Windward: הסטארטאפ הישראלי שיודע מה באמת קורה במשולש ברמודה

חברת הסטארטאפ עוסקת באחד מהתחומים הרחבים, המסתוריים והעתיקים ביותר: אוקיינוסים וימים, אך מכניסה אותם אל העידן הטכנולוגי. בואו להכיר.

Bermuda Triangle

האוקינוסים והימים מכסים כשני שליש משטח כדור הארץ, כשאנו רק מתחילים לגרד את פני השטח בכל הנוגע להבנה ומיפוי של האיזורים הימיים. גם כשזה מגיע לכלי שיט שונים, רק לפני ארבע שנים, ב-2010, חייב האיחוד האירופי להתקין מערכת AIS, המונעת התנגשויות בין כלי שיט גדולים בים, המאפשרות לנטר את מיקומם הנוכחי. עם זאת, עדיין לא מדובר על מיפוי מלא של כל כלי השיט, אלא רק בספינות הדיג של מדינות האיחוד האירופי, אשר אורכן עולה על 15 מטר.

כיאה למוח הישראלי, מתוך הרצון להכניס קצת סדר והרבה ידע אל הבלאגן, קמה חברת הסטארטאפ Windward. מטרתה היא לקחת את העולם הימי שהיה בעיקרו אנלוגי, להכניס אותו אל העידן הדיגיטלי וכמובן, להציע הרבה יותר מידע על אחד מהאיזורים הרחבים והמסתוריים ביותר בעולם, תוך יצירת סטנדרטים חדשים.

יוצאים למסע

בניגוד להתפתחות המרשימה שאנו רואים כיום בעולם הדיגיטלי, עם עלייתו של תחום הענן וכמויות התוכן האדירות שהחברות מעוניינות לנתח, בעולם הימי המצב הוא שונה לחלוטין. מדובר על תחום שבו קיימת אי וודאות בכל הנוגע לכלי השיט, הסיבות בגללן הם שטים לאיזורים מסויימים ולעיתים חוסר ידע בכל הנוגע לסחורה הנמצאת על גביהם. מדובר על תחום שנמצא שנות אור מאחורי העולם הטכנולוגי, אך כתוצאה מכך מכיל הזדמנויות רבות לסטארטאפים ויזמים צעירים.

מטרתה העיקרית של חברת Windward היא להציע תובנות בזמן אמת אודות כלי השיט השונים, כמו גם לעזור לקבל החלטות המותאמות לאתגרים הקיימים בתחום זה כיום. החברה עושה זאת הודות לניתוח מידע רב המגיע ישירות מהלוויינים, למידת דפוסים קיימים ופענוח המידע והתבניות הקיימות בו.

הטכנולוגיה שפיתחה החברה משתמשת בלווינים מסחריים ובנקודות ציון הממוקמים ברחבי העולם הימי, על מנת לפקח על תנועות כלי השיט ברחבי העולם. יכולת זאת, אשר כאמור לא הייתה זמינה ברמה המסחרית עד לפני כמה שנים, מאפשרת לא רק ניטור המיקום של כלי השיט, אלא גם הצגת פרטים מזהים, דרך הניווט מאז שעזב את הנמל, ספינות נוספות בצי ואף ניתוח ההתנהגויות בזמן אמת.

בהתבסס על נתונים היסטוריים של כלי השיט השונים, המערכת אף מסוגלת לאתר ולזהות כלי שיט המתנהגים בצורה חשודה, או כאלה יוצאים מדפוס הפעילות הקבוע שלהם, וכמובן להתריע לגורמים המתאימים בצורה אוטומטית.

עם זאת, חשוב להבהיר כי מטרתה של החברה היא לא לנתח ספינות בודדות, שכן לדבריה ניתן פשוט לשחד איש נמל על מנת לקבל מידע זה. מטרתה היא להסתכל על כל המידע הכולל ולהציע ניתוחים ותובנות שלא היו קיימים עד כה, לפחות לא בקנה מידה רחב ועולמי.

משרדי החברה מאובזרים באביזרי ים שונים. מקור: Windward

משרדי החברה באווירה של ים. מקור: Windward

יורדים לעומק העניין

על מנת להבין מה החברה עושה בפועל, יהיה קל לקחת שתי דוגמאות ממקרים אמיתיים שחקרה. לצד פענוח מידע כגון האם כלי השיט משדר מידע אמיתי, האם הזהות שלו תואמת למי שטוען שהוא וכדומה, ניתן להסיק הרבה מההיסטוריה של כלי השיט. כך, על בסיס המסלולים שעשה והנמלים בהם עצר במהלך השנים האחרונות, ניתן ללמוד האם דובר אמת, האם “מסתיר” משהו או האם יצא מדפוסו ומתנהג בצורה חשודה.

מודל הניתוח וההבנה של כלי השיט משתנה ונושם, כך שצריך להתאים את עצמו לטרנדים ושינויים ברחבי העולם, כמו גם לתנאי מזג האוויר, מיקומה הנוכחי של הספינה, תאריכים מסויימים ואירועים מיוחדים. כשהחלה את פעולת הניתוח, החברה שמה לב לתנועה רחבה של כלי שיט ריקים העושים את דרכם לברזיל. לעין הלא מיומנת זאת עלולה להראות כפלישה אפשרית, אך הודות לטכנולוגיה שלה ולעובדה שהיא מעסיקה מומחים בתחום הספנות, החברה למדה כי מדובר בעונת ייצוא פולי הסויה. כלומר, כלי השיט רוצים להיות הראשונים שיגיעו להעמיס את הסחורה ולייצא אותה אל מדינות נוספות ולכן מתכוננים על ידי הגעה מראש עוד לפני תחילת הייצוא.

דפוס נוסף שהחברה זיהתה כחשוד בהתחלה, היה של ספינות הנמצאות בנקודה אחת ושטות בדפוס זיגזג איטי במיוחד. בעוד שחשבה כי התנהגות הספינות הייתה חשודה, לאחר ניתוח ומחקר הבינה כי הן ממתינות לעבודה חדשה שתצוץ, מבלי לבזבז יותר מידי דלק או משאבים. מהצד השני, במידה והייתה זאת ספינה מלאה בסחורה, עמידה במקום הייתה הופכת את התנהגותה לחשודה, שכן בכל יום שהסחורה אינה מגיעה ליעדה מדובר על הפסד כספי משמעותי לסוחרים, כך שהיה צורך לבדוק זאת לעומק.

כפי שניתן להבין, על מנת להשיג את המידע המדוייק ביותר, החברה צריכה להבין לא רק בתחום הים, אלא בכל ענף הרלוונטי אליו – החל מפולי סויה, דרך קונטיינרים, יבולים, בגדים, שיווק ועד התנהלות כלי השיט באיזורים שונים ברחבי העולם. זאת לאור העובדה שהחברה אינה מתמקדת רק בפעולות לא חוקיות כגון הברחות, אלא מנסה ללמוד ולפענח את התמונה והתנועה של כלי השיט, לזהות טרנדים ודפוסים החוזרים על עצמם ובכך להיות האוטוריטה בתחום אליה פונים על מנת לקבל מידע.

מנתחים את הדפוסים. מקור: Windward

מנתחים את הדפוסים. מקור: Windward

לא רק לעולם המודיעיני

בעוד שעד לפני כמה חודשים התמקדה החברה בניתוח המידע לצרכים מודיעינים, הבינה כי הצורך למידע קיים גם בתחומים נוספים, בין אם לרגולטורים, סוחרים ואפילו סוכנויות שונות במדינות ונמלים ברחבי העולם. לכן, החליטה להרחיב את היצע שירותיה וכיום מתעסקת בצורה שווה בתחום המסחרי, כמו גם בתחום המודיעיני.

המידע אותו מקבלת החברה זמין הודות להתפתחות המשמעותית בתחום הלווינים במהלך השנים האחרונות. לאור העובדה שכמות המידע שהלווינים אוספים ממשיכה לגדול על בסיס יומי, לצד מחירי המידע שהופכים ליותר נגישים וזמינים גם לחברות יחסית קטנות, יכולה להשיג את המידע לו היא זקוקה.

כך לדוגמה, אם לפני 4 שנים היה ניתן לקבל כ-100 אלף נקודות ציון ביום על מיקומי הספינות, כיום מספר זה צמח לבין 100 ל-150 מיליון נקודות בכל יום. נכון להיום, החברה מקבלת כ-150 מיליון נקודות ציון ביום המגיעות מ-300 אלף ספינות. היא מריצה את המידע ומתאימה אותו לספינות השטות במים על מנת לקבל תמונה יותר ברורה כגון הכיוון אליו שטים כלי השיט, הנמלים בהם ביקרו או עצרו, האם פרקו או העמיסו סחורה וכדומה.

הודות לרגולוציה שהחלה להתבסס, בעוד מספר שנים יחוייבו גם ספינות קטנות יותר להתקין את מערכות הבטיחות והמשדרים המדוברים, מה שיניב מידע רב ונרחב יותר אודות התנועה הימית. בשלב זה, מקווה החברה הישראלית להיות ה- Benchmark העולמי בתחום איתור ההברחות וההתנהגות החשודה, כמו גם להיות מסוגלת לזהות מגמות ותנועות כלכליות בהתבסס על התנהגות הספינות.

לחצו להגדלה. מקור: Windward

לחצו להגדלה. מקור: Windward

הכי חשוב: צוות

חשוב להבין שתהליך הניתוח וההבנה של נקודות הציון לא היה זמין עד 2010. כלומר, החברה אינה יכולה לחפש באינטרנט או בספרים נוסחאות או אלגוריתמים שיעזרו לה לפענח את המידע, אלא צוות המפתחים, החוקרים וכלל העובדים בחברה צריכים לייצר בעצמם את הכלים הדרושים על מנת לנקות את “הרעש” המגיע עם המידע. בכך, יהפכו אותו לנגיש עבור מי שמעוניין בו, תוך כדי בניית פרופיל לכלי השיט השונים, מארבע שנים אחורה ועד לרגע זה ממש, על מנת להבין את פעולותיו הנוכחיות כמו גם פעולותיו בעתיד.

למעשה, הדגש המשמעותי ביותר בחברה הוא על העובדים, כמו גם על המומחים איתם עובדת. כך, לצד הצוות היושב במשרדיה בתל אביב, המאובזרים באלמנטים שונים מעולם הים (ואפילו כמה בקבוקי רום לא רעים בכלל), משתפת פעולה עם קפטנים לשעבר, מומחים בתחום הימי ולמעשה כל מי שרלוונטי על מנת להבין ולחקור את הים. בזכות כך יכולה לנתח דפוסים שעבור המשתמש הממוצע נראים פשוטים, חשודים ואפילו לא הגיוניים – ולהפוך אותם למידע בעל ערך לגורמים רבים.

החברה מבהירה כי כל בעיה שאנליסט ממוצע מסוגל לפתור, אינה מעניינת אותה. כשזה מגיע למיקום, כיוון או אפילו כמות הסחורה, מדובר בשאלות בודדות שניתן לפתור בקלות. האתגר של החברה הוא לתת מסקנות חכמות על מה שקורה בים, לחבר את האנלוגי אל הדיגיטלי ולהביא את האנליטיקות החכמות ביותר שניתן. לשם כך, זקוקה לצוות החזק ביותר שיכולה להשיג, שיהיה מסוגל לבצע מחקר אמיתי ולבנות כלים שימושיים שיציעו את הפתרונות הרלוונטיים.

מתמקדים ביצירת הטכנולוגיה

Windward נוסדה ב-2010 על ידי עמי דניאל ומתן פלד, שניהם אנשי ים, ששירתו בחייל הים. הרעיון לחברה נולד ממקום שונה לחלוטין, כאשר השניים רצו לפתור בעיה של דיג לא חוקי. במהלך המחקר, גילו כי ישנם לוויינים חדשים איטלקים, מה שהוביל אותם לעלות על מטוס ולהתחיל ליישם את הפתרון הראשוני שהגו, עם התמקדות רחבה יותר על עולם הים כולו.

לאור העובדה שהתחום הפך לנגיש לפני כארבע שנים, לא קיימות יותר מידי חברות המתעסקות בו. למעשה, לדברי החברה, היא היחידה המסוגלת להציע את מידע וניתוחים בתחום הים, לפחות בשלב זה. Windward גם איננה חוששת מתחרות, שכן חברות מתחילות יתבקשו להשקיע כסף רב על מנת לקבל את המידע הרלוונטי מהלווייניים השונים, וגם אז יהיה עליהם לכתוב ולפתח את כל הטכנולוגיה בעצמם, שכאמור עדיין אין תשתיות קיימות בשוק.

עמי דניאל ומתן פלד. מקור: Windward

עמי דניאל ומתן פלד. מקור: Windward

בעוד שאין ספק כי זה רק עניין של זמן עד שחברות נוספות יזהו את הפוטנציאל ויהיו בעלות הממון הדרוש על מנת להתחיל, הישראלית רצה קדימה בקצב מסחרר. בנובמבר האחרון גייסה 5 מיליון דולרים מקרן אלף (Aleph), מה שהיווה את ההשקעה הראשונה של הקרן.

במהלך החודשים האחרונים הכפילה החברה את צוות העובדים, במטרה להמשיך לגדול בצורה אגרסיבית גם במהלך החודשים הקרובים. זאת, לאור החזון של החברה להוות את הסטנדרט בעולם האנליטיקות הימי, לגדול לחברה גדולה שתייצר משרות ולהמשיך לגדול בישראל. חלק מהאג’נדה של החברה היא לראות כיצד יכולה לתרום לעולם והשארת בסיס החברה בישראל היא חלק גדול מכך. דניאל מסכם בכך שהוא מעדיף כשלון מפואר על חלומות במגירה, אך מסתמן כי אין לו סיבה לדאגה עם Windward.

וידאו: הכירו את Windward

קרדיט תמונה: Bermuda Triangle / Shutterstock

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "Windward: הסטארטאפ הישראלי שיודע מה באמת קורה במשולש ברמודה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ישראלי
Guest

אמממ.. איפה הם היו כשהמטוס המלזי נעלם? “אצלנו זה לא היה קורה” ?…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: