לא כולל טיפ: אפליקציית המשלוחים Wolt נמכרה ב-7 מיליארד אירו ל-Doordash

ענקית המשלוחים, וולט, שהשתלטה על חלקים נרחבים הופכת לחלק מענקית המשלוחים, דורדאש, שהשתלטה פחות או יותר על כל אמריקה

שליח של Wolt בתל אביב. מקור: Wolt

בפעם הבאה שתדברו עם “הדס מוולט” באימוג’ים, קחו בחשבון שיש לה בוס חדש: ענקית המשלוחים האמריקאית, DoorDash, הודיעה הלילה כי היא תרכוש את ענקית המשלוחים המקבילה האירופית, Wolt, בעסקת ענק של 7 מיליארד דולר. ארוחת הצהריים שלכם לא צפויה להיפגע.

החברות שהורידו את כאב הראש ממשלוחים

את הנרכשת, Wolt, אתם ודאי מכירים מכל כביש ומדרכה על שליחיה המעוטרים בצבע תכלת. וולט נוסדה ב-2014 בפינלנד ובתחילה הושקה כשירות טייק-אווי בהלסינקי בלבד, אך ב-2016 התרחבה לשירות משלוחים ולשווקים נוספים בשוודיה ואסטוניה – ומשם החלה אט אט להתרחב בעיקר לאיזור אירופה, ולאחרונה גם ליפן. נכון למועד כתיבת כתבה זו, וולט פעילה ב-26 ערים בישראל, וממש לא רק באיזור תל אביב: באר שבע, פרדס חנה-כרכור, אשדוד, נתניה, יבנה, רעננה, רחובות, הרצליה, רמת השרון, פתח תקווה, ראשון לציון ולאחרונה גם בירושלים – וברוב המקרים הפעילות שלה זולגת גם לערים הצמודות.

אם עד לפני שנים ספורות משלוח היה כרוך בשיחת טלפון ואז המתנה לשליח ללא כל יכולת לדעת מתי הוא באמת יגיע, ומשלוח היה תלוי ביכולת של המסעדה להעסיק מספיק משלוחנים – וולט הפכה את התהליך לסוג של שירות חיצוני: המסעדות והעסקים שמצטרפים לשירות בעצם מקבלים גישה לרשת השליחים המאוד ענפה של החברה (שכמובן לא מעסיקה אותם כשכירים, כצפוי מתחום כלכלת החלטורות) ונראות באפליקציה של וולט. נכון להיום, כ-3,000 בתי עסק כבר פועלים עם וולט, ולא רק מתחום המסעדנות, אלא גם חנויות נוחות, חנויות פארם, סופרמרקטים ועוד.

הלקוחות מצידם יכולים להזמין משלוח בלי לדבר עם אף נציג, אלא על ידי שימוש באפליקציה פשוטה, והאלגוריתמים שמאחורי וולט יודעים להציע משלוחים לשליחים על פי מיקומם ויעד המשלוח כך שהיא גם מקצרת בפועל את משך זמן המשלוח. באמצעות המודל הזה, גם מסעדות ועסקים שמעולם לא תיכננו להציע שירות משלוחים או אפילו תיחזקו שירות משלהם, חתמו על הסכם עם וולט ולפתע לקוחות יכלו להזמין משלוחים גם ממסעדות וחנויות מאוד ספציפיות. בתמורה, וולט גוזרת קופון מאוד נדיב של כשליש מסך כל הזמנה, מה שעורר לא מעט זעם אצל מסעדנים רבים. לפי נתוני פלטפורמת פיצ’בוק, וולט הספיקה לגייס כ-830 מיליון דולר על פי שווי שוק של 3.61 מיליארד דולר (נכון לתחילת השנה), כך שמדובר בעסקה עם פרימיום יפה לבעלי האחזקות. החברה מעסיקה כ-4,000 עובדים ב-23 מדינות, בנוסף למיליוני שליחים.

הרוכשת DoorDash האמריקאית הוקמה מעט לפני וולט ב-2013 תחת השם Palo Alto Delivery לטובת סטודנטים באוניבסיטת סטנפורד. הכל השתנה ב-2013, אז קיבלה החברה השקעה צנועה של 120 אלף דולר מ-Y Combinator, האקסלרטור הנחשב ביותר בעולם, שהמליך כבר לא מעט חדי-קרן בעולם הטכנולוגיה, והושקה מחדש כ-DoorDash בהמשך השנה. גם דורדאש מציעה בעיקר משלוחי אוכל, אך זמינה בעיקר בארצות הברית, קנדה, יפן ואוסטרליה. שווי השוק של DoorDash, שנסחרת בוול סטריט, עומד על כ-65 מיליארד דולר – וכתוצאה מההכרזה על הרכישה, המניה שלה טסה בכ-20% בשעות שלאחר המסחר.

הרכישה של וולט תאפשר ל-DoorDash לקבל גישה מהירה מאוד לשוק האירופי, ואם אתם טיפוסים ששונאים שינויים וכבר חרדים על הזמנת ההמבורגר הבאה שלכם, יש לנו חדשות טובות בשבילכם: החברות הודיעה כי וולט תמשיך בפעילות שלה ביחד עם הלקוחות, העסקים, השליחים, האפליקציה וגם שם החברה, כך שלפחות מהצד של הלקוחות לא אמורה להיות השפעה ניכרת על השירות.

יש גם קרן ישראלית שנכנסה מוקדם

מי שצפויה להרוויח לא מעט מעסקת הענק היא הקרן הישראלית 83North, שהובילה את סבב גיוס B של וולט ב-2018, שעמד אז על 27 מיליון אירו. “מראשית הדרך, היו לוולט את היכולות, הלך הרוח והצוות לבנות חברה שיכולה להצליח ברמה הבינלאומית ולצמוח,” מסר ארנון דינור, שותף ב-83North, “החדשנות הטכנולוגית של וולט, האופרציה המדויקת והמחויבות ללקוחות הם שהביאו להצלחתה. חווינו את זה בישראל מקרוב, והאמנו בדרכה של וולט. החבירה עם DoorDash, מובילה עולמית בתעשייה, תהיה שותפות נהדרת ותביא הצלחה גדולה לכל הצדדים”.

מנכ”ל ומייסד-שותף וולט, מיקי קוסי, ימשיך לנהל את הפעילות של וולט שתשמש לצורך ההתרחבות הבינלאומית של דורדאש וידווח ישירות לטוני שו, מנכ”ל דורדאש, שתמשיך לפעול גם היא במיתוג שלה במדינות בהן היא פרושה: “יש לנו הזדמנות לבנות פלטפורמה גלובאלית לסחר מקומי בתקופת האינטרנט,” אמר שו. “החבירה אל וולט תעמיק את מאגר הטאלנט האיכותי הקיים אצלנו ותאפשר להאיץ את צמיחתנו הבינלאומית, תוך התמקדות בשוק הרחב ביותר שלנו בארה”ב. אנו מצפים לתבונה, מומחיות, ומצוינות אופרטיבית של החברה המשולבת כדי להרחיב השווקים, לשפר את יעילות ההשקעות, להגדיל את הרווחיות הפוטנציאלית ולייצר ערך משמעותי עבור בעלי המניות שלנו”.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: