.

בימינו, חשוב להשכיל ולהבין כי רשת האינטרנט פותחת בפני כל אחד ואחת ברחבי הגולובוס את האפשרות ליצור יש מאין. רשת האינטרנט מאפשרת להזדמנויות בלתי מוגבלות ובאמצעים מינימליים להבאת מיקסום תוצאות וחשיפת שיא. כל שצריך הוא להיות נוכח בכל מקום רלוונטי ואפשרי, לדעת לתקשר עם הגולשים ולהניע אותם לפעולה. זהו, עכשיו תורך – גם אתה יכול להפוך את העסק שלך לדבר הבא ברשת האינטרנט, וכפועל יוצא, לדבר הבא בשוק העסקי, אז קדימה – לעבודה!

שימו לב – חוק הספאם

האינטרנט הוא כלי שיווקי חשוב אבל יש לו גם מגבלות. ב-1 בדצמבר נכנס לתוקפו חוק התקשורת, תיקון מס’ 40, התשס”ח – 2008, המוכר כחוק הספאם. חוק זה קובע כי לא ניתן לשלוח חומר פרסומי באופן מקוון וסלולרי, אלא רק לאדם שאישר באופן רשמי קבלת דבר פרסומי מהמפרסם עצמו. גופים שימשיכו לשלוח דבר פרסומי, כדוגמת מיילים ברשימות תפוצה, SMS וכדומה, עלולים להיתבע בידי מקבל ההודעה ב-1,000 ₪ ועד 200,000 ₪ – בגין כל הודעה.

גופים וארגונים רבים ביצעו בחודשים האחרונים, פעולות שיווק רבות על מנת לשמור ולעדכן את רשימות התפוצה שלהן. מומלץ לקרוא ברשת האינטרנט על משמעויות החוק, ההתמודדות איתו ושמירתו.

פוסט זה נכתב על ידי עינת גוטהלף במסגרת תחרות כתיבת מאמרים בנושא מדיה חברתית של לה”ב – הפקולטה לניהול-אוניברסיטת תל אביב.

להב - הפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב

הגב

2 תגובות על "עולים ברשת – כן, אנחנו יכולים !"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מורד שטרן
Guest

סקירה יפה, אהבתי מאד.

morel@israel
Guest

סקריה מוצלחת!

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל