X-47B מטוס קרב אוטונומי

עולם המטוסים הבלתי-מאוישים עולה כיתה, וכולל מטוס חדש המסוגל לבצע משימות ללא מעורבות טייס או מטיס.

מקור: יח"צ

חברת נורת’רופ גרומן (Northrop Grumman), החברה שהביאה לנו את ה-F-14, F-18, B-2 Spirit, E-2 Hawkeye ועוד רבים אחרים הכריזה כי השיגה עוד הישג תעופתי מרשים. המטוס החמקן החדש שהיא מפתחת, ה-X47B, עבור חיל הנחתים האמריקני השלים את ביצוע טיסת הניסוי הראשונה שלו. המטוס ייחודי בכך שהוא ללא טייס, ואינו מקבל פקודות מהקרקע, למעשה, מדובר במטוס אוטונומי לחלוטין.

בשנת 2007 זכתה החברה במכרז של חיל הנחתים האמריקני עבור פיתוח מערכת קרב-אוויר בלתי-מאוישת שתהיה מסוגלת לעבוד גם בתוך המסגרת של נושאת מטוסים. על המטוס להיות חמקן, מסוגל להמריא ולנחות מנושאת מטוסים, לשאת חימוש ולבצע גיחות אל יעדים ותקיפתם. בנוסף, המטוס צריך להיות מסוגל לבצע תדלוק אווירי אוטונומי.

במסגרת המכרז שהוענק לחברה, החברה מפתחת שני מטוסים מהדגם X-47B. תאריך מסירת המטוסים נקבע למהלך שנת 2013. מבחינת נתונים טכניים, אלו הנתונים הרשמיים כפי שנתפרסמו באתר החברה:

מוטת כנפיים: 62.1 רגל

אורך: 38.2 רגל

תקרת שרות: 40,000 רגל

טווח: 2,100 מיל ימי

מהירות מקסימלית: תת-קולית גבוהה

תחנת כוח: Pratt &Whitney F100-PW-200U

מטען מקסימלי: 4,500 ליברות, קצת מעל 2 טון

דימיון למפציצים הוותיקים

חובבי התעופה ביניכם ודאי שמו לב כי תצורת המטוס מזכירה מאוד את אחיו הגדול ותיק המלחמה הקרה, ה-B-2. ה-B-2 היה ונשאר אחד ממובילי שדרת המפציצים האסטרטגיים של ארצות הברית. יכולתו לנדוד ברחבי הגלובוס עם חתימת מכ”ם נמוכה מאפשרת לו להתייצב בכל זירה בה הוא נדרש.

במהלך טיסת הניסוי, שנמשכה 29 דקות, המטוס האוטונומי טיפס לרום טיסה של 5000 רגל, וחג סביב בסיס חיל האוויר האמריקני אדאורדס שבקליפורניה. הטיסה מהווה הישג עבור התוכנית האוטונומית של נורת’רופ גרומן, במיוחד לאור העובדה שמדובר במטוס נוסף ללא זנב. הפעם, בשונה מאחיו הגדול, ה-B-2 אמור להיות מסוגל לבצע נחיתות והמראות מנושאות מטוסים, ולהיות מסוגל לעשות את זה גם בתנאי מזג אוויר קשים, כפי שיכולה נושאת מטוסים להתקל בהם.

עוד על החברה

חברת נורת’רופ גרומן היא חברת תעופה ותיקה. היא אחראית על פיתוח כלי טייס רבים המשרתים היום בחיל הנחתים האמריקני. בשני העשורים האחרונים בולטים מטוס הקרב הF-14 ומחליפו, ה-F/A-18. הם אחראים על מטוסי סיור ימי ותובלה, כגון C-2 Greyhound, כטב”מ Global Hawk, ומטוס הלוחמה האלקטרונית של הנחתים, ה-Prowler. מטוסי המכ”ם, ה-E-2, עדיין משרתים בחיל הנחתים האמריקני על אף גילם המתקדם, ומשמשים כמכפילי כוח השליטה של נושאות המטוסים על הסביבות שבהן הן פעילות.

בנוסף, נורת’רופ גרומן היא הבעלים של חברת Scaled Composites, חברה שנורת’רופ גרומן רכשה לפני כמה שנים. השם של החברה אמור להיות מוכר, לאחר שזכתה לפרסום רב לאחר שבנתה את ה-Spaceship One, שזכה ב-Ansari X-Prize.

הפיתוח של מטוס אוטונומי מעלה את עולם הכטב”מים לדרגה גבוהה יותר. עד היום, היינו רגילים לשמוע ולראות כטב”מים ברחבי העולם מבצעים שלל משימות, כשהם נשלטים מרחוק על-ידי מטיסים. כעת, אנחנו עוברים לעידן בו חלק מהכטב”מים יהיו אוטונומיים לגמרי, כאשר הם משוגרים לאוויר עם משימה מוגדרת מראש, יודעים לבצע אותה ולשוב חזרה לבסיס. ישנם אתגרים רבים בדרך להפוך את הטכנולוגיה שהופכת את הכטב”מים הללו לאוטונומיים לטכנולוגיה נפוצה, אך זהו אחד הכיוונים אליהם מכוון המחקר והפיתוח האמריקני.

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 תגובות על "X-47B מטוס קרב אוטונומי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
LS
Guest

א. כטב”מ ולא כתב”מ – “כלי טייס בלתי מאויש”
ב. אין חדש בכלי שמבצע משימה בצורה אוטונומית משלב ההמראה ועד הנחיתה, כך עבדו כל הכלים הישנים בגלל מגבלות תקשורת
ג. מעבר לזה באמת כלי מרשים, בגללו אומרים שה F-35 הוא מטוס הקרב המאויש האחרון

wpDiscuz

תגיות לכתבה: