צפו: נסיעה ראשונה ברכב אוטונומי בכבישי תל אביב

לא רק בקליפורניה: נסענו ברכב האוטונומי של יאנדקס ברחובות תל אביב, כדי לראות איך הוא יסתדר עם האדיבות של הנהגים הישראליים, ורוכבי הקורקינטים והקטנועים בכל מקום

צילום: גיקטיים

הרבה נאמר על הנהג הישראלי הממוצע: הוא חצוף, אגרסיבי, עצבני ומסוכן (וכל זה בלי הקללות הנלוות), אבל מה קורה כשאותו נהג לא צפוי פוגש סוג אחר לחלוטין של נהג? בשנה שעברה חשפנו לראשונה בגיקטיים שיאנדקס, שידועה בתור ״הגוגל של רוסיה״, החלה להניע את הרכב האוטונומי שלה בכבישי ישראל. פחות משנה לאחר מכן, היא הזמינה אותנו לעלות לנסיעת מבחן על אותו הרכב. האם האלגוריתם של יאנדקס יכול להתמודד עם הנהג הישראלי? עלינו בחשש לא קל לרכב כדי לגלות.

הנתיבים הצרים של תל אביב הצליחו להקשות על המערכת


את הנסיעה הזאת לא עשינו בסימולטור, סביבה מבוקרת או בתנאי מעבדה, אלא בכביש תל אביבי אמיתי. המסלול שנבחר עבור נסיעת המבחן הזו הקיף את גני התערוכה (או מתחם “אקספו”, בשמו החדש), ובו הרכב היה חשוף כמעט לכל האתגרים שכל נהגי ישראלי צריכים להתמודד איתם מדי יום: השתלבות בנתיבים, עליה לנתיבי איילון, התמודדות עם אופנוענים שמתפרצים לכביש וכמובן קורקינטים ואופניים שחוצים מעברי חציה במהירות.

זו לא הפעם הראשונה שאני פוגש את הרכב האוטונומי של יאנדקס. הפעם הראשונה הייתה בתערוכת CES 2019, שם נסעתי ברחבי רחובות לאס וגאס בנסיעה חלקה בצורה כמעט משעממת מרוב שהיא הייתה ללא כל הפתעות. הנסיעה בתל אביב, שהתחילה גם היא בלחיצת כפתור פשוטה, הרגישה כמעט כמו ההפך המוחלט מכך, אולי כיוון שהתנאים היו שונים לגמרי. במקום כבישים פתוחים, נתיבים רחבים ונהגים צייתנים ומנומסים, נסענו בנתיבים מעט יותר עירוניים, ונראה שהמערכת שבזמנו הגדרתי אותה כ”נהג זהיר” הפכה ל”נהג נורא זהיר”.

צילום: גיקטיים

בלימות חזקות כמו של טסטר במבחן נהיגה

הרכב בלם בצורה לא נעימה כשאוטובוס לפנינו בלם, ואף עצר בשנית לפני שהשלמנו את העקיפה שלו. נהג הבטיחות – שלא נגע בהגה או התערב אפילו פעם אחת במהלך הנסיעה – טען כי הרכב בלם כיוון שיתכן והולכי רגל שנמצאים מחוץ לטווח הראייה שלנו עשויים לנסות לחצות את האוטובוס לאחר הירידה ממנו. הבלימות הפתאומיות הללו התרחשו גם בהשתלבות לרחוב רוקח, ובמקרים של עקיפה דווקא במהירות איטית הרכב קצת טילטל אותנו מצד לצד. הילה, שנכחה גם היא ברכב, טענה שהנסיעה קצת עשתה לה בחילה. אבל מבחינתי, המערכת של יאנדקס הרגישה הפעם כמו טסטר במבחן נהיגה ש”נותן ברקס” על כל גורם שנתקל בדרכו לכל מקרה שלא יהיה. חשוב לזכור שזהו לא מוצר מוגמר, ויאנדקס רק החלה לאסוף מידע על הכבישים, הנהגים, הולכי הרגל והרוכבים הישראליים רק לפני כמה חודשים, ולטענתם כמעט כל נסיעה משפרת את האלגוריתמים.

מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

מראיון שקיימתי עם אנטון סלרב, ראש מחלקת מכוניות אוטונומיות ביאנדקס, עולה כי החברה נתקלה בכמה גורמים מעניינים במהלך הנסיעות שלה בארץ, כאשר בראש ובראשונה הצוות הופתע מכמות הקורקינטים והאופניים שמבחינתם – ומבחינת כמעט כל נהג אחר בארץ – הם הגורם הכי פחות צפוי על הכביש, והאתגר הגדול ביותר עבור המערכת. בנוסף, סלרב מציין כי למרות שאופי הנהיגה של הנהג הרוסי הוא אולי האגרסיבי בעולם, הנהג הישראלי “מצפצף” על החוקים, והאופנועים אוהבים לעקוף את הרכבים משני הכיוונים. אתם יודעים, כל מה שמעצבן אתכם על הכביש על בסיס יומיומי.

בעתיד על פי יאנדקס אולי לא נצטרך רכבים פרטיים

צילום: גיקטיים

ניסיתי להבין מסלרב מהי התוכנית הגדולה של יאנדקס לשוק הרכב, ובינתיים נראה כי למרות שהיא אחת החברות המתקדמות ביותר בשוק הרכבים האוטונומיים, גם היא בודקת את עומק המים לפני שהיא צוללת אליהם לחלוטין. סלרב העלה שיתכן ויאנדקס תאפשר לכם פשוט להזמין רכב חדש עם כל המפרט הנדרש עבור הפעלת נהיגה אוטונומית לחלוטין, ויתכן והמטרה הסופית שלה תהיה בכלל לשלב את המערך בשירות המוניות שלה, Yango. במקרה הזה, סלרב סבור כי יתכן ומשתמשים פשוט לא יצטרכו יותר להחזיק רכב פרטי, כיוון שהם יוכלו לעצור ולהזמין מוניות אוטונומיות בכל מקום ולכל מקום.


הנה כל מה שקרה לנו בנסיעה עם הרכב האוטונומי של Yandex בכבישי לאס וגאס


אז אולי הנסיעה ברחבי תל אביב לא הייתה חוויה חלקה כמו בלאס וגאס, שהייתה נסיעה כמעט אידיאלית מבחינתי, אבל היא עדיין הייתה מפגן מרשים של טכנולוגיה. בסופו של דבר, שמתי את חיי בידיו של קוד וכמה מצלמות בגג ויצאתי בחיים מנסיעה בכביש אמיתי. ביאנדקס ציינו בפנינו שהם רוצים מאוד להרחיב את הבדיקות שלהם גם לירושלים וערים נוספות עם תנאי דרך שונים, כך שהיא ממש לא מתכננת לעצור רק בתל אביב, ואולי עוד נסיעות ברחבי ישראל יסייעו לה לפתח מערכת אוטונומית מלאה שתרגיש אמינה לחלוטין. עד אז, אני אצטרך כנראה להמשיך לשבת מאחורי ההגה, להתעצבן מהנהגים האחרים ולקבל את ההחלטות שלי בעצמי.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

15 תגובות על "צפו: נסיעה ראשונה ברכב אוטונומי בכבישי תל אביב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אוריאן
Guest

לא הייתי סומך על חברה רוסית שתפעיל פה מוניות אוטונומיות, לפי מה שקראתי עליהם הם עשו כמה פאשלות רציניות. הבנתי שגם פרטים של לקוחות שלהם דלפו, והם גם חשפו בטעות בסיסים במיפוי שלהם

אא עע
Guest

לא הייתי סומכת על חברה רוסית בשום ענין שחיי אדם תלויים בו, כמו חברת תעופה, רפואה וכו
ואני מרוסיה אז מותר לי :)

שם בדוי
Guest

תגובה חסרת תועלת תוכן ואובדות

שם כלשהו
Guest

אתה מכיר חברת ענק שעוד אין לה סיפור של דליפת מידע?
ומה הקשר בין דליפת מידע לרכב אוטונומי?

זה הולך רגל או תיבת דואר?
Guest
זה הולך רגל או תיבת דואר?

אין לכם סיכוי להשיג לייקים- המגיבים בתשלום של יאנדקס יעשו דיס-לייק
גם אין סיכוי לעצור את הניסוי המסוכן הזה- הלובי של יאנדקס כבר שימן את מי שצריך
לא סתם הם בחרו במדינת עולם שלישית( נו טוב שתיים וחצי ) והמבין יבין
רק כשידרס כאן מישהו אולי יעצרו את זה( כמובן שיאשימו את הנדרס והתנאים )
– ועד אז הם הרויחו נסויים לגרסת פרוטוטייפ( אפילו לא אלפא )
ממש לא ברור- מה מדינת ישראל מרויחה מכל הסיפור הזה? מכוניות אוטונומיות לא יהיו עד 2030 לפחות לפי כל המומחים!!!

ירון
Guest

Go Yandex :)
עוקפת את כולם בסיבוב!

שם כלשהו
Guest

הרכב האוטומטי קצת נתקע ובולם?
עם הנהג הישראלי תגידו תודה שהוא בכלל מצליח לנסוע, למרות הנהגים שמתעלמים מהחוק.

adam
Guest

הממ, למה הם מדפיסים חלקים בתלת מימד לרכב שלהם? :)

לירן
Guest

איך אני מקבל נסיעת מבחן???

אף אחד
Guest

אתה לא

עמית
Guest

הם באמת חושבים שיוכלו להצליח בארץ? אני לא מאמין שהציבור הישראלי ממש טיפש כדי לסמוך על חברה רוסית שגם ככה היו עליה מלא אזהרות לגבי האפליקציה שלהם שהם משתלטים על כל המידע בנייד.

רונן
Guest

ברגע שקראתי שהם יכולים להשתלט לנו על הנייד על ידי הורדת האפליקציה שלהם, כאן דרכנו נפרדו…לא יכול לסמוך על הרוסים האלו

שמיר לא התולעת
Guest
שמיר לא התולעת

חחח הנסיעה בארץ קשה? שינסו בוויטנאם שם הרבה יותר כיף לנהג המתחיל, ואם הם רוצים מקום מאתגר בארץ שיינסו בנגב, בדואי רץ לכביש, רכב עוצר, בדואי לוקח, והמשטרה בתגובה בלי צה”ל לא נכנסים וצה”ל עסוק, תנסה מחר.

יחזקל
Guest

שינסו את הרכב הזה בשדרות בדרום. טירוף. כבישים ברמה של עזה, אין איתותים, נהגים שכחו שיש ידית לאיתות. כמות הכיכרות, מה שמכונה מעגל תנועה. סיוט. על קטע כביש דו מסלולי באורך של קילומטר יש 5 כיכרות עם מקום לרכב אחד. כרוכב אופניים זה מפחיד, לא פעם נהגים דוחקים אותי הצידה… או מאלצים אותי לבלום. אחרת אני מרוח על הכביש.

אלי
Guest

לא הבנתי למה יאנדקס וגט נלחמים על דעת הקהל דווקא בכתבות יח”צ בגיקטיים, אתר עם בערך 1000 גולשים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: