מייסד ויקיפדיה הקים רשת חברתית נטולת פרסומות

ג’ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה, מנסה להתחרות בפייסבוק עם רשת חברתית קצת אחרת. האם הוא יצליח איפה שרבים אחרים כשלו?

מאת יאיר מור

ניסיונות להתחרות בפייסבוק קמו ונפלו לא פעם בעבר, אך ל-WT:Social יש משהוא שלאחרות לא היה: מאחוריה עומד מייסד ויקיפדיה, ג’ימי וויילס.

הרשת החברתית פעילה כבר מעט יותר מחודש, ומהווה למעשה גלגול חדש של WikiTribune – אתר חדשות שהקים וויילס לפני שנתיים וחצי יחד עם עורכת הדין ופעילת זכויות האדם הישראלית אורית קופל. המיזם ההוא, שניסה להוות אלטרנטיבה שיתופית במתכונת ויקיפדיה לאתרי חדשות, לא הצליח, ולכן החליטו וויילס וקופל להחליף אותו ברשת חברתית לשיתוף חדשות מאתרים קיימים, שתתמקד בעידוד תוכן אמין ומקורי.

לשם כך, גולשים ברשת החברתית החדשה יכולים לשתף קישורים לכתבות, ולערוך את המידע כך שיציג מי הכותבים, מה המקור ועל אילו ראיות מבוסס הסיפור. בדרך זו, טען השבוע וויילס בראיון לפייננשל טיימס, ניתן לעודד הפצת מידע אמתי ומשמעותי, ולא רק כזה שמיועד למשוך קליקים.

רשת חברתית ללא פרסומות

“המודל העסקי של חברות המפעילות רשתות חברתיות אחרות, המבוסס על טהרת הפרסום, בעייתי – מתברר שהמנצח העיקרי שלו הוא תוכן באיכות ירודה”, הוא אמר, וציין כי כמו ויקיפדיה, האתר החדש יתבסס על תרומות, שייאספו בנפרד מאלו של קרן ויקימדיה (מפעילת ויקיפדיה).

בינתיים הצטרפו לרשת החברתית כ-50,000 משתמשים, וביומיים שעברו מאז הפרסום בפייננשל טיימס נוצרה רשימת המתנה של עוד כ-50,000 איש הממתינים לאישור ההרשמה שלהם. וויילס מכוון לעשרות ומאות מיליונים, אך לא באופן מיידי.

מי שיבחר לתרום לאתר 13 דולרים (47 שקלים) לחודש, או 100 דולרים (356 שקלים) לשנה, יקבל גישה מיידית ללא המתנה לו ולעוד 200 חברים. בנוסף, כל מי שנרשם לרשת מקבל שלושה קישורים לשיתוף – לבני משפחה, חברים ועמיתים לעבודה. כל מי שיירשם דרך אחד הקישורים יהיה באופן אוטומטי חבר של כל יתר הנרשמים דרך אותו קישור, כדי לקצר את תהליך איתור החברים לאחר ההרשמה.

הרשת מאפשרת לעקוב אחר SubWikis – מעין קבוצות ממוקדות נושאים, כמו גם אחרי תגיות. זאת בנוסף למעקב אחר הקישורים שמשתפים החברים של המשתמש, המוצגים בפיד ומסודרים לפי זמן ההעלאה, מהחדש לישן. בהמשך מתכוונים באתר לאפשר דירוג של כתבות כדי לאפשר לסיפורים איכותיים במיוחד להופיע מעל סיפורים פחות איכותיים ששותפו אחריהם.

בינתיים, אומר וויילס, כ-200 איש תרמו לפיתוח האתר, והוא לא מצפה שהאתר יהיה רווחי, אלא יכניס בערך את הסכום הדרוש לתחזוקו. עם זאת, חשוב לזכור כי הפרויקטים של וויילס ידועים ככאלה שתמיד מוצאים על מה להוציא עוד כסף ולדרוש עוד תרומות.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-TGspot

לקריאה נוספת:

גוגל, מאחורייך: שירות הזרמת המשחקים של מיקרוסופט ישולב בתוך Game Pass

אנדרואיד? PinePhone הוא טלפון קוד פתוח מבוסס לינוקס

Avatar

אתר TGspot

הגב

3 תגובות על "מייסד ויקיפדיה הקים רשת חברתית נטולת פרסומות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Ruthie
Guest

קלאסי לבלוקצ׳יין

Some2
Guest

ובינה מלאכותית, כי למה לא

ASD
Guest

עם תיבול של סייבר

wpDiscuz

תגיות לכתבה: