איני הנהג: נסעתי ברחובות לאס וגאס בלי ידיים על ההגה

עשיתי סיבוב ברכב האוטונומי של יאנדקס, וזו הייתה אחת החוויות הכי מפחידות, מרשימות ומגניבות בו זמנית שחוויתי אי פעם

צילום: גיקטיים

בשנים האחרונות תחום האוטומוטיב ככלל והרכב האוטונומי בפרט פורחים, וגם תערוכת CES 2019, כצפוי, התמקדה מאוד בתחום שאולי נראה עתידני, אבל הוא עוד רגע כאן. איך אנחנו יודעים? חברת Yandex, ה”גוגל הרוסית”, הזמינה אותנו לעלות לנסיעת מבחן על הרכב האוטונומי שלה, ואי אפשר להגיד שנשארנו אדישים לנסיעה הזו.

מערכות מתוחכמות יוצרות תמונה מרשימה של סביב הרכב


לצורך ההדגמה, יאנדקס רכשה רכב מקומי מסוג Toyota Prius וציידה אותו בשלל החיישנים שלה. מערכת ה-LiDAR של הרכב, בשילוב עם חיישני ראדר קדמיים ואחוריים, ו-5 מצלמות, תופסות יחדיו תמונת 360 מעלות של סביב הרכב, אשר מעובד במערכת המחשוב שמוחבאת היטב מתחת לתא המטען של הרכב. בזכות ההידוק הויזואלי והטכני של מערכת העיבוד, יכולנו להנות מתא מטען הגון, ולא מבלאגן של חוטים ולוחות כמו שניתן היה לראות באבות-טיפוס קודמים של רכבים אוטונומיים רק לפני חודשים ספורים.

מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

את כל המידע הזה מציגים שני מכשירי iPad Pro (מהדגם החדש ביותר, אם תהיתם), וניתן לראות ממש דרך עיניי החיישנים. בצבע צהוב ניתן לראות רכבים אפילו ממרחק של עשרות מטרים, על גבי המדרכה המערכת זיהתה הולכי רגל, ובכביש ניתן לראות מיפויים של נתיבים אפשריים שהרכב בוחר שלא לנסוע בהם כעת, רמזורים, שלטי מהירות, שלטי עצור ועוד שלל אלמנטים שמראים שהרכב הזה פשוט רואה כמעט הכל. גם בנסיעה באור יום חזק ומסנוור, וגם בתוך חניון חשוך יחסית, המערכת לא הראתה בעיות כלשהן בזיהוי וקטלוג האלמנטים מסביב לרכב. ככל שהעצמים מתקרבים אל הרכב, המערכת ממש מציגה מודל תלת מימדי מרשים שלהם, והכל קורה בזמן אמת מול העיניים שלכם.

צילום: גיקטיים

לשים את חייכם בידיים של המחשב

את הנסיעה התחלתי בעצמי במושב הנהג על ידי לחיצה על כפתור פשוט מאוד. ברגע שלחצתי עליו, יצאנו לדרך לנסיעה, וכשאני אומר יצאנו, אני מתכוון שהרכב פשוט התחיל לנסוע לבדו למסלול אשר הוכתב לו מראש, אבל לא בתנאים סטריליים, אלא בחניון פתוח לכל דורש. המערכת זיהתה תמרורי עצור וביצעה בלימה מושלמת על הקו, ורק לאחר מכן המשיכה בזהירות לפניה. המראה של הגה מסתובב בזכות עצמו וללא כל ידיים עליו הוא מראה שאי אפשר להתרגל אליו בקלות, אבל אופן הנהיגה של הרכב היה יחסית חלק ונעים.

הרכב מתנהג כמו סוג של החבר שלכם שנוהג קצת בזהירות יתר. הוא משתדל להתרחק מרכבים אחרים, הוא לא נוסע מעל המהירות המותרת, הוא מאט לקראת רמזור אדום, והוא עוצר לחלוטין לקראת הולכי רגל. אני במילא לא אוהב שנוהגים במקומי, אבל אחרי שהתמסרתי לחווית הנהיגה (או ליתר דיוק נסיעה) ברכב של יאנדקס, הרגשתי בשלב כלשהו שאני יכול להרפות מהחשש הכללי, לנסות לשכוח ששמתי את חיי בידיו של המחשב, ולהנות מחווית נהיגה קצת… סטנדרטית. הרכב לא מאיץ בצורה מפתיעה, ולמעט כמה תלונות מצידו של יניב, שנסע איתי ברכב, לא הרגשתי שהוא בולם בצורה אגרסיבית מדי. ממש נסיעה רגילה לכל דבר ועניין.

צילום: גיקטיים

את הנסיעה ליווה כל העת נהג בטיחות בשם פאבל, אשר ידיו תמיד נמצאות בכוננות לתפיסת ההגה במקרה הצורך. פאבל נראה כמעט משועמם מעצם הנהיגה בפלא הטכנולוגי הזה. שאלתי אותו האם הוא כבר סומך על הרכב האוטונומי או שהוא כל הזמן נמצא במצב של חשש, והוא השיב לי שלאחר 1,000 מיילים של נהיגה אוטונומית, כבר קשה למצוא הפתעות במערכת. בכל זאת התעקשתי, וביקשתי לדעת באילו סיטואציות הוא מתערב בנהיגה של הרכב, והוא הודה כי בעיקר מדובר בפעמים בהן נהגים אחרים מתנהגים בניגוד לחוק או באופן ממש בלתי צפוי, ואז הוא מעדיף לקחת את השליטה לידיים שלו. בכל זאת, נהג בטיחות.

לרגע מסוים עלה חשש קל, כאשר לקראת רמזור, נהג בנתיב לצידנו ניסה להדחף אל הנתיב שלנו. בסיטואציה כזו, אני הייתי כבר מנסה לבלום, אבל הרכב של יאנדקס המשיך לנסוע כמעט במהירות רגילה. לרגע תהיתי למה המכונית לא האטה, אך פאבל טען כי המכונית חישבה את המהירות המשולבת של שני הכלים, והגיעה למסקנה שאין סיבה לבלימה. לשאלתי, הוא השיב כי אם הרכב השני היה מאיץ לפתע, המערכת הייתה מספיקה לבלום בעצמה במקרה הצורך. אין לי שום דרך לדעת אם זה נכון, מן הסתם, אבל לאור שאר חווית הנסיעה ברכב, אני נוטה להאמין שהמערכת אכן קיבלה בכוונת תחילה את ההחלטה הזו.

הרכב כבר נוסע ברחובות תל אביב

צילום: גיקטיים

לרכב האוטונומי של יאנדקס יש גם נקודה ישראלית. חלק מהפיתוח נעשה במרכז הפיתוח הישראלי שפתחה יאנדקס, לאחר רכישת חברות סטארטאפ מקומיות. לפני מספר שבועות חשפנו כאן בגיקטיים, כי אחד מהפיתוחים המרכזיים עליו עובד מרכז הפיתוח הישראלי הוא הרכב האוטונומי, והרכב נצפה משוטט ברחובות תל אביב. למעשה, הרכב האוטונומי של החברה פעיל רק בשלוש ערים בעולם – מוסקבה, תל אביב ולאס ווגאס – לצורך תערוכת ה-CES. לשאלת גיקטיים מדוע בחרה החברה דווקא בתל אביב, מסבירים ביאנדקס כי תרבות הנהיגה בישראל שונה ממקומות אחרים בעולם, ולכן תוכל לאתגר וללמד את האלגוריתמים של הרכב התנהגויות כביש ייחודיות. בין היתר מזכירים בחברה את מספר הקורקינטים החשמליים הגדול, שדורשים התייחסות מיוחדת. בנוסף, הוסבר לנו כי בישראל קיים מאגר כשרונות גדול בתחומים הרלוונטיים לפיתוח של רכב אוטונומי כמו למשל ראייה ממוחשבת ו-AI, מה שעוזר לתהליך הפיתוח.

השקתם לאחרונה בישראל את יאנגו, שירות המוניות של יאנדקס, האם תעזרו בו לצורך הפיתוח?

“לא. מדובר בחטיבות נפרדות בפעילות שלהן ולכן בשלב הראשון לא מתוכנן שיתוף פעולה בין החברות”.

עם זאת, אין ספק שכמה מאות מוניות יאנדקס שנוסעות ברחבי תל אביב יכולות לעזור ליכולות המיפוי והמידול של הרכב האוטונומי, ולאפשר לו ליהנות ממפות מעודכנות ברזולוציה גבוהה, הדרושות לו לצורך התנועה.

יאנדקס קיבלה לקראת סוף חודש דצמבר אישור רשמי ממשרד התחבורה שמאפשר לה להפעיל את הרכב שלה למטרות בדיקות כאשר כל המערכות האוטונומיות פעילות, ובליווי של נהג בטיחות מאחורי ההגה. על כן, לא מן הנמנע שיותר ויותר אנשים יחשפו למכוניות אוטונומיות בשנים הקרובות, כאשר יותר ויותר חברות בוחרות בישראל ככר ניסוי נחשק לטכנולוגיות אוטומוטיב. אחרי הנסיעה שלי ברכב האוטונומי של יאנדקס אני מרגיש הרבה יותר רגוע לגבי העתיד, ואני לא יכול לחכות ליום שבו אני אוכל לצאת מהבית, להזמין רכב אוטונומי שהוא בכלל לא שלי, ופשוט לנסוע ברחבי העיר בלי שאני אצטרך להיות כל הזמן בכוננות בלימה מתמדת. תנו למחשב לנהוג במקומכם.

הכתב היה אורח תערוכת CES בלאס וגאס

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

8 תגובות על "איני הנהג: נסעתי ברחובות לאס וגאס בלי ידיים על ההגה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סולל בונה
Guest

עם ההרשאות שהם מבקשים אני לא אתפלא אם הם גם יכולים לשלוט ברמזורים, ובחייאת כמה פעמים אפשר לעשות כתבה על רכבים אוטנומים שלכולם ידוע שהם לא ממש מוכנים לנהיגה בעיר או במקומות בהם השילוט והסימונים לא ממש קיימים, שלא נדבר על עיר עם נהגים אגרסבים שיודעים שלמכונית אין אומץ ופשוט ידפקו אותו בכל פעם עם הידיעה שבמשחק צ’יקן היא תמיד תהיה זו שתתקפל.

נתן
Guest

גם לי היה העונג לנסוע במכונית האוטונומית של ינדקס. הדבר המדהים במכונית הזאת שכמה שבועות קודם היא הייתה מכונית משומשת רגילה, ובמשך שבועיים עבודה של אדם אחד, היא הפכה לאוטונומית. כל שנדרש היה לחבר את המחשב המפעיל את המערכת האוטונומית למחשב המכונית ולהתקין מספר חיישנים. המערכת הלומדת של ינדקס שאגב, ממשיכה ללמוד בכל נהיגה, עושה הכל. הנהיגה הייתה חלקה והראתה חישוב מאוד מדוייק. כתוצאה, הנהיגה הרגישה יותר כנהיגה אנושית בהשוואה למערכות אחרות.

כצקןצןק
Guest

עוד טיפה חבר.. עוד טיפה וכולם יאמינו לך.. העיקר שאתה מאמין..

סולפארט
Guest

אתה באמת חושב שאם תשים מסך אייפד ברכב יעבור יותר משבוע עד שמישהו ירים לך אותו? בטסלה זה לפחות מובנה לתוך הפלסטיקה של הרכב.

רונן
Guest

בשביל מה הביאו את זה לארץ, לא מבין את העניין…מצאו שיטה חדשה לרגל אחרי אזרחי ישראל…תזהרו מהאפליקציה הזאת, משהו כאן חשוד מאוד

ירדן
Guest

מלחיץ משהו! כל ההרשאות שיאנגו מבקשים וכל הקשר שלהם לרוסיה, אני מחכה עם זה בינתיים עד שיתבהרו כל העניינים

מי אישר את זה ולמה?
Guest
מי אישר את זה ולמה?

אלק ישראל “נבחרה” לניסוי- חחח ממש עם בחירה
יותר נכון להגיד שביאנדקס זיהו את הפוטנציאל בישראל כמדינת עולם שלישי מוכת שחיתות בה כל חסם רגולטורי ניתן לעקיפה בעזרת שוחד קל ואת ציבור הכבשים המטומטמות שנקרא אזרחים אפשר לסבן בקלות

איציק
Guest

אני דווקא אהבתי את התשובה למה ישראל : “תרבות נהיגה יחודית” ובתרגום חופשי הרוסים חושבים שתל אביב זה המקום הכי נוראי לנהוג בו בעולם אז אם המכונית תסתדר כאן היא תסתדר בכל מקום

wpDiscuz

תגיות לכתבה: